Σοβαρές ζημιές στη Βασιλική του Άγιου Μάρκου – H Βενετία μετρά τις “πληγές” της

Η κυβέρνηση της Ιταλίας αναμένεται να κηρύξει την πόλη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Parallaxi
σοβαρές-ζημιές-στη-βασιλική-του-άγιου-513642
Parallaxi
Εικόνα Στιγμιότυπο Βίντεο Youtube

Η Βενετία, που εξακολουθεί να μετρά τις πληγές της από τη δεύτερη μεγαλύτερη πλημμυρίδα στην ιστορία της που την έπληξε την Τρίτη, προετοιμάζεται και για νέα επεισόδια του ίδιου φαινομένου, την ώρα που η κυβέρνηση της Ιταλίας αναμένεται να κηρύξει την πόλη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης εξαιτίας φυσικής καταστροφής.

Οι περίπου 50.000 κάτοικοι του κέντρου της Βενετίας, η οποία έχει κηρυχθεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομίας της Unesco, ξύπνησαν σήμερα υπό τον ήχο σειρήνων. Τα νερά στην πόλη ανέβηκαν στο τρίτο επίπεδο, ένα λιγότερο από την Τρίτη το απόγευμα όταν η πλημμυρίδα έφτασε τα 184 εκατοστά, το μεγαλύτερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 1966, όταν είχε φτάσει τα 194 εκατοστά.

Ακόμη ένα επεισόδιο πλημμυρίδας σημειώθηκε σήμερα το πρωί στις 10:50 (τοπική ώρα, 11:50 ώρα Ελλάδας), το οποίο όμως δεν ξεπέρασε τα 125 εκατοστά, με τον επόμενο σημαντικό συναγερμό να αναμένεται αύριο Παρασκευή στις 11:20 τοπική ώρα, όταν τα νερά αναμένεται να φτάσουν τα 140 εκατοστά, σύμφωνα με το Κέντρο Παρακολούθησης Παλίρροιας της Βενετίας.

Ο Ιταλός πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε που μετέβη στη Βενετία, συμμετείχε σε συνεδρίαση της νομαρχίας για την αντιμετώπιση της κρίση και στη συνέχεια επισκέφθηκε καταστήματα της πόλης, την οποία επισκέπτονται 36 εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο, το 90% των οποίων είναι αλλοδαποί.

Οι αρχές εκτιμούν το κόστος των ζημιών από το φαινόμενο της Τρίτης σε «πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ» και προσπαθούν να επιστρέψουν στην κανονικότητα, αν και πολλά μουσεία και σχολεία παραμένουν κλειστά.

Συγκεκριμένα για την Βασιλική του Αγίου Μάρκου, όπως δήλωσε ο δήμαρχος Λουίτζι Μπρουνιάρο το οικονομικό κόστος μπορεί να ανέλθει σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Η θέση του μνημείου εξαιτίας του χαμηλού ύψους, επέτρεψε τα νερά να εισέλθουν ευκολότερα, προκαλώντας μεγάλες ζημίες.

Όπως δήλωσε ο Carlo Alberto Tesserin πρόεδρος σε ομάδα διαχείρισης του ιστορικού χώρου: «Η ζημιά που βλέπουμε τώρα δεν είναι τίποτα σε σύγκριση με εκείνη που υπάρχει μέσα στους τοίχους. Το αλάτι εισέρχεται στο μάρμαρο, στα τούβλα, παντού».

Οι αντλίες και οι καθαριστές προσπαθούν να καθαρίσουν το μνημείο:

Η Καθεδρική Πατριαρχική Βασιλική του Αγίου Μάρκου γνωστή και ως Βασιλική του Αγίου Μάρκου είναι η πιο διάσημη εκκλησία της πόλης. Η σημαντικότητα της ευθύνεται στα λείψανα του Ευαγγελιστή Μάρκου που βρίσκονται εκεί από τον 9ο αιώνα όπως και η ιταλοβυζαντινή αρχιτεκτονική της. Τα χρυσά ψηφιδωτά και η ύπαρξη της ως σύμβολο του βενετσιάνικου πλούτου, της χάρισε το ψευδώνυμο «Χρυσή εκκλησία» τον 11ο αιώνα.

Η Βασιλική ήταν το παρεκκλήσι του Δόγη, με την μετατροπή του σε καθεδρικό ναό να γίνεται το 1807. Τα έργα για την κατασκευή του ξεκίνησαν το 1063, πάνω από την προηγούμενη κατεστραμμένη από τις εξεγέρσεις εκκλησία του 9ου αιώνα. Για την ολοκλήρωση των έργων χρειάστηκαν 30 χρόνια.

«Γονάτισε»

Οι οικολόγοι κατηγορούν και το μεγάλο, βιομηχανικό λιμάνι της Μαργκέρα, που βρίσκεται απέναντι από τη Βενετία, και την αύξηση των τεράστιων κρουαζιερόπλοιων που επισκέπτονται την πόλη.

«Η καταστροφή που έπληξε τη Βενετία αποτελεί πλήγμα στην καρδιά της χώρας μας. Με πονά να βλέπω τόσες ζημιές στην πόλη, την καλλιτεχνική της κληρονομία να τίθεται σε κίνδυνο, τις εμπορικές της δραστηριότητες να έχουν γονατίσει», κατήγγειλε χθες ο Κόντε.

Παράλληλα ο Ιταλός πρωθυπουργός δεσμεύθηκε για την άμεση αποδέσμευση «των πρώτων πόρων» για την αποκατάσταση των ζημιών, μετά την κήρυξη της πόλης σε κατάστασης φυσικής καταστροφής.

Την ίδια ώρα πολλοί αξιωματούχοι, ανάμεσά τους και ο δήμαρχος της Βενετίας Λουίτζι Μπρουνιάρο, ζήτησαν να ολοκληρωθεί «το συντομότερο δυνατό» το τεράστιο έργο κατασκευής τριών αναχωμάτων τα οποία θα προστατεύσουν όλη τη λεκάνη της Βενετίας.

Ο Κόντε επεσήμανε ότι το έργο είναι έτοιμο σε ποσοστό 93% και «φαίνεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2021».

Οι επικρίσεις για το έργο αυτό είναι πολλές, καθώς κρίνεται πολύ δαπανηρό και ταυτόχρονα όχι αρκετά αποτελεσματικό. Ξεκίνησε το 2003 και θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016 όμως καθυστέρησε εξαιτίας κακοτεχνιών και ερευνών για καταγγελίες διαφθοράς. Το κόστος του, που αρχικά ήταν 2 δισεκατομμύρια ευρώ, έχει πλέον ξεπεράσει τα 6 δισεκατομμύρια.

*Με πληροφορίες από ΑΠΕ ΜΠΕ / Twitter

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα