10 πράγματα που θα θέλαμε να είχαμε μάθει στο σχολείο
Εδώ είναι οι δεξιότητες που θα θέλαμε να δούμε σε ένα εναλλακτικό πρόγραμμα σπουδών που θα βοηθούσε όλους να απολαμβάνουν μια πιο ομαλή διαδρομή στη ζωή.
Αν αναρωτηθήκατε ποτέ αν απουσιάζατε από το σχολείο την ημέρα που όλοι έμαθαν την τέχνη της επιτυχημένης ενηλικίωσης, δεν είστε οι μόνοι.
Περισσότερο από το 94% των γονέων που συμμετείχαν σε έρευνα που διεξήχθη από φιλανθρωπική οργάνωση για την εκπαίδευση πιστεύουν ότι οι δεξιότητες ζωής, όπως η διαχείριση των οικονομικών, η επίλυση προβλημάτων και η επικοινωνία, θα έπρεπε να αποτελούν βασικό μέρος του προγράμματος σπουδών, αλλά η υπηρεσία αποταμιεύσεων Wealthify διαπίστωσε ότι τα τρία τέταρτα των ενηλίκων που συμμετείχαν σε μελέτη δεν είχαν τις γνώσεις που χρειάζονταν για να λαμβάνουν σωστές οικονομικές αποφάσεις.
Από τον τρόπο κατάρτισης του προϋπολογισμού μέχρι τη χορήγηση πρώτων βοηθειών, την εκτέλεση βασικών εργασιών και την ανάπτυξη ιδεών, πολλοί από εμάς θα επιθυμούσαμε, παράλληλα με τα μαθήματα μαθηματικών και αγγλικών, το σχολείο να μας είχε δώσει μια βάση στις πρακτικές, πραγματικές γνώσεις που θα μας έδιναν τις προϋποθέσεις για την ενηλικίωση.
Εδώ είναι οι δεξιότητες που θα θέλαμε να δούμε σε ένα εναλλακτικό πρόγραμμα σπουδών που θα βοηθούσε όλους να απολαμβάνουν μια πιο ομαλή διαδρομή στη ζωή.
1 Πίστωση κατανόησης «Δεν είμαι καν σίγουρος ότι καταλαβαίνω την πίστωση τώρα, παρά το γεγονός ότι έχω υποθήκη, πιστωτική κάρτα και νοικιασμένο αυτοκίνητο», λέει ο Ben Richman, 42 ετών.
Είναι ένα κοινό συναίσθημα, λέει η Sue Owen-Bailey, υπεύθυνη κοινωνικής καινοτομίας και βιωσιμότητας για τον οργανισμό αναφοράς καταναλωτικών πιστώσεων Equifax. Εργάζεται εδώ και πολλά χρόνια στον τομέα της οικονομικής εκπαίδευσης και λέει ότι, αν και το θέμα εμφανίζεται στο εθνικό πρόγραμμα σπουδών, «όταν πηγαίνω στα σχολεία για να μιλήσω για πράγματα όπως το ΣΕΠΕ και τα πιστωτικά σκορ, οι δάσκαλοι συχνά δεν έχουν εμπιστοσύνη ούτε γι’ αυτά».
Η κατανόηση του πώς να χρησιμοποιούμε την πίστωση με υπευθυνότητα, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας ενός καλού σκορ για να βελτιώσουμε τις πιθανότητές μας να μας εγκρίνουν οι μελλοντικοί δανειστές με ευνοϊκούς όρους και επιτόκια, είναι μια ζωτικής σημασίας δεξιότητα ζωής – και είναι πολύ λιγότερο περίπλοκη από ό,τι νομίζουμε.
«Όλοι οι έφηβοι θα πρέπει να διδάσκονται απλούς τρόπους για τη δημιουργία ενός καλού πιστωτικού σκορ, όπως το να είναι κανείς εγγεγραμμένος στον εκλογικό κατάλογο, να έχει τραπεζικό λογαριασμό καταχωρημένο στη διεύθυνση κατοικίας του και να χρησιμοποιεί την πίστωση με υπευθυνότητα», λέει.
2 Διαχείριση χρόνου
Αναβολή, χρονοτριβή για ασήμαντες εργασίες και αναβολή μεγαλύτερων εργασιών μέχρι την τελευταία στιγμή – πόσοι από εμάς θα μπορούσαν να είναι καλύτεροι στη διαχείριση του χρόνου;
«Για πολλούς από τους πελάτες μου, είναι ένα σημαντικό ζήτημα», λέει η Michelle Leivars, ιδρύτρια του The Female Business Mentor. «Μπορεί να είναι πραγματικά εξουθενωτικό, αν δεν έχετε ένα χέρι στη δομή της ημέρας σας».
Θα ήθελε πολύ να δει τα σχολεία να διδάσκουν πρακτικά μαθήματα, όπως το πώς να προγραμματίζεις μια εβδομάδα, να θέτεις προθεσμίες, να ιεραρχείς σημαντικές εργασίες και να τις αναλύεις σε πιο εύχρηστα κομμάτια. «Η εκμάθηση αυτών των δεξιοτήτων βοηθάει τόσο πολύ στην εστίαση, στο να νιώθουμε αυτοπεποίθηση και έλεγχο και όχι καταβεβλημένοι και στο τι μπορούμε να πετύχουμε», λέει.
3 Αυτοάμυνα
Το πώς να διατηρούμε τον εαυτό μας – και τα υπάρχοντά μας – ασφαλή καθώς περπατάμε στους δρόμους είναι ένα από τα πιο σημαντικά μαθήματα που μπορούμε να μάθουμε, αλλά πολλοί από εμάς δεν το κάνουν ποτέ.
Σύμφωνα με τον Peter Consterdine, ειδικό στο καράτε, πρώην σωματοφύλακα και ιδρυτή της British Combat Association, οι πραγματικές δεξιότητες μάχης δεν είναι αυτό που χρειάζονται οι περισσότεροι άνθρωποι.
«Πολλοί από εμάς κυκλοφορούμε συνδεδεμένοι με τα τηλέφωνά μας και αγνοούμε όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας», λέει. «Για να αποφύγουμε να βρεθούμε σε επικίνδυνες καταστάσεις, πρέπει να έχουμε πολύ μεγαλύτερη επίγνωση του περιβάλλοντός μας και των ανθρώπων σε αυτό – για παράδειγμα, αν δείτε κάποιον που η συμπεριφορά του σας κάνει επιφυλακτικούς, ίσως μπορέσετε να κρυφτείτε σε ένα κατάστημα για να τον αποφύγετε. Η διδασκαλία αυτών των δεξιοτήτων στα παιδιά είναι ζωτικής σημασίας».
4 DIY
Εκεί που κάποτε κάθε σπίτι είχε μια εργαλειοθήκη και κατοίκους που καμάρωναν ότι ήξεραν να χειρίζονται ένα τρυπάνι, το 52% των ανθρώπων που συμμετείχαν σε μια έρευνα πριν από μερικά χρόνια δήλωσαν ότι απέφευγαν ακόμη και το πιο απλό DIY λόγω έλλειψης δεξιοτήτων.
Η Emma Jane Palin, στιλίστρια εσωτερικών χώρων και ιδρύτρια του καταστήματος DIY και διακόσμησης Our Curated Abode, στο Ramsgate, λέει: «Παραδοσιακά, πολλές από αυτές τις δεξιότητες μεταβιβάστηκαν, αλλά κάπου στην πορεία αυτό φαίνεται να έχει χαθεί». Οι δικές της δεξιότητες της έδωσαν «μια τεράστια αίσθηση ικανοποίησης και μου εξοικονόμησαν χιλιάδες λίρες», κάτι που πιστεύει ότι όλοι μας θα μπορούσαμε να πετύχουμε αν μας έδειχναν τον τρόπο κατά την εφηβεία μας.
5 Πώς να υπολογίσετε τον προϋπολογισμό Το να εξασφαλίζουμε ότι τα χρήματά μας καλύπτουν όλες τις δαπάνες μας είναι ένα από τα πιο θεμελιώδη στοιχεία της ενηλικίωσης – και μπορεί να είναι δύσκολο, ιδίως κατά τη διάρκεια μιας κρίσης κόστους ζωής. Αλλά είναι ζωτικής σημασίας να πληρώνουμε τους λογαριασμούς μας εγκαίρως κάθε μήνα, λέει η Owen-Bailey, για να διασφαλίσουμε ότι το χρέος μας δεν θα εκτοξευθεί και έτσι θα διατηρήσουμε υγιή το πιστωτικό μας σκορ και την αναφορά μας.
«Τα παιδιά πρέπει να μάθουν τη διαφορά μεταξύ «θέλω» και «χρειάζομαι», ώστε να μάθουν να βάζουν προτεραιότητες στα έξοδά τους», λέει. «Μπορεί να θέλουν το Netflix, αλλά χρειάζονται το εισιτήριο του λεωφορείου για να πάνε στο σχολείο.
«Είναι πιο σημαντικό από ποτέ να διδάξουμε αυτές τις αρχές, επειδή η άνοδος των επιρροών και η ευκολία των ηλεκτρονικών αγορών καθιστούν ευκολότερο από ποτέ να συσσωρεύουν χρέη γρήγορα και να αγωνίζονται».
6 Πώς να αποτύχετε Μεγάλη έμφαση δίνεται στην επιτυχία στις εξετάσεις κατά τη διάρκεια της σχολικής μας σταδιοδρομίας, αλλά, αναμφισβήτητα, το να μάθουμε πώς να αποτυγχάνουμε θα μπορούσε να είναι εξίσου πολύτιμο για εμάς μακροπρόθεσμα.
«Ο φόβος της αποτυχίας είναι συνηθισμένος, αλλά μπορεί να μας εμποδίσει να ασχοληθούμε με τη ζωή», λέει η ψυχοθεραπεύτρια Susie Masterson. Στη δουλειά της, χρησιμοποιεί την έννοια της αντιμετώπισης όλων όσων επιχειρούμε ως ένα πείραμα. «Δεν μπορούμε να αποτύχουμε στα πειράματα – απλώς επεξεργαζόμαστε μια υπόθεση», λέει. «Καλώ τους πελάτες μου να αντιμετωπίζουν κάθε «αποτέλεσμα» με περιέργεια και όχι με κριτική διάθεση.
7 Πώς να παρουσιάσετε μια ιδέα
«Είμαι απαίσια στο να δίνω τις ιδέες μου στη δουλειά», λέει η Laura Barnes, 35 ετών. «Συχνά μένω σιωπηλή στις συσκέψεις, μόνο και μόνο για να ακούσω κάποιον άλλον να προσφέρει μια παρόμοια ιδέα και να παίρνει όλους τους επαίνους. Μακάρι να είχα μάθει να έχω μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση σε αυτό».
Είτε είστε επιχειρηματίας είτε ένα γρανάζι σε μια μεγάλη μηχανή, η παρουσίαση ιδεών συνήθως εμφανίζεται στην εργασιακή ζωή. Πολλοί από εμάς βρίσκουν τη σκέψη τρομακτική, γι’ αυτό και ο Leivars πιστεύει ότι πρέπει να εξασκούμαστε από μικρή ηλικία.
«Τα παιδιά έχουν λαμπρή φαντασία, οπότε θα πρέπει να το εκμεταλλευτούμε αυτό επιτρέποντάς τους να αναπτύξουν τις ιδέες τους – και την αυτοπεποίθησή τους – με έναν δομημένο και ασφαλή τρόπο στο σχολείο», λέει. «Το να στέκονται μπροστά στους συνομηλίκους τους και να λαμβάνουν εποικοδομητική ανατροφοδότηση είναι μια απίστευτα πολύτιμη εμπειρία που θα κάνει τη διαδικασία πολύ λιγότερο επώδυνη αργότερα στη ζωή τους».
8 Πρώτες βοήθειες
Σύμφωνα με τον Βρετανικό Ερυθρό Σταυρό, μόνο το 5% των ενηλίκων νιώθουν αρκετά σίγουροι και ενημερωμένοι ώστε να παρέχουν πρώτες βοήθειες σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, οπότε δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι ειδικοί πιστεύουν ότι θα πρέπει να διδάσκονται σε κάθε σχολείο.
Η Emma Hammett, ιδρύτρια της οργάνωσης First Aid for Life, λέει ότι, αν και οι πρώτες βοήθειες περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα σπουδών, δεν φτάνουν αρκετά μακριά. Υποστηρίζει ότι κάθε παιδί θα πρέπει να αποκτήσει προσόντα πρώτων βοηθειών: «Είναι μια βασική δεξιότητα ζωής».
9 Πώς να διαπραγματευτείτε
Ενώ ορισμένοι άνθρωποι φαίνονται γεννημένοι για να τα βάζουν με το ζόρι, οι υπόλοιποι από εμάς μπορεί να βρίσκουν τις διαπραγματεύσεις – είτε πρόκειται για μια αύξηση μισθού, είτε για την τιμή ενός σπιτιού ή ακόμη και κατά τη διάρκεια μιας διαφωνίας με ένα αγαπημένο πρόσωπο – βασανιστικές.
Αλλά αν είμαστε πολύ άτολμοι για να διαπραγματευτούμε ή αν το κάνουμε με αδεξιότητα, θα καταλήξουμε να πάρουμε λιγότερα από όσα αξίζουμε, λέει ο Leivars. Προτείνει τη χρήση διασκεδαστικών παιχνιδιών ως έναν τρόπο να διδάσκονται οι μαθητές έννοιες όπως πότε να συμβιβάζονται και πότε να μένουν σταθεροί, δίνοντάς τους πολύτιμα εργαλεία που θα μπορούν να χρησιμοποιούν σε όλη τους τη ζωή. «Κάτι σαν ένα μίνι Dragons’ Den, όπου όχι μόνο παρουσιάζουν μια ιδέα αλλά πρέπει να διαπραγματευτούν για χρήματα, θα τους βοηθούσε να μάθουν να επικοινωνούν αποτελεσματικά και να υπερασπίζονται τον εαυτό τους ακούγοντας τους άλλους», λέει.
10 Πώς να εντοπίσετε μια απάτη
Στην πιο πρόσφατη έκθεσή του για την απάτη, το UK Finance καταγράφει σχεδόν 3 εκατ. περιπτώσεις, που περιλαμβάνουν τα πάντα, από απάτες με ρομαντικά ειδύλλια μέχρι απάτες με απομακρυσμένες τραπεζικές συναλλαγές, με αποτέλεσμα απώλειες ύψους 1,2 δισ. λιρών το 2023. Είναι η απόδειξη ότι ενώ μπορεί να νομίζουμε ότι οι απάτες είναι εύκολο να εντοπιστούν – όπως η απάτη με τη μεταφορά μετρητών από τη Νιγηρία – πολλές είναι πολύ λιγότερο προφανείς.
«Οι απατεώνες έχουν γίνει όλο και πιο εξελιγμένοι», λέει ο Thomas Balogun, επαγγελματίας της κυβερνοασφάλειας. «Η διδασκαλία των παιδιών και των νεαρών ενηλίκων να κάνουν παύση, να αμφισβητούν και να επαληθεύουν τα μηνύματα μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά στο να παραμείνουν ασφαλείς στο διαδίκτυο».
Μαθήματα σχετικά με τις πιο συνηθισμένες παγίδες, όπως η υπενθύμιση στους νέους να ελέγχουν από πού προέρχεται ένα απροσδόκητο μήνυμα πριν απαντήσουν και, αν τους ζητηθούν τα τραπεζικά τους στοιχεία, να αναζητούν και να καλούν τον επίσημο αριθμό της εταιρείας για να βεβαιωθούν ότι το αίτημα είναι γνήσιο, θα μπορούσαν να κάνουν τεράστια διαφορά στα επόμενα χρόνια.
Πάνω απ’ όλα, ο Balogun θα δίδασκε αυτό το αξίωμα: «Αν είναι πολύ καλό για να είναι αληθινό, μάλλον είναι». Είναι κάτι που οι περισσότεροι από εμάς το μάθαμε με τον δύσκολο τρόπο – οπότε η διδασκαλία του στο σχολείο θα μας έδινε ένα μεγάλο προβάδισμα.
Μετάφραση: Τhe Guardian