Featured

Καταγγελία: Υγειονομικός κίνδυνος στον ΟΑΣΘ από τους ελεγκτές

Τι ισχυρίζεται στην Parallaxi εργαζόμενος - Τι απαντά η διοίκηση του οργανισμού.

Άκης Σακισλόγλου
καταγγελία-υγειονομικός-κίνδυνος-στ-722711
Άκης Σακισλόγλου

Σοβαρές καταγγελίες για τον τρόπο λειτουργίας των ελεγκτών στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ κάνει σήμερα στην Parallaxi εργαζόμενος του οργανισμού ισχυριζόμενος ότι τίθενται σε κίνδυνο τόσο η υγεία των πολιτών όσο και των εργαζομένων από τον τρόπο με τον οποίο γίνονται οι έλεγχοι μέσα στα λεωφορεία.

Συγκεκριμένα, ο εργαζόμενος, τα στοιχεία του οποίου βρίσκονται στη διάθεση της Parallaxi, καταγγέλλει πως ο ΟΑΣΘ δίνει εντολές να σταματήσουν ή να ξεκινήσουν ξανά οι εργαζόμενοι τους ελέγχους μέσα στα λεωφορεία, ανάλογα με το πόσο αυξάνονται τα κρούσματα γενικά στη Θεσσαλονίκη ή πιο ειδικά μέσα στον ΟΑΣΘ, ερμηνεύοντας κατά το δοκούν την οδηγία του ΦΕΚ που δε διαχωρίζει οδηγούς από ελεγκτές αλλά μιλά γενικώς για εργαζόμενους.

Ετσι, ενώ οι οδηγοί από την αρχή της πανδημίας προστατεύονται από πλέξι γκλας και απαγορεύεται να τους πλησιάσει επιβάτης στα δύο μέτρα, οι ελεγκτές είναι υποχρεωμένοι να στέκονται στη στάση μαζί με δεκάδες πολίτες και μπαίνοντας στο λεωφορείο να έρχονται χωρίς άλλη προστασία, πέραν της μάσκας, σε επαφή με τους επιβάτες από την αρχή μέχρι το τέλος του λεωφορείου κινδυνεύοντας να κολλήσουν αλλά και να μεταδώσουν τον Κορονοϊό.

Ο εργαζόμενος, που κάνει στην Parallaxi την καταγγελία, αποκαλύπτει πως μέχρι τον Ιανουάριο ο ΟΑΣΘ βλέποντας πόσο κινδυνεύουν οι ελεγκτές από την επαφή με το κοινό, επέλεξε να μη γίνονται έλεγχοι στα λεωφορεία, απόφαση που κατόπιν άλλαξε: «Είχαμε κρούσματα τον Σεπτέμβριο μεταξύ συναδέλφων. Τουλάχιστον 20 μεταξύ τέλη Σεπτέμβρη και μέσα Οκτώβρη με αποτέλεσμα να γίνει ιχνηλάτηση επαφών κι αμέσως μετά, με εντολή του γιατρού της υπηρεσίας, κανένας ελεγκτής δεν έκανε έλεγχο με διάφορες δικαιολογίες όπως, ας πούμε, επειδή είχαμε κάποια κρούσματα κλοπής σε λεωφορεία των μηχανημάτων που ρίχνουμε τα λεφτά για τα εισιτήρια, μας έλεγαν να τα φυλάμε και να μην βγαίνουμε. Ολοι οι ελεγκτές, όχι ορισμένοι. Την μια εβδομάδα μας έλεγαν πήγαινε στη Νεάπολη, ο άλλος να πάει στον Εύοσμο, ο άλλος στη Μενεμένη και μας αλλάζανε με αποτέλεσμα στο φινάλε, τέσσερις μήνες δεν ανέβηκε άνθρωπος επάνω στα λεωφορεία να κάνει έλεγχο και μάλιστα μάς είχαν και τηλεργασία. Μας είχαν να καθόμαστε στα τέρματα και να φυλάμε τους κουμπαράδες. Αυτά, δυστυχώς, δεν υπάρχουμε γραπτώς. Ηταν όλα με προφορικές εντολές. Κάθε εβδομάδα έπαιρνες τηλέφωνο για το πενθήμερο εργασίας που είχες μπροστά σου και σου έλεγε πάνε πέντε μέρες στη Νεάπολη, ο άλλος πέντε μέρες στον Εύοσμο ή στη Σταυρούπολη».

Η Parallaxi επικοινώνησε με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΘ, κύριο Γιώργο Σκόδρα ο οποίος στο ζήτημα των ελέγχων και αν ποτέ σταμάτησαν ήταν κατηγορηματικός: «Εγώ δεν έχω δώσει εντολή να σταματήσουν οι έλεγχοι. Δεν το γνωρίζω αυτό που λέτε. Είναι προφανές ότι το πρόγραμμα των ελέγχων είναι περιοδικό, η αντίστοιχη διεύθυνση τα φροντίζει αυτά. Το προσαρμόζει ανάλογα με τις ανάγκες που κρίνει. Η μόνη περίοδος που είχαμε σταματήσει τους ελέγχους ήταν ο Απρίλιος του 2020. Για όλο το προσωπικό υπάρχει μέριμνα και φροντίδα ανάλογα με τη θέση εργασίας του καθενός και τα αποτελέσματα του οργανισμού μέχρι σήμερα δείχνουν ότι χειρίζεται σωστά το ζήτημα», δήλωσε ο κύριος Σκόδρας.

Η «πολιτική άλλαξε» με το νέο χρόνο

Ο άνθρωπος που κάνει σήμερα την καταγγελία, περιγράφει την κατάσταση που διαμορφώθηκε στον ΟΑΣΘ με τη νέα χρονιά: «20 Ιανουαρίου του 2021 κι ενώ για τέσσερις μήνες δεν πραγματοποιούσαμε ελέγχους, μας κάλεσαν όλους τους ελεγκτές σε ομάδες των 15 – 20 ατόμων στην περιοχή όπου εργαζόμαστε και μας έδωσαν ένα χαρτί το οποίο το έχουμε όλοι στα χέρια μας και λέει ότι ο ΟΑΣΘ αποφασίζει να σας βγάλει ξανά για έλεγχο, χωρίς ωστόσο να δικαιολογεί αν υπάρχει εντολή από κάπου, απλά και μόνο γιατί είχαν τα επιδημιολογικά δεδομένα ότι άνοιξαν τα σχολεία στις 11.1 και το λιανεμπόριο στις 18. Δυστυχώς τότε μόνο δύο συνάδελφοι φέραμε αντιρρήσεις. Το πρωτόκολλο COVID λέει για τον ΟΑΣΘ ότι οι εργαζόμενοι πρέπει να είναι προστατευμένοι πίσω από πλέξι γκλας. Έχουν βάλει όντως στα λεωφορεία το πλέξι γκλας όπου απομονώνουν τον οδηγό και δεν έρχεται σε επαφή με τους επιβάτες αλλά φέρνουν σε επαφή τον ελεγκτή με τους επιβάτες. Καθ’ όλη τη διάρκεια της εργασίας μας κι αφού κάνουμε έλεγχο σε όλο το λεωφορείο, περνάμε το πλέξι γκλας και πρέπει να πάμε μπροστά στον οδηγό να χτυπήσουμε την κάρτα μας οπότε ερχόμαστε σε επαφή με τους 30-40 επιβάτες και μετά πηγαίνουμε και στον οδηγό ακυρώνοντας τη λογική του πλέξι γκλας που προστατεύει τον οδηγό από τους υπολοίπους. Φανταστείτε σε μία βάρδια, όταν έχουμε έρθει σε επαφή με επιβάτες από τόσα λεωφορεία στα οποία έχουμε κάνει ελέγχους, τι φορτίο κουβαλάμε στον τελευταίο οδηγό».

Για τον ισχυρισμό πως οι ελεγκτές δεν είναι τόσο καλά προστατευμένοι, όπως οι οδηγοί, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ δήλωσε στην Parallaxi:

«Με αυτήν την λογική κανένας Ελληνας δε θα έπρεπε να δουλεύει. Ο ΟΑΣΘ διανέμει στο προσωπικό του μέσα ατομικής προστασίας, μάσκες γάντα, αντισηπτικό, τα πάντα και κάνει και περιοδικά μοριακά τεστ με δικά του έξοδα για να παρακολουθεί. Δεν μπορεί να σταματήσει, όμως, η λειτουργία του οργανισμού και των υπηρεσιών. Δηλαδή, θα έπρεπε να σταματήσουν τα εκδοτήρια να πουλάνε εισιτήρια; Κι εκεί έρχονται σε επαφή με τον κόσμο. Δεν γίνεται να μην κάνουμε έλεγχο εισιτηρίων. Είναι ένα πολύ ελαφρύ πρόγραμμα ελέγχων, δυστυχώς ή ευτυχώς, υπάρχει ελάχιστος κόσμος που χρησιμοποιεί τα λεωφορεία, επομένως δεν υπάρχουνε κίνδυνοι και ούτε έχουν καταγραφεί τέτοια περιστατικά. Το γεγονός ότι εφαρμόζουμε ένα σοβαρό και με αυστηρότητα πρωτόκολλο για τον έλεγχο φαίνεται κι από το ότι, παρά το γεγονός πως η πόλη βράζει κυριολεκτικά, έχουμε πολύ χαμηλό δείκτη θετικότητας στον οργανισμό».

«Στα γραφεία μάς απαγόρευσαν να πηγαίνουμε αλλά στα λεωφορεία μπαίνουμε»

Ο εργαζόμενος του ΟΑΣΘ, τα στοιχεία του οποίου επαναλαμβάνουμε ότι βρίσκονται στη διάθεση της Parallaxi, σημειώνει: «Στις 25 Φεβρουαρίου τα κρούσματα και πάλι ανέβηκαν. Συγκεκριμένα είχαμε τουλάχιστον 10 κρούσματα μόνο στο σταθμαρχείο του ΙΚΕΑ και στο σύνολο του ΟΑΣΘ τουλάχιστον 30. Μέχρι και ο διευθυντής μας αρρώστησε αφού πήγαν οι ελεγκτές να του παραδώσουν πρόστιμα και ήρθαν σε επαφή μαζί του. Ετσι, μας απαγόρευσαν να πατάμε το πόδι μας στα γραφεία. Στα λεωφορεία, όμως, μάς βάζουν μέσα να ερχόμαστε καθημερινά σε επαφή με 1000 άτομα. Στις 2 Μαρτίου παίρνουν τηλέφωνο και μας λένε να καθίσουμε και πάλι γιατί είχαμε κλοπή κουμπαρά οπότε να πάμε να φυλάμε στους τερματικούς σταθμούς. Πάλι με τηλέφωνο από την υπηρεσία, από τους ελεγκτές κομίστρου. Στις 17 Μαρτίου, όμως, κι ενώ η εντολή ήταν να κάνουν φύλαξη οι ελεγκτές, τους πήραν και πάλι τηλέφωνο να σταματήσουν και να βγούνε κανονικά να κάνουν ελέγχους».

«Πώς θα επιβάλλουμε πρόστιμο αν δεν πλησιάσουμε;»

«Δεν μπορούμε να βρούμε κανέναν υπεύθυνο στον ΕΟΔΥ. Εχουμε πάρει 40 τηλέφωνα, όλοι λένε να κάνουμε ό,τι λέει το ΦΕΚ γενικά κι αόριστα. Ρωτάμε αν μπορεί κάποιος να μας πει συγκεκριμένα και δεν ξέρει κανείς».

Η απορία που ο εργαζόμενος του Οργανισμού απευθύνει στον ΟΑΣΘ είναι συγκεκριμένη και σαφής:

«Πως με βάζεις εμένα μέσα στο λεωφορείο να τρίβομαι με τους επιβάτες; Τον οδηγό τον βάζεις σε πλέξι γκλας, και πολύ καλά κάνεις, με απόσταση 2 μέτρα από τον οποιονδήποτε. Εσείς στα γραφεία σας βάλατε πλέξι γκλας. Εμείς, όμως, πρέπει να μπαίνουμε σε ένα λεωφορεία με 65 άτομα να κάνουμε ελέγχους. Μας έδωσαν εντολές να μην ζητάμε από τους επιβάτες να κατεβάσουν τη μάσκα για να δούμε το πρόσωπό τους, αν ταιριάζει με την κάρτα τους, ούτε να πάρουμε το εισιτήριό τους στα χέρια μας, ωστόσο, πώς θα γίνει να κάνουμε ελέγχους σε απόσταση δύο μέτρων; Κι αν πρέπει να επιβάλλουμε πρόστιμο, πώς θα το κάνουμε», αναρωτιέται ο καταγγέλλων.

«Μάς πιέζουν να κάνουμε ελέγχους»

Η καταγγελία του υπαλλήλου έχει να κάνει και με την ανακολουθία των εντολών που δέχεται αυτός και οι συνάδελφοί του. «Προφορικά μάς είπαν άλλα πράγματα. Να μην μπαίνουμε σε 25 λεωφορεία στη βάρδια αλλά σε καμιά 17-18, να μην μπαίνουμε σε λεωφορεία που τα βλέπουμε γεμάτα», περιγράφει και προσθέτει: «Μετά άρχισαν τα τηλεφωνήματα και οι πιέσεις γιατί δεν κόβουμε πολλά πρόστιμα, γιατί δεν κάνουμε σωστά τη δουλειά μας».

Από την πλευρά του ΟΑΣΘ, ο Γιώργος Σκόδρας απαντά:

«Ο οργανισμός έχει ένα πολύ αυστηρό πρωτόκολλο, μέτρα πολύ πιο αυστηρά κι από ότι προβλέπει ο ΕΟΔΥ γι αυτό κι έχουμε κρατήσει κατά μέσο όρο το δείκτη θετικότητας κάτω από 1% και μάλιστα έχουμε διαπιστώσει γιατί κάνουμε ιχνηλάτηση κι εμείς εκτός από τον ΕΟΔΥ, ότι τα κρούσματα που έχουμε στον οργανισμό είναι από το οικογενειακό τους περιβάλλον καθώς ο δείκτης θετικότητας στο περιβάλλον των κρουσμάτων μας είναι πολύ υψηλός, όπως και ο δείκτης συνολικά της πόλης», σημειώνει.

«Κάνουμε διασπορά του ιού»

«Αρρώστησαν πλέον και οδηγοί που για 4 μήνες δεν κολλούσαν γιατί το πλέξι γκλας σε αυτούς έκανε δουλειά. Τώρα μπήκε ο ελεγκτής μέσα και κάνει διασπορά του ιού και στους επιβάτες και στους οδηγούς», δηλώνει στην Parallaxi ο εργαζόμενος του ΟΑΣΘ. «Σκεφτείτε το πιο απλό: να είμαι στη στάση και κάποιος να βήξει ή να φτερνιστεί πίσω μου κι εγώ αμέσως μετά να μπω σε ένα λεωφορείο για έλεγχο. Καθόμαστε κάθε φορά και 10 και 15 λεπτά στις στάσεις με επιβάτες όλων των γραμμών και μετά μπαίνουμε μέσα και ερχόμαστε σε επαφή με τον κόσμο των λεωφορείων. Κάνουμε δηλαδή διασπορά του ιού και σε επιβάτες και σε οδηγούς άσχετων μεταξύ τους γραμμών όλη την μέρα. Μόνο που φέρνουμε σε επαφή τον πρώτο με τον τελευταίο σε κάθε λεωφορείο έτσι όπως κάνουμε τους ελέγχους, φτάνει. Τα κρούσματα φαίνεται ότι ανεβαίνουν όσο εντατικοποιείται ο έλεγχος».

«Δεν μπορεί να σταματήσει η λειτουργία της χώρας, ούτε του οργανισμού»

Την δική του εκδοχή για το ζήτημα δίνει και πάλι ο κύριος Γιώργος Σκόδρας για λογαριασμό του ΟΑΣΘ: «Τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2020 όπου υπήρχε ένα γενικό απαγορευτικό κυκλοφορίας και δουλεύαμε σχεδόν τις 10 ώρες με προσωπικό ασφαλείας, πράγματι είχαν σταματήσει οι έλεγχοι γιατί δεν είχαν και κανένα νόημα διότι τα συνολικά έσοδα του οργανισμού τον Απρίλιο ήταν 185.000. Υπήρξαν μέρες όπου είχαμε 2 επιβάτες κατά μέσο όρο ανά λεωφορείο. Σήμερα που έχουμε λίγους περισσότερους επιβάτες, η κίνηση είναι της τάξης του 10 με 15% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες προ COVID, δε φαίνεται να υπάρχει κίνδυνος ωστόσο αν διαπιστώσουμε ότι υπάρχει πρόβλημα θα τους σταματήσουμε τους ελέγχους. Δεν μπορεί, όμως, να σταματήσει, ούτε η λειτουργία της χώρας, ούτε η λειτουργία του οργανισμού. Με αυτήν την λογική το προσωπικό των γραφείων, των συνεργείων, των οδηγών, πρέπει να σταματήσουν. Δε γίνεται αυτό», καταλήγει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ.

ΕΡΕΥΝΑ: 3 στους 4 Θεσσαλονικείς απόλυτα απογοητευμένοι από τον ΟΑΣΘ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα