Θεσσαλονίκη

“Δρόμος καρμανιόλα” εργατικών ατυχημάτων το Fly Over, αν δεν ληφθούν μέτρα προστασίας

Συνταξιούχος 69 ετών ο εργάτης που χτυπήθηκε από γκρέιντερ - Εργαζόταν σε φρεάτιο χωρίς μέτρα προστασίας - Το 2023 στον κατασκευαστικό κλάδο έχασαν τη ζωή τους 31 εργαζόμενοι

Φίλιππος Δεργιαδές
δρόμος-καρμανιόλα-εργατικών-ατυχη-1112739
Φίλιππος Δεργιαδές

Το σοβαρό εργατικό ατύχημα που σημειώθηκε προχτές στην κατασκευή οδικού κόμβου στην περιοχή της Ευκαρπίας, στο πλαίσιο των εργασιών για την κατασκευή του Fly Over, ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για το περιβόητο έργο που ήδη ταλαιπωρεί κυκλοφοριακά την πόλη και προκαλεί προβλήματα στην λειτουργία των νοσοκομείων που βρίσκονται παραπλεύρως στην Περιφερειακή Οδό.

Το ατύχημα συνέβη σε ένα εργαζόμενο 69 ετών, συνταξιούχο, ο οποίος εργαζόταν στην κατασκευή ενός οδικού κόμβου – παράδρομου κοντά στο κεντρικό εργοτάξιο του Fly Over, που βρίσκεται στην Ευκαρπία. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, όταν συνέβη το ατύχημα ο εργαζόμενος βρισκόταν εντός φρεατίου και στην προσπάθεια του να στηριχθεί, είχε το ένα χέρι του εκτός φρεατίου. Εκείνη τη στιγμή πέρασε ένα βαρύ χωματουργικό μηχάνημα (γκρέιντερ) και του συνέθλιψε το χέρι. Μέχρι και χθες νοσηλευόταν στο νοσοκομείο Παπανικολάου με σοβαρό τραύμα στο χέρι του.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στο συγκεκριμένο φρεάτιο δεν υπήρχε η ειδική σήμανση με κώνους ή περίφραξη ασφαλείας που κανονικά τοποθετείται, ώστε οι οδηγοί στα  μηχανήματα και στα οχήματα που χρησιμοποιούνται για τις διάφορες εργασίες, να γνωρίζουν αν παραδίπλα στον ίδιο χώρο βρίσκονται άλλες εργασίες σε εξέλιξη.

Επίσης δεν υπήρχε ο λεγόμενος «οδηγός εδάφους», ο οποίος, όταν κυκλοφορούν βαριά μηχανήματα σε εργοτάξια, ελέγχει τα νεκρά σημεία που δεν μπορεί να ελέγξει ο οδηγός. Ανάλογα δεν υπήρχε ούτε κάποιος επιτηρητής ή βοηθός, που συνήθως υπάρχει όταν γίνονται εργασίες σε δύσκολα ή επικίνδυνα σημεία όπως σε φρεάτια. Από τύχη ίσως το γκρέιντερ δεν πέρασε από πάνω του.

Οι πληροφορίες για τα εργοτάξια του Fly Over, αναφέρουν ότι σε πολλές ειδικότητες υπάρχει υποστελέχωση, κυρίως λόγω των χαμηλών αμοιβών, με το μεροκάματο να κυμαίνεται στα 50-55 ευρω μεικτά. Γι’ αυτό προσλαμβάνονται ακόμα και ανειδίκευτοι εργάτες ή εργαζόμενοι σε μεγάλη ηλικία, όπως ο εργάτης που τραυματίστηκε, με τον μέσο ότι μέσος όρος ηλικίας στα εργοτάξια του Fly Over να είναι πάνω από 60 ετών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Fly Over: Πάμε κι όπου βγει…

Σύμφωνα με μαρτυρίες εργαζόμενων που γνωρίζουν από εργασίες στον κατασκευαστικό κλάδο, ο συγκεκριμένος εργαζόμενος ήταν εκτεθειμένος και δεν υπήρχαν μέτρα προστασία ενώ αναρωτιούνται «γιατί δούλευε το μηχάνημα ενώ βρισκόταν εργαζόμενος στο φρεάτιο; Γιατί δεν υπήρχε έλεγχος;».

Γεράκης: Ποιοι κανόνες ασφάλειας υπάρχουν όταν περνάει το γκρέιντερ και σου παίρνει το χέρι;  

Όπως τονίζει ο πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων Άγγελος Γεράκης, που επισκέφθηκε το εργοτάξιο του Fly Over στην Ευκαρπία, υπάρχει πρόβλημα με τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας στους χώρους εργασίας του συγκεκριμένου έργου.

«Ποιοι κανόνες ασφάλειας και πως να τηρηθούν οι κανόνες ασφάλειας όταν πέρασε από δίπλα του το γκρέιντερ και του πήρε το χέρι; Αν υπήρχαν δεν θα συνέβαινε το ατύχημα», τονίζει και αναφέρει ότι οι έλεγχοι στα εργοτάξια και στους χώρους εργασίας, για το αν τηρούνται κανόνες ασφάλειας, είναι σχεδόν ανύπαρκτοι. «Η Επιθεώρηση Εργασίας πήγε την επομένη του ατυχήματος, διότι η υπηρεσία διαθέτει 3-4 άτομα για να ελέγχει όλους τους χώρους εργασίας στη Θεσσαλονίκη», τονίζει και σημειώνει πως «μάθαμε πως οι Επιθεωρητές στη Θεσσαλονίκης δεν διαθέτουν τα απαραίτητα μέσα για την μετακίνηση τους».

Σχετικά με την ηλικία του εργαζόμενου, που υπέστη το ατύχημα, επιβεβαίωσε ότι πρόκειται για συνταξιούχο που εργάζεται νόμιμα σε ηλικία 69 ετών, επισημαίνοντας ωστόσο πως «όταν ένας άνθρωπος αναγκάζεται να εργάζεται σε ηλικία 69 – 70 ετών, δεν εργάζεται για τη διασκέδαση του, αλλά γιατί έχει οικονομική ανάγκη. Ο κατασκευαστικός κλάδος είναι μία επικίνδυνη δουλειά και γι αυτό εμείς ζητάμε το όριο ηλικίας για την συνταξιοδότηση των οικοδόμων να είναι τα 60 έτη».

«Αύριο έχουμε 24ωρη πανελλαδική απεργία και από τα βασικά μας αιτήματα είναι η τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας και η στελέχωση της Επιθεώρησης Εργασίας και αυτό το ατύχημα αποδεικνύει πόσο δίκαια είναι αυτά τα αιτήματα» τονίζει ο πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας πως «όταν η κυβέρνηση θεσμοθέτησε την εργασία των συνταξιούχων σε μεγάλες ηλικίες εμείς είχαμε προειδοποιήσει ότι ένας 70χρονος δεν μπορεί να κάνει αυτή τη δουλειά και τα εργατικά ατυχήματα θα αυξηθούν».

Στοϊμενίδης: Το 2023 στον κατασκευαστικό κλάδο έχασαν τη ζωή τους 31 εργαζόμενοι

Την ανησυχία του για τις συνθήκες εργασίας στα εργοτάξια και στους χώρους εργασίας του Fly Over εκφράζει και ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Εργαζομένων Τεχνικών Επιχειρήσεων Ελλάδος, γραμματέας Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία (ΥΑΕ) της ΓΣΕΕ και πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία (EU-OSHA), τονίζοντας ότι τα στοιχεία που υπάρχουν δεν είναι καθησυχαστικά.

Όπως αναφέρει ήταν «ζητήσαμε συνάντηση με την διοίκηση των εταιριών εδώ και καιρό αλλά δεν επιτεύχθηκε αυτό» και σημειώνει πως η συνάντηση τελικά ορίστηκε μετά το ατύχημα. «Θα κάνουμε μία επίσκεψη την άλλη εβδομάδα και θα ζητήσουμε να περιηγηθούμε σε όλο το έργο» τονίζει και σημειώνει πως «είχαμε το ατύχημα στην περιοχή της Ευκαρπίας αλλά το έργο είναι ευρύ και έχει πολλές δραστηριότητες. Μας προβληματίζει το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή εκτελούνται οι πρόδρομες εργασίες του έργου και δεν εκτελείται το βαρύ κατασκευαστικό κομμάτι και μας προβληματίζει ότι στην έναρξη του έργου είχαμε ένα σοβαρό εργατικό ατύχημα».

«Για όσους ασχολούνται με τα εργατικά ατυχήματα γνωρίζουν ότι για να συμβεί ένα σοβαρο εργατικό ατύχημα υπάρχει ένα υπόστρωμα πολλών μικρών εργατικών ατυχημάτων. Αρα θα πάμε στο έργο να δούμε πως εξελίσσεται να κάνουμε τις επισημάνσεις και θα το παρακολουθούμε στην εξέλιξη του ώστε να αποφύγουμε ατυχήματα και δυστυχήματα» σημειώνει και επισημαίνει ότι «το έργο είναι βαρύ και επικίνδυνο», αφήνοντας να εννοηθεί πως όταν βρεθεί στην πλήρη του ανάπτυξη, αν δεν τηρηθούν μέτρα ασφάλειας, οι κίνδυνοι θα αυξηθούν κατακόρυφα.

«Πρέπει να γίνουν πολλά ώστε να διασφαλίσουμε την αποφυγή εργατικών ατυχημάτων» τονίζει και αναφέρει πως «το 2023 σύμφωνα με έρευνα της ΟΣΕΤΕΕ στο σύνολο του κατασκευαστικού κλάδου στη χώρα μας έχουν χάσει τη ζωή τους 31 εργαζόμενοι. Πολύ μεγάλος αριθμός».

Σε ότι αφορά τον συσχετισμό εργατικών δυστυχημάτων – σοβαρών ατυχημάτων τονίζει πως «αν πούμε ότι πέρσι σε όλη τη χώρα σε όλους τους κλάδους εργασίας σκοτώθηκαν 179 εργαζόμενοι και είχαμε 287 σοβαρούς τραυματισμούς η αναλογία είναι 1 θάνατος προς δύο βαριά τραυματίες. Οπότε μπορούμε να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα».

Οικοδόμοι: 24ωρη απεργία και συγκέντρωση στις 11πμ στον ΕΦΚΑ στην Αριστοτέλους

Στο μεταξύ σήμερα Τετάρτη 31 Ιανουαρίου, οι οικοδόμοι και οι εργαζόμενοι στις κατασκευές σε όλη τη χώρα, απεργούν με αιτήματα για αυξήσεις στα μεροκάματα, ασφάλιση, συλλογικές συμβάσεις και επαρκή μέτρα ασφάλειας.

Η Ομοσπονδία Οικοδόμων Ελλάδας σε συντονισμό με τα τοπικά Συνδικάτα Οικοδόμων, διοργανώνει σε όλες σχεδόν τις μεγάλες πόλεις απεργιακές συγκεντρώσεις καλώντας όλους τους εργαζόμενους του κλάδου και των συναφών επαγγελμάτων για συμμετοχή στην απεργία.

Στην Θεσσαλονίκη η συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί σήμερα στις 11πμ στα κεντρικά του ΕΦΚΑ στην Αριστοτέλους ενώ η κεντρική απεργιακή συγκέντρωση θα γίνει στην Αθήνα στις 10.30 πμ στην πλατεία Κάνιγγος.

Ομοσπονδία και Συνδικάτα διεκδικούν:

  • Αυξήσεις σε όλα τα μεροκάματα, με υπογραφή εργοταξιακών Συμβάσεων.
  • 7ωρο – 5ήμερο – 35ωρο. Αναγνώριση και διανομή των «υπέρ αγνώστων» ενσήμων. Κάθε μέρα δουλειάς να είναι και μέρα Ασφάλισης.
  • Υλοποίηση των δεσμεύσεων του υπουργείου Εργασίας για μείωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης κατά 2 χρόνια στους ασφαλισμένους μετά το 1993 και κήρυξη της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ) ως γενικώς υποχρεωτικής.
  • Επαναλειτουργία των Μεικτών Επιτροπών Υγείας και Ασφάλειας.
  • Ένταξη συναφών ειδικοτήτων στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα (γυψοσανιδάδες κ.ά.).
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα