Τρομακτικές αυξήσεις στα σούπερ μάρκετ

Τιμές ανεβασμένες μέχρι και 30%

Parallaxi
τρομακτικές-αυξήσεις-στα-σούπερ-μάρκ-958323
Parallaxi

Η ακρίβεια «λιώνει» τα νοικοκυριά – Νέες αυξήσεις ως 30% σε 500 προϊόντα στα σούπερ μάρκετ

Νέες αυξήσεις έρχονται σε 500 προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, «ροκανίζοντας» τον οικογενειακό προϋπολογισμό των νοικοκυριών. Ήδη, ανατιμήσεις της τάξεως του 5% με 10% έχουν ξεκινήσει στα ράφια, σε διάφορα προϊόντα όπως γαλακτοκομικά, κρέατα και απορρυπαντικά, παραδέχτηκε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης. Ωστόσο, αυτό είναι μόνο η αρχή.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο διαμορφώθηκε στο 7,6% (από 8,8% τον Νοέμβριο), στα τρόφιμα τρέχει με διπλάσια ταχύτητα υπερβαίνοντας το 15%. Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, ο πληθωρισμός δεν χτυπάει όλους το ίδιο: Το 1/5 του πληθυσμού πλήττεται από πληθωρισμό της τάξης του 16%. Ενδεικτικό είναι ότι για έναν πολίτη με αποδοχές της τάξης των 700 ευρώ το μήνα, ο πληθωρισμός είναι περί το 13% με 14%, σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές.

Το νέο κύμα ανατιμήσεων στα προϊόντα θα φέρει σε ακόμη πιο δύσκολη κατάσταση τα φτωχά νοικοκυριά. Ήδη, πληροφορίες αναφέρουν ότι τα σούπερ μάρκετ αγοράζουν προϊόντα με τιμολόγια που έχουν μεγάλες αυξήσεις στα προϊόντα. Σημειώνεται δε, ότι σε 238 προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ έχουν μειωθεί οι ποσότητες στις συσκευασίες ώστε να «καμουφλαριστούν» οι αυξήσεις.

Πόσο αυξάνονται οι τιμές στα προϊόντα

Ανατιμήσεις που θα φτάσουν ακόμα και σε διψήφιο ποσοστό, αναμένεται να υπάρξουν σε τουλάχιστον 500 προϊόντα σούπερ μάρκετ από την ερχόμενη Πέμπτη 12/1:

Παιδικές πάνες έως 30% Απορρυπαντικά έως 30% Σαμπουάν έως 30% Ξυραφάκια έως 30% Σοκολατοειδή έως 30% μπεσαμέλ έως 30% ζυμαρικά και σάλτσες έως 29%. λουκούμια έως 27%. λιαστές ντομάτες έως 20%. μπάρες δημητριακών και κονσέρβες λαχανικών έως 19%. καθαριστικά σπιτιού έως 18%. τυριά, μπισκότα και φρυγανιές έως 16%. ζωοτροφές έως 15%. ελαιόλαδο έως 14% ρύζι 13%.

Νέο κύμα ακρίβειας στα τρόφιμα

Ποδαρικό με αυξήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης έκανε το 2023, σύμφωνα με τον οικονομέτρη Γιώργο Αδαλή. Ο ίδιος επισημαίνει ότι το θέμα της ακρίβειας θα μας απασχολήσει τουλάχιστον μέχρι τον Φεβρουάριο. «Το δεύτερο κύμα ακρίβειας που έρχεται τώρα οφείλεται σε πράγματα που έχουν γίνει 3-4 μήνες, γιατί στην οικονομία δεν πατάμε ένα κουμπί και μεταφέρονται οι αυξήσεις ή οι μειώσεις αντίστοιχα, στις τιμές: Υπάρχει μία διαδικασία, εξήγησε.

Σύμφωνα με τον ίδιο, όταν μιλάμε για αγροτική οικονομία, που παίζουν ρόλο πολλοί παράγοντες, όπως η συγκομιδή, ο θερισμός, οι εργασίες των αγροτών, η αύξηση τιμών των προϊόντων οφείλεται στο ότι οι αγρότες είχαν παράγει πάρα πολλά αγαθά με πανάκριβες τιμές diesel όλη την προηγούμενη αγροτική χρονιά.

Τώρα έρχονται αυτές οι αυξήσεις. Υπάρχουν τιμές οι οποίες ήταν κρατημένες, σημείωσε και πρόσθεσε: «Σκόπιμα κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, πουλούσαν με «συμπιεσμένα» περιθώρια κέρδους, πράγμα το οποίο θα μπορούσε να συνεχιστεί».

«Εάν πάρουμε για παράδειγμα τις αυξήσεις στα σιτηρά έως και 19%, τα κρέατα 17%, τα ψάρια και τα αυγά είχαν και αυτά μία άνοδο, πήραν την προηγούμενη φορά τα αυγά γύρω στο 28% και 12-14% τα λαχανικά, τα γλυκά, οι καφέδες και οι χυμοί», όπως εξήγησε.

«Επιπλέον φαίνεται στο ελαιόλαδο. Εάν κάποιος δει την τιμή του παραδοσιακού τενεκέ του 15λιτρου, ο οποίος για παράδειγμα σε άλλες περιοχές το πουλούσαν από 50 έως 70 ευρώ, σε άλλες 55 ευρώ, τώρα, ξεκινάει από τη βόρεια Ελλάδα από 70 ευρώ και άλλου 75 ευρώ».

Τι λέει για τις αυξήσεις στα τρόφιμα ο Άδωνις Γεωργιάδης

Αναφερόμενος στις αυξήσεις τιμών των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, ο Άδωνις Γεωργιάδης, επιχείρησε να μετριάσει τα ποσοστά. «Έχουν ξεκινήσει ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ, σε διάφορα προϊόντα, της τάξεως του 5% – 10% όπως σε γαλακτοκομικά, κρέατα, απορυπαντικά. Είναι ανατιμήσεις που έχουν να κάνουν με όλη την αύξηση του πληθωρισμού του τελευταίου τρίμηνου του έτους», σημείωσε, προσθέτοντας: «Το τελευταίο τρίμηνο δεν είχαμε καθόλου ανατιμήσεις». Εξ αυτού του λόγου, σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, «όλη η πληθωριστική πίεση μου μαζεύτηκε σε διάφορα προϊόντα Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο, αποτυπώνεται στις αυξήσεις που κάνουν οι εταιρείες τον Ιανουάριο», είπε μιλώντας στο «Πρώτο Πρόγραμμα» της ΕΡΤ.

Όσον αφορά το καλάθι του νοικοκυριού, ο κ. Γεωργιάδης υποστήριξε ότι έχει συμβάλει στη συγκράτηση των τιμών σε βασικά προϊόντα, με το 50% των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ να είναι από το καλάθι και υπενθύμισε ότι εξετάζεται η προσθήκη επώνυμων προϊόντων.

Παράλληλα, αναφέρθηκε στην κάρτα αγορών Market pass. Σύμφωνα με τον ίδιο, η πλατφόρμα θα είναι έτοιμη από την 1η Φεβρουαρίου για να ξεκινήσουν οι δικαιούχοι να υποβάλουν τις αιτήσεις. Είπε επίσης ότι εντός του Φεβρουαρίου θα γίνουν και οι πρώτες πληρωμές, που πιθανότατα θα αφορούν όσους κάνουν αποδεκτή την ψηφιακή κάρτα.

Ωστόσο, οι αυξήσεις που ήδη ξεκίνησαν στα σούπερ μάρκετ – αλλά και αυτές που έρχονται τις επόμενες ημέρες – ακυρώνουν στην πράξη το Market pass. Από τη μία τσέπη οι αυξήσεις θα ροκανίζουν το διαθέσιμο εισόδημα και από την άλλη οι πολίτες θα σπεύδουν για αιτήσεις για το Market pass, ευελπιστώντας να καλύψουν μέρος των αυξήσεων στις τιμές των τροφίμων.

Μπροστά στο νέο κύμα ανατιμήσεων, το υπουργείο Ανάπτυξης εξετάζει τη διεύρυνση στο «καλάθι νοικοκυριού» με επώνυμα προϊόντα. Στόχος, στη συζήτηση με τις βιομηχανίες και τα σούπερ μάρκετ για το καλάθι του νοικοκυριού, είναι να υπάρχει για κάθε κατηγορία προϊόντων ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας κι ένα επώνυμο. Σχετικό ερώτημα έχει τεθεί και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπως ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης.

Πρόσθεσε ότι στόχος είναι να μην αυξηθεί ο αριθμός των 51 κατηγοριών προϊόντων που έχουν ενταχθεί στο «καλάθι του νοικοκυριού».

«Μαύρη» εικόνα για το 2023 προβλέπει η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος Την ίδια ώρα, απαισιοδοξία, ανασφάλεια, περαιτέρω αυξήσεις στις τιμές προϊόντων και ελλείψεις στην αγορά «βλέπουν» οι συμμετέχοντες στην έρευνα της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ). Τα αποτελέσματα αποτυπώνουν το εξαιρετικά αρνητικό κλίμα που υπάρχει σε όλο το επιχειρείν.

Τα στοιχεία που προκύπτουν από την σχετική έρευνα, είναι αποκαλυπτικά των δυσκολιών που αντιμετωπίζει το τελευταίο διάστημα η πλειονότητα των επιχειρήσεων και που προμηνύουν – αν δεν υπάρξουν έγκαιρα κάποια στοχευμένα μέτρα από την κυβέρνηση – ένα «μαύρο» 2023.

Ενδεικτικά:

Το 54% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα προβλέπει δυσμενέστερη κατάσταση το επόμενο εξάμηνο, με αύξηση επισφαλειών και πτωχεύσεων, Το 56% βλέπει επιδείνωση της οικονομίας της χώρας, Το 49% εκτιμά εντονότερη τάση αύξησης τιμών σε προϊόντα. Και οι καταναλωτές όμως προβλέπουν ότι θα συνεχιστούν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Ειδικότερα: Το 62% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους επιδεινώθηκε το τελευταίο εξάμηνο Το 84% δηλώνει ότι ένα από τα τρία σοβαρότερα προβλήματα της χώρας είναι η ακρίβεια Το 70% έχει περιορίσει δαπάνες ένδυσης, υπόδησης, ψυχαγωγίας και ταξιδιών Το 52% έχει μειώσει τις αγορές βασικών καταναλωτικών αγαθών, όπως πχ τα τρόφιμα.

Πηγή: ieidiseis.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα