Ελλάδα

ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ PARALLAXI, ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ

Ερώτηση από 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ - Καλείται να απαντήσει ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής

Φίλιππος Δεργιαδές

Ερώτηση στην Βουλή, για το «Πάρτι απευθείας αναθέσεων για μελέτες σε έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης, που αφορούν την κατασκευή του σταθμού μετεπιβίβασης του Μετρό Θεσσαλονίκης», το οποίο έφερε στο φως της δημοσιότητας η Parallaxi, κατέθεσαν 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, επικαλούμενοι το σχετικό ρεπορτάζ της Parallaxi, απευθύνουν συγκεκριμένα ερωτήματα στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλής, καλώντας τον να δώσει διευκρινίσεις για τις διαδικασίες υπογραφής των συμβάσεων και την εγκυρότητα εμπλοκής συγκεκριμένων φορέων, όπως ο ΟΣΕΘ, ο δήμος Θεσσαλονίκης, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και το ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Όπως αναφέρουν στην ερώτηση τους «οι μηχανικοί στη Θεσσαλονίκη αποκαλύπτουν σωρεία απευθείας αναθέσεων με μελέτη που αφορά στην κατασκευή του σταθμού μετεπιβίβασης του Μετρό Θεσσαλονίκης, στην περιοχή της Νέας Ελβετίας, συνολικού προϋπολογισμού πάνω από  €1.400.000,00.

Συγκεκριμένα, οι μηχανικοί καλούν τις αναθέτουσες αρχές, τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), το Δήμο Θεσσαλονίκης και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, να τηρήσουν τη κείμενη νομοθεσία να μη δίνουν δουλειές από την «πίσω πόρτα» και να τηρηθεί η κείμενη νομοθεσία.

Επίσης τονίζουν ότι «οι απευθείας αναθέσεις, όσες έχουν γίνει και αυτές που αναμένονται να γίνουν, υλοποιούνται μέσω του γνωστής «μεθόδου» της κατάτμησης των μελετητικών έργων, καθώς ο νόμος επιτρέπει την απευθείας ανάθεση, αν το κόστος του έργου αποτιμάται κάτω από το ποσό των 30.000 ευρώ».

Παράλληλα σημειώνουν πως «με την μέθοδο της κατάτμησης έχουν ανατεθεί μελέτες προγραμματικής σύμβασης ύψους 235.000 ευρώ και προετοιμάζεται το έδαφος και εξετάζεται αν είναι δυνατό να συμβεί το ίδιο με προγραμματική σύμβαση που αγγίζει το 1,5 εκατομμύριο ευρώ».

Επισημαίνουν δε ότι «σε κάποιες περιπτώσεις, οι κατατμήσεις είναι τόσο ακριβείς ώστε μερικές ανέρχονται σε ποσά που κυμαίνονται γύρω στις 29.700 ευρώ. Λίγο κάτω δηλαδή από το επιτρεπτό όριο. Μάλιστα υπάρχει σύμβαση ανάθεσης που έχει οριστεί στις 29.969,83 ευρώ».

Ακολουθεί αναλυτικά η ερώτηση των 29 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

«Πάρτι απευθείας αναθέσεων για μελέτες σε υποστηρικτικά έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης μέσω της γνωστής μεθόδου της κατάτμησης»

Σε πρόσφατο δημοσίευμα, μηχανικοί καταγγέλλουν σωρεία απευθείας αναθέσεων για μελέτες που αφορούν την κατασκευή του σταθμού μετεπιβίβασης του Μετρό Θεσσαλονίκης, στην περιοχή της Νέας Ελβετίας και καλούν τις αναθέτουσες αρχές, τον Οργανισμό

Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), το Δήμο Θεσσαλονίκης και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, να τηρήσουν τη κείμενη νομοθεσία. Πρόκειται για δύο Προγραμματικές Συμβάσεις του ΟΣΕΘ, η πρώτη εκ των οποίων έχει ως αντικείμενο την εκπόνηση μελετών για την υλοποίηση του έργου «Συνοδά υποστηρικτικά έργα του Σταθμού Νέας Ελβετίας του Μετρό Θεσσαλονίκης για την εξυπηρέτηση και μετεπιβίβαση των μετακινούμενων επιβατών» και προϋπολογισμό €235.600,00, και η δεύτερη τον σχεδιασμό και τη μελέτη της περιμετρικής ζώνης του σταθμού μετεπιβίβασης Νέας Ελβετίας και προϋπολογισμό €1.400.019,00. Υποστηρίζουν ότι οι απευθείας αναθέσεις, όσες έχουν γίνει και αυτές που αναμένονται να γίνουν, υλοποιούνται μέσω του γνωστής «μεθόδου» της κατάτμησης των μελετητικών έργων, καθώς ο νόμος επιτρέπει την απευθείας ανάθεση, αν το κόστος του έργου αποτιμάται κάτω από το ποσό των 30.000 ευρώ.

Με την μέθοδο της κατάτμησης έχουν ανατεθεί μελέτες προγραμματικής σύμβασης ύψους 235.000 ευρώ και προετοιμάζεται το έδαφος και εξετάζεται αν είναι δυνατό να συμβεί το ίδιο με προγραμματική σύμβαση που αγγίζει το 1,5 εκατομμύριο ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε κάποιες περιπτώσεις, οι κατατμήσεις είναι τόσο ακριβείς ώστε μερικές ανέρχονται σε ποσά που κυμαίνονται γύρω στις 29.700 ευρώ. Λίγο κάτω δηλαδή από το επιτρεπτό όριο. Μάλιστα υπάρχει σύμβαση ανάθεσης που έχει οριστεί στις 29.969,83 ευρώ. Υπάρχουν βέβαια και πολλές μικρές συμβάσεις που κυμαίνονται γύρω στις 4000 – 6000 ευρώ. Σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα υπάρχουν μηχανικοί που θεωρούν ότι όλες αυτές οι συμβάσεις, αρκετές ομοειδείς, θα μπορούσαν να συγκεντρωθούν και, μέσω διαγωνισμού, να ανατεθούν σε τεχνικά γραφεία, ώστε ο ανταγωνισμός να αποβεί προς το συμφέρον του δημοσίου αλλά και να δοθεί η ευκαιρία σε μηχανικούς της αγοράς να διεκδικήσουν τα έργα των μελετών.

Σύμφωνα με τα συμβαλλόμενα μέρη, η διαδικασία της ανάθεσης είναι νόμιμη και κινείται εντός των πλαισίων που ορίζει η νομοθεσία για τις αναθέσεις και οι υπουργικές αποφάσεις για το κοστολόγιο των αναθέσεων. Ωστόσο ο δήμος Θεσσαλονίκης αν και δεν πραγματοποιεί διαγωνισμό για τις συγκεκριμένες μελέτες διότι δεν διαθέτει την τεχνογνωσία για το έργο στο τέλος αναλαμβάνει να κάνει τον έλεγχο των μελετών. Επίσης ο ΟΣΕΘ ως συγκοινωνιακός οργανισμός χωρίς γνώση και εξειδίκευση ως προς τη διενέργεια διαγωνισμών έχει αναλάβει να κάνει τις αναθέσεις την ίδια στιγμή που ο Δήμος, που έχει την τεχνογνωσία θα κάνει μόνο τον έλεγχο. Στο ίδιο δημοσίευμα η πολιτικός μηχανικός πρόεδρος του Συλλόγου Μελετητών Δημοσίων Έργων Κεντρικής Μακεδονίας, υποστηρίζει πως η διαδικασία των συγκεκριμένων αναθέσεων ελέγχεται ως προς την νομιμότητα της και πως υπάρχουν σοβαρές επιφυλάξεις για την εγκυρότητα της όλης διαδικασίας.

Επειδή οι παραπάνω αναθέσεις θα πρέπει να ελεγχθούν με βάση τις αρχές της διαφάνειας, της ισότιμης μεταχείρισης των οικονομικών φορέων, της αναλογικότητας και της προστασίας του δημοσίου συμφέροντος.

Επειδή ο Σύλλογος Μελετητών Δημοσίων Έργων Κεντρικής Μακεδονίας, έχει αποστείλει επιστολή προς τον ΟΣΕΘ θέτοντας συγκεκριμένα ερωτήματα και καλώντας τον Οργανισμό να τηρήσει τη νομοθεσία περί των δημοσίων συμβάσεων, χωρίς μέχρι σήμερα να λάβει ικανοποιητικές απαντήσεις.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός

Οι ερωτώντες Βουλευτές