Featured

15 ταινίες που οι πρωταγωνιστικοί ρόλοι ήταν γυναικεία υπόθεση

Αν έστω και μία από εμάς πάρει λίγη δύναμη για τον εαυτό της μέσα από αυτές τις ταινίες είναι αρκετό.

Κατερίνα Μουράτογλου
15-ταινίες-που-οι-πρωταγωνιστικοί-ρόλοι-773810
Κατερίνα Μουράτογλου

Ίσως τα κινηματογραφικά έργα να μην είναι ικανά να περιγράψουν ή έστω να σχολιάσουν την έννοια της γυναίκας. Άλλα αν έστω και μία από εμάς δει κομμάτια του εαυτού της , ακούσει την ιστορία της ή πάρει λίγη δύναμη για τον εαυτό της μέσα από αυτές τις ταινίες είναι αρκετό.

Γυναίκες, θηλυκότητες, εργαζόμενες και μη, καλλιτέχνιδες και αθλήτριες, στις οποίες αναφερόμαστε μια ημέρα τον χρόνο, την όγδοη Μαρτίου, και μετά τις ξεχνάμε. Μέχρι την επόμενη είδηση, όπου αυτή είναι το θύμα αλλά ταυτόχρονα φταίει. Ή όπου αυτή ακούει από άλλους/άλλες πως πρέπει να μιλάει, να δείχνει, τι πρέπει να κάνει με το σώμα της και με το μέλλον της.

Ακόμα και οι απεικονίσεις τους προέρχονται συχνά από αντρική ματιά και εκεί έχουν σκοπό να καταλήξουν. Ή υιοθετούν “αντρικά χαρακτηριστικά” για να καταφέρουν να είναι πρωταγωνίστριες. Ή το μόνο που μπορούν να χρησιμοποιήσουν είναι το σεξαπίλ τους ή τον ανεξήγητο θυμό τους για να πάρουν εκδίκηση, ή απλώς ερωτεύονται πραγματικά και η ανεξαρτητοποίησή τους σταματάει εκεί.

Μερικές λατρεύονται από το κοινό, μερικές προκαλούν αμφιλεγόμενα συναισθήματα και διττές κριτικές. Οι παρακάτω ταινίες των τελευταίων 30 χρόνων με γυναίκες πρωταγωνίστριες μοιράζονται μαζί σου ιστορίες μυθοπλασίες αλλά και αληθινές. Το σίγουρο είναι πως υπάρχουν ακόμα πολλές φωνές που πρέπει να ακουστούν. Μέσα και έξω από τον κινηματογράφο.

Thelma and Louise (1991)

Σε σενάριο της Callie Khouri και σκηνοθεσία του Riley Scotth η ταινία αποτελεί συχνή αναφορά σε συζητήσεις σχετικές με την ανεξαρτητοποίηση των γυναικών. Ταυτόχρονα οι Thelma (Geena Davis) και η Louise (Susan Sarandon) θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως δύο παθητικοί χαρακτήρες που αντιδρούν σε κακοποιητικές συμπεριφορές, που κατά κύριο λόγο προκαλούνται από αντρικούς χαρακτήρες. Φιλική υπενθύμιση: η αντίδραση σε οποιαδήποτε κατάσταση που θίγει την υπόσταση ενός ανθρώπου είναι κάθε άλλο παρά παθητική.

Mulan (1998)

Ο κινέζικος μύθος που μετατράπηκε από την Disney σε ταινία κινουμένων σχεδίων και αποτέλεσε την πρώτη ταινία της στην οποία η πριγκίπισσα δεν περιμένει την εμφάνιση του πρίγκιπα/ το φιλί/ τον γάμο, αλλά η ίδια καταφέρνει να σώσει ολόκληρη την Κίνα. Αν και στην αρχή της ιστορίας η Mulan πρέπει να γίνει άντρας για να τα καταφέρει, η ηρωίδα ολοκληρώνει τον σκοπό της και αποδεικνύει πως αυτό δεν είναι απαραίτητο.

Frida (2002)

Η βιογραφική ταινία για τη ζωή της Μεξικανής καλλιτέχνιδας Frida Kahlo. Η ταινία ξαναήρθε στην επιφάνεια όταν η πρωταγωνίστρια Salma Hayek έσπασε την σιωπή της το 2017 και πρόσθεσε στην μακριά λίστα με κατηγορίες για κακοποιητική και ανήθικη συμπεριφορά του παραγωγού Harvey Weinstein, τις δικές της εμπειρίες που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας.

Desert Flower (2009)

Βασισμένη στην αυτοβιογραφία του μοντέλου Waris Dirie από τη Σομαλία η ταινία όχι μόνο εξιστορεί το ταξίδι της Waris από την Αφρική στην Αμερική αλλά θίγει το θέμα του ακρωτηριασμού των γυναικείων γεννητικών οργάνων, μιας πρακτικής που εφαρμόζεται μέχρι και σήμερα σε χώρες της Αφρικής και της Ασίας. Μερικά χρόνια μετά τη συγγραφή της αυτοβιογραφίας η Waris ίδρυσε το Desert Flower Foundation για την ενημέρωση και τη δράση κατά του γενετήσιου ακρωτηριασμού.

Hunger Games (2012)

Βασισμένο στη σειρά μυθιστορημάτων Αγώνες Πείνας της Suzanne Collins, το πρώτο μέρος της τριλογίας ακολουθεί την Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence), όταν εκείνη θυσιάζεται και παίρνει την θέση της αδερφής της στο ετήσιο θανατηφόρο παιχνίδι επιβίωσης. Αν και τοποθετημένο σε μια δυστοπική συνθήκη η Katniss δεν παύει να αποτελεί σύμβολο γυναικείας μαχητικότητας.

Wild (2014)

Η ταινία βασίζεται στα απομνημονεύματα της Cheryl Strayed Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail και ακολουθεί την ίδια (την οποία ενσαρκώνει η Reese Witherspoon) σε μια πεζοπορία μήκους περίπου 1.800 χιλιομέτρων με σκοπό την εύρεση του εαυτού. Η ταινία περιγράφει την προσπάθεια μια γυναίκας για την αποδοχή του παρελθόντος της με όποιο τρόπο η ίδια θεωρεί ταιριαστό.

Sufraggette (2015)

Η ταινία πρόκειται για μια μίξη φανταστικών και πραγματικών στοιχείων και ακολουθεί τη δράση των Σουφραζέτων και το κίνημα διεκδίκησης ψήφου για τις γυναίκες στην Αγγλία κατά το πρώτο κύμα φεμινισμού. Η Emmeline Punkhurst (Meryl Streep) υπήρξε πολιτική ακτιβίστρια και μία από τις διοργανώτριες του WSPU (Women’s Social and Political Union) το 1903 ενώ οι Maud Watts (Carey Mulligan) και Edith Ellyn (Helena Bonham Carter) αποτελούν φανταστικά πρόσωπα.

Mustang (2015)

Μια συμπαραγωγή Γαλλίας- Γερμανίας-Τουρκίας που έχει κάνει τον γύρο του κόσμου μέσω των Φεστιβάλ Κινηματογράφου και έχει αποσπάσει πολλά βραβεία κριτικών επιτροπών αλλά και κοινού. Μια ιστορία για πέντε αδερφές και τις επιπτώσεις που έχουν οι οπισθοδρομικές απόψεις της κλειστής κοινωνίας, στην οποία ζούνε, στις ζωές τους. Η ταινία δεν αποτελεί επίθεση στην τουρκική (ή γενικότερα ανατολική) κουλτούρα αλλά στις σεξιστικές συνήθειες που συνεχίζονται μέχρι σήμερα.

Hidden Figures (2016)

Ένα από τα σημαντικότερα κινηματογραφικά έργα για την δράση των αφρικανο-αμερικανών γυναικών στην ιστορία της επιστήμης. Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα που περιγράφονται από το ομώνυμο βιβλίο της  Margot Lee Shetterly, η ταινία περιγράφει την ζωή της μαθηματικού Katherine Goble Johnson (Taraji P. Henson), τον αγώνα της για την επαγγελματική της ανέγερση και την καριέρα της στη NASA.

3 Billboards Outside Ebbing, Misouri (2017)

Είναι απίθανο να μην έχεις ακούσει ήδη για αυτήν την ταινία που το 2017 τιμήθηκε με πολλά βραβεία παγκοσμίως (Χρυσές Σφαίρες, Όσκαρ κ.α.). Αν και η πόλη του Ebbing είναι πλασματική, η ιστορία της Mildred Hayes (Frances McDormand), της μητέρας που ψάχνει δικαίωση για τον βιασμό και την δολοφονία της κόρης της, δυστυχώς δεν είναι ανήκουστη. Θα μπορούσε όμως πραγματικά η εξέλιξη της ιστορίας και η αυξανόμενη δίψα για εκδίκηση να χαρακτηριστεί αδικαιολόγητη όσον αφορά σε ένα τέτοιο θέμα;

A Fantastic Woman (2017)

Η ταινία πρόκειται για συμπαραγωγή της Χηλής, της Γερμανίας, της Ισπανίας και της Αμερικής και ακολουθεί την ιστορία μιας τρανς γυναίκας, της  Marina Vidal (Daniela Vega), μετά τον θάνατο του συντρόφου της . Η ταινία περιγράφει τις δυσκολίες που συναντάει η Marina από την προσφώνηση με λάθος αντωνυμίες έως τις κατηγορίες για την εμπλοκή της στον θάνατο του συντρόφου της, όλες εξαιτίας της αναπαραγωγής των στερεοτύπων και της μη αποδοχής της έμφυλης ταυτότητάς της από τον περίγυρο.

Little Women (2019)

Η τελευταία διασκευή του κλασσικού ομώνυμου μυθιστορήματος της Louisa May Alcott έφερε για άλλη μια φορά την ιστορία ενηλικίωσης των τεσσάρων αδερφών στην οθόνη μας. Μια άκρως γυναικεία υπόθεση αφού την σκηνοθεσία αναλαμβάνει η Greta Gerwig (γνωστή και για την σκηνοθεσία του Lady Bird, 2017) και τις πρωταγωνίστριες ενσαρκώνουν οι Saoirse Ronan και η Emma Watson, γνωστές για την παράλληλη ακτιβιστική και φεμινιστική δράση τους.

The Farewell (2019)

Μια ιστορία γραμμένη και σκηνοθετημένη από τη Lulu Wang, με αυτοβιογραφικά στοιχεία. Η Billy Wang (Awkwafina) ταξιδεύει στην Κίνα όταν μαθαίνει από τους γονείς της πως η αγαπημένη της γιαγιά έχει καρκίνο. Η Billy αν και διαφωνεί κρατάει το μυστικό από τη γιαγιά για την κατάσταση της υγείας της καθώς η ίδια ψάχνει τη θέση της ισορροπώντας ανάμεσα στον δυτικό κόσμο και την Κινέζικη κουλτούρα.

Promising Young Woman (2020)

Μια από τις πιο πολυσυζητημένες και πολυβραβευμένες ταινίες της προηγούμενης χρονιάς το Promising Young Woman με την ανερχόμενη σκηνοθέτη και σεναριογράφο Emerald Fennel αποτελεί γροθιά ενάντια στην φράση “δεν είναι όλοι οι άντρες έτσι (κακοί)”. Και απαντάει “αλλά δυστυχώς είναι αρκετοί”  για να κάνουν μια γυναίκα να ψάχνει εκδίκηση για τον βιασμό της καλύτερής της φίλης.

Skater Girl (2021)

Μια ινδική-αμερικάνικη συμπαραγωγή για την ιστορία της Prerna (Rachel Saanchita Gupta), μιας έφηβης Ινδής που ανακαλύπτει την αγάπη της για το skate. Αν και η ταινία πλησιάζει το θέμα με δροσερό και ευχάριστο τρόπο και λαμβάνει καλές κριτικές για την γνωστοποίηση της κατάστασης στην Ινδία, η Asha Gond (η οποία έγινε γνωστή με τον ίδιο ακριβώς τρόπο) ισχυρίζεται ότι στην πραγματικότητα η ταινία απεικονίζει την ζωή της χωρίς η ίδια να έχει λάβει κανένα credit από την παραγωγή.

Δείτε επίσης:

Αγώνας άγονος λοιπόν;

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα