Featured

Ποιοι κερδίζουν τα giveaways στο Instagram;

Όλα φαίνονται αρκετά αληθινά, αλλά τι συμβαίνει όταν μπαίνεις στη διαδικασία να αναζητήσεις ποιοι είναι αυτοί που κέρδισαν κάτι;

Parallaxi
ποιοι-κερδίζουν-τα-giveaways-στο-instagram-771249
Parallaxi
Πηγή: Unsplash

Το 1851, ο εφευρέτης και επιχειρηματίας Benjamin T. Babbitt ξεκίνησε να ταξιδεύει στις ΗΠΑ με ένα βαγόνι, προφέροντας στους καταναλωτές δωρεάν λιθογραφίες με την αγορά μαγειρικής σόδας. Σύμφωνα με την ιστορικό Wendy A. Woloson, αυτό το νέο είδος μάρκετινγκ ενέπνευσε τους ευρηματικούς πωλητές να λανσάρουν τα δικά τους giveaway, πολλά από τα οποία αποδείχτηκαν ότι ήταν απάτες.

Μπορούμε να ανιχνεύσουμε την ιστορία των giveaways από τη δεκαετία του 1850 και να κάνουμε μια στάση στις 23 Μαρτίου 2021, όταν η Kris Jenner, η μητέρα της οικογένειας Kardashian, που είναι γνωστή πως δουλεύει πιο σκληρά κι από τον διάβολο, πόσταρε μια φωτογραφία της στη σελίδα της στο Instagram, όπου καθόταν πάνω σε μια μεγαλειώδη σκάλα και περιστοιχιζόταν από βαλίτσες Louis Vuitton, αξίας χιλιάδων δολαρίων.

«Ποιος θέλει μια προπληρωμένη πιστωτική κάρτα 20.000 δολαρίων και τις πολυτελείς τσάντες που εικονίζονται μαζί μου;» ρώτησε, προσθέτοντας ένα emoji πιστωτικής κάρτας, τέσσερα θαυμαστικά και δυο προειδοποιήσεις ότι η ανάρτηση ήταν μια #διαφήμιση.

Διαφήμιση για τι πράγμα, ακριβώς; Είναι περίπλοκο.

Όλοι οι συμμετέχοντες πρέπει να ακολουθήσουν, είπε η Jenner, κάποιους άλλους λογαριασμούς στο Instagram και να γράψουν ένα σχόλιο στη ανάρτηση της.

Κοιτάζοντας προσεκτικά, αναρωτήθηκα: Ποιος κερδίζει αυτά τα πράγματα; Η απάντηση ήταν δύσκολο να εξακριβωθεί.

«Θέλει 90 δευτερόλεπτα»

Άρχισα να παρατηρώ giveaways στο Instagram, όπως το περσινό της, όταν περνούσα πολλές ώρες τη μέρα στον καναπέ μου σκρολάροντας στο Instagram. Όλες οι Kardashian, εκτός από τον Rob, έχουν κάνει κάτι ανάλογο κάποια στιγμή, δελεάζοντας τους ακολούθους με τσάντες Saint Laurent, ακριβά καροτσάκια μωρού και προπληρωμένες πιστωτικές κάρτες χιλιάδων δολαρίων.

Πηγή: Unsplash

«Κοπελιά, αυτό μοιάζει με απάτη», σχολίασε κάποιος σε μια ανάρτηση της Kylie Jenner με giveaway τον Νοέμβριο του 2020. «Κανείς δεν τα κερδίζει αυτά», είπε κάποιος άλλος.

Αρκετοί πιο ασήμαντοι influencers έχουν κάνει το ίδιο. Τον περασμένο μήνα, η πάλαι ποτέ σταρ της σειράς Vanderpump Rules Stassi Schroeder πρόσφερε στους ακολούθους της την ευκαιρία να κερδίσουν ένα MacBook Air, μια κάμερα Canon, ένα πορτοφόλι Gucci και μια προπληρωμένη Visa δωροκάρτα αξίας 1.500 δολαρίων, αρκεί να εμφανιστούν και να ακολουθήσουν του 55 λογαριασμούς που η εταιρεία μάρκετινγκ @socialstance ακολουθούσε. Ανάμεσα σε αυτούς τους λογαριασμούς υπήρχαν ακόμη πιο ασήμαντοι influencer και νεόκοπες φίρμες, συμπεριλαμβανομένης μιας εταιρείας με οργανικά καλλυντικά, η οποία αυτοχαρακτηρίζονταν σαν «χάκερ της ευεξίας», και μια μπουτίκ που πουλούσε αυτούς τους τεράστιους φιόγκους που οι άνθρωποι φοράνε στα παιδιά τους πλέον.

Αυτό το ύποπτο μάρκετινγκ είναι γνωστό ως “loop” giveaway: οι πιο ασήμαντοι influencer και οι μάρκες πληρώνουν μια εταιρεία μάρκετινγκ, όπως η Social Stance να συμπεριλαμβάνεται στις λίστα με όσους πρέπει να ακολουθείς  και η Social Stance πληρώνει την προβεβλημένη influencer, όπως η Schroeder, να ποστάρει giveaway. Μέσα σε μια νύχτα, οι influencer και οι μάρκες, που αγόρασαν τη συμμετοχή τους, μπορούν να κερδίσουν χιλιάδες ακολούθους. Το κόστος του να συμμετέχεις σε μια τέτοια απάτη, όπως φημολογείται, κυμαίνεται από μερικές εκατοντάδες δολάρια ως δεκάδες χιλιάδες.

Η Social Stance, η εταιρεία που χορήγησε το giveaway της Schroeder, έχει συνεργαστεί και με άλλες προσωπικότητες, όπως η ηθοποιός Lucy Hale, η ηθοποιός του «Keeping Up With the Kardashians» Malika Haqq και διάφορες πρώην συμμετέχουσες στο «The Bachelor». Η εταιρεία, που δεν απάντησε στο αίτημα για μια συνέντευξη, χαρακτηρίζει την επιχείρησή της ως εξής στην ιστοσελίδα της: «Συνεργαζόμαστε με διάσημους, ποπ είδωλα και καταξιωμένες επιχειρήσεις [επί λέξει] για να αποκομίσουν μεγάλη επιρροή και ραγδαία αύξηση σε μάρκες». Στη σελίδα με τα «Αποτελέσματα», το giveaway της Schroeder φέρεται να αποκόμισε 9.400 νέους ακολούθους από τους συμμετέχοντες σε αυτό.

Το πλεονέκτημα για τον μέσο συμμετέχοντα στο διαγωνισμό είναι λιγότερο ξεκάθαρο. Η εταιρεία δεν αποκαλύπτει πως επιλέγει τον τυχερό χρήστη του Instagram για να κερδίσει την κάμερα Canon, το MacBook και το πορτοφόλι Gucci. Λίγες μέρες αφότου η Schroeder πρωτοδιαφήμισε το giveaway, διέγραψε την ανάρτηση χωρίς να ανακοινώνει το νικητή.

Όταν οι Kardashians διαφημίζουν τα giveaway, συνεργάζονται, κυρίως, με την Curated Businesses, μια εταιρεία μάρκετινγκ με έδρα την Αυστραλία. Στη σελίδα με τις συχνές ερωτήσεις, στην ιστοσελίδα της εταιρείας, η πρώτη ερώτηση είναι «Είναι αλήθεια;» και η απάντηση είναι «Ναι!».

Διαβάζοντάς το, μπορεί να έλαβα μια επιβεβαίωση, αλλά ακόμη αναρωτιέμαι: Ποιος κερδίζει; Η Curated Businesses είναι κατά τι, τουλάχιστον, πιο οφθαλμοφανής, σχετικά με το πώς διεξάγει τα giveaways, αν και επίσης δεν απάντησαν στο αίτημα για συνέντευξη, οπότε δεν μπορώ να επιβεβαιώσω αν τα επόμενα είναι αληθή. Στην ίδια σελίδα με τις συχνές ερωτήσεις (FAQ), η εταιρεία ισχυρίζεται ότι αποκτά «τις απαραίτητες άδειες λοταρίας από την κυβέρνηση για τις εκστρατείες μας και η τελική κλήρωση διεξάγεται από έναν ανεξάρτητο φορέα και επιβλέπεται από ένα πιστοποιημένο μέλος εφορευτικής επιτροπής».

Πηγή: Unsplash

Ένα πιστοποιημένο μέλος εφορευτικής επιτροπής! Ανεξάρτητα από αυτόν τον βαρύγδουπο μηχανισμό παρακολούθησης, το να πάρεις μέρος σε έναν από αυτούς τους διαγωνισμούς είναι σαν να γράφεις το όνομά σου σε ένα χαρτί και να το πετάς στο δρόμο με την ελπίδα ότι κάποιος θα το βρει και θα σου φέρει εκατομμύρια δολάρια. Έφερε σε κανέναν αποτέλεσμα κάτι τέτοιο;

«Αν δω 10.000 σχόλια, δεν με πειράζει»

Αντίθετα με τα περισσότερα ψηφιακά πρακτορεία που ασχολούνται με το να χαρίζουν πολυτελή αντικείμενα στο Instagram, η Curated Businesses φροντίζει να ανακοινώνει τουλάχιστον κάποιους νικητές, όταν γίνονται οι διαγωνισμοί. Η εταιρεία έχει μια ξεχωριστή σελίδα στο Instagram, την @cbwinners, όπου κοινοποιεί τα ονόματα των λογαριασμών και μερικές φορές και τις εικόνες των ατόμων που υποτίθεται πως κέρδισαν τις προπληρωμένες Visa και τις επώνυμες τσάντες. Οι νικητές συνήθως είναι νέες γυναίκες, ίσως επειδή οι άνθρωποι που συνηθίζουν να παίρνουν μέρος σε τέτοιους διαγωνισμούς είναι νεαρές γυναίκες. Φαίνονται όλα αρκετά αληθινά, αλλά δεν μπόρεσα να εξακριβώσω ποιοι ήταν και αν νίκησαν — επικοινώνησα με αρκετούς από αυτούς στο Instagram αλλά δεν απάντησε κανείς.

Περιστασιακά, η Curated Businesses δημοσιεύει μηνύματα στο Instagram από τους νικητές, στα οποία φαίνονται κατά κάποιον τρόπο το τι σημαίνει να κερδίζεις ένα βραβείο. Τον Φεβρουάριο, η εταιρεία κοινοποίησε  ένα μήνυμα από κάποιον νέο άντρα που είπε πως το ότι κέρδισε ένα giveaway της Kendall Jenner «άλλαξε την οπτική του στη ζωή με πολλούς τρόπους». Φαντάστηκα πως ίσως θα ήθελε να το επεξηγήσει, αλλά, επίσης, δεν απάντησε στο αίτημά μου για συνέντευξη.

Όμως, η Curated Businesses είναι μια εταιρεία μάρκετινγκ μεταξύ πολλών άλλων. Αρκετές με απάτες μικρότερων giveaway έχουν εξαπλωθεί στο Instagram, κάποιες από αυτές ενορχηστρώθηκαν από τους ίδιους τους influencer. Τον περασμένο Μάιο, αρκετές ομάδες από influencer της μόδας και των αθλητικών δραστηριοτήτων ένωσαν τις δυνάμεις τους για να δωρίσουν ποδήλατα Peloton — πάρα πολλά Peloton ποδήλατα — σε πολλά διαφορετικά giveaway – απάτες. Μια ομάδα influencer, που αποτελούνταν από πρώην συμμετέχοντες σε ριάλιτι, όπως η Jade Roper και μαμάδες – bloggers,  όπως η Peyton Baxter, ανέβασαν τον πήχη: αγόρασαν ένα αυτοκίνητο Hyundai Accent SE του 2020 για να το δωρίσουν σε έναν (τυχαίο;) ακόλουθο. Η απάτη διερευνήθηκε αργότερα από το Instagram.

Κάθε μέρα, φαίνεται ότι υπάρχει μια ευκαιρία (πολύ πιθανό, ίσως, ποιος ξέρει;) να κερδίσεις κάτι με το να κάνεις «like» και να ακολουθήσεις  ή να σχολιάσεις. Από αυτά τα πιο καθημερινά, πρόχειρα giveaway, βρήκα κάποιον που κέρδισε.

Ο τυχερός δεν κέρδισε κάποια συλλογή από πολυτελείς τσάντες ή κάποιο πανάκριβο ποδήλατο γυμναστικής η χιλιάδες δολάρια σε μετρητά, αλλά κέρδισε κάτι. Η 36χρονη Lauren McDowell, που ζει στο Χιούστον, στο Τέξας, είπε πως κέρδισε μια συλλογή από ακριβά σαπούνια και κεριά από κάποιο giveaway που οργάνωσε το Joya Studio, ένα αρωματοπωλείο στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης.

Πηγή: unsplash

Πώς, όμως, τα κατάφερε; Σε αυτή την περίπτωση, η τύχη ήταν με το μέρος της και επίσης η ίδια φαίνεται να ήξερε τι κάνει στο Instagram, μιας και είναι επαγγελματίας στο μάρκετινγκ. Έχει συνεργατικά μια μικρή επιχείρηση επικοινωνιών στο Χιούστον και είναι εξοικειωμένη με τους διάφορους τρόπους που οι εταιρείες μπορούν να πλασάρουν τον εαυτό τους σε μια εφαρμογή. Το giveaway του Joya Studio δεν ήταν το πρώτο στο οποίο συμμετείχε — είπε πως είχε το νου της για giveaway από μικρότερες φίρμες και influencer που δεν έχουν την απήχηση της  Kardashian, ας πούμε. Αν δει εκατό σχόλια σε μια δημοσίευση, σκέφτεται πως «θα μπορούσα να κερδίσω».

Η αδελφή της, είπε, πως δεν ενστερνίζεται την ίδια στρατηγική: πάντα παίρνει μέρος σε giveaways μεγάλων influencer, τα οποία δεν κερδίζει. Τζάμπα χάνει το χρόνο της, λέει η  McDowell. «Αν δω 10.000 σχόλια δεν μπαίνω καν στον κόπο».

Το  giveaway του Joya Studio καλύπτει τις προϋποθέσεις της: Για να πάρει μέρος, ακολούθησε 7 εταιρείες στο Instagram, συμπεριλαμβανομένου και του αρωματοπωλείου D.S. & Durga και της εταιρείας σαπουνιών Malin + Goetz. Επίσης, έπρεπε να προσθέσει στα σχόλια το όνομα ενός φίλου. Επέλεξε την αδελφή της, επειδή «Ξέρω πως είναι αξιόπιστο το να την προσθέσω και πως και αυτή θα με προσθέτει σε δημοσιεύσεις για giveaway και δεν θα φέρω σε δύσκολη θέση κάποιον φίλο που μπορεί να αναρωτηθεί: τι είναι αυτό;».

Αφού πέρασαν λίγες μέρες, η McDowell ξέχασε τη συμμετοχή της. Όμως, τότε έλαβε κάποιο μήνυμα από το Joya Studio, όπου της έλεγαν πως κέρδισε. Η εταιρεία έστειλε το δώρο και σ’ αυτή και την αδελφή της.

«Νιώθω πολύ όμορφα με τη νέα εταιρεία, που είναι και το μόνο που έχει σημασία», είπε.

«Άλλος ένας τυχερός νικητής»

Όσο κι αν χάρηκα που κάποιος κέρδισε κάτι στο Instagram, ακόμη αναρωτιόμουν για τις τσάντες Louis Vuitton και την προπληρωμένη με 20.000 κάρτα που διαφήμιζε η Kris Jenner στο Instagram της τον Μάρτιο. Τα κέρδισε κανείς; Και τι κάνεις με μια προπληρωμένη δωροκάρτα 20.000 δολαρίων. Μπορείς να τα χρησιμοποιήσεις στο παντοπωλείο ή στο βενζινάδικο; Πρέπει να πληρώνεις και φόρους για αυτά;

Ως απάντηση στην τελευταία ερώτηση, επικοινώνησα με τον λογιστή μου, τον Ben Sargent, ο οποίος εργάζεται για μερικούς influencer. Είπε πως ναι, πρέπει να φορολογηθείς γι’ αυτά.

«Πολλοί νικητές εκπλήσσονται, όταν μαθαίνουν πως χρωστάνε στη εφορία για το καινούργιο αυτοκίνητο, για διακοπές ή για κάποιο άλλο δώρο που κέρδισαν, όταν λαμβάνουν μια φόρμα 1099 για τη φορολογική τους δήλωση», εξήγησε. «Το να κερδίζεις ένα καινούργιο αμάξι 60.000 δολαρίων σημαίνει πως θα καταλήξεις με φόρους χοντρικά 20.000 δολαρίων που δεν έχεις τα λεφτά να πληρώσεις, κάτι που αναγκάζει πολλούς ανθρώπους να επιλέξουν τα μικρότερα βραβεία με τα λιγότερα λεφτά ή να πουλήσουν το αυτοκίνητο για να βρουν τα λεφτά».

Ο Sargent είπε πως αυτό ισχύει ακόμη κι αν η εταιρεία που δίνει το δώρο έχει την έδρα της, ας πούμε, στην Αυστραλία.

Την 1η Απριλίου, η @curatedbusinesses έκανε μια ανάρτηση για το giveaway της Kris Jenner. «Να θυμάστε: οι νικητές επιλέγονται τυχαία από μια κυβερνητικά ελεγχόμενη οργάνωση» ανέφεραν. «Δεν επιλέγονται με βάσει τα οικονομικά τους, το χρώμα του δέρματός τους, το πού μένουν ή το αριθμό των ακολούθων τους… Μπορείς να είσαι ο επόμενος!».

Η εταιρεία ανακοίνωσε πως αυτή τη φορά νικητής ήταν ο χρήστης του Instagram με το όνομα @luvnlyte. Δεν απάντησε στο αίτημα μας για να κάνει κάποιο σχόλιο.

* Πηγή: vox.com

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα