Τι απασχόλησε τους Θεσσαλονικείς στις γραμμές ψυχολογικής υποστήριξης την περίοδο της καραντίνας
Οι γραμμές αυτές, αφενός βοήθησαν χιλιάδες ανθρώπους, αφετέρου αποτέλεσαν καλό πιλότο σε περίπτωση που χρειαστεί να ενεργοποιηθούν και πάλι.
“Κι έναν άνθρωπο να βοηθήσαμε, είναι σημαντικό”, τονίζει ο αντιπεριφερειάρχης Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Χρήστος Μήττας αναφερόμενος στις τηλεφωνικές γραμμές ψυχολογικής υποστήριξης που λειτούργησαν για την αντιμετώπιση της COVID 19. Στην πραγματικότητα, οι γραμμές αυτές, αφενός βοήθησαν χιλιάδες ανθρώπους, αφετέρου αποτέλεσαν καλό πιλότο σε περίπτωση που χρειαστεί να ενεργοποιηθούν και πάλι, αναλόγως με την εξέλιξη της πανδημίας.
Tο τηλεφωνικό κέντρο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ξεκίνησε στα μέσα Μαρτίου με πρωτοβουλία του περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολου Τζιτζικώστα και λειτουργούσε μέσα από την υποδομή και την τεχνογνωσία της Extraline. Τον πρώτο μήνα επικοινώνησαν 15.712 άτομα με τους κοινωνικούς επιστήμονες, κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους της Περιφέρειας με ερωτήματα από το αν μπορούν να βγουν από το σπίτι, μέχρι για να καταγγείλουν περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας. “Ήταν πολύ μεγάλος ο φόβος των πολιτών σε καθημερινά θέματα. Ήταν κάτι καινούργιο για τον καθένα μας”, εξηγεί ο κ. Μήττας. Πολλοί ήταν αυτοί που έθεταν ερωτήσεις για το τι πρέπει να κάνουν με τον/την σύζυγο, τα παιδιά, τους συγγενείς, αν μπορούν να βγαίνουν έξω από το σπίτι έστω και για πέντε λεπτά, ακόμη κι αν μπορούν να ανοίξουν την πόρτα του σπιτιού τους. Επίσης πολλοί ασθενείς με προβλήματα καρδιάς επαναλάμβαναν πολλές φορές τις κλήσεις τους μέσα στην ημέρα για να έχουν την έγκριση του επιστήμονα σε ότι ήθελαν να κάνουν. “Σε όλο αυτό το διάστημα με τον εγκλεισμό, η ψυχολογία των ανθρώπων γίνονταν καθημερινά όλο και και χειρότερη. Το αισθανόσουν στον απότομο τρόπο που μιλούσαν στο τηλέφωνο”, σημειώνει ο κ. Μήττας.
Περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας, θέματα υγείας -ιδιαίτερα ηλικιωμένων- και σχέσεις γονιών-παιδιών ήταν τα βασικά θέματα που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν και οι κοινωνικοί επιστήμονες στις τηλεφωνικές γραμμές υποστήριξης του δήμου Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την Ναταλία Ζαχαρτζή, κοινωνική λειτουργό, επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης Δήμου Θεσσαλονίκης «Σείριος».
“Η καραντίνα έφερε αλλαγή ισορροπιών σε πολλά θέματα και ιδιαίτερα στις σχέσεις με τα παιδιά. Αμβλύνθηκαν τα όρια και δυσκολεύτηκε ο κόσμος να τα διαχειριστεί”, εξηγεί η κ. Ζαχαρτζή, η οποία σημειώνει ότι υπήρξε πολύ καλή συνεργασία ανάμεσα στις δομές του Δήμου Θεσσαλονίκης, όπως “κοινωνική πολιτική” και “βοήθεια στο σπίτι”.
“Όταν αντιμετωπίζουμε μια μη γνώριμη κατάσταση, έρχεται πανικός και ο πανικός φοβίζει”, εξηγεί η κ. Ζαχαρτζή. Η περίοδος του εγκλεισμού, εξαιτίας της πανδημίας της Covid 19, έφερε πολλές κοινωνικές δομές αντιμέτωπες με χιλιάδες ανθρώπους που ένιωσαν τον πανικό. Οι τηλεφωνικές γραμμές τηλεφωνικής υποστήριξης μετά το τέλος της καραντίνας σταμάτησαν να λειτουργούν, ωστόσο όλες οι δομές είναι πανέτοιμες, σύμφωνα με τον κ. Μήττα και την κ. Ζαχαρτζή, να αντιμετωπίσουν ένα νέο κύμα, καθώς πλέον υπάρχει η τεχνογνωσία.
Πηγή: ΑΠΕ, Δήμητρα Κεχαγιά