FLUXUS και στα μούτρα σου – Όταν η τέχνη ταχυδρομείται
Σε μια περίοδο στασιμότητας στη Θεσσαλονίκη, ένα διαφορετικό λεύκωμα ήρθε για να μας εμπνεύσει.
Εν μέσω μίας περιόδου στασιμότητας, ένα διαφορετικό λεύκωμα με θέμα την Fluxus, ήρθε για να μας εμπνεύσει. Ένας ψηφιακός κατάλογος 390 σελίδων φιλοξενεί 200 φακέλους/ έργα από 29 χώρες με κοινή θεματική γύρω από το Fluxus. Όπως εξήγησε ο Γιάννης Σταμενίτης «το FLUXUS είναι μια ιδέα που ποτέ δεν σταματά, που ποτέ δεν παραδίνετε. Είναι ένα κίνημα τέχνης χωρίς ημερομηνία λήξης, μιας συνεχούς ατέρμονης ροής, που ατενίζει στο χαοτικό βεληνεκές του αύριο που ποτέ δεν φτάνει.»
Το Fluxus αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα καλλιτεχνικά κινήματα του 20ου και 21ου αιώνα, ξεκίνησε το 1962 στο Βισμπάντεν. Όπως είπε ο σπουδαίος Γάλλος καλλιτέχνης, Μπεν Βοτιέ: «Το Fluxus επιχειρεί να απαξιώσει την τέχνη και δεν τα καταφέρνει».
Η ιδέα για το λεύκωμα, «Διεθνής Έκθεση Ταχυδρομικής Τέχνης με θέμα “FLUXUS”» προέκυψε πριν την έλευση του κοροναϊού. Πρόκειται για μία συνδιοργάνωση του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης και του 3ου Εργαστηρίου του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. (Διευθυντής: Γιώργος Τσακίρης), με το Fluxus Zone Atelier του Γιάννη Σταμενίτη. Ήδη στα σχέδια τους υπήρχε η 1η Διεθνής Συνάντηση του ελληνικού FLUXUS, όμως λόγω των μέτρων ακυρώθηκε δύο φορές. «Όμως θα τα καταφέρουμε και θα την παρουσιάσουμε όταν ο καιρός το επιτρέψει και θα περιλαμβάνει, ταχυδρομική Τέχνη με θέμα “FLUXUS”, απαγγελίες ποιημάτων και άλλων κειμένων, μουσικές συμπράξεις με τη χρήση κυρίως παραδοσιακών οργάνων, μουσικοθεατρικές περφόρμανς, θεματικά χάπενινγκ για την τέχνη, τις έμφυλες σχέσεις, τη γαστρονομία κλπ.», εξηγεί ο κ. Σταμενίτης.
Λόγω της καραντίνας υπήρξαν αρκετές αλλαγές στον αρχικό σχεδιασμό του λευκώματος, προστέθηκαν θεματικές βασισμένες στα νέα δεδομένα. «Κάτω από τον βαρύγδουπο τίτλο ο κατάλογος, “FLUXUS KAI STA MOYTRA SOY”, εσωκλείει ενότητες με διαφορετικές δράσεις δια μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και φωτογραφικού υλικού από ομαδικές ζωντανές παραστάσεις μέσο του Skype, όπως τα, FLUXελευθερία, αλλά και φωτογραφικό υλικό, των FLUXUS envelops, επίσης υλικό από το ψηφιακό ταχυδρομείο, όπως τα Fluxus VS Covide-19 και Be a postage stamp!»
Η υλοποίηση του λευκώματος ξεκίνησε με το κάλεσμα στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και σε ομάδες που ασχολούνται με την ανταλλαγή έργων μέσω αλληλογραφίας. «Το λεύκωμα ολοκληρώθηκε με την βοήθεια του Θανάση Ράπτη από το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκη Φ.Κ.Θ. που φωτογράφισε και μάζεψε όλα τα γράμματα και από εμένα που επεξεργάστηκα ψηφιακά τις εικόνες και έστησα στην τελική μορφή του. Δεν μπορώ να προσδιορίσω με ακρίβεια τον χρόνο, αλλά θαρρώ πως ήταν αρκετός, τι σημασία όμως έχει ο χρόνος όταν πράττει κάνεις εν τέλει κάτι που αγαπά! Θα ήθελα να σταθώ στο όνομα του Θανάση Ράπτη μιας και είναι ένα πρόσωπο που κινηθήκαμε μαζί για την ολοκλήρωση αυτού του έργου, θα ήθελα να τον ευχαριστήσω για την υπομονή και την αφοσίωση του, για όλες τις ώρες που ξοδέψαμε τηλεφωνικά και ψηφιακά στις εξ αποστάσεως συναντήσεις μας και τέλος για την αποπεράτωση του όλου εγχειρήματος.», είπε ο Γιάννης Σταμενίτης μιλώντας για την υλοποίηση του έργου.
Τα έργα στάλθηκαν από του καλλιτέχνες μέσω ταχυδρομείου, όπως δήλωσε ο κ. Σταμενίτης, πιστεύει πώς δεν χάθηκαν έργα, αλλά ακόμα έρχονται φάκελοι για την συμμετοχή. Ο κατάλογος και οι υπόλοιπες δράσεις υπάρχουν αυτή την στιγμή μόνο ψηφιακά. «Υπάρχει μια ιδέα να γίνει μια συλλεκτική έκδοση από το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκη Φ.Κ.Θ. ενός καταλόγου που να έχει επιλογή από έργα χαρακτηριστικά που θα αποφασίσουμε από κοινού για την έκδοσή τους.»
Με τα μέτρα του κοροναϊού να χαλαρώνουν, το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, το 3ο εργαστήριο του τμήματος εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών της σχολής καλών τεχνών του Α.Π.Θ., με διευθυντή τον Γιώργο Τσακίρη αλλά και ο Γιάννης Σταμενίτης, εκπρόσωπος του Fluxus Zone Atelier Stamenitis, σχεδιάζουν την ολοκλήρωση των δράσεων.
Λίγα λόγια για τον Γιάννη Σταμενίτη…
Ο Γιάννης Σταμενίτης ξεκίνησε το στίγμα του στις 29 Ιουλίου του 1973, στη Θεσσαλονίκη. Ο χρόνος και ο τόπος, ίσως να μην έχουν καμία σημασία. Ζει τώρα, αυτή τη μοναδική στιγμή. Ζει για να πραγματεύεται στιγμές, δρώμενα και εικόνες. Το ενδιάμεσο χρονοδιάστημα του ανήκει ολιστικά και αμετάκλητα.
**Μπορείτε να βρείτε εδώ το λεύκωμα, τους φάκελους, το λεύκωμα Fluxus VS COVIDE19, τα γραμματόσημα.
Διαβάστε επίσης:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ