Ο αβέβαιος χειμώνας του πολιτισμού – Η διεθνής θεατρική σκηνή
Κάθε προγραμματισμός που γίνεται φέρει στο τέλος κι ένα "εκτός αν...".
Λέξεις: Μαρία Ριτζαλέου
Με κλειστές το μεγαλύτερο διάστημα τις κινηματογραφικές αίθουσες, τις θεατρικές και μουσικές σκηνές, τα μουσεία και τις γκαλερί, οι άνθρωποι του πολιτισμού βρέθηκαν να κινούνται σε αχαρτογράφητα νερά και κάθε προγραμματισμός έπεφτε στο κενό.
Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι νέο lockdown δεν θα υπάρξει τον φετινό χειμώνα, αλλά καθώς ο covid-19 είναι ακόμη εδώ και δείχνει τις απειλητικές του διαθέσεις, ουδείς μπορεί να διαβεβαιώσει ότι η κανονικότητα επέστρεψε και θα μείνει.
Κάθε προγραμματισμός που γίνεται στο χώρο του θεάτρου, του κινηματογράφου, της μουσικής, των εικαστικών, φέρει στο τέλος κι ένα “εκτός αν…”, ενώ μόνο η τηλεόραση δείχνει σημάδια ανάκαμψης και οι τηλεοπτικοί σταθμοί, όπως και οι ψηφιακές πλατφόρμες, επενδύουν σε νέες σειρές και ταινίες. Γιατί αν κλειστούμε και πάλι στο σπίτι, το τηλεκοντρόλ θα γίνει η αγαπημένη μας συντροφιά.
Συγκριτικά με το φθινόπωρο του 2020 η κατάσταση είναι καλύτερη και παρά τα ερωτηματικά -όπως όλα δείχνουν προσώρας- οι παραστάσεις, οι προβολές, οι επισκέψεις σε χώρους πολιτισμού, θα γίνουν κανονικά, με αποστάσεις, με μάσκες και σε πολλές των περιπτώσεων οι χώροι θα δέχονται μόνο εμβολιασμένους.
Η διεθνής θεατρική σκηνή
Αυτή η πρακτική έχει ξεκινήσει ήδη από το εξωτερικό και είναι χαρακτηριστικό πως τα θέατρα του Μπρόντουγεϊ ανοίγουν και μόνο για όσους διαθέτουν πιστοποιητικό εμβολιασμού.
«Τα 41 θέατρα του Μπρόντγουεϊ στη Νέα Υόρκη θα απαιτούν τον εμβολιασμό των θεατών, όπως και των καλλιτεχνών, των ομάδων στα παρασκήνια και του προσωπικού του θεάτρου, για όλες τις παραστάσεις», αναφέρει η Broadway League σε επίσημη ενημέρωση, προσθέτοντας και την υποχρεωτικότητα της μάσκας.
Τα φώτα θα ανάψουν στις σκηνές του Μπρόντγουεϊ, που σύμφωνα με τον δήμαρχο της Νέας Υόρκης Μπιλ ντε Μπλάσιο, απασχολεί 100.000 άτομα και έχει οικονομικό αντίκτυπο περίπου 15 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο. Τα γνωστά μιούζικαλ Moulin Rouge, Tina, Hamilton, Chicago, The Lion King, Mrs Doubtfire ξεκινούν σταδιακά παραστάσεις.
Ίδια εικόνα και στο West End του Λονδίνου -το μεγαλύτερο σύστημα θεάτρων, παμπ, μπαρ και εστιατορίων της Βρετανίας- που εδώ και μήνες θύμιζε συνοικία φαντασμάτων. Τώρα ανάβει δειλά-δειλά τα φώτα του και περιμένει το θεατρόφιλο κοινό με παραστάσεις δυνατές όπως τις Come from Away, ΜΑΜΜΑ ΜΙΑ, Mary Poppins και το Les Misérables (οι “Άθλιοι” με 50 performers επί σκηνής), αλλά ένα νέο κλείσιμο θα είναι καταστροφικό για όλο τον κλάδο, όπως δήλωσε στον Guardian ο παραγωγός του μακροβιότερου θεατρικού έργου, “Ποντικοπαγίδα”, Adam Spiegel.
Tο θρυλικό έργο της Αγκάθα Κρίστι θα γιορτάσει τo 2022 τα 70 χρόνια της θεατρικής του διαδρομής και από το 1974 παίζεται συνεχώς στο St Martin’s Theatre, χωρητικότητας 550 θέσεων. Φέτος μόνο τα 2/3 αυτών μπορούν να καταληφθούν, ενώ οι υγειονομικοί κανόνες θα ισχύουν και για τους ηθοποιούς, οι οποίοι θα έχουν απόσταση τριών μέτρων και πλέον φιλιά και αγκαλιές δεν επιτρέπονται.
Σε πλήρη προγραμματισμό προχώρησε και η Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης ανακοινώνοντας παραγωγές όπως η La Boheme του Giacomo Puccini, η Boris Godunov του Modest Mussorgsky, αλλά και η Sinderella τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Η Σκάλα του Μιλάνου που έκλεισε για πρώτη φορά μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, άνοιξε και πάλι για το κοινό παρουσιάζοντας τον “Μάκμπεθ”, αλλά και μια νέα παραγωγή, Giuseppe Verdi Teatro alla Scala.
Το τοπίο είναι θολό σε όλο τον κόσμο και οι μεγάλες διοργανώσεις προγραμματίζονται -όπου αυτό είναι δυνατόν- με υβριδικό τρόπο, δηλαδή ελεγχόμενη φυσική παρουσία και εκδηλώσεις που θα μεταδίδονται διαδικτυακά.
Έτσι, η 73η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου στη Φρανκφούρτη στις 20-24 Οκτωβρίου θα γίνει κανονικά με τιμώμενη χώρα τον Καναδά, όλες οι παρουσιάσεις όμως και οι συζητήσεις θα μεταδίδονται διαδικτυακά, όπως έγινε και πέρσι, προσελκύοντας πάνω από 200.000 χρήστες από όλο τον κόσμο. Τα περίπτερα θα είναι πιο αραιά, το κοινό ελεγχόμενο, οι εκθέτες λιγότεροι.
Οι λάτρεις της μπύρας, του λουκάνικου και του ξινολάχανου όμως δεν θα απολαύσουν ούτε φέτος το φημισμένο Oktoberfest, το 187ο στη σειρά, που όπως και πέρσι αναβλήθηκε. Ήταν προγραμματισμένο από τις 18 Σεπτεμβρίου ως τις 3 Οκτωβρίου, αλλά ο πρωθυπουργός της Βαυαρίας Markus Söder ανακοίνωσε οι αποστάσεις και οι χρήση μάσκας σε μια τέτοια διοργάνωση θα οδηγούσαν σε χαοτικές συνθήκες με απρόβλεπτες συνέπειες για την έξαρση του κορονοϊού.
Με πιστοποιητικό εμβολιασμού ή αρνητικό τεστ, αλλά και κράτηση εισιτηρίου, εισέρχονται πλέον όλοι οι επισκέπτες στα μεγάλα μουσεία και στις γκαλερί, όπως στο Λούβρο, στην Tate Modern του Λονδίνου και αλλού.
Δείτε επίσης…
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ