Ρεπορτάζ

Με συμβασιούχους οδηγούς και περισσότερες γραμμές στα ΚΤΕΛ, λύνουν το συγκοινωνιακό της Θεσσαλονίκης

Και νέα απευθείας ανάθεση σε εταιρία των Αθηνών  

Φίλιππος Δεργιαδές
με-συμβασιούχους-οδηγούς-και-περισσό-1052430
Φίλιππος Δεργιαδές

Με 150 οκταμηνίτες συμβασιούχους οδηγούς, την πρόσληψη των οποίων μόλις πρόσφατα ενέκρινε το διοικητικό συμβούλιο του ΟΑΣΘ, αλλά και παραχώρηση περισσότερων γραμμών της πόλης στα ΚΤΕΛ, σχεδιάζει να καλύψει τα κενά στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, η κυβέρνηση.

Μόλις πρόσφατα η κυβέρνηση παράτεινε για ένα ακόμα χρόνο την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου στον ΟΑΣΘ, ενώ μέσα στον Νοέμβριο θα παρουσιαστούν τα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού για τις 43, αστικές και περιαστικές γραμμές συγκοινωνίας στο πολεοδομικό συγκρότημα και στο νομό Θεσσαλονίκης που έχουν αναλάβει τα ΚΤΕΛ.

Η κυβέρνηση επιλέγει για μία ακόμη φορά την προσωρινή λύση προσπαθώντας να κερδίσει χρόνο, ενόψει της οριστικής εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ, που θα σημάνει και το «ξεκαθάρισμα» για το καθεστώς που θα διέπει τον Οργανισμό, δηλαδή αν θα ανήκει εξ ολοκλήρου στο δημόσιο ή θα παραχωρηθεί μέσω ΣΔΙΤ, ή ακόμα μέσω μετοχοποίησης, σε ιδιώτες.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η παράταση για ένα ακόμα χρόνο ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου στον ΟΑΣΘ, αλλά και εν τέλει και στα ΚΤΕΛ, συμπίπτει με το τέλος του 2024, τότε δηλαδή που η κυβέρνηση υπολογίζει ότι το «ιδιωτικοποιημένο» Μετρό Θεσσαλονίκης, θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία. Όπως εξηγείται στην Αιτιολογική Έκθεση της σχετικής τροπολογίας στη Βουλή, «άνευ της παράτασης δεν θα υπάρχουν λεωφορεία για να εξυπηρετήσουν τους επιβάτες έως ότου ολοκληρωθεί το διάδοχο σχήμα που θα αντικαταστήσει τον υπό ειδική εκκαθάριση σε λειτουργία Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ)».

Ξιφαράς: Εξετάζουμε να παραχωρήσουμε και άλλες γραμμές «αν απαιτηθεί»

Το στίγμα άλλωστε των προθέσεων της κυβέρνησης για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, εξέπεμψε πρόσφατα μέσω συνέντευξης του, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, ο οποίος υποστήριξε ότι η κυβέρνηση, σε σχέση με το 2019, έχει αυξήσει τον στόλο των λεωφορείων της Θεσσαλονίκης κατά 100%. Πιθανά να έχει δίκαιο, αλλά παρέλειψε να εξηγήσει ότι η αύξηση αυτή, που τελικά δεν είναι 100%,  έγινε με παραχώρηση του συγκοινωνιακού έργου στους ιδιώτες των ΚΤΕΛ.

Ερωτηθείς λοιπόν για τις προσλήψεις των συμβασιούχων οδηγών, ήταν απόλυτα σαφής. Όπως είπε, «ευελπιστούμε ότι η πρόσκληση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για άμεση πρόσληψη 150 οδηγών στον ΟΑΣΘ, θα βρει ανταπόκριση. Επειδή όμως δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για αυτό, έχουμε ήδη θέσει σε εφαρμογή δύο εναλλακτικές λύσεις που υποστηρίζουν την ενίσχυση των συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη. Μέσα από την συνεργασία των ΚΤΕΛ με τον Οργανισμό Συγκοινωνιών Ενότητας Θεσσαλονίκης, πολύ πρόσφατα επεκτείναμε κατά 70 δρομολόγια το συγκοινωνιακό έργο της πόλης, ενώ εξετάζουμε περαιτέρω αύξηση, αν αυτή απαιτηθεί».

Αν κριθεί δηλαδή αναγκαίο θα δοθούν και άλλες γραμμές του ΟΑΣΘ στους ιδιώτες και σύμφωνα με πληροφορίες αυτές θα είναι περίπου 10 – 15, μεταξύ των οποίων και γραμμές «φιλέτα» όπως είναι οι γραμμές για το αεροδρόμιο και την Σίνδο – ΤΕΙ.

Ωστόσο, σε ότι αφορά το διαγωνισμό για τις γραμμές των ΚΤΕΛ, πολλά θα εξαρτηθούν από την απόφαση του ελεγκτικού συνεδρίου, αν δηλαδή θα αποδεχτεί την ανανέωση των συμβάσεων που λήγουν στο τέλος του χρόνου, καθώς ο διαγωνισμός, όπως εκτιμάτε δεν θα ολοκληρωθεί ούτε στις αρχές του χρόνου.

Εκ των πραγμάτων δηλαδή, σε ότι αφορά τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, όλα βρίσκονται σε ένα μεταβατικό στάδιο και σε εκκρεμότητα, την ώρα μάλιστα που το “fly over”, απειλεί με κυκλοφοριακό χάος την πόλη και η κυβέρνηση αντί να προωθεί σταθερές και βιώσιμες λύσεις, επιλέγει  μία πολιτική «σαλαμοποίησης», με προσλήψεις συμβασιούχων και παραπέρα ιδιωτικοποίηση των γραμμών του ΟΑΣΘ. Ο στόχος προφανώς είναι να προετοιμάσει το έδαφος για την «τελική λύση», η οποίο όπως όλα δείχνουν, μετά το Μετρό, θα προβλέπει ισχυρή την παρουσία του ιδιωτικού παράγοντα και στο νέο Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών, που θα προκύψει από την εκκαθάριση.

Όσον αφορά τους οδηγούς που θα προσληφθούν, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου διάρκειας 8 μηνών, η απόφαση αυτή δεν καλύπτει ούτε κατά 1/3 τις ανάγκες του ΟΑΣΘ σε οδηγούς, καθώς σήμερα του λείπουν περίπου 400 οδηγοί προκειμένου να διατηρεί στην κίνηση τα 368 λεωφορεία που είναι υποχρεωμένος να κυκλοφορεί ημερησίως, για να καλύπτει τις συγκοινωνιακές ανάγκες της πόλης.

Και απευθείας ανάθεση 12.000 ευρώ… στην Αθήνα   

Στο μεταξύ στον ΟΑΣΘ, καταγράφεται μία ασυνήθιστη τάση ή προτίμηση, να αναθέτουν διάφορα έργα και υπηρεσίες σε εταιρίες των Αθηνών και όχι της Θεσσαλονίκης.

Πρόσφατα είχε διαπιστωθεί ότι η κατασκευή του περιπτέρου του ΟΑΣΘ στη ΔΕΘ, όπως και η εκτύπωση έντυπου ενημερωτικού υλικού, είχαν παραχωρηθεί σε εταιρίες των Αθηνών.

Το τελευταίο «κρούσμα» προτίμησης σε αθηναϊκές εταιρίες, αφορά την εκτύπωση των μηνιαίων καρτών του ΟΑΣΘ, που δόθηκαν, και πάλι με απευθείας ανάθεση, όχι σε εταιρία της Θεσσαλονίκης, αλλά της Αθήνας. Προφανώς, κάποιο «λάκκο έχει η φάβα» αυτής της προτίμησης. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι εν λόγω αναθέσεις γίνονται με εντολές από τα ψηλά κλιμάκια του υπουργείο Μεταφορών, αν όχι από το γραφείο του ίδιου του υπουργού Χ. Σταικούρα. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι διοικούντες τον ΟΑΣΘ, δεν έχουν ευθύνη για αυτές τις επιλογές.

Όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση που ανέβηκε στη Διαύγεια:

Ερώτηση προς τη διοίκηση του ΟΑΣΘ αλλά και προς το υπουργείο Μεταφορών;

  • Θεωρείτε τους επαγγελματίες και τις εταιρίες τους στη Θεσσαλονίκη, ανίκανες και ακατάλληλες να αναλάβουν και να εκτελέσουν εργασίες όπως την εκτύπωση καρτών;
  • Αν όχι, με ποια λογική επιλέγονται εταιρίες των Αθηνών και όχι της Θεσσαλονίκης, της οποίας οι κάτοικοι είναι οι πελάτες – καταναλωτές των υπηρεσιών του ΟΑΣΘ;
  • Τι λένε οι επαγγελματικοί φορείς της πόλης γι αυτή την επιλεκτική πολιτική που πλήττει και μειώνει την τοπική οικονομία;
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα