Φοιτητές Ιατρικής ΑΠΘ: Οι βαθμοί των μαθημάτων κινδυνεύουν να γίνουν εμπόρευμα

Αντιδράσεις για τα σχέδια του υπουργείου Υγείας ώστε οι απόφοιτοι με άριστα να μπορούν να επιλέξουν μεταξύ περισσότερων ειδικοτήτων από εκείνους με λίαν καλώς ή καλώς.

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
φοιτητές-ιατρικής-απθ-οι-βαθμοί-των-μα-343834
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Αναβρασμός επικρατεί στις τάξεις φοιτητών Ιατρικής του ΑΠΘ με αφορμή τα πρόσφατα δημοσιεύματα με θέμα τις αλλαγές που σχεδιάζει η κυβέρνηση στον χώρο του ΕΣΥ. 

Πρόθεση της κυβέρνησης είναι μετά το πέρας της πανδημίας να αρχίσει να υλοποιείται το σχέδιο για το «νέο ΕΣΥ».

Μια από τις κύριες αλλαγές που προωθείται έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο οι γιατροί θα επιλέγουν ειδικότητες, έτσι ώστε να μειωθούν οι αναμονές, αλλά και να συνδεθεί η ζήτηση με την προσφορά.

Όπως αναφέρει δημοσίευμα της «Καθημερινής», στα σχέδια του υπουργείου είναι η ψηφιοποίηση των αναγκών του συστήματος υγείας, που μεταξύ άλλων θα συμπεριλαμβάνει και ηλεκτρονική πλατφόρμα για την επιλογή των ειδικοτήτων από τους νέους αποφοίτους ώστε να υπάρχει πλήρης εικόνα τόσο της προσφοράς όσο και της ζήτησης.

Για παράδειγμα, την περίοδο της πανδημίας υπήρχε μεγάλη έλλειψη σε αναισθησιολόγους. Ως εκ τούτου δεν μπορεί να υπάρχει ίδια προσφορά σε ειδικότητες όπου υπάρχει έλλειψη με εκείνες που είναι υπερπλήρεις.

Στον σχεδιασμό είναι να μπορεί ο απόφοιτος να έχει περισσότερες επιλογές ανάλογα τον βαθμό του. Εκείνος που αποφοιτά με άριστα θα μπορεί να επιλέξει μεταξύ περισσότερων ειδικοτήτων από εκείνον που αποφοιτά με λίαν καλώς ή καλώς.

Η παραπάνω εξέλιξη πάντως δεν βρίσκει σύμφωνους φοιτητές της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ που εκφράζουν σοβαρές αντιρρήσεις.

Όπως σημειώνουν σε επικοινωνία τους με την parallaxi, θεωρούν ότι μια τέτοια κίνηση θα θα συμβάλλει στην υποβάθμιση των σπουδών μας , του συστήματος υγείας , και θα εντείνει τις ήδη υπάρχουσες κοινωνικές ανισότητες.

Φοιτητές της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ και επαγγελματίες γιατροί που υπογράφουν το παρακάτω κείμενο (η συγκέντρωση υπογραφών συνεχίζεται) και φέρνει στη δημοσιότητα η parallaxi, σχολιάζουν ότι το ζήτημα που έχει ανοίξει δεν αφορά μόνο τον κλάδο τους, αλλά ολόκληρη την κοινωνία καθώς οι αυριανοί επαγγελματίες υγείας που θα στελεχώσουν τα δημόσια νοσοκομεία προέρχονται από τις πανεπιστημιακές σχολές.

Αναλυτικά τα όσα αναφέρουν:

Έως τώρα, οι απόφοιτοι των Ιατρικών σχολών της Ελλάδος είχαν ισότιμη πρόσβαση στις λίστες αναμονής των ειδικοτήτων. Ο βαθμός θα μπορούσε να αποτελέσει αντικειμενικό κριτήριο, εάν η αξιολόγηση πραγματοποιούταν βάσει ιδίων συνθηκών για όλους.

• Ωστόσο , μια τέτοια κατάσταση αδιαμφησβήτητα νομιμοποιεί την ύπαρξη κοινωνικών ανισοτήτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι φοιτητές που παράλληλα με τις ιδιαίτερες απαιτήσεις και δυσκολίες που διέπουν την Ιατρική σχολή, εργάζονται. Φυσικό και επόμενο είναι να αποκλείονται από μεγάλο αριθμό ειδικοτήτων, καθώς διαθέτουν λιγότερο χρόνο σε σχέση με τους συμφοιτητές τους και άρα έχουν λιγότερες πιθανότητες να αριστεύσουν σε όλα τα μαθήματα.

• Η έννοια της αξιοκρατίας φαλκιδεύεται και παύει να υφίσταται, όπου ελλοχεύει ο κίνδυνος χρηματισμού. Συγκεκριμένα, οι μεγάλοι βαθμοί δεν θα βρίσκονται απαραιτήτως σε πλήρη αντιστοιχία με το γνωστικό επίπεδο των φοιτητών. Αντιθέτως, το τελευταίο θα βρίσκεται σε αντιστοιχία με μια «τιμή».

Προκειμένου, κάποιοι φοιτητές να αυξήσουν τις επιλογές ειδικότητας θα προβαίνουν σε χρηματισμό διεκδικώντας καλύτερο βαθμό. Άπαξ και ο βαθμός συνδεθεί με την αγορά εργασίας, θα μετατραπεί σε εμπόρευμα που θα έχει την δική του αξία. Όσο θα αυξάνεται η ζήτηση , θα αυξάνεται και η τιμή. Έτσι, εξαιτίας της «αγοράς βαθμών» θα «περικυκλωθούν» οι περιζήτητες ειδικότητες από φαινομενικά αρίστους, υποβαθμίζοντας ταυτοχρόνως το σύστημα υγείας. Αυτό το καθεστώς, φυσικά θα ευνοήσει και την ύπαρξη κοινωνικών ανισοτήτων. Ο «πληρωμένος βαθμός» πληρώνεται μόνο από αυτούς που έχουν την οικονομική δυνατότητα να τον αγοράσουν.

• Αν αποτελέσει μοναδικό κριτήριο για την επιλογή ειδικοτήτων ο βαθμός, θα υποβαθμισθεί τελολογικά και το επίπεδο των σπουδών. Για να θεωρηθεί αντικειμενικό κριτήριο, θα πρέπει κάθε χρόνο να υπάρχουν ίδια θέματα εξετάσεων. Φυσικά, οι συνθήκες πάλι θα είναι ανόμοιες για τους φοιτητές κάθε έτους Ιατρικής.

• Το μέτρο αυτό σε κάθε περίπτωση προϋποθέτει την ύπαρξη πανομοιότυπων εξετάσεων και ενιαίο σύστημα αξιολόγησης από την πλευρά των καθηγητών όλων των ιατρικών σχολών της χώρας. ( κατ’αντιστοιχία με τις Πανελλήνιες εξετάσεις). Εξάλλου, η ισότητα σημαίνει διαφορετική μεταχείριση ανόμοιων καταστάσεων.

• Οι ακαδημαϊκές σπουδές δεν πρέπει να λαμβάνουν βαθμοθηρική διάσταση. Κατά τη διάρκεια τους, ο κάθε φοιτητής θα πρέπει να ανακαλύπτει τις κλίσεις του σε κλάδους της ιατρικής και να εντρυφήσει σε αυτές. Η σύνδεση του βαθμού με την ειδικότητα περιορίζει τον φοιτητή από το να αφιερώσει χρόνο στα μαθήματα που πραγματικά τον ενδιαφέρουν, όπως και το να παρευρίσκεται στις αντίστοιχες  εφημερίες, να αναλάβει συναφείς με το αντικείμενο εργασίες, κτλ. Ο περιορισμός έγκειται στο βαθμοθηρικό περιβάλλον που θα δημιουργηθεί και στο μόνιμο άγχος του καλού μέσου όρου.

Ως φοιτητές Ιατρικής και εν δυνάμει επαγγελματίες υγείας, αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη για ισότητα στην διαδικασία επιλογής ειδικοτήτων!

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα