Τέσσερις νέοι αλλάζουν με μια εφαρμογή την σχέση μας με το πλαστικό ποτήρι
Τέσσερις φίλοι είπαν «ναι» στην πράσινη επιχειρηματικότητα και δημιούργησαν το «ECOCUP» για ένα αύριο χωρίς πλαστικά μίας χρήσης.
Λέξεις: Κυριακή Μπλόσκα
Τέσσερα νέα παιδιά -μα κυρίως τέσσερις δεμένοι φίλοι- μας δείχνουν το δρόμο για ένα αύριο με περισσότερο «πράσινο», αποδεικνύοντας πως ακόμη και μέσα στις περιοριστικές συνθήκες της πανδημίας πάντοτε θα υπάρχει χώρος για δημιουργικότητα.
H Κατερίνα Κατσαούνη, Ο Γιάννης Μπραντ, Ο Γιώργος Αντωνόπουλος και ο Θανάσης Κουκούλης με την αγάπη που μοιράζονται για το περιβάλλον και με την πίστη τους πως αξίζει να επενδύσει κανείς στην πράσινη επιχειρηματικότητα, συνέβαλαν στην δημιουργία μιας πρωτοποριακής εφαρμογής που επιβραβεύει τον χρήστη-πολίτη που επιλέγει να προμηθεύεται το αγαπημένο του ρόφημα σε επαναχρησιμοποιούμενο ποτήρι.
Έτσι, από καλοί φίλοι έγιναν και συνεργάτες δημιουργώντας παρέα το ECOCup, μία ιδανική εφαρμογή που στοχεύει στην αποφυγή χρησιμοποίησης ποτηριών μιας χρήσης, ενώ απευθύνεται τόσο σε επιχειρήσεις παροχής ροφημάτων όσο και σε αγοραστές.
Εκπτώσεις και προσφορές η ανταμοιβή
Συγκεκριμένα, κάθε άτομο που θα χρησιμοποιεί την εφαρμογή του ECOCup θα μπορεί να απολαμβάνει το ρόφημα της επιλογής του με έκπτωση, θα διεκδικεί επιπλέον προσφορές και για τους φίλους του, θα έχει πρόσβαση στα καταστήματα της περιοχής του που συνεργάζονται με το ECOCup, ενώ θα έχει τη δυνατότητα να ενημερώνεται για τα άμεσα αποτελέσματα των επιλογών του στο περιβάλλον. Επιπλέον, θα μπορεί να ενημερώνεται για κοινωνικές δράσεις, αλλά και για το πόσο ο ίδιος έχει συνεισφέρει στην μείωση αποβλήτων του Δήμου του. Όλα αυτά απολαμβάνοντας απλά το ρόφημα του στο επαναχρησιμοποιούμενο ποτήρι του.
Παράλληλα, οι επιχειρήσεις που θα συνεργάζονται με το το ECOCup θα αποκτούν σταθερή πελατεία, θα λαμβάνουν πράσινη πιστοποίηση και θα συμπεριλαμβάνονται σε πίνακες κατάταξης για τις πιο πράσινες επιχειρήσεις. Εκτός από την συνεχή διαφήμισή τους από την εφαρμογή, θα ενημερώνονται και για την συνεισφορά τους στην μείωση των αποβλήτων του Δήμου τους. Βλέπουμε, λοιπόν, πως το μεράκι τους για την πράσινη επιχειρηματικότητα απέδωσε καρπούς, αποδεικνύοντας σε όλα μας πως μπορεί να προσφέρει πληθώρα δυνατοτήτων σε όσους την αγκαλιάσουν.
Οι απορίες μας για ένα τέτοιο πρωτοποριακό πρότζεκτ είναι πολλές. Οι τέσσερις φίλοι μίλησαν από κοινού στην Parallaxi και μας τις έλυσαν όλες.
-Με ποιες λέξεις θα συστήνατε το ECOCup στον κόσμο;
«Εφαρμογή-Λύση, κίνητρα, επαναχρησιμοποιούμενο ποτήρι, εκπτώσεις, οικολογικά δώρα, “πράσινο” σύστημα loyalty, μείωση πλαστικών μια χρήσης, μείωση περιβαλλοντικού αποτυπώματος, καταναλωτές, επιχειρήσεις, Δήμοι, αειφορική συνεισφορά. Ουσιαστικά, το ECOCup είναι μια εφαρμογή μέσα στην οποία εφαρμόζονται όλα τα παραπάνω με στόχο την μείωση των πλαστικών αλλά και των χάρτινων ποτηριών μιας χρήσης. Για τον καθένα από εμάς αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Είναι το μεράκι μας, το “παιδί” μας. Αφιερώνουμε συνεχώς χρόνο στο να το βελτιώνουμε, να το επικοινωνούμε σωστά και να λαμβάνουμε ανατροφοδότηση.»
Η Κατερίνα, ο Γιάννης, ο Γιώργος και ο Θανάσης, μου μίλησαν από καρδιάς για όλα όσα ήθελα να μάθω για το προσωπικό τους ταξίδι στην δημιουργία αλλά και την τελική εικόνα του ECOCup. Μαθαίνω πως απαιτήθηκαν ουκ ολίγες θυσίες για να καταφέρει η ιδέα τους να γίνει πράξη, πως το περιβάλλον γύρω τους δεν ήταν πάντα θετικό προς το όραμά τους, πως δέχτηκαν σκληρή κριτική μέχρι να καταφέρουν να αγγίξουν το όνειρό τους.
Ωστόσο, το ομαδικό πνεύμα και η φιλία που μοιράζονται τους έδωσε την δύναμη να ξεπεράσουν όσες δυσκολίες συνάντησαν, καθώς το 5άμηνο πρόγραμμα επιχειρηματικής επιτάχυνσης θέλει αντοχή, επιμονή, μα κυρίως γερό στομάχι για να ανταπεξέλθει κανείς στην ανεβασμένη πίεση.
Όπως μου λένε και οι ίδιοι, «σίγουρα υπήρξαν στιγμές που πελαγώναμε αλλά το κίνητρο για την αλλαγή ήταν εντονότερο. Είναι δυνατή η συνεργασία μεταξύ φίλων σε ένα επιχειρηματικό εγχείρημα αρκεί να βρεθούν οι κατάλληλες ισορροπίες. Σίγουρα πρέπει να διαχωρίζουμε την προσωπική μας σχέση από την επαγγελματική. Ακόμη, το να διατηρούμε όλα τα μέλη της ομάδας την ανάλογη δέσμευση σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο -ενώ ταυτόχρονα οι περισσότεροι από εμάς εργάζονται ή και παρακολουθούν προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών- είναι δύσκολο. Ο καθένας έχει την προσωπική του ζωή και τις υποχρεώσεις του. Δεν είναι εύκολο να έχουμε όλοι την ίδια διαθεσιμότητα. Ωστόσο, αλληλοσυμπληρώνουμε ο ένας τον άλλον, το μεράκι μας είναι κοινό, όπως και ο στόχος μας, να δούμε το ECOCup να πετυχαίνει. Αγαπάμε αυτό που κάνουμε και βάζουμε πάνω από όλα τον επαγγελματισμό μας, έτσι ώστε να ξεπερνάμε κάθε εμπόδιο που προκύπτει».
Ο κόσμος αλλάζει συνήθειες
-Αποτελεί για σας πρόκληση το γεγονός πως η μη χρήση πλαστικού δεν είναι αρκετά διαδεδομένη στην ελληνική κοινωνία;
«Η αλήθεια είναι πως πλέον οι άνθρωποι συνειδητοποιούν ότι τα πλαστικά μιας χρήσης -ειδικά τώρα στην εποχή της πανδημίας- χρησιμοποιούνται κατά κόρον καθημερινά. Παρατηρήσαμε μέσα από την έρευνα που πραγματοποιήσαμε πως ο κόσμος σταδιακά αλλάζει συνήθειες, έχοντας και ως αφετηρία κάτι τόσο απλό όσο η απόλαυση του ροφήματος στο επαναχρησιμοποιούμενο ποτήρι του. Επομένως ναι σίγουρα αυτή η στροφή της κοινωνίας στην υιοθέτηση μια «πράσινης» φιλοσοφίας είναι μια πρόκληση για εμάς. Στόχος μας δεν είναι μόνο η εμπορική δραστηριότητα αλλά και η ευρύτερη αειφορική συνεισφορά κάτι για το οποίο θα σας ενημερώσουμε πολύ πολύ σύντομα».
-Τι αποτελεί για σας πηγή έμπνευσης ειδικότερα στις συνθήκες εγκλεισμού που βιώνουμε ανά διαστήματα τον τελευταίο χρόνο;
«Η αλήθεια είναι πως η συμμετοχή μας στο Innovation Lab που προέκυψε από την διάκρισή μας στην 3η θέση του SUP Free Hackathon, 11-13 Δεκέμβρη, με στόχο την σύλληψη ιδεών που θα δώσουν λύσεις για την μείωση πλαστικών μιας χρήσης στην Ελλάδα, αποτέλεσε την κινητήρια δύναμη για εμάς ώστε να συνεχίσουμε την προσπάθεια μας. Το SUP Free Hackathon διοργανώθηκε από την Lidl Hellas και το Κοινωφελές Ίδρυμα Α Κ Λασκαρίδη – A C Laskaridis Charitable Foundation, με την υποστήριξη της εταιρείας τεχνολογίας και καινοτομίας CrowdPolicy στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας “Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μιας Χρήσης” και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας».
«Κατά την διάρκεια του εγκλεισμού, ενώ όλα ήταν “παγωμένα” ήταν και ταυτόχρονα αρκετά ρευστά, υπήρξε αβεβαιότητα στα πλάνα μας εφόσον η εστίαση ήταν κλειστή. Ένα πράγμα όμως ήταν σίγουρο, οι ξεχειλισμένοι κάδοι από πλαστικά & χάρτινα ποτήρια μιας χρήσης, ήταν καθημερινό φαινόμενο. Ο κόσμος είχε ως μόνη εναλλακτική το take away ρόφημα επομένως εκείνη ακριβώς την περίοδο παρατηρήσαμε πόσο μεγάλο και έντονο είναι το πρόβλημα των ποτηριών μιας χρήσης και αυτό σε συνδυασμό με το 5μηνο πρόγραμμα επιχειρηματικής επιτάχυνσης ήταν η βασική πηγή έμπνευσης για εμάς».
Φυσικά, το πιο σημαντικό βήμα για την ανάδειξη του ECOCup υπήρξε η συμμετοχή τους SUP Free Hackathon, τον πρώτο μαραθώνιο καινοτομίας ανάπτυξης λύσεων και εφαρμογών για μια Ελλάδα χωρίς πλαστικά μίας χρήσης που διοργάνωσαν η Lidl Hellas και το Κοινωφελές Ίδρυμα Α Κ Λασκαρίδη – A C Laskaridis Charitable Foundation, με την υποστήριξη της εταιρίας τεχνολογίας και καινοτομίας CrowdPolicy, ολοκληρώθηκε με τεράστια επιτυχία το Σάββατο 12 Ιουνίου, στο Sani Resort, με την ομάδα του Danezis stories να έχει αναλάβει την κινηματογράφηση.
Παράλληλα, το έπαθλο των 40.000€ που κέρδισε η ιδέα του ECOcup αποδεικνύει πως η επένδυση στο περιβάλλον κρύβει πολλές δυνατότητες. «Νιώσαμε ανακούφιση. Ήταν ένα δύσκολο 5μηνο κατά τη διάρκεια του οποίου απαιτούνταν συγκέντρωση, συνεχής βελτίωση, υπομονή, επιμονή αλλά και θέληση. Εκείνη την στιγμή συνειδητοποιήσαμε πως οι κόποι μας ανταμείφθηκαν, οι θυσίες και οι ώρες εργασίας μας αναγνωρίστηκαν. Αυτό που μας χαροποιεί ιδιαίτερα όμως ήταν πως πανηγύρισαν μαζί με εμάς και οι υπόλοιπες ομάδες, μέσα σε αυτές και η ομάδα των “Resolution” με τους οποίους συνεργαστήκαμε κατά την διάρκεια του 5μηνου. Δεν θέλαμε σε καμία περίπτωση να είναι μια νίκη την οποία θα χαιρόμασταν μόνοι μας».
-Πώς μπορεί κανείς να προμηθευτεί το ECOCup;
«Ευελπιστούμε πως η εφαρμογή του ECOCup θα βγει στην αγορά άμεσα! Μέχρι τότε, θα διαθέτουμε το ποτήρι με το δικό μας logo για όσους θέλουν να χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή, αλλά δεν έχουν δικό τους επαναχρησιμοποιούμενο ποτήρι. Η επιλογή του είδους των επαναχρησιμοποιούμενων ποτηριών που θα διατεθούν στην αγορά θα γίνει έπειτα από λεπτομερή ανάλυση του κύκλου ζωής των προϊόντων ώστε να γνωρίζει ο χρήστης όλη την διαδικασία παραγωγής τους. Ωστόσο, η αγορά ροφημάτων με τη χρήση της εφαρμογής μπορεί να γίνει με οποιοδήποτε ποτήρι πολλαπλών χρήσεων».
Η ομάδα του ECOCup είναι η ζωντανή απόδειξη πως όπου υπάρχει μεράκι, υπάρχει και τρόπος αλλά και επιτυχία. Πλέον, αναμένουν να ολοκληρώσουν την πιλοτική εφαρμογή της εφαρμογής σε ορισμένες επιχειρήσεις, ώστε πολύ σύντομα να είναι διαθέσιμη στην αγορά.
Info
Η Κατερίνα Κατσαούνη είναι Περιβαλλοντολόγος και μεγάλωσε στον Τρίλοφο Θεσσαλονίκης.
Ο Γιάννης Μπραντ είναι παιδικός φίλος της Κατερίνας και έχει αποφοιτήσει από το τμήμα Πληροφορικής Α.Π.Θ. με μεταπτυχιακές σπουδές στα Interactive Hardware and Software Technologies του Α.Π.Θ.
Ο Γιώργος Αντωνόπουλος γεννήθηκε και μεγάλωσε στο κέντρο της Αθήνας. Φοίτησε στο τμήμα Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών Ε.Μ.Π., με το μεταπτυχιακό του να αφορά τις Περιβαλλοντικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Ο Θανάσης Κουκούλης γεννήθηκε και μεγάλωσε στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Αποφοίτησε από το τμήμα Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, και πλέον είναι μεταπτυχιακός φοιτητής στην Ψηφιακή Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα του Ε.Μ.Π.
Για να μάθετε περισσότερα επισκεφθείτε το http://ecocup.io/ ή ακολουθήστε τους στο Instagram.com/ecocupgr. https://linktr.ee/ecocup