Θεσσαλονίκη

Μετρό Θεσσαλονίκης: Νέος πακτωλός χρημάτων για ένα έργο που δεν τελειώνει ποτέ

Άλλα 14 εκατομμύρια για τις αρχαιολογικές εργασίες στο σταθμό Βενιζέλου – Ξεπέρασε το 1,3 δισ το μέχρι τώρα κόστος λόγω των καθυστερήσεων

Parallaxi
μετρό-θεσσαλονίκης-νέος-πακτωλός-χρη-1062122
Parallaxi

«Λεφτά υπάρχουν» για το Μετρό Θεσσαλονίκης, για το οποίο όσο περνάει ο καιρός αυξάνεται το κόστος για την ολοκλήρωση του, με το νέο κονδύλι που ενέκρινε η κυβέρνηση, ύψους 14 εκατομμύριων, να αφορά την επανατοποθέτηση των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου, που θεωρητικά θα πρέπει να ολοκληρωθεί τον ερχόμενο Νοέμβριο.

Ήδη το έργο κλείνει 17 χρόνια εργασιών και ταλαιπωρίας για την Θεσσαλονίκη και σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, το κόστος του έχει υπερβεί κατά 30% – 35% τον αρχικό προϋπολογισμό του που ήταν 950.000 εκ ευρώ. Λόγω καθυστερήσεων και αναβολών, το συνολικό κόστος του Μετρό Θεσσαλονίκης αυτή τη στιγμή, υπολογίζεται ότι έχει ξεπεράσει το 1,3 δισ. ευρώ και η ολοκλήρωση μόνο της βασικής γραμμής αναμένεται να ξεπεράσει το 1,5 δισ ευρώ.

Να θυμίσουμε πως το έργο της βασικής γραμμής περιλαμβάνει δύο σήραγγες μονής τροχιάς και 13 σταθμούς. Οι σταθμοί του βασικού έργου του μετρό Θεσσαλονίκης είναι: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πλατεία Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Συντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία.

Σε δεύτερο στάδιο θα ξεκινήσει και η λειτουργία και της επέκτασης προς Καλαμαριά. Οι σταθμοί της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, είναι: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα.

Με τις επεκτάσεις προς ανατολικά και δυτικά, δηλαδή για γραμμές μετρό 35,1 χιλιομέτρων, με 34 σταθμούς, το συνολικό κόστος κατασκευής θα ξεπεράσει 3,5 δισ. ευρώ.

Το χρήμα «ρέει» για το μεγαλύτερο έργο στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά η πόλη θα χρειαστεί σχεδόν μία εικοσαετία για να δει μέσο σταθερής τροχιάς, αν τελικά υλοποιηθεί και επαληθευτεί η υπόσχεση της κυβέρνησης για λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης κάπου το β’ εξάμηνο του 2024, δηλαδή το χρόνου περίπου τέτοια εποχή, προς το τέλος του έτους.

200 εκατομμύρια μόνο για τα αρχαιολογικά

Μόνο για τα αρχαιολογικά έργα, μέχρι στιγμής, έχουν ξοδευτεί περίπου 200 εκατομμύρια, χωρίς να συνυπολογιστεί το ανεκτίμητο «πολιτιστικό» κόστος της ζημιάς από τον τεμαχισμό, την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου.

Σε ότι αφορά τις συμπληρωματικές» συμβάσεις για τα αρχαιολογικά έργα, οι πρώτες τρεις αρχικές συμβάσεις ύψους 41.800.000,00€, 25.000.000,00€ και 17.827.524,00€  είχαν εξαντληθεί χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι αρχαιολογικές εργασίες.

Ακολούθησε η 4η σύμβαση προϋπολογισμού 33.000.000,00€ που χρηματοδοτήθηκε από το κονδύλι των απροβλέπτων της Σύμβασης λόγω σφάλματος προμέτρησης και επίσης εξαντλήθηκε χωρίς οι εργασίες  να έχουν ολοκληρωθεί. Ακολούθησε η 5η συμπληρωματική σύμβαση ύψους 15 εκατ. ευρώ, δαπάνη που εξαντλήθηκε επίσης χωρίς ολοκλήρωση των έργων και τέλος ήρθε η 6η συμπληρωματική σύμβαση που αφορά αρχαιολογικές εργασίες στον σταθμό Βενιζέλου με συνολικό κόστος 13,8 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ που αφορά:

α) στην ολοκλήρωση του αντικειμένου των αρχαιολογικών απολογιστικών εργασιών του Σταθμού «Βενιζέλου» που περιλαμβάνονται στην ενότητα Α της 4ης Συμπληρωματικής Σύμβασης, καθώς και τις εργασίες ανάδειξης των αρχαιοτήτων του ιδίου Σταθμού που περιλαμβάνονται στην επιστολή με αρ. πρωτ. 372425/02.08.2023 Ο.Ε. της ΕΦΑΠΟΘ, αξίας 8.200.000,00€, πλέον του ΦΠΑ και

β) τις πρόσθετες εργασίες και ανάδειξης των αρχαιοτήτων του Έργου, σε διάφορες θέσεις του, που περιλαμβάνονται στην επιστολή με αρ. πρωτ. 372425/02.08.2023 (Ορθή Επανάληψη) της ΕΦΑΠΟΘ, αξίας 5.606.000,00€, πλέον του ΦΠΑ. Για να υλοποιηθεί η έκτη συμπληρωματική σύμβαση, θα χρειαστεί η έγκριση της από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν να υπογραφεί από την Ελληνικό Μετρό και το ανάδοχο σχήμα που αποτελείται από τις ΑΚΤΩΡ / WEBUILD / HITACHI RAIL STS.

Όπως υποστηρίζει η Αττικό Μετρό, ο σταθμός Βενιζέλου της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ο τελευταίος που απομένει να ολοκληρωθεί. Με την ολοκλήρωση των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων και των έργων Η/Μ, θα περάσουμε στην αντίστροφη μέτρηση για την εκκίνηση της εμπορικής του λειτουργίας.

Όπως έγινε γνωστό, η σύμβαση ΣΔΙΤ με την εταιρεία THEMA για την λειτουργία και συντήρηση του Μετρό της πόλης θα πραγματοποιηθεί στις 3 Οκτωβρίου. Θα ακολουθήσει η στελέχωση και εκπαίδευση του προσωπικού και θα ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια και η δοκιμαστική λειτουργία όλων των λειτουργιών του συστήματος του Μετρό ώστε να καταστεί εφικτή η έναρξη των κανονικών δρομολογίων.

«Πληρώσαμε πολύ ακριβά τις καθυστερήσεις»

Σχετικά με το κόστος του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο Γιάννης Μυλόπουλος, καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής, πρώην πρύτανης ΑΠΘ και υποψήφιος περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, κληθείς να σχολιάσει τα της νέας συμπληρωματικής σύμβαση για τα αρχαιολογικά έργα, τονίζει πως ο σχεδιασμός που επέβαλε η κυβέρνηση Μητσοτάκη για την πορεία του έργο κόστισε πολύ ακριβά στην πόλη σε χρόνο και σε χρήμα.

Όπως τονίζει λόγω των καθυστερήσεων που έχουν σημειωθεί, μεταφέρονται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από τα δημόσια ταμεία στα ταμεία των εργολάβων, σαν αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις που οι ίδιοι προκαλούν. Σημειώνει δε, πως «180 εκ ευρώ κόστισαν στο δημόσιο οι καθυστερήσεις για το διάστημα 2006-2015 και περίπου 100 εκ ευρώ από 2019 μέχρι σήμερα. Το 1/3 δηλαδή σχεδόν του αρχικού προϋπολογισμού του έργου κόστισαν οι αποζημιώσεις λόγω των καθυστερήσεων», ενώ δηλώνει πεπεισμένος πως με την τακτική που ακολουθεί η κυβέρνηση, οι υποσχέσεις για λειτουργία του μετρό στο β’ εξάμηνο του 2024, θα διαψευστούν.

Αποχή των εργολάβων

Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες, στα εργοτάξια του Μετρό παρατηρείται μία περίεργη ησυχία και μία χαλαρότητα, καθώς οι εργολάβοι που έχουν αναλάβει μία σειρά από συμπληρωματικά έργα «απέχουν» ή έχουν αποσυρθεί από τις εργασίες διότι η ανάδοχος εταιρεία τους χρωστά απλήρωτες συμβάσεις. Τα έργα αφορούν μονώσεις, εξαερισμούς, καλωδιώσεις κ.α. απαραίτητα «μερεμέτια».

«Κανείς δεν βιάζεται», αναφέρει εργαζόμενος στο Μετρό, τονίζοντας πως «αν ήθελε η κυβέρνηση το μετρό θα μπορούσε να ολοκληρωθεί τουλάχιστον στο κατασκευαστικό κομμάτι πολύ πιο νωρίς».

Αναπόφευκτα το ερώτημα πλέον προς τον υπουργείο Μεταφορών και τους κ.κ. Σταϊκούρα και Ταχιάο: «Γιατί κύριοι αυτή η καθυστέρηση όταν» όπως υποστηρίζετε, «η χρηματοδότηση του έργου τηρείται κανονικά;».

Οι τελευταίες πληροφορίες της parallaxi ότι στο τελευταίο δεκαήμερο του Οκτωβρίου αναμένεται στην πόλη κλιμάκιο Ολλανδών που ανέλαβαν τη λειτουργία του Μετρό οι οποίοι θα επιθεωρήσουν την πρόοδο των εργασιών και για αυτό η πρεμούρα στην πλατεία Μακεδονομάχων και αλλού.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα