Αυτή είναι η φοιτητική ομάδα του ΑΠΘ που εκτοξεύει πυραύλους!
Τα μέλη της επιτυχημένες και ξεχωριστής ομάδα του ΑΠΘ μιλάνε στην Parallaxi για την έως τώρα πορεία τους, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, αλλά και τους υψηλούς στόχους που θέτουν συνεχώς
Διάστημα, τεχνολογία και επιστήμη. Νομίζω όλοι μας, λίγο – πολύ, κάποια στιγμή έχουμε γοητευτεί από αυτόν τον κόσμο και αναμφίβολα η διαστημική επιστήμη είναι ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον αντικείμενο, καθώς όλη αυτή η μαγεία του “αγνώστου” μας παρασέρνει και μας γοητεύει.
Ψάχνοντας, λοιπόν για ανθρώπους που ασχολούνται με το συγκεκριμένο αντικείμενο “έπεσα” πάνω σε μία φοιτητική ομάδα του ΑΠΘ, την ASAT (Aristotle Space & Aeronautics Team). Και όχι δεν πρόκειται για επιστημονική ομάδα της NASA, αλλά για μία φιλόδοξη προσπάθεια, που ξεκίνησαν 12 φοιτητές του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών, όπως αναφέρει στη Parallaxi, η υπεύθυνη επικοινωνίας της ομάδας και φοιτήτρια του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ, Αθηνά Πούπα.
«Η ASAT είναι μία φοιτητική ομάδα. Ιδρύθηκε το 2015 από 12 φοιτητές του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών και στόχους τους ήταν συμμετάσχουν στον διεθνή διαγωνισμό αεροναυπηγικής Air Cargo Challenge. Για να το πετύχουν αυτό έπρεπε να συστήσουν μία ομάδα και έτσι δημιουργήθηκε η ASAT, η οποία πλέον έχει δύο ερευνητικά project, το Aeronautics, που ασχολείται με την κατασκευή και πτήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών και το Rocketry, που ασχολείται με την κατασκευή και εκτόξευση πυραύλων υψηλής ισχύως. Η ASAT λειτουργεί υπό την αιγίδα του ΑΠΘ και συγκεκριμένα στο Εργαστήριο Μηχανικής Ρευστών & Στροβιλομηχανών. Οι καθηγητές από την Πολυτεχνική Σχολή και συγκεκριμένα των Μηχανολόγων Μηχανικών ήταν εκείνοι που βοήθησαν την ομάδα να δημιουργηθεί.» αναφέρει η Αθηνά.
Αυτή τη στιγμή η ομάδα απαριθμεί περισσότερα από 50 μέλη, ενώ οι σχολές των φοιτητών που απαρτίζουν την ομάδα είναι από όλα τα πεδία. Από Πολυτεχνικές σχολές, θετικών επιστημών, αλλά και οικονομικών επιστημών. Για όσα παιδιά θέλουν να γίνουν μέλη αλλά δεν έχουν κάποια κατάρτιση στις θετικές ή μηχανικές επιστήμες, μπορούν να συμμετάσχουν στο τμήμα marketing.
«Γενικότερα στην ομάδα υπάρχουν κάποια βασικά κομμάτια που πρέπει να ξέρεις. Γι’ αυτό τον λόγο μπορείς να επιλέξεις μία συγκεκριμένη θέση που σου ταιριάζει. Ανάλογα με τις σπουδές σου και τα ενδιαφέροντα. Και πολλές φορές το τι σπουδάζεις δεν έχει να κάνει με το τι ενδιαφέροντα έχεις. Το βασικό είναι να υπάρχει πάθος και ενδιαφέρον από κάποιον να ασχοληθεί και να αφιερώσει χρόνο στην ομάδα. Να κάνει κάτι παραπάνω και να κερδίσει μέσα απ’ αυτό.» επισημαίνει ο Πέτρος Δημητρέντσης, Rocketry Project Leader, Μηχανολόγων Μηχανικών, ΑΠΘ και φοιτητής του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ.
Μιλώντας για τις αλλαγές που έχουν δει στην ομάδα κατά τη διάρκεια των χρόνων, καθώς και για την πρόοδο που έχουν σημειώσει, τόσο σε προσωπικό επίπεδο όσο και σαν ομάδα, ο Γιώργος Εφραίμ, Πρόεδρος της A.S.A.T. και Aeronautics Project Leader, φοιτητής του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, αναφέρει:
«Προφανώς έχει παρατηρηθεί μία τεράστια πρόοδος όσον αφορά το κομμάτι των τεχνικών γνώσεων. Γενιά με γενιά που περνάει από την ομάδα αφήνει ένα λιθαράκι πίσω, με αποτέλεσμα να στοιβάζεται όλη αυτή η τεχνική γνώσεων και τα καινούργια παιδιά να έχουν όλο αυτό το τεχνικό υπόβαθρο να διαβάσουν και να μάθουν από αυτό. Έτσι ώστε να μπορούν να εξελίξουν την επιστήμη ή αυτό που κάνει ομάδα σαν αντικείμενο ενασχόλησης και της αεροναυπηγικής αλλά και του Rocketry, για να πετύχουμε το όραμα της ομάδας, που είναι η διάδοση της αεροδιαστημικής στην Ελλάδα.
Μιλώντας για το κομμάτι των τεχνικών υλικών, η ASAT πρόκειται για μία αυτοχρηματοδοτούμενη ομάδα, η οποία στηρίζεται κυρίως σε χορηγίες, στο πανεπιστήμιο, σε εξωτερικούς φορείς, οι οποίοι μπορούν να παρέχουν μία χρηματική χορηγία. Με αποτέλεσμα αυτό να εξαρτάται ανάλογα με την περίοδο και δεν είναι κάτι σταθερό.»
Αναφορικά με τις διαφορές που εντοπίζουν ανάμεσα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ο Πέτρος αναφέρει πως στο εξωτερικό υπάρχουν πολλές ομάδες, ιδιαίτερα στην Αμερική. Υπάρχουν οργανισμοί, που είναι στημένοι γύρω από αυτόν τον τομέα. Στην Ευρώπη υπάρχουν πολύ λίγες, στην Ελλάδα σχεδόν καθόλου. Γενικά υπάρχει πολύ μικρή υποδομή.
«Καλώς ή κακώς, δεν έχουμε στην Ελλάδα τις ίδιες υποδομές με το εξωτερικό. Αυτό ισχύει στο κομμάτι του εξοπλισμού, των υλικών αλλά ταυτόχρονα και των χρηματικών πόρων για να μπορούμε να υλοποιήσουμε τα project μας. Αυτές είναι μερικές δυσκολίες, ιδίως όταν είσαι σε μία φοιτητική ομάδα, που δημιουργείς πράγματα από μόνος σου. Πέρα απ’ αυτό είναι το κομμάτι να ξεπεράσουμε τα δικά μας όρια. Να καταφέρουμε νέα πράγματα, να αποκτήσουμε καινούργιες γνώσεις, που αν μπορώ να πω είναι πως είναι η ευκολότερη ευκολία, γιατί όλοι έχουμε πάθος.» επισημαίνει ο Πέτρος.
Ποια είναι πιο δυνατή σας στιγμή;
Ο Γιώργος ως πιο δυνατή στιγμή αναφέρει πως η μεγάλη επιτυχία για το project Aeronautics ήταν η συμμετοχή στο διαγωνισμό Air Cargo Challenge, όπου συμμετείχαν με δύο αεροχήματα, την Aurora και την Νεφέλη ΙΙΙ. Η Aurora κατέκτησε την 10η θέση και η Νεφέλη ΙΙΙ την 12η θέση παγκόσμια, αλλά την 1η και 2η θέση ανάμεσα στα Ελληνικά και Βαλκανικά Ινστιτούτα. Έτσι αυτή η επιτυχία αποτέλεσε τον λόγο ώστε η ASAT να αναγνωριστεί ως μία από τις δέκα καλύτερες ομάδες αεροδιαστημικής στον κόσμο.
Ο Πέτρος θυμάται μία ακόμα επιτυχία πως ήταν οι εκτοξεύσεις, που είχαν κάνει 1-2 χρόνια πριν.
«Αυτό αποτέλεσε το προοίμιο για του μεγάλους πυραύλους, που ετοιμάζουμε τώρα. Και νομίζω αυτή η επιτυχία θα αλλάξει, επειδή στοχεύουμε να εκτοξεύσουμε φέτος τον μεγαλύτερο πύραυλο μας.»
Πως εξελίχθηκαν τα πράγματα κατά τη διάρκεια της καραντίνας;
«Δεν επηρεαστήκαμε τόσο πολύ. Η δουλειά μας συνεχίστηκε κανονικά επειδή υπήρχαν οι απαραίτητες πλατφόρμες επικοινωνίας, αλλά και οι εφαρμογές που χρησιμοποιούμε για την σωστή λειτουργία της ομάδας. Οπότε δεν υπήρχε τόσο μεγάλο θέμα, όσον αφορά τη λειτουργία από απόσταση. Οι κατασκευές πήγαν αναγκαστικά λίγο πίσω.» δηλώνει ο Γιώργος.
«Το καλοκαίρι, που υπήρχε μία σχετική άρση των μέτρων, τηρώντας τα μέρα τελειώσαμε κάποιες κατασκευές.» τονίζει ο Πέτρος, ενώ ο Γιώργος συμπληρώνει πως ακόμα και σήμερα, τα άτομα που μπορούν να παρευρίσκονται στα εργαστήρια έχουν λάβει συγκεκριμένες άδειες κυκλοφορίας, από τον αρμόδιο φορές του Πανεπιστημίου, έτσι ώστε να πηγαίνουμε εκεί, κρατώντας τις αποστάσεις και χωρίς συνωστισμό (2-3 άτομα το πολύ).
«Αυτή τη στιγμή η ομάδα μας δουλεύει στον πύραυλο Σελήνη, που ο σχεδιασμός του ξεκίνησε τον Σεπτέμβρη και ο στόχος του είναι να συμμετάσχει Spaceport America Cup, ο οποίος θα γινόταν δια ζώσης, αλλά τελικά θα γίνει διαδικτυακά. Οπότε στοχεύουμε και στη συμμετοχή μας στον Ευρωπαϊκό που θα γίνει στο τέλος της χρονιάς. Πέρα απ΄αυτό στα πλάνα μας για το επόμενο εξάμηνο είναι να εκτοξεύσουμε τον πύραυλο Hyperion.»
«Μέχρι πρόσφατα το Aeronautics βρισκόταν στη τελική φάση της σχεδίασης του αεροχήματος για το Air Cargo Challenge, που θα λάμβανε συμμετοχή στο Μόναχο της Γερμανίας. Όμως ακυρώθηκε λόγω των υγειονομικών μέτρων. Έτσι θα λάβουμε μέρος το 2022 με το αερόχημα που έχει σχεδιαστεί για τον σκοπό της αποστολής που ζητάει η διοργάνωση του διαγωνισμού. Με την αναβολή του διαγωνισμού, το project έχει προχωρήσει στην σχεδίαση του πιο καινοτόμου και εντυπωσιακού project που έχει σχεδιάσει ποτέ το Aueronautics, το Solar UAV. Το συγκεκριμένο UAV πρόκειται για ένα μη επανδρωμένο, το οποίο θα τροφοδοτείται από ηλιακή ακτινοβολία και θα έχει ως αποστολή την προστασία των περιοχών από δασικές πυρκαγιές, την ανίχνευση τους, αλλά και την αναγνώριση κατεύθυνσης εξάπλωσης τους.»
Μάθετε περισσότερα για την ομάδα:
Facebook: facebook.com/ASATeuroavia
Instagram: instagram.com/asat_auth/?hl=el
Διαβάστε επίσης: