Featured

Κτίρια Εντός – Κατοικία στην Οδό Πλούτωνος

Ένας χώρος που η ιστορία του χάνεται στο βάθος πολλών δεκαετιών.

Μάριος Δαδούδης
κτίρια-εντός-κατοικία-στην-οδό-πλούτ-813015
Μάριος Δαδούδης

Το “Κτίρια Εντός” είναι ένα φωτογραφικό οδοιπορικό σε ιστορικά και σημαντικά κτίρια της Θεσσαλονίκης (παλαιά και νεότερα), το οποίο έχει σκοπό να δώσει την ευκαιρία σε όλους μας να θαυμάσουμε τις εσωτερικές αρχιτεκτονικές τους ιδιαιτερότητες. Κτίρια τα οποία όλοι μας βλέπουμε καθημερινά απ’ έξω, όμως ελάχιστες φορές βρισκόμαστε μέσα σε αυτά. Ακόμη και να βρεθούμε εντός τους, θα είναι στα πλαίσια κάποιας εκδήλωσης ή έκθεσης μαζί με κόσμο. Το “Κτίρια Εντός” μας δίνει την ευκαιρία να απολαύσουμε όλα αυτά τα αρχιτεκτονικά στολίδια της Θεσσαλονίκης, σα να είμαστε μόνοι μας μέσα σε αυτά. Σκοπό έχει να αναδείξει το αρχιτεκτονικό όραμα των ανθρώπων που τα σχεδίασαν, πέρα από την εκάστοτε σημερινή τους χρήση. Βασική αρχή του οδοιπορικού αυτού είναι να βρεθούν σε πρώτο (φωτογραφικό) πλάνο οι γραμμές, οι συμμετρίες και τα μοτίβα των κτιρίων αυτών και όχι η έμφαση σε διακοσμητικές λεπτομέρειες με φωτογραφίες πορτραίτου.

Κατοικία στην Οδό Πλούτωνος

Το κτίριο χτίστηκε μεταξύ του 1930 με 1933 και έχει εμφανή όλα τα νεοκλασικά μορφολογικά στοιχεία της εποχής και σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Ανδρόνικο για να στεγάσει την κατοικία του και το αρχιτεκτονικό του γραφείο. Ο Δημήτρης Ανδρόνικος αποτέλεσε έναν από τους πιο σημαντικούς αρχιτέκτονες στην Θεσσαλονίκη της Μεσοπολεμικής περιόδου (π.χ. στοά Κουτρούμπα).

Ειδικά Χαρακτηριστικά που εντοπίζουμε στην όψη

Κεντρικός στεγασμένος εξώστης σε υποχώρηση που οργανώνεται πίσω από τέσσερις μονολιθικούς κίονες χωρίς ραβδώσεις που παρουσιάζουν μείωση καθύψος και μικρή ένταση. Τα κορινθιακά κιονόκρανα που αποτελούνται από υψηλό έχινο (“κάλαθος”), που περιβάλλεται από σειρές φύλλων ακάνθης και έλικες στις τέσσερις γωνίες. Το επιστήλιο φέρει ταινίες ενώ υπάρχει υπάρχει παρουσία και επιπρόσθετων κλασικών στοιχείων όπως οι γεισίποδες (οδόντες κάτω από το γείσο). Τα επιμέρους δομικά και διακοσμητικά αυτά στοιχεία τονίζονται από το διαφορετικό τους χρωματισμό σε μπεζ-κρεμ, γκρι και λευκό. Η κεντρικότητα της πρόσοψης επιτυγχάνεται από την τριγωνική αετωματική απόληξη.

Ενδιαφέρον έχει να παρατηρήσουμε τα εμφανή σημάδια στα κάγκελα από βόμβα που είχε πέσει μπροστά στο κτίριο, καθώς το κτίριο είχε επιταχθεί στον πόλεμο. Παράλληλα παρατηρήστε τα πλακάκια μπροστά από τη σκάλα καθώς και το παγκάκι τα οποία είναι αυθεντικά.

Μετά τον θάνατο του Ανδρόνικου πέρασε στους κληρονόμους και σε αυτό έμενε η γυναίκα του με την αδερφή της. Αργότερα το οίκημα αγόρασε το 1957, Ο Θεόδωρος Ηλέκτρης , στην οικογένεια του οποίου ανήκει και μέχρι σήμερα. Ο Ηλέκτρης γεννήθηκε στο Βατούμ (Μπατούμι) της Ρωσίας (σήμερα ανήκει στη Γεωργία) το 1908. Ήταν έφεδρος ανθυπίατρος στο ελληνοϊταλικό Μέτωπο. Αγαπητός γιατρός της Θεσσαλονίκης, ίδρυσε το πρώτο παράρτημα του ΙΚΑ στην υποβαθμισμένη περιοχή της Καλαμαριάς. Με τη σύζυγό του, Χρυσούλα, απέκτησε δύο παιδιά, τον Παύλο και την Ελένη. Πέθανε το 1958, ένα χρόνο αφού αγόρασε το κτίριο. Η κόρη του Έλεν (Ελένη) ζει στη Μινεσότα της Αμερικής και είναι συγγραφέας. Είναι ιδιοκτήτρια του ακίνητου το οποίο και ανακαίνισε το 1998 από τον αρχιτέκτων Βρατσκίδη Δημήτριο ο οποίος έχει αναλάβει πολλά έργα παρόμοιων ανακαινίσεων σε όλη τη Θεσσαλονίκη. Η δουλειά της αποκατάστασης είχε πολύ καλά αποτελέσματα. Η ιδιοκτήτρια θεωρεί το κτίσμα οικογενειακό κειμήλιο και δεν δέχεται να το πουλήσει.

Στον επάνω όροφο συστεγάζεται φωτογραφικό και tattoo στούντιο Celia Lou/Walk The Line Skg. Το επιβλητικό γραφείο που συναντάμε στο χώρο είναι του ίδιου του Ηλέκτρη από το ιατρείο του. Στο ισόγειο μετακόμισε τον Απρίλιο του 2016 το αρχιτεκτονικό γραφείο «Πιπέργιας Constructions» . Είναι φυσική συνέχεια της εταιρείας Γεώργιος Πιπέργιας που εδρεύει στα Γρεβενά και δραστηριοποιείται εδώ και 30 χρόνια στο χώρο των κατασκευών. Τα τελευταία χρόνια από το 2012 οι δύο αρχιτέκτονες ο Στέλιος και ο Ζάχος Πιπέργιας δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη. Σχετικά με το χώρο στο αρχιτεκτονικό γραφείο όλα τα γραφεία και κάποια έπιπλα είναι σχεδιασμένα από τους ίδιους . Τα γραφεία των αρχιτεκτόνων αντικατοπτρίζουν και το προσωπικό στυλ του καθενός. Στην αίθουσα συνεδριάσεων συναντάμε την τράπεζα συμβουλίου όπου έχει κατασκευαστεί από μασίφ ξύλο παντρεύοντας το παλιό με το νέο. Συγκεκριμένα τα πόδια παραπέμπουν σε μία άλλη εποχή ενώ η επιφάνεια που είναι λακαριστή έχει μία πιο αυστηρή γραμμή.

Πηγή πληροφοριών: Πιπέργιας Constructions

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα