Featured

EXPE: Μία Θεσσαλονικιά ταράζει το ελληνικό ραπ

Μία φρέσκια νότα έρχεται να προσθέσει η Θεσσαλονικιά Ακριβή Ερκέκογλου, γνωστή και ως ΕΧΡΕ, στον ελληνικό χώρο του Ραπ.

Εύα Καβάζη
expe-μία-θεσσαλονικιά-ταράζει-το-ελληνικ-756832
Εύα Καβάζη

«Ο πιο στερημένος δεν είναι ο πιο σεμνός

Δείξε τι κτήνος είσαι στην ταβέρνα που θα τρως

Είναι αρχοντο- χωριάτης και πριν ήταν νεαρός

Θα σηκωθεί θα κουμπωθεί για να γίνει σθεναρός»

Μία φρέσκια νότα έρχεται να προσθέσει η Θεσσαλονικιά Ακριβή Ερκέκογλου, γνωστή και ως ΕΧΡΕ, στο ελληνικό Ραπ. Με τις έξυπνες ρίμες της να ξεχωρίζουν η EXPE, στα κομμάτια της δεν θα ραπάρει μόνο αλλά θα σου δείξει τις ικανότητες της φωνής της. Ίσως αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει είναι ο τρόπος γραφής της, δεν θα διστάσει να γράψει για όσα την ενοχλούν, συμπεριφορές που παρατηρεί ακόμα και να εκθέσει τον εαυτό της.

Για την Ακριβή η μουσική ήταν μονόδρομος. Με τους δύο γονείς να ασχολούνται επαγγελματικά με την μουσική και τον χορό, και την μεγάλη της αγάπη για τις τέχνες από μικρή ήξερε τον προσανατολισμό της. «Θυμάμαι το πρώτο μου μάθημα πιάνου στην ηλικία των 5 ετών και από τότε νομίζω ήταν εμφανής η κλίση μου χωρίς να έχω δεχτεί καμία πίεση να την ακολουθήσω. Οπότε προέκυψε πολύ φυσικά λόγω περιβάλλοντος, να φαντάζομαι τον εαυτό μου με μεγάλο ενθουσιασμό μέσα στην μουσική.. τότε βέβαια ήθελα να γίνω πιανίστρια!», είπε η Ακριβή στην Parallaxi.

Το όνειρο για την καριέρα της πιανίστριας ήρθε να αντικαταστήσει στα 12 το ραπ. Η χρονιά που ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με το στίλ μουσικής, η ίδια συστήθηκε με τον Eminem, τον 50cent,τον JayZ,τους Black eyed peas,τους Linkin Park και για την εγχώρια σκηνή τα Ημισκούμπρια και στην πιο “underground” σκηνή τότε τα Βόρεια Αστέρια, Βπεις κ.α, γνωρίζοντας σιγά- σιγά τον χώρο της ραπ, με μεγαλύτερες επιρροές της να αποτελούν η η Lauryn Hill, η Μissy Elliott, η Εve και η Dogmother.

Παρά την μεγάλη της αγάπη για το ραπ η Ακριβή έχει ασχοληθεί με πολλά είδη μουσικής. «Έχω ασχοληθεί με πολλά είδη τραγουδιού, από κλασικό, τζαζ μέχρι και παραδοσιακά. Όλα έχουν την ομορφιά τους είτε να τα ακούς είτε να τα ερμηνεύεις όμως όταν κάθομαι να γράψω μουσική πηγαία μου βγαίνει ο ραπ άξονας. Χρησιμοποιώ πάρα πολλά στοιχεία φυσικά και από τα είδη που προανέφερα διότι και αυτά παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στον καλλιτεχνικό μου χαρακτήρα και είναι και αυτά που με καθιστούν πιο πολύπλευρη. Όμως έχοντας μια τόσο μεγάλη αγάπη για τόσα χρόνια στην ραπ μουσική μου ήταν πολύ δύσκολο να ξεφύγω συνειδητά από αυτή.»

Είναι γνωστό ότι ο χώρος του ραπ είναι ανδροκρατούμενος, με τους κυρίαρχα ονόματα να είναι άνδρες. Η γυναικεία παρουσία στο ελληνικό ραπ είναι ελλιπής, με γυναίκες καλλιτέχνιδες σε χώρες του εξωτερικού να σημειώνουν λαμπρές καριέρες. Η Ελλάδα δεν έχει αποδεχτεί την γυναικεία παρουσία. Η Ακριβή μιλώντας για τον ανδροκρατούμενο χώρο τόνισε «Ναι, κυρίως αποτελείται από άνδρες η ελληνική σκηνή, δεν είναι ψέμα. Εγώ ίσως είμαι από τις τυχερές που από καλλιτέχνες δεν έχω βιώσει κάποιο σεξιστικό συμβάν ούτε με έχει στοχοποιήσει κανείς τους ανοιχτά μόνο και μόνο επειδή είμαι γυναίκα και κάνω ραπ, άσε που αν συνέβαινε κάτι τέτοιο φανερά θα είχε μεγάλο αντίκτυπο στην πορεία τους ως καλλιτέχνες. Φυσικά μέσα στον κύκλο δυστυχώς λέγονται πράγματα που μαθαίνονται αργά ή γρήγορα. Υπάρχει ακόμα κόσμος που του ξενίζει όλο αυτό και δεν συμφωνεί με την προσθήκη γυναικών στο rap game, το όποιο δεν έχει να κάνει απαραίτητα με το γούστο. Τα κακεντρεχή σχόλια με άξονα το φύλο κάνουν “πανηγύρι” κάτω από τα δημόσια βίντεο και όπου μπορείς να σχολιάσεις χωρίς να φαίνεται το όνομά σου. Παλιότερα με στενοχωρούσαν πολύ, πλέον έχω το σθένος και την ωριμότητα αν θέλεις να επιλέγω να τα αγνοώ ή να επιτίθεμαι.»

Όμως το ραπ στην Ελλάδα έκτοτε ήταν ένας χώρος που κυριαρχούσαν οι άνδρες, παρά την προσπάθεια γυναικών να κατακτήσουν την κορυφή των charts ή να παράγουν συστηματικά μουσική, είτε οι προσπάθειες τους δεν ευδοκιμούσαν είτε γνώριζαν μικρή αναγνωσιμότητα. «Οι γυναίκες ήταν πάντα ελάχιστες στο ραπ στην Ελλάδα. Υπήρχαν φυσικά κάποιες που το προσπάθησαν και με αρκετά μεγάλη επιτυχία μάλιστα αλλά αν το δούμε συγκριτικά μία ή δύο έχουν διαρκέσει στον χρόνο και έχουν εδραιωθεί ως ενεργές ράπερ πολλά χρόνια. Αυτό κατά την άποψη μου αρχικά έχει να κάνει με το στερεότυπο ότι το ραπ δεν είναι δουλειά, πόσο μάλλον για μια γυναίκα που θέλει να βιοποριστεί από αυτό, έχει να κάνει με το στερεότυπο της θέσης της γυναίκας του τρίπτυχου μητέρα-σύζυγος-επαγγελματίας όπου το να είσαι ράπερ θεωρείται κοινωνικά υποδεέστερο, ανούσιο έως και βλακώδες και δεν χωράει στην κοινή γνώμη. Οπότε έχοντας όλα αυτά κατά νου, την έκθεση, το κοινωνικό άγχος, τις αμφιβολίες για την υπόληψη σου είναι δύσκολο να συνεχίσεις να κάνεις αυτήν την μουσική στην Ελλάδα. Το καλό από ότι φαίνεται είναι πως αυτό αρχίζει να αλλάζει καθώς φέτος περισσότερο από ποτέ γυναίκες ράπερς έχουν κάνει την εμφάνιση τους με αρκετά καλές ποιότητες ορισμένες από αυτές.», σχολίασε η Ακριβή για την γυναικεία παρουσία το ελληνικό ραπ.

Η Expe πριν λίγο καιρό, μέσα στην πανδημία κυκλοφόρησε το ΕΡ “ΠΣΤΚΝ”, όπως εξηγεί με την καραντίνα βρήκε περισσότερο χρόνο για να αφοσιωθεί στην μουσική καριέρα της. «Είμαι πολύ χαρούμενη για την κυκλοφορία του ΕΡ “ΠΣΤΚΝ”, διότι το αποτέλεσμα ήταν αβίαστο. Τα 4 κομμάτια που αποτελούν το ΕΡ ήταν να βγούνε όλα singles, όμως λόγω της αυξημένης παραγωγικότητας κομματιών και για να μην μείνει τίποτα πίσω αποφάσισα να τα κυκλοφορήσω όλα μαζί για να συνεχίσω να δίνω φρέσκο υλικό. Καλώς ή κακώς ο χρόνος που είχα λόγω των μέτρων με ευνόησε αρκετά στο να αφοσιωθώ αποκλειστικά στην μουσική μου, ήταν πολύ ωραία εμπειρία.»

Τις ώρες που δεν γράφει ρίμες και δεν ραπάρει, η Ακριβή βρίσκεται πίσω από μία οθόνη του υπολογιστή διδάσκοντας μουσική σε παιδιά. «Για μένα είναι ένα προσωπικό στοίχημα η ισορροπία της καλλιτεχνικής και εκπαιδευτικής υπόστασης μου που προς το παρόν φαίνεται να δουλεύει αρμονικά. Μου αρέσει πάρα πολύ η διδασκαλία της μουσικής σε μικρά παιδιά και πιστεύω ακράδαντα πως όταν σου αρέσει κάτι θα βρεις τον τρόπο να το συνδυάσεις με ότι συνεπάγεται αυτό. Στα εκπαιδευτικά μου προγράμματα εντάσσω πολλά στοιχεία της ραπ μουσικής άμεσα ή έμμεσα καθώς θυμάμαι από τον εαυτό μου πόσο πολύ με ενθουσίαζε, προσπαθώντας πάντα σπάσω και το οποιοδήποτε στερεότυπο μπορεί να σκεφτεί κανείς. Άλλωστε στο εξωτερικό υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες της ραπ που διακρίνονται και για το εκπαιδευτικό τους έργο ως δάσκαλοι και καθηγητές διαφόρων τομέων.»

Λίγα λόγια για την Ακριβή…

Η Ακριβή Ερκέκογλου (Εxpe) είναι γεννημένη στην Θεσσαλονίκη, το 1994. Είναι τραγουδίστρια, μουσικός και συνθέτης και έχει εμφανιστεί σε πολλές μουσικές σκηνές, συναυλίες και φεστιβάλ σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Έχει σπουδάσει μουσική τεχνολογία, κλασικό και τζαζ τραγούδι καθώς έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια φωνητικής και μουσικοπαιδαγωγικής εκπαίδευσης. Από το 2020 ενεργά, η καλλιτεχνική της πορεία έχει άξονα την ραπ μουσική. Έχει κυκλοφορήσει δύο δίσκους το “Laguna”(2020) και το “ΠΣΤΚΝ”(2021) καθώς επίσης πολλά singles και πολλές συνεργασίες.

Διαβάστε επίσης:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα