Βίντεο «προγεννητικής αγωγής»: «Εγκρίθηκε κατά λάθος αυτή η αθλιότητα» λέει το ΙΕΠ
Οι εξηγήσεις μετά το φιάσκο.
Τα βίντεο της «προγεννητικής αγωγής» ήταν μια πρόταση που ενέκρινε η υπεύθυνη εισηγήτρια του ΙΕΠ προκειμένου να σταλούν στα σχολεία, χωρίς όμως να τα έχει… δει, τονίζει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γιάννης Αντωνίου.
Η αλήθεια είναι ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η δήλωση «έκανα λάθος» δεν αποτελεί μια γενναία κίνηση, ειδικά όταν ακολουθείται από τη γνώριμη τακτική των αλληλοκατηγοριών μεταξύ διαφορετικών υπηρεσιών του κράτους.
Στην περίπτωση, δε, του αναχρονιστικού οπτικοακουστικού υλικού που στάλθηκε στα σχολεία της χώρας, το οποίο διέδιδε την «επιστημονική» τοποθέτηση ότι η «ημερομηνία γέννησης ενός παιδιού αρχίζει να υπολογίζεται από τη στιγμή που η ιδέα του και μόνο μπαίνει στο μυαλό της μητέρας του», τα πράγματα φαίνεται ότι γίνονται σοβαρά.
Τα τρία βίντεο του μη κερδοσκοπικού σωματείου Ελληνική Εταιρεία Προγεννητικής Αγωγής, που διαβιβάστηκαν από το υπουργείο Παιδείας στα γυμνάσια της χώρας μετά από έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), ήταν ένα λάθος που δεν είναι εύκολο να ξεχαστεί. Και δεν είδαμε ως τώρα να αποδίδονται γι’ αυτό οι απαιτούμενες ευθύνες.
«Ηταν ένα διοικητικό λάθος από την αρχή έως το τέλος. Εγκρίθηκε κατά λάθος και φυσικά δεν απηχεί απόψεις κανενός από εμάς καθώς ήταν μια αθλιότητα στο περιεχόμενό του» λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γιάννης Αντωνίου και συνεχίζει: «Ηταν ένα λάθος για το οποίο δεν ευθύνομαι εγώ, αλλά αναλαμβάνω την ευθύνη».
Οπως εξηγεί, στο υπουργείο Παιδείας φτάνουν κάθε χρόνο εκατοντάδες προτάσεις για εκπαιδευτικά προγράμματα, εκτός του σχολικού, τα οποία και διαβιβάζονται στο ΙΕΠ για έγκριση. Ορίζονται σχετικές επιτροπές-εισηγητές και εφόσον κάποια από αυτά εγκριθούν, «επιστρέφουν πίσω στο υπουργείο και τις αρμόδιες υπηρεσίες του για να τα ξαναδεί».
Τι απαντά το υπουργείο Παιδείας. Ποιος τα… ξαναβλέπει όμως; Στην ερώτηση αυτή απαντάει στα «ΝΕΑ» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης: «Εμείς δεν εγκρίνουμε κάτι εκ νέου. Αφού το ΙΕΠ μάς στέλνει πρωτόκολλο έγκρισης, το υπουργείο Παιδείας απλά τα κοινοποιεί στα σχολεία. Δεν ελέγχουμε τις αποφάσεις του. Είναι δυνατόν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να ελέγχει ενδεχομένως και 200 προγράμματα που στέλνονται στα σχολεία τον μήνα; Εξάλλου, πολλά από αυτά είναι πολύ εξειδικευμένα…».
Από τα παραπάνω συνάγεται ότι το υπουργείο Παιδείας έχει «τυφλή» εμπιστοσύνη στην ηγεσία του ΙΕΠ, που άλλωστε ήδη απάντησε ότι «έγινε ένα λάθος». Να θυμίσουμε εδώ ότι πρόσφατα η ηγεσία του ΙΕΠ είχε κατηγορηθεί από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία για «αναλυτικά προγράμματα εκτός παιδαγωγικού τόπου και χρόνου» στα Μαθηματικά και τις αλλαγές που σχεδιάζει, ενώ τώρα προκαλεί αντιδράσεις και στους φιλολόγους με την εισαγωγή στην εξεταστέα ύλη των Λατινικών για τις πανελλαδικές εξετάσεις του καλοκαιριού – μιας εισαγωγής πλήρους ονομάτων και χρονολογιών που είναι αδύνατον να απομνημονεύσουν οι νέοι.
Πώς ξεκίνησαν όμως όλα αυτά; Οπως λέει ο πρόεδρος του ΙΕΠ, τα βίντεο της «προγεννητικής αγωγής» ήταν μια πρόταση που εγκρίθηκε από την υπεύθυνη εισηγήτρια του ΙΕΠ για να σταλούν στα σχολεία, χωρίς όμως να την έχει… δει. Το Ινστιτούτο ανέστειλε εκ των υστέρων την έγκριση του προγράμματος αμέσως μόλις κατάλαβε το μέγεθος του λάθους. Στο ενδιάμεσο τα βίντεο της «προγεννητικής αγωγής» είχαν φτάσει στα σχολεία και πιθανώς σε κάποια να είχαν προβληθεί.
«Οταν διαπιστώσαμε το λάθος, αφού το θέμα δημοσιοποιήθηκε, αμέσως κάλεσα το Συμβούλιο και δώσαμε άμεσα εντολή ανάκλησης του υλικού από τα σχολεία» λέει ο ίδιος. Και προσθέτει ότι «από ιδεολογικής άποψης είναι πραγματική συκοφαντία να θεωρήσει κάποιος ότι έχουμε καμία σχέση μ’ αυτή την αθλιότητα».
Σωκράτης, Πλάτωνας και… Αγιος Πορφύριος. Στα τρία βίντεο εμφανίζονται εκπαιδευτικοί, οι οποίες χρησιμοποιούν στη διήγησή τους αποφθέγματα από τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα, τον Αγιο Πορφύριο, αλλά και τον πολιτισμό της αρχαίας Κίνας. Σε αυτά αναπτύσσεται η θεωρία του αγέννητου παιδιού, δηλαδή ότι η ζωή ενός παιδιού αρχίζει με τη σύλληψη (ή και νωρίτερα), κάτι που φυσικά είναι προφανές ότι μας γυρίζει στις αντιλήψεις περί αμβλώσεων των πιο οπισθοδρομικών στιγμών της κοινωνικής ιστορίας. Μάλιστα, οι μαθητές και οι μαθήτριες της χώρας θα μάθαιναν ότι μια μητέρα εκτός από το αίμα της περνάει στο έμβρυο τις σκέψεις της ως «πνευματική τροφή» και ότι «όλες οι ασθένειες του παιδιού, ακόμακι αν εκδηλώνονται δεκαετίες μετά, έχουν σχέση με την εγκυμοσύνη».
Τα παραπάνω, όπως είναι φυσικό, προκάλεσαν τις οργισμένες ανακοινώσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αλλά και του τομέα Παιδείας του ΚΙΝΑΛ, ενώ η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως απάντησε ότι μετά από παρέμβασή της το ΙΕΠ επανεξέτασε και ανακάλεσε την έγκριση του συγκεκριμένου προγράμματος που «αποτελούσε μία από τις 1.000 εγκρίσεις που δίνονται κάθε χρόνο από το Ινστιτούτο για δράσεις εκτός σχολικού προγράμματος».
ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑ