Η (ατέλειωτη) αναμονή για το αστικό του αεροδρομίου

Όσα δεν γίνονται για να βελτιωθούν οι συνθήκες για τους ταξιδιώτες

Γιώργος Σταυρακίδης
η-ατέλειωτη-αναμονή-για-το-αστικό-του-916835
Γιώργος Σταυρακίδης

Αν είσαι κάτοικος αυτής της πόλης ή απλά επισκέπτης της σε περιμένει ένα καλωσόρισμα ψυχρολουσίας, όταν φτάνεις με το αεροπλάνο. 

Φτάνοντας σε ένα διεθνές και πρόσφατα ανακαινισμένο αεροδρόμιο, θα έχεις λογικά την εντύπωση, πως όπως σε όλα τα πολιτισμένα μέρη του κόσμου, οι συγκοινωνίες θα σε πάνε στην πόλη. 

Την πρώτη… κρυάδα, θα την πάρει κάποιος που θα βγει από το αεροδρόμιο Μακεδονία, στην περίπτωση που αποφασίσει να χρησιμοποιήσει τις αστικές συγκοινωνίες του ΟΑΣΘ και η ατυχία του τον πάει στην στάση λίγα λεπτά αφού έχει φύγει το προηγούμενο αστικό.

Σύμφωνα με μαρτυρίες επιβατών που φτάνουν στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, η κατάσταση αναμονής του αστικού έχει γίνει ανυπόφορη με τον κόσμο να περιμένει πάντα να περάσει ένα επόμενο αστικό, που τελικά όταν έρθει, προφανώς, γεμίζει ασφυκτικά αφού στα τριάντα λεπτά (μέσου όρου) αναμονής, η στάση πλημμυρίζει από ανθρώπους που περιμένουν να μεταβούν στην πόλη.

oasth.jpg

Πρόσφατη καταγγελία αναγνώστη μας, φέρνει στην επιφάνεια για ακόμα μία φορά το πρόβλημα στο Αεροδρόμιο Μακεδονία, όπου μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας και μία περίοδο που δίνει εξαιρετικά ενθαρρυντικά μηνύματα για τις κρατήσεις θέσεων στις πτήσεις προς την Θεσσαλονίκη, οι αστικές συγκοινωνίες της πόλης φαίνεται να αδυνατούν να εξυπηρετήσουν εύρυθμα όλους αυτούς τους επιβάτες, είτε αυτοί φτάνουν στην πόλη, είτε επιθυμούν να προλάβουν μία πτήση (με τον κίνδυνο πολλές φορές να τη χάσουν λόγω των καθυστερήσεων).

Αυτή η αδυναμία άλλωστε του ΟΑΣΘ να εξυπηρετήσει τον μεγάλο αριθμό των ταξιδιωτών που αυξάνεται διαρκώς με τις νέες πτήσεις έχει ενισχύσει το φαινόμενο δημιουργίας ιδιωτικών πάρκινγκ, που παρατηρείται έντονα γύρω από το Αεροδρόμιο Μακεδονία και ξεπερνούν τα δέκα σε αριθμό, με τιμές που ξεκινούν από 10 ευρώ για δύο μέρες και ασφαλώς, όσοι έχουν αυτοκίνητο τα προτιμούν από το να περάσουν την όποια ταλαιπωρία με τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης.

Επιβάτες και εργαζόμενοι σε αναμονή

Ας δούμε όμως την κατάσταση με πραγματικούς αριθμούς και ωράρια. Οι πρώτες πληροφορίες που έχουμε από τον ΟΑΣΘ, είναι πως τον χειμώνα τα οχήματα για το Αεροδρόμιο είναι πέντε, με συχνότητα 25 με 30 λεπτά και αφορούν μόνο τα αστικά Νο Χ1 και Νο Ν1 (νυχτερινή γραμμή) με μοναδική διαδρομή το Αεροδρόμιο – ΚΤΕΛ. 

Το καλοκαίρι, λόγω αύξησης του επιβατικού κοινού, τα οχήματα γίνονται εφτά με συχνότητα 20 λεπτών. Ένα δεύτερο αστικό που εξυπηρετεί, είναι το Νο 79 που κάνει τη σύντομη διαδρομή Αεροδρόμιο – ΙΚΕΑ. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το 79 είναι ένα τον χειμώνα και δύο το καλοκαίρι.

Κάπου εδώ, αναρωτιέται κανείς βέβαια τι συμβαίνει με εκείνους που βρίσκονται σε περιοχές που δεν περνάει το Χ1 και ο ΟΑΣΘ τους αποκλείει τόσα χρόνια, δίνοντας τους μοναδική επιλογή για να μεταφερθούν στο αεροδρόμιο, το ταξί που για μία διαδρομή από τον Εύοσμο μέχρι εκεί, κοστίζει συνήθως 27 με 30 ευρώ, ενώ μετά τα μεσάνυχτα η χρέωση ανεβαίνει.

Οι πολλές επιλογές του Ελ. Βενιζέλος

Μοιραία, η σύγκριση με το αεροδρόμιο της Αθήνας λειτουργεί αρνητικά για την Θεσσαλονίκη, αφού οι επιβάτες του Ελ. Βενιζέλος έχουν πάρα πολλές επιλογές μετακίνησης τους, ξεκινώντας με τα αστικά Χ95 (Σύνταγμα – Αεροδρόμιο), Χ96 (Πειραιάς – Αεροδρόμιο), Χ97 (Μετρό ελληνικό – Αεροδρόμιο) και Χ93 (Σταθμός Κηφισού – Αεροδρόμιο) που εξυπηρετούν πολλές περιοχές, σε αντίθεση με το αστικό του ΟΑΣΘ που εξυπηρετεί τις περιοχές γύρω από την μοναδική του διαδρομή προς τα ΚΤΕΛ. 

Επίσης, να σημειώσουμε πως για το Ελ. Βενιζέλος, οι επιβάτες έχουν και την επιλογή του Προαστιακού, που ένα δρομολόγιο κάθε ώρα, πάει από το αεροδρόμιο μέχρι τον Πειραιά και ένα ακόμα που με την ίδια συχνότητα πηγαίνει και επιστρέφει μέχρι τα Άνω Λιόσια, με ενδιάμεσες στάσεις την Μεταμόρφωση, το Ηράκλειο, την Κηφισίας, το Κορωπί κ.α. Ακόμα, λειτουργεί και η μπλε γραμμή 3 του Μετρό (Νίκαια – Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο) που συνδέει το κέντρο της Αθήνας με το Ελ. Βενιζέλος, αλλά δίνει και επιλογές για όσους θέλουν να μεταφερθούν στον Πειραιά ή στον σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων Κηφισού με δεύτερες γραμμές που μπορούν να επιλέξουν από συγκεκριμένες γραμμές Μετρό. 

Φυσικά, η επιλογή του ταξί είναι πάντα εκεί για εκείνους που δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν όλους τους παραπάνω τρόπους μετακίνησης.

Στην Θεσσαλονίκη από την άλλη, την δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, δεν φτάνει που οι επιλογές είναι ελάχιστες – όπως αναφέραμε παραπάνω – δεν φαίνεται να ενδιαφέρει και κανέναν όμως, να βρεθούν λύσεις για την μετάβαση των επιβατών που έρχονται ή φεύγουν από την πόλη.

 Ακόμα και στην δημιουργία του Μετρό για την Θεσσαλονίκη, δεν έχει προβλεφθεί προέκταση της γραμμής μέχρι το Αεροδρόμιο, αφού ο σχεδιασμός σταματάει στον Φοίνικα. Και ενώ η επέκταση θα ήταν απλούστατη και υπέργεια και όφειλε να προβλεφθεί από την αρχή, για την Αττικό Μετρό ο σχεδιασμός παραπέμπεται διαρκώς στις καλένδες.

“Ο κόσμος πάντως πιέζεται πολύ”

Μιλώντας με εργαζόμενους στο Μακεδονία, επιβεβαιώνουν την σοβαρότητα της κατάστασης και την απίστευτη αναμονή στην στάση των αστικών του κοινού αλλά και των ίδιων που πολλές φορές περνάνε την ίδια ταλαιπωρία για να φτάσουν ή να φύγουν από την δουλειά τους. 

«Είναι γνωστό σε όλους πως υπάρχει θέμα. Τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ είναι γεμάτα. Διαρκώς. Είδαμε να βάζουν κάποια καινούρια, αλλά τα περισσότερα λεωφορεία είναι παλιά. Υπάρχει άτομο του ΟΑΣΘ στο αεροδρόμιο που τα συντονίζει όλα αυτά αλλά από όσο καταλαβαίνω δεν έχει να κάνει με τη διάθεση να βοηθήσουν, αλλά με την διαθεσιμότητα των λεωφορείων. Αυτό έχουμε καταλάβει εμείς. Ο κόσμος πάντως πιέζεται πολύ. Τα λεωφορεία είναι παλιά, γεμίζουν πάντα, περιμένουν πολλή ώρα. Όλα αυτά δίνουν μία άσχημη εικόνα για την πόλη και τις υπηρεσίες της. Το να πάρεις ένα ταξί είναι κόστος για να πας ή να γυρίσεις από το αεροδρόμιο και πολλοί δεν το σηκώνουν.»

aerodromio-makedonia-3-e1621453705527.jpg

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport για τις πτήσεις στο αεροδρόμιο Μακεδονία, το ποσοστό αγγίζει το μείον 11% της χρονιάς του 2019, μίας χρονιάς που θεωρείται ρεκόρ για τις πτήσεις αλλά και τον τουρισμό της χώρας και ένα ποσοστό που δίνει ιδιαίτερα θετικά μηνύματα για φέτος, μιας πολύ καλής τουριστικής χρονιάς που αναμένεται. Μια ματιά στις πτήσεις των δυο πρώτων μηνών της χρονιάς βλέπουμε ότι,τον Ιανουάριο του 2022 πραγματοποιήθηκαν 2546 πτήσεις με 220599 επιβάτες, έναντι 3438 πτήσεων και 338386 επιβατών του 2019, ενώ τον Φεβρουάριο του 2022 πραγματοποιήθηκαν 2306 πτήσεις με 234807 επιβάτες έναντι 3086 πτήσεων και 367888 επιβατών του 2019.

Ίσως λοιπόν, θα πρέπει ένα θέμα όπως αυτό της (ατέλειωτης) αναμονής των αστικών λεωφορείων του ΟΑΣΘ (τόσο στο αεροδρόμιο, όσο και στις μετακινήσεις των επιβατών μέσα στην πόλη) να πρέπει να προσαρμοστεί εκ νέου, με άλλο σχεδιασμό και πρόγραμμα για την καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση όλων. Η τουριστική περίοδος ξεκινά και η τραγωδία των αφίξεων σε μια αφιλόξενη πόλη είναι μπροστά μας. 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα