Υπό έξωση ο ΟΑΣΘ από το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης – Στα «μπετά» ακόμα ο σταθμός φόρτισης

Πότε θα τεθούν σε λειτουργία όλοι οι φορτιστές - Η θέση του Οργανισμού και η προεκλογική φιέστα Μητσοτάκη.

Φίλιππος Δεργιαδές
υπό-έξωση-ο-οασθ-από-το-αμαξοστάσιο-της-1165164
Φίλιππος Δεργιαδές

Ημιτελής και υπό κατασκευή παραμένει ο σταθμός φόρτισης των ηλεκτρικών λεωφορείων του ΟΑΣΘ, στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης, από όπου ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, τελεί υπό έξωση και παραμένει με ασφαλιστικά μέτρα.

Το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης στην οδό Θερμαϊκού, ανήκει στο συνεταιρισμό των πρώην μετόχων του ΟΑΣΘ «Ηρακλής», ο οποίος λόγω μη καταβολής των μισθωμάτων, έχει προσφύγει δικαστικά. Πρωτόδικα το δικαστήριο αποφάσισε την έξωση του ΟΑΣΘ, αλλά η οριστική απόφαση θα ληφθεί στο εφετείο τον Σεπτέμβριο.

Λόγω αυτού του κωλύματος, δηλαδή της έξωσης και της λήξης του μισθωτηρίου, ο συνεταιρισμός κατέθεσε προσφυγή κατά του ΟΑΣΘ και για τους τρεις πρόχειρους φορτιστές που έχει εγκαταστήσει ο Οργανισμός πρόχειρα στο αμαξοστάσιο, θέμα που θα κριθεί δικαστικά στις 29 Μαΐου.

Στο μεταξύ στο σταθμό φόρτισης, που κατασκευάζεται παραδίπλα στο αμαξοστάσιο, σε οικόπεδο που έχει ενοικιαστεί από ιδιώτες για αυτό το σκοπό, οι εργασίες συνεχίζονται και όπως εκτιμάται, ο χώρος δεν θα είναι έτοιμος και λειτουργικός πριν τα μέσα καλοκαιριού.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι παρότι στον υπό κατασκευή σταθμό, έχουν στηθεί δύο γραμμές φόρτισης, η διαμόρφωση του χώρου ακόμα δεν επιτρέπει την φόρτιση των ηλεκτρικών λεωφορείων, μερικά εκ των οποίων ήδη κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης και φορτίζονται από του τρείς φορτιστές που λειτουργούν πρόχειρα, στο παλιό αμαξοστάσιο.

Οι φωτογραφίες της Parallaxi, καταγράφουν την κατάσταση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στο σταθμό φόρτισης των ηλεκτρικών λεωφορείων. Είναι ξεκάθαρο ότι ο σταθμός παραμένει κυριολεκτικά στα μπετά και δεν έχει ολοκληρωθεί στα μέσα Μαΐου, ούτε όλα τα ηλεκτρικά λεωφορεία  βρίσκονται στους δρόμους της πόλης όπως δήλωναν ο υπουργός Μεταφορών Χρ. Σταικούρας και ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Κ. Ταγγίρης.

Στις  18/4/2024 ο Χρ. Σταικούρας, που είχε κάνει αυτοψία στο χώρο, δήλωσε πως «στα μέσα του επόμενου μήνα αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ο σταθμός φόρτισης των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων του ΟΑΣΘ και αυτά θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους της πόλης την ίδια περίοδο». Ανάλογα στις 28/3/24 ο Κ. Ταγγίρης δήλωσε πως «τα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία είναι προγραμματισμένα μέσα στον Μάιο να είναι όλα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, σε κεντρικούς δρόμους και σε μικρούς κυρίως της δυτικής».

Αυτό το Σαββατοκύριακο σε λειτουργία η πρώτη γραμμή φόρτισης

Ο σταθμός φόρτισης σαφώς δεν είναι ακόμα έτοιμος και λειτουργικός, ούτε τα 110 λεωφορεία κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η πρώτη γραμμή φόρτισης του σταθμού θα τεθεί σε λειτουργία τις επόμενες ημέρες και ο Οργανισμός ελπίζει ότι μέχρι τα μέσα Ιουνίου, ο σταθμός να τεθεί πλήρως σε λειτουργία. Η καθυστέρηση από τον Οργανισμό αποδίδεται στις καιρικές συνθήκες, δηλαδή στις βροχοπτώσεις που δεν επέτρεψαν την συνέχιση και εντατικοποίηση των εργασιών.

Ωστόσο άλλες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ο σταθμός φόρτισης δεν θα είναι έτοιμος, λειτουργικός και στεγασμένος πριν από τα τέλη Ιουλίου.

Να σημειωθεί ότι η σύμβαση ύψους 8,737 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή του σταθμού φόρτισης για τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία είχε υπογραφεί στα μέσα Φεβρουαρίου και προέβλεπε πως εντός 3 μηνών ο σταθμός θα είχε ολοκληρωθεί. Κύριος του έργου είναι ο ΟΑΣΘ και φορέας υλοποίησης η Αναπτυξιακή Νομού Θεσσαλονίκης Α.Ε. (ΑΝΕΘ Α.Ε.). Το έργο κατασκευής περιλαμβάνει διαμόρφωση του χώρου, ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, τοποθέτηση 55 ηλεκτρικών φορτιστών ισχύος 180 KW, με δυνατότητα κάθε φορτιστής να φορτίζει παράλληλα δύο λεωφορεία, ανάπτυξη νέου δικτύου Μέσης Τάσης 20 kV, δίκτυα γειώσεων και αντικεραυνικής προστασίας και   ηλεκτροφωτισμό του χώρου.

Η προεκλογική φιέστα Μητσοτάκη στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης

Η κυβέρνηση δέχεται μεγάλες πιέσεις για το συγκοινωνιακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, όπου ακόμα το μετρό δεν λειτουργεί, ο ΟΑΣΘ βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο και δοκιμάζει την ετοιμότητα του με τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία ενώ το κυκλοφοριακό πιέζεται λόγω και των έργων στην Περιφερειακή Οδό.

Τη Δευτέρα ο πρωθυπουργός μετά από σύντομο χαιρετισμό σε ημερίδα στο Πολιτιστικό Κέντρο Αμπελοκήπων για την ανάπτυξη του Μετρό, επισκέφθηκε το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στην Σταυρούπολη και επιθεώρησε τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία.

Το καθαρά προεκλογικό πέρασμα Μητσοτάκη από το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης, ήθελε να επισημάνει την προσπάθεια που καταβάλει η κυβέρνηση για τις συγκοινωνίες της πόλης, όπου τα μηνύματα που λαμβάνει ενόψει των ευρωεκλογών της 9ης Ιουνίου δεν είναι καθόλου θετικά, ειδικά από τις πολύπαθες Δυτικές Συνοικίες της πόλης.

Γι’ αυτό προεκλογικά κρίθηκε αναγκαίο, μετά την ημερίδα για το Μετρό να επισκεφθεί το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης, όπου όμως δεν επισκέφθηκε το σταθμό φόρτισης, παρότι βρισκόταν δίπλα του, μόλις μερικά μέτρα μακριά,  ώστε να επιβεβαιώσει τον υπουργό του κ. Σταϊκούρα, για την ολοκλήρωση των έργων εντός του Μαίου. Ούτε βέβαια έκανε κάποια νύξη ότι βρισκόταν σε ένα χώρο, όπου ένας δημόσιος οργανισμός τελεί υπό έξωση.

Στην ομιλία του είπε ότι μέχρι τα τέλη Ιουνίου όλα τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα βρίσκονται στους δρόμους της πόλης και πως τις επόμενες εβδομάδες, ο σταθμός φόρτισης θα είναι έτοιμος.

Ηλεκτροκίνηση στη γραμμή Μενεμένη – Αριστοτέλους

Στο μεταξύ χθες ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης ανακοίνωσε ότι “ακόμα μία λεωφορειακή γραμμή εντάσσεται στην ηλεκτροκίνηση. Πρόκειται για τη γραμμή 20, που εκτελεί το δρομολόγιο Μενεμένη – Αριστοτέλους, η οποία από αύριο, Παρασκευή 24 Μαΐου, θα εξυπηρετείται από ηλεκτρικά λεωφορεία. Για τις ανάγκες εξυπηρέτησης της γραμμής, θα χρησιμοποιούνται εννέα οχήματα”.

όπως αναφέρεται “έτσι πλέον ο ΟΑΣΘ θα εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση τρεις λεωφορειακές γραμμές, με 26 ηλεκτρικά λεωφορεία, καθώς ήδη από την περασμένη Δευτέρα 20 Μαΐου δρομολογούνται ηλεκτρικά λεωφορεία στις γραμμές 21 και 29 που εκτελούν τα δρομολόγια Εύοσμος – Αριστοτέλους και Πολίχνη – Αριστοτέλους αντίστοιχα. Το επιβατικό κοινό εμφανίζεται απολύτως ικανοποιημένο από τα ηλεκτρικά λεωφορεία, που είναι ολοκαίνουρια, σύγχρονα, άνετα, αθόρυβα, προσβάσιμα για τα Άτομα με Αναπηρίες και μηδενικών εκπομπών ρύπων. Τις επόμενες μέρες, σταδιακά, θα ενταχθούν ηλεκτρικά λεωφορεία και σε άλλες γραμμές, κατά κύριο λόγο της Δυτικής Θεσσαλονίκης.

«Ο σχεδιασμός του ΟΑΣΘ προχωρά χωρίς προβλήματα. Την επόμενη εβδομάδα θα δρομολογήσουμε και άλλα ηλεκτρικά λεωφορεία, έτσι ώστε μέχρι το τέλος Μαΐου να βρίσκονται στους δρόμους της Θεσσαλονίκης συνολικά 56 οχήματα, ενώ μέχρι τα μέσα Ιουνίου θα έχει δρομολογηθεί το σύνολο των ηλεκτρικών λεωφορείων», υπογραμμίζει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης.

Το στοίχημα της φόρτισης και της έξωσης 

Τι αναφέρει όμως επισήμως ο ΟΑΣΘ για τον σταθμό φόρτισης, για τον χρόνο που θα τεθούν όλα τα ηλεκτρικά λεωφορεία στην υπηρεσία της πόλης αλλά και την έξωση απο το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης.

Σύμφωνα με αξιωματούχο του ΟΑΣΘ, οι όποιες καθυστερήσεις στην κατασκευή του σταθμού φόρτισης, οφείλονται κυρίως στην έλλειψη τεχνογνωσίας για έργα που κατασκευάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και δη στο μέγεθος του σταθμού της Σταυρούπολης, που θα είναι ο μεγαλύτερος της χώρας, ακόμα και συγκριτικά με την Αθήνα, όπου κατασκευάζονται 5 μικρότερης ισχύος.

Επίσης, έπρεπε να περάσει μία περίοδος δοκιμασίας και για τους φορτιστές ώστε να κριθούν ικανοί, αξιόπιστοι και κατάλληλοι προς παραλαβή.

«Επί της ουσίας δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση ούτε με τι φόρτιση αλλά ούτε και με τα λεωφορεία, τα οποία για συγκοινωνιακούς λόγους δεν μπορούν και τα 110 λεωφορεία να ενταχθούν στα δρομολόγια. Αυτό πρέπει να γίνει σταδιακά» τονίζει ο αξιωματούχος του ΟΑΣΘ και σημειώνει ότι εντός του Σαββατοκύριακου θα λειτουργεί μέρος του σταθμού φόρτισης, ο οποίος όπως εκτιμά θα είναι ολοκληρωμένος στις 20 ή στα τέλη Ιουνίου, οπότε θα γίνουν και τα εγκαίνια του σταθμού. «Είμαστε πιο μπροστά από την Αθήνα» τονίζει χαρακτηριστικά.

Τονίζει δε πως μετά το δρομολόγιο της Μενεμένης, ηλεκτροκίνηση από Δευτέρα θα υπάρξει και σε 2 δρομολόγια προς και από το δήμο Νεάπολης – Συκεών.

Σε ότι αφορά την έξωση, αναφέρει ότι από το 2022 ο συνεταιρισμός προσέφυγε δικαστικά και δικαιώθηκε πρωτόδικα, με τον Οργανισμό να καλείται να «αδειάσει» το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης αλλά και τα κεντρικά γραφεία του ΟΑΣΘ στην Παπαναστασίου. «Κάναμε ασφαλιστικά μέτρα και κερδίσαμε να παραμείνουμε μέχρι το εφετείο του Σεπτεμβρίου, αλλά εμείς τους έχουμε κάνει πρόταση να υπάρξει μία νέα συμφωνία, μέχρι να μπορέσει να μεταφερθεί το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης» τονίζει και αναφέρει ότι «η κυβέρνηση το γνωρίζει το πρόβλημα και υπάρχει διάθεση επίλυσης καθώς χωρίς αυτό το αμαξοστάσιο θα υπάρξει πρόβλημα για τις συγκοινωνίες της πόλης».

Συνεταιρισμός Ηρακλής: Τοποθέτησαν παράνομα τους φορτιστές – Να φύγουν ή να πληρώσουν  

Πάντως από την πλευρά του συνεταιρισμού Ηρακλής, οι διαθέσεις δεν κινούνται σε θετικό κλίμα έναντι του ΟΑΣΘ και της κυβέρνησης, καθώς το πρόβλημα με τη μίσθωση του οικοπέδου όπου λειτουργεί το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης, υφίσταται από το 2018, και από τον Οκτώβριο του 2023, βρίσκεται σε ισχύ η απόφαση 14181/27.10.2023, από το  Μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, που καλεί τον ΟΑΣΘ να αποδώσει το χώρο των περίπου 44 στρεμμάτων.

Μάλιστα ο συνεταιρισμός Ηρακλής κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα κατά του ΟΑΣΘ για την παράνομη όπως την χαρακτηρίζει, τοποθέτηση και λειτουργία των 3 φορτιστών στο χώρο του αμαξοστασίου. “Πως τους τοποθέτησαν και πως πήραν άδεια από τον ΔΕΔΔΗΕ όταν δεν υπάρχει κα μισθωτήριο;” αναρωτιέται στέλεχος της διοίκησης του συνεταιρισμού Ηρακλής και αναφέρει ότι “αυτό που έγινε προχθές με τον Μητσοτάκη στο αμαξοστάσιο ήταν ένα φιάσκο”.

Να σημειωθεί ότι ο συνεταιρισμός Ηρακλής διεκδικεί 14 εκατομμύρια από τον ΟΑΣΘ για μισθώματα από το 2014, τα οποία αφορούν την εκμίσθωση των κεντρικών γραφείων του Οργανισμού, στην Παπαναστασίου και τα δύο αμαξοστάσια στην Σταυρούπολη και στον Φοίνικα , το οποίο κατά 50% ανήκει στο δήμο Καλαμαριάς.

Όπως αναφέρει το μέλος της διοίκησης του Ηρακλής, “ο ΟΑΣΘ μας είπε ότι θα είχε αποσύρει τους πρώτους δύο φορτιστές στις 10 Μαίου, αλλά αντί αυτού τοποθέτησαν ένα ακόμα φορτιστή και μία μονάδα αποθήκευσης ενέργειας. Στις 29 Μαίου μάλιστα θα συζητηθεί το δικό μας αίτημα για αναστολή των ασφαλιστικών μέτρων και της προσωρινής διαταγής που εκδόθηκε για την παραμονή τους. Αν την κερδίσουμε θα πρέπει να φύγουν από το αμαξοστάσιο ή να μας πληρώσουν”.

ΔΑΣ – ΟΑΣΘ: Για τα πανηγύρια η πολιτική της κυβέρνησης στη συγκοινωνία

Σε ότι αφορά το σταθμό φόρτισης και τα ηλεκτρικά λεωφορεία την δική τους εκδοχή, καταθέτουν οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ που ανήκουν συνδικαλιστικά στην παράταξη της Δημοκρατικής  Αγωνιστικής Συνεργασίας, χαρακτηρίζοντας προεκλογικό πανηγύρι την εκδήλωση του ΟΑΣΘ στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης.

“Το κυβερνητικό «show» στήθηκε σε διαφορετικό χώρο του αμαξοστασίου γιατί αυτός που στην πραγματικότητα προορίζεται και θα φιλοξενήσει τα ηλεκτρικά λεωφορεία και την υποδομή των φορτιστών βρίσκεται ακόμα υπό κατασκευή και είναι σε μορφή «χωραφιού» αναφέρουν και τονίζουν πως:

“Οι ιθύνοντες γνωρίζοντας ότι η ολοκλήρωση των εργασιών αργεί και δεν θα προλάβουν την προεκλογική περίοδο μέχρι τις 9 Ιούνη χρησιμοποιήσαν τεχνικές κινηματογραφικών studio με «στημένα» σκηνικά και φόντο τα ηλεκτρικά λεωφορεία για τη δημιουργία εντυπώσεων με τη «δύναμη» της εικόνας.

Είπαν και δήλωσαν πολλά. Τι όμως δεν είπαν ;

Δεν είπαν ότι ακόμη και σήμερα 5 χρόνια μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη ΝΔ ο ΟΑΣΘ συνεχίζει να προσφέρει άθλιες συγκοινωνιακές υπηρεσίες στο λαό της πόλης με λεωφορεία ασυντήρητα που μένουν κάθε μέρα από βλάβες (και ορισμένα από αυτά καίγονται), με αναμονές των 20’-30’ λεπτών ή και περισσότερο, με ελλείψεις τεχνικού προσωπικού και οδηγών, με εργαζόμενους Β΄ ταχύτητας συμβασιούχους που παίρνουν 850 ευρώ.

Δεν είπαν ότι τα ηλεκτρικά λεωφορεία δεν είναι κατάλληλα για όλες τις λεωφορειακές γραμμές γιατί δεν επιλέχτηκαν με βάση τη μορφολογικές και άλλες κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης και τις ανάγκες του λαού για συγκοινωνία.

Αντίθετα, επιλέχτηκαν με κριτήρια τις «διεθνείς συμμαχίες», την «πράσινη ανάπτυξη» κλπ. με βασικούς κερδισμένους τους επιχειρηματικούς ομίλους που πουλάνε και εισάγουν «πράσινα» οχήματα που κοστίζουν 400.000 ευρώ (πλην ΦΠΑ) το ένα (!) και τα χρήματα για την αγορά τους προέρχονται από το λεγόμενο Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και φυσικά θα φορτωθούν στις πλάτες των εργαζομένων και του λαού.

Δεν είπαν ότι η πολιτική τους για τη συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης είναι πολύ παλιά και αραχνιασμένη και δεν άλλαξε καθόλου από το 1957 και εδώ.

Τότε με νόμο για την ίδρυση του ιδιωτικού ΟΑΣΘ ενώ σήμερα εφαρμόζοντας τους «σύγχρονους» Κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συνεχίζουν να διατηρούν τους ιδιώτες παρόχους των οποίων το επιχειρηματικό κέρδος το επιδοτεί το κράτος μέσα από τον προϋπολογισμό.

Με το ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης να έχει ήδη παραδοθεί σε ιδιωτικό επιχειρηματικό σχήμα και τους διεθνείς διαγωνισμούς του ΟΣΕΘ για την παράδοση του συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες να είναι σε εξέλιξη, ο λαός της πόλης τη «νέα εποχή» στη συγκοινωνία με τα ηλεκτρικά λεωφορεία που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση θα την πληρώσει πολύ ακριβά με την εισαγωγή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου το επόμενο διάστημα όταν θα έχουν σβήσει τα φώτα και η κάμερες.

Ο λαός της πόλης που ξεροσταλιάζει στις στάσεις περιμένοντας το λεωφορείο ή που χρησιμοποιεί το Ι.Χ. του επειδή η συγκοινωνία είναι απαράδεκτη πρέπει να καταδικάσει τα στημένα «show» της κυβέρνησης και την πολική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την συγκοινωνία.

Οι σύγχρονες ανάγκες του για ασφαλή, ποιοτική, σύγχρονη και φθηνή συγκοινωνία μπορούν να ικανοποιηθούν μόνο με τον αγώνα του απέναντι στις πολιτικές ιδιωτικοποίησης των μέσων μεταφοράς.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα