Συγχαρητήρια ή κρίμα κ. Πρύτανη;

Μητέρα φοιτήτριας του ΑΠΘ καταθέτει στην Parallaxi την άποψη της για την επέμβαση των ΜΑΤ στους χώρους του πανεπιστημίου.

Parallaxi
συγχαρητήρια-ή-κρίμα-κ-πρύτανη-726785
Parallaxi

Λέξεις: Ευαγγελία Σιδέρη

Σε λίγο συμπληρώνεται ένας χρόνος με κλειστά πανεπιστήμια. Ένας χρόνος που οι φοιτητές παραμένουν μακριά από τις σχολές τους. Η διδασκαλία γίνεται εξ’ αποστάσεως, όπως και όσο μπορεί να γίνει. Ήδη παρατηρούνται σοβαρά προβλήματα σε πολλά τμήματα, με τις κλινικές, τα εργαστήρια και τις πρακτικές ασκήσεις, που δεν είναι δυνατόν να γίνουν διαδικτυακά.

Προβλήματα αναφέρονται στις Σχολές Επιστημών Υγείας (Ιατρική, Οδοντιατρική, Νοσηλευτική, Φαρμακευτική, Κτηνιατρική, κλπ), στις Σχολές Θετικών Επιστημών και στα Πολυτεχνεία (Χημικό, Φυσικό, Βιολογικό, Γεωλογικό, Πληροφορικής, Μηχ.Μηχανικών, κλπ), στην Φιλοσοφική Σχολή (Ψυχολογία, Μουσικών Σπουδών, Θεατρικών Σπουδών), στην Σχολή Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού και στις Σχολές Τεχνικής Εκπαίδευσης.

Τον τελευταίο καιρό διατυπώνεται το επείγον του θέματος από την πανεπιστημιακή κοινότητα. Η Σύγκλητος του ΕΚΠΑ, διαπιστώνει σε πρόσφατη συνεδρίαση, ότι πρέπει να ληφθεί επειγόντως πρόνοια, ώστε κατά το επόμενο διάστημα και μέχρι τη λήξη του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους να γίνουν όλες οι απαραίτητες κλινικές ασκήσεις, πρακτικές ασκήσεις, και εργαστήρια των προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών στα οποία απαιτείται η φυσική παρουσία των φοιτητών, ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα με την εκπαίδευσή τους και να μην τεθεί θέμα απώλειας του εξαμήνου. Οι 5ετεις φοιτητές της Ιατρικής (σε Κρήτη, Πάτρα) κινδυνεύουν άμεσα να χάσουν το έτος, γιατί δεν κάνουν τις κλινικές, σύμφωνα με τον Κοσμήτορα της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Αυτή την δύσκολη στιγμή για τη λειτουργία των πανεπιστημίων, λίγο μετά την ανακοίνωση του υπ. Παιδείας ότι και το εαρινό εξάμηνο θα πραγματοποιηθεί εξ’ αποστάσεως, επέλεξε ο Πρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για να προκαλέσει την επέμβαση της αστυνομίας, κατά την διάρκεια κινητοποίησης φοιτητικών συλλόγων στην πρυτανεία, που διεκδικούσαν την επαναλειτουργία των σχολών τους με όλα τα μέτρα προστασίας, καθώς και τη μη εφαρμογή του νόμου Κεραμέως – Χρυσοχοΐδη. Μετά την είσοδο των αστυνομικών στον πανεπιστημιακό χώρο διαδραματίστηκαν οι σκηνές ωμής βίας που όλοι είδαμε, με την αστυνομία να χτυπά απροκάλυπτα τους φοιτητές, να ρίχνει χημικά, να προσαγάγει και να συλλαμβάνει νέους που διαδήλωναν.

Ο κ. Πρύτανης δήλωσε ότι αυτό έγινε γιατί υπήρχαν ενδείξεις για πιθανή φθορά δημόσιας περιουσίας, καθώς και παρεμπόδιση της διοικητικής λειτουργίας του πανεπιστημίου. Η εύλογη ερώτηση που προκύπτει είναι ποιου πανεπιστημίου. Του πανεπιστημίου που κύριος ρόλος του είναι η εκπαίδευση των φοιτητών; Του πανεπιστημίου που είναι ουσιαστικά κλειστό για τους φοιτητές εδώ και ένα χρόνο; Του πανεπιστημίου που δεν έχει πόρους και προσωπικό; Του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου που συστηματικά απαξιώνεται; Ποιας λειτουργίας την προστασία επικαλείται και από ποιους παρεμποδίζεται; Από τους φοιτητές, που είναι το δεύτερο σπίτι τους; Από τους φοιτητές που έχουν το δικαίωμα να έχουν άποψη, να διεκδικούν, να διαδηλώνουν; Όσον αφορά τις ενδείξεις για πιθανή φθορά δημόσιας περιουσίας, διαψεύδονται από τα πράγματα. Αν υπήρχε το παραμικρό, θα απεικονιζόταν άμεσα με πληθώρα φωτογραφιών σαν αποδεικτικό στοιχείο.

Οι ευθύνες του Πρύτανη του ΑΠΘ για την παραπάνω κατάσταση είναι εύλογες. Δεν γνωρίζω αν με στάση του κέρδισε συγχαρητήρια για την άμεση εφαρμογή του νόμου Κεραμέως – Χρυσοχοΐδη. Η θεσμική του θέση και η θέση του ως πανεπιστημιακού δασκάλου, που οφείλει να ενδιαφέρεται για την ουσιαστική εκπαίδευση των φοιτητών του, παίρνοντας πρωτοβουλίες για την όσο το δυνατόν καλύτερη λειτουργία του πανεπιστημίου και εν μέσω της πανδημίας, συνθέτοντας τις διαφορές και μειώνοντας τις αντιθέσεις, δυστυχώς, με τα πρόσφατα δεδομένα, δεν προκύπτει ότι είναι επιτυχημένη. Κρίμα κ. Πρύτανη.

Όσον αφορά το υπ. Παιδείας, φαίνεται να αδιαφορεί για τη λειτουργία του ελληνικού δημόσιου πανεπιστήμιου, μη δίνοντας λύση ούτε καν για τα σοβαρά προβλήματα, με τις κλινικές, τα εργαστήρια και τις πρακτικές ασκήσεις που δεν είναι δυνατόν να γίνουν διαδικτυακά. Μάλλον προτιμά να μένουν κλειστά τα πανεπιστήμια, γιατί ίσως πιστεύει πως έτσι θα ελαχιστοποιηθούν οι αντιδράσεις για τα νομοθετήματά του. Δεν αποτελούν άλλωστε τα πανεπιστήμια στοιχείο προς αξιολόγηση στον σχεδιασμό για το σταδιακό άνοιγμα δραστηριοτήτων, σε όλη την διάρκεια της πανδημίας. Επιμελώς ξεχνιούνται.

Αν το υπ. Παιδείας ενδιαφερόταν για το δημόσιο πανεπιστήμιο, αν συμμεριζόταν την αγωνία των χιλιάδων φοιτητών για την συνέχεια των σπουδών τους, τον ένα χρόνο που πέρασε θα σχεδίαζε το ασφαλές άνοιγμα των πανεπιστημίων. Αντ’ αυτού σχεδίασε την ίδρυση και λειτουργία ειδικής πανεπιστημιακής αστυνομίας, που θα επιτηρεί την νομιμότητα στα κλειστά για τους φοιτητές πανεπιστήμια. Το σημαντικό κονδύλι που εγκρίθηκε για την λειτουργία ενός αχρείαστου μηχανισμού καταστολής, θα μπορούσε να διατεθεί για το ασφαλές άνοιγμα των σχολών, για rapid tests, υλικά προστασίας, προσλήψεις απαραίτητου προσωπικού, κλπ. Άλλωστε, η πρόσφατη εμπειρία μετά τα γεγονότα στο ΑΠΘ, αποδεικνύει ότι οι υπάρχουσες δυνάμεις της αστυνομίας επαρκούν για την καταστολή, τον εκφοβισμό και ότι άλλο μεθοδεύεται για τα πανεπιστήμια. Προτείνω λοιπόν στο υπουργείο, να ξανασκεφτεί την αναγκαιότητα ενός επιπλέον αστυνομικού σώματος και αντ’ αυτού να χρηματοδοτήσει το ασφαλές άνοιγμα των πανεπιστημίων, που για τρίτο εξάμηνο παραμένουν κλειστά.

Ως μητέρα δύο παιδιών που σπουδάζουν σε δημόσια πανεπιστήμια παρακολουθώ, ανησυχώ για τις σπουδές των παιδιών μου και πραγματικά λυπάμαι κα Υπουργέ και κ. Πρύτανη. Και είμαι σίγουρη πως όπως εγώ έτσι και ο ελληνικός λαός θα σας κρίνει.

Ευαγγελία Σιδέρη Βιολόγος Δρ.Φαρμακολογίας

Διαβάστε επίσης…

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα