Στον «αέρα» ο διορισμός αντιδημάρχων από ανεξάρτητους δημοτικούς συμβούλους
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Γ τμήμα του ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματικές τις ρυθμίσεις για την ανάδειξη αντιδημάρχων, βάσει της τροποποίησης που επέφερε ο νόμος Θεοδωρικάκου
Σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία των δήμων της χώρας αναμένεται να προκαλέσει η απόφαση του ΣτΕ, που κρίνει ως αντισυνταγματική την ανάδειξη ανεξάρτητων δημοτικών συμβούλων στη θέση των αντιδημάρχων, βάσει των αλλαγών που επέφερε ο νόμος 4623/09.08.2019 (νόμος Θεοδωρικάκου), στο νόμο 4555/2018 (πρόγραμμα Κλεισθένης), με τον οποίο διεξήχθησαν οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές τον Μάιο του 2019.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Γ τμήμα του ΣτΕ, έκρινε αντισυνταγματική την επιβολή των κυβερνητικών μεταβολών στο νομοθετικό πλαίσιο ανάδειξης των αντιδημάρχων, καθώς αυτές οι μεταβολές δεν μπορούν να τεθούν σε εφαρμογή διότι οι εκλογές του 2019, έγιναν με νομοθετικό πλαίσιο που ορίζει με σαφήνεια τον τρόπο ανάδειξης των αντιδημάρχων.
Ο νόμος 4555/2018 (ΦΕΚ 133/Α/19-7-2018), το λεγόμενο πρόγραμμα Κλεισθένης, επί τη βάση του οποίου έγιναν οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, τον Μάιο του 2019, είναι σαφής και απαγορεύει τον ορισμό αντιδημάρχων από δημοτικούς συμβούλους που έχουν αποχωρήσει από την παράταξη τους. Όπως αναφέρει το άρθρο 68, που τροποποιεί το άρθρο 59 του νόμου 3852/2010 (πρόγραμμα Καλλικράτης), «αντιδήμαρχος δεν μπορεί να οριστεί σύμβουλος που ανήκει σε διαφορετική δημοτική παράταξη από αυτή του δημάρχου, εάν ο ορισμός δεν εγκριθεί από την πλειοψηφία των συμβούλων της παράταξης στην οποία ανήκει ο σύμβουλος αυτός».
Με στόχο την επιστροφή στο “δημαρχοκεντρικό σύστημα”
Ωστόσο, η κυβέρνηση θέλοντας να επαναφέρει το «δημαρχοκεντρικό σύστημα» και να αλλάξει τον νόμο της απλής αναλογικής του 2018, προχώρησε σε τροποποιήσεις με το νόμο 4623/09.08.2019, προκειμένου να ενισχύσει τη θέση των νέων διοικήσεων των ΟΤΑ, οι οποίες στην πλειοψηφία τους πρόσκεινται στο κυβερνών κόμμα. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το υπουργείο Εσωτερικών, στις 21 Αυγούστου του 2019, λίγες ημέρες μετά την ψήφιση του νόμου Θεοδωρικάκου απέστειλε εγκύκλιο στους ΟΤΑ, σχετικά με την ανάδειξη αντιδημάρχων, επικαλούμενο τον νόμο Καλλικράτη του 2010. Όπως αναφέρει η σχετική εγκύκλιος (Αριθμός Εγκυκλίου: 91 ΑΠ: 59851/21-8-2019 – ΑΔΑ: 69ΒΖ465ΧΘ7-Λ65), «δύναται να ορισθεί αντιδήμαρχος ή να παραμείνει στη θέση αυτή, μετά την ανεξαρτητοποίηση ή διαγραφή του, καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας του, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπει το άρθρο 59 του ν. 3852/2010».
Το ΣτΕ, σε πρώτο βαθμό, έκρινε ότι αυτό δεν μπορεί να τεθεί σε ισχύ καθώς οι εκλεγμένοι της τοπικής αυτοδιοίκησης, τον Μάιο του 2019, δεσμεύονται από το νομοθετικό πλαίσιο βάσει του οποίου διεξήχθησαν οι εκλογές, δηλαδή βάσει του νόμου 4555/2018, το λεγόμενο πρόγραμμα Κλεισθένης.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το θέμα έχει παραπεμφθεί στην Ολομέλεια του Ανώτατου Δικαστηρίου και η σχετική απόφαση αναμένεται εντός των επόμενων μηνών, πιθανά στο τέλος της άνοιξης.
Τα προβλήματα που ενδέχεται να προκύψουν είναι πολλά στο χώρο των ΟΤΑ, καθώς αν τελικά εκδοθεί η σχετική απόφαση, θα βρεθούν εκτεθειμένοι περίπου 110 δήμοι της χώρας, όπως και ο δήμος Θεσσαλονίκης, όπου πολλοί αντιδήμαρχοι έχουν διοριστεί μετά την ανεξαρτηροποίηση τους και χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των παρατάξεων με τις οποίες έχουν εκλεγεί στα δημοτικά συμβούλια.
Σε περίπτωση που τελικά η Ολομέλεια του ΣτΕ κρίνει τελεσίδικα ότι είναι αντισυνταγματική η ανάδειξη αντιδημάρχων από ανεξάρτητους δημοτικούς συμβούλους, ενδεχομένων να τεθεί θέμα εγκυρότητας των αποφάσεων των «ανεξάρτητων» αντιδημάρχων όπως και συνολικά οι αποφάσεις ή η λειτουργία των διοικήσεων των δήμων, που περιλαμβάνουν στις τάξεις τους ανεξάρτητους αντιδημάρχους. Μάλιστα κάποιοι κάνουν λόγο ακόμα και για επανάληψη των εκλογών, καθώς η εφαρμογή του νόμου Θεοδωρικάκου φέρεται να είναι προβληματική και σε άλλα σημεία του, όπως στο θέμα της συγκρότησης των Οικονομικών Επιτροπών και των Επιτροπών Ποιότητας Ζωής. Να σημειωθεί πως ήδη το Γ΄ Τμήμα του ανώτατου δικαστηρίου έκρινε -κατά πλειοψηφία- αντισυνταγματικές τις κυβερνητικές μεταβολές στο νομοθετικό πλαίσιο ανάδειξης προέδρων κοινοτήτων άνω των 300 κατοίκων και το θέμα παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια για τις τελικές αποφάσεις. Επίσης το Γ’ Τμήμα του ΣτΕ έκρινε αντίθετη προς το Σύνταγμα και την ρύθμιση του «νόμου Θεοδωρικάκου» με την οποία τροποποιήθηκε το πλαίσιο ορισμού αντιδημάρχων σε νησιωτικές δημοτικές ενότητες της χώρας.
“Ανεξάρτητοι” οι 7 από τους 11 αντιδημάρχους Θεσσαλονίκης
Σχετικά με την ανάδειξη των αντιδημάρχων ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης αυτή τη στιγμή διαθέτει 11 αντιδημάρχους εκ των οποίων η πλειοψηφία προέρχεται από ανεξάρτητους δημοτικούς συμβούλους που έχουν αποχωρήσει από τις παρατάξεις μέσω των οποίων εξελέγησαν. Από τους νυν αντιδημάρχους οι Γεώργιος Αβαρλής, αντιδήμαρχος Επιχειρησιακού Σχεδιασμού και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Μαρία Καραγιάννη, Πολιτισμού και Τουρισμού και Στεφανία Τανιμανίδου, Διαδημοτικής Συνεργασίας, ανήκουν στην παράταξη του δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα, ενώ ο Εφραίμ Κυριζίδης, αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, έχει ενταχθεί στην «δημοτική πλειοψηφία», μέσω σύμπραξης.
Οι υπόλοιποι αντιδήμαρχοι, δηλαδή οι Σωκράτης Δημητριάδης, Κοινωνικής Πολιτικής, Νικόλαος Ζεϊμπέκης Αθλητισμού, Νεολαίας και Εθελοντισμού, Μιχαήλ Κούπκας Οικονομικών, Ερωτόκριτος Θεοτοκάτος Περιβάλλοντος, Κωνσταντίνος Ιακώβου, Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, Στυλιανός Λιακόπουλος, Ανάπτυξης Δημοτικών Κοινοτήτων και Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών και Ιωάννα Κοσμοπούλου, Παιδείας, είναι ανεξάρτητοι δημοτικοί σύμβουλοι και έχουν εκλεγεί με τις παρατάξεις του Ν. Ταχιάου και Γ. Ορφανού, οι οποίες δεν έχουν συμπράξει με την διοίκηση Ζέρβα.
Στελέχη της δημοτικής αντιπολίτευσης στο δήμιο Θεσσαλονίκης, υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση μέσω του νόμου Θεοδωρικάκου επιχείρησε να αλλοιώσει το εκλογικό αποτέλεσμα των εκλογών του 2019 και να διαμορφώσει ένα νέο πολιτικό περιβάλλον στους δήμους, προκειμένου να απελευθερώσει τους δημάρχους από τον έλεγχο του δημοτικού συμβουλίου.
Δείτε επίσης:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ