Ρεπορτάζ

Πώς κινήθηκε η τουριστική σεζόν σε Χαλκιδική και Πιερία αυτό το καλοκαίρι;

Οι πρόεδροι ξενοδόχων Πιερίας και Χαλκιδικής, εξηγούν στην parallaxi πως κινήθηκε η αγορά

Αντώνιο Παντέλη
πώς-κινήθηκε-η-τουριστική-σεζόν-σε-χαλ-1383303
Αντώνιο Παντέλη

Και κάπου εδώ οι καλοκαιρινές διακοπές έφτασαν στο τέλος τους. Το φθινόπωρο έχει μπει ήδη και μάλιστα ο καιρός μας… το δείχνει για τα καλά.

Πώς πήγε όμως ο τουρισμός σε μερικά από τα πιο δημοφιλή μέρη της Βόρειας Ελλάδας.

Και τα τρία πόδια της Χαλκιδικής, τα οποία υποδέχτηκαν χιλιάδες Βαλκάνιους και όχι μόνο, έγιναν πόλος έλξης – όπως κάθε χρόνο άλλωστε -.

Απ’ τα ξενοδοχεία στα Airbnb και από κει στο κάμπινγκ, όπου κι αν στεκόσουν ο κόσμος φαινόταν ατελείωτος. Η Χαλκιδική ήταν για ακόμη μια φορά το απόλυτο σκηνικό του καλοκαιριού: beach bars με μουσικές που ακούγονταν ως το κύμα, νεολαία που κατέκλυζε τις ξαπλώστρες οι οποίες έφταναν μέχρι εκεί που σκάει το κύμα και οικογένειες που πλήρωναν ακριβά για λίγες μέρες «παράδεισου» μέχρι και τους πιο απλούς οι οποίοι απολάμβαναν το μπάνιο τους στη θάλασσα με μια απλωμένη πετσέτα στην αμμουδιά.

Οι τιμές έγιναν συχνά θέμα συζήτησης· ένα καφές και μια ξαπλώστρα μπορούσαν να κοστίσουν αρκετά, αφήνοντας μια γεύση ότι η εμπειρία δεν ήταν πάντα ανάλογη του κόστους.

Και φυσικά, το αιώνιο κυκλοφοριακό στον δρόμο Θεσσαλονίκη–Χαλκιδική να θυμίζει σε όλους ότι η «πρόσβαση» στο ελληνικό καλοκαίρι δεν είναι πια εύκολη υπόθεση.

Για τους Θεσσαλονικείς –και γύρω από αυτούς–, μια ακόμη περιοχή επανήλθε ακόμη περισσότερο, η Πιερία.

Κάθε χρόνο υποδέχεται όλο και περισσότερους τουρίστες, που την επιλέγουν για την απλότητα, την άνεση και την «οικονομικότητά» της.

Από την Παραλία Κατερίνης μέχρι τον Πλαταμώνα και το Λιτόχωρο, η εικόνα ήταν γεμάτη οικογένειες, παρέες αλλά και ξένους επισκέπτες που έψαχναν πιο ήσυχες διακοπές σε μια ζώνη όπου θάλασσα και βουνό ενώνονται.

Οι τιμές εκεί ήταν πιο προσιτές, οι παραλίες πιο άνετες και οι επιλογές φαγητού λιγότερο «τουριστικοποιημένες».

Η Πιερία έγινε έτσι μια ανάσα για όσους ήθελαν να αποφύγουν την αίσθηση ότι παντού γύρω σου υπάρχει πλήθος.

Η Χαλκιδική κράτησε για ακόμη μία χρονιά την πρωτιά σε φήμη και εντυπώσεις, όμως η Πιερία δείχνει πως κερδίζει έδαφος αθόρυβα, φτιάχνοντας το δικό της κοινό.

Κι αν η εποχή των διακοπών τελείωσε, μένει το ερώτημα: πώς θα αντέξουν και οι δύο προορισμοί την τουριστική «πίεση» το επόμενο καλοκαίρι;

Πώς έκλεισε η φετινή σεζόν όμως σε Χαλκιδική και Πιερία;

Η parallaxi επικοινώνησε με τους αρμόδιους 

Ο πρόεδρος ξενοδόχων Πιερίας, Ηρακλής Τσιτλακίδης εξηγεί:

«Η σεζόν ξεκίνησε αρχές Απριλίου με έναν καλό Απρίλιο – για τα δεδομένα του μήνα πάντα. Στη συνέχεια ήρθε ένας κακός Μάιος, που δεν είχε τις αφίξεις και τα νούμερα που ευελπιστούσαμε, ιδιαίτερα μετά την πλήρη ενσωμάτωση της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας στο Σένγκεν, όπου ο καιρός δεν βοήθησε. Από εκεί και πέρα συνεχίστηκε με θετικούς ρυθμούς και καλά νούμερα, για να κλείσει με έναν αρκετά καλό Σεπτέμβριο.

Αυτή τη στιγμή, τα περισσότερα καταλύματα έχουν μπει στη φάση του κλεισίματος. Όποιο κενό δημιουργήθηκε μέσα στη σεζόν, δύσκολα αναπληρώθηκε. Δεν υπήρχε δηλαδή η δυναμική να καλυφθούν οι απώλειες. Παρ’ όλα αυτά, συνολικά η σεζόν κλείνει με ένα θετικό πρόσημο, παρά τις διαφοροποιήσεις που υπάρχουν ανάλογα με το κάθε κατάλυμα, τον τόπο, την κατηγορία και τις υπηρεσίες που προσφέρει.

Το κρίσιμο όμως δεν είναι μόνο οι αφίξεις, οι διανυκτερεύσεις ή οι εισπράξεις, αλλά η κερδοφορία. Και η κερδοφορία είναι το μεγάλο ζητούμενο, γιατί αφορά τόσο τις επιχειρήσεις όσο και την τοπική κοινωνία και οικονομία. Είναι αυτό που περισσεύει στο τέλος της σεζόν και επιστρέφει στην τοπική αγορά και στους επαγγελματίες.

Η συζήτηση για την κερδοφορία είναι μεγάλη. Θα αποτιμηθεί ουσιαστικά στο τέλος της περιόδου, γιατί η υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων, η αύξηση του ενεργειακού κόστους, αλλά και οι αυξήσεις στα προϊόντα και τις υπηρεσίες, έχουν εκτοξεύσει το λειτουργικό κόστος και περιορίζουν την κερδοφορία των επιχειρήσεων. Αυτό δεν αφορά μόνο εμάς τους ξενοδόχους, αλλά και τους συμπολίτες μας. Μέχρι στιγμής η εκτίμηση είναι ότι η κερδοφορία δεν μπορεί να είναι σε υψηλότερα επίπεδα από πέρυσι.

Όσον αφορά την ελληνική αγορά, είναι γνωστό ότι συγκεντρώνεται γύρω από τον Δεκαπενταύγουστο. Οι περισσότεροι κλείνουμε τελευταία στιγμή – κι εγώ ο ίδιος δεν εξαιρούμαι – γιατί δεν ξέρουμε πώς θα εξελιχθούν οι δουλειές, τι θα γίνει με τους εργαζόμενους και τις άδειές τους. Έτσι, οι περισσότερες κρατήσεις έρχονται την τελευταία στιγμή.

Αυτό που παρατηρούμε στην περιοχή μας και είναι ιδιαίτερα θετικό, είναι ότι έχουμε πλέον αυξημένη επισκεψιμότητα όχι μόνο από τη Βόρεια Ελλάδα, που είναι η παραδοσιακή μας αγορά, αλλά και από τη Νότια και την Κεντρική Ελλάδα, ακόμα και από το Λεκανοπέδιο. Και το σημαντικό είναι ότι φεύγουν ευχαριστημένοι».

Ο πρόεδρος ξενοδόχων Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος,  αναφέρει:

«H σεζόν αυτή τη στιγμή συνεχίζει στο νομό, παρά τη φθινοπωρινή εικόνα που έχει αυτή η εβδομάδα. Κυρίως ο Σεπτέμβριος μετά τις 10 του μήνα και ο Οκτώβριος αναφέρονται στη λεγόμενη δυτική αγορά για τη Χαλκιδική – δηλαδή Γερμανία, Αγγλία, Ολλανδία, Πολωνία και άλλες χώρες.

Αυτή τη στιγμή ο Οκτώβριος έχει μια μέση πληρότητα γύρω στο 60%. Σίγουρα αυτό δεν είναι το ποσοστό που θέλουμε για να έχει ο μήνας τη δυναμική του. Πρέπει να πιάσουμε ένα επιπλέον 10%, το οποίο περιμένουμε και με τη βελτίωση του καιρού, αλλά και με τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Πτήσεις υπάρχουν στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» και αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να ολοκληρώσουμε τη σεζόν στα επίπεδα του 2024 γενικότερα.

Η ελληνική αγορά κινήθηκε κυρίως τον Αύγουστο, με μέσο όρο διαμονής τις πέντε ημέρες. Η μεγαλύτερη διάδραση υπήρξε στον κοινωνικό τουρισμό και στα μικρά καταλύματα, όπου βρεθήκαμε δεύτεροι σε κατάταξη για το καλοκαίρι.

Η βαλκανική αγορά, στο σύνολο της σεζόν, είναι πάντα γύρω στις 100 με 110 ημέρες. Αντίθετα, η δυτική αγορά καλύπτει 150 με 180 ημέρες.

Η Χαλκιδική είναι πανέμορφη ιδιαίτερα τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Και οι γνώστες της αγοράς – αυτοί που επιλέγουν διακοπές στα άκρα της σεζόν – το γνωρίζουν καλά. Πρόκειται για πελατολόγιο που ξέρει γιατί έρχεται: επιλέγουν τις άκρες της σεζόν πρώτα για την τιμή, γιατί είναι πολύ πιο οικονομική. Για να έχετε μια εικόνα, η τιμή αυτή την περίοδο μπορεί να είναι από 50% έως και 70% φθηνότερη σε σχέση με τον Αύγουστο» 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα