Από τις βιτρίνες… στις οθόνες των κινητών: Έτσι τα social media επηρεάζουν τι αγοράζουμε
Νέα κορίτσια μιλούν για το πόσο επηρεάζονται από όσα βλέπουν, τις πιο ακριβές αγορές τους και το πως προτιμούν να ψωνίζουν: online ή δια ζώσης;
«Δες αυτό το διαφήμισε ο τάδε», «Μακάρι να είχα αυτή την μπλούζα», «Αυτό το make up δεν υπάρχει, το χρησιμοποιεί η τάδε και έχει ξεπουλήσει». Αυτές είναι μερικές από τις συνηθισμένες συζητήσεις που κάνουμε με τους φίλους μας καθώς χαζεύουμε βίντεο στα social media.
Υπάρχουν άνθρωποι που είναι εθισμένοι στις αγορές. Πολλές φορές οδηγούνται στο να ξοδεύουν χρήματα χωρίς καν να χρειάζονται τα προϊόντα. Μπορεί βέβαια όλοι μας να έχουμε περάσει μία τέτοια φάση. Σε κάθε περίπτωση την τάση αυτή ενισχύουν κατά πολύ τα social media, τα οποία διαρκώς προβάλλουν νέα προϊόντα που μπορείς να αγοράσεις.
Μπορεί κάποτε να υπήρχαν οι βιτρίνες των καταστημάτων που δελέαζαν τους υποψήφιους πελάτες, όμως τώρα όλα γίνονται πιο εύκολα αφού κυριολεκτικά από παντού, όλοι μπορούμε να παρακολουθήσουμε τον αγαπημένο μας influencer να παρουσιάζει το διαφημιζόμενο προϊόν.
Φυσικά όλο αυτό πλέον δεν γίνεται με το πατροπαράδοτο τρόπο της διαφήμισης, όπου μία θεαματική κυρία ή ένας κομψός άνδρας θα δοκίμαζε ένα προϊόν με αποτέλεσμα να σε πείσει να το αγοράσεις. Στο σήμερα ο κόσμος έχει καταλάβει ότι το τέλειο δεν υπάρχει και προτιμάει πιο ρεαλιστικό περιεχόμενο για να πειστεί. Θέλει να δει κάποιον σαν εκείνον να δοκιμάζει το προϊόν, να το σχολιάζει, να το δείχνει από όλες τις πλευρές του. Θέλει κάποιον να τον πείσει ότι πρέπει να το αγοράσει επειδή αξίζει και όχι γιατί το παρουσιάζει ο Brad Pit.
Το TikTok και το Instagram έχουν γίνει οι δύο μεγαλύτερες πλατφόρμες, όπου όλο αυτό έχει ευδοκιμήσει για τα καλά. Γνωστές και μη περσόνες διαφημίζουν διαφόρων ειδών προϊόντα.
Νέα κορίτσια μιλούν για το πόσο επηρεάζονται από όσα βλέπουν στα social media, τις πιο ακριβές αγορές τους και το πως προτιμούν να ψωνίζουν: online ή δια ζώσης;
«Τα social media για εμένα καλώς ή κακώς αποτελούν μεγάλο κομμάτι της καθημερινότητας μου. Συχνά μπορεί να σκεφτώ κάτι και πριν καν προλάβω να το πω να εμφανιστεί μπροστά μου σαν διαφήμιση, πράγμα που με κάνει να το θέλω ακόμα παραπάνω. Επίσης μπορεί να δω κάποιον/α να φοράει κάτι και να το «πλασάρει» και αυτόματα να με κάνει να το «ζηλέψω» και να το θέλω. Οπότε εγώ επηρεάζομαι πάρα πολύ» αναφέρει η Αναστασία.
Μιλώντας για τα προϊόντα που διαφημίζουν διάφοροι influencer, η Αναστασία αναφέρει ότι όταν πρωτοξεκίνησε όλο αυτό επηρεαζόταν πάρα πολύ.
«Μετά από κάποιες αγορές που την «πάτησα» άρχιζα να σκέφτομαι παραπάνω τι αγοράζω και σταμάτησα να είμαι τόσο εύκολο “θύμα”. Εννοείται ότι μερικές φορές που είμαι σε σκέψη για το αν θέλω κάτι μπορεί να με κάνει μια προώθηση να το αγοράσω αλλά όχι όπως παλιά που το έκανα με ότι έβλεπα, πλέον φιλτράρω και επιλέγω!»
Η Ελένη θεωρεί για τον εαυτό της πως επηρεάζεται μέτρια από τις διαφημίσεις και προωθήσεις στα social media.
«Υπάρχουν πολλές φορές που δεν καταφέρνουν να με πείσουν. Σε κάθε περίπτωση προτιμώ να βλέπω βίντεο είτε στο TikTok είτε στο Instagram για να βλέπω πως εφαρμόζει το ρούχο ή το προϊόν που διαφημίζεται. Έτσι υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να πάρω κάτι. Οι διαφημίσεις ας πούμε στη τηλεόραση δεν με επηρεάζουν καθόλου. Στην πραγματικότητα δεν ανοίγω καν την τηλεόραση»
Η Χρυσάνθη δηλώνει πως και εκείνοι επηρεάζεται από διάφορους influencers, ανάλογα βέβαια και με το προϊόν.
«Μερικές φορές παρά το γεγονός ότι γνωρίζεις πως πρόκειται για πληρωμένη διαφήμιση σε πείθουν ότι χρησιμοποιούν και οι ίδιοι το προϊόν. Ειδικά αν ακολουθείς πίστα κάποια άτομα και εμπιστεύεσαι τη γνώμη τους, αυτόματα θα κάτσεις να ψάξεις λίγο παραπάνω κάτι που διαφήμισαν και μπορεί να σου κέντρισε το ενδιαφέρον από ότι αν το έβλεπες σε μια απλή διαφήμιση»
Η Αναστασία αναγνωρίζει πως για εκείνη η τηλεόραση και όσα προβάλλει έχουν πάρει δεύτερο και τρίτο ρόλο στη ζωή της όσον αφορά την επιρροή που ασκεί, ενώ θεωρεί πως η Gen Z δεν επηρεάζεται πλέον για αγορές από την τηλεόραση, όπως οι παλαιότερες γενιές.
«Μιλώντας για τις γυναίκες, τα ρούχα, τα παπούτσια και τα καλλυντικά είναι τα πιο πολυδιαφημιζόμενα προϊόντα, όποτε δεν θα μπορούσα να γλιτώσω και να μην τα αγοράσω. Η πιο ακριβή παραγγελία που έχω κάνει επειδή είδα κάτι στα social είναι προϊόντα για να μακρύνουν τα μαλλιά – και τελικά δεν μάκρυναν ποτέ»
Η Ελένη εξηγεί ότι μέσω διαφήμισης κάποιου influencer έχει αγοράσει ρούχα και καλλυντικά αρκετές φορές.
«Παπούτσια δεν έχω αγοράσει, αν και θα ήθελα, γιατί θέλω να τα δοκιμάσω να δω πως κάθονται στα πόδια μου. Οπότε δύσκολα να αγόραζα μέσω internet χωρίς να ξέρω το καλούπι τους. Η πιο ακριβή αγορά που έχω κάνει είναι το smart watch, που κόστιζε 300 ευρώ. Ήθελα από καιρό να πάρω, όμως όταν είδα 2-3 γνωστές influencers να το φορούν και να μιλούν γι’ αυτό – λες και άκουσαν πως το θέλω- τελικά πείστηκα και το αγόρασα»
Την Χρυσάνθη την κεντρίζουν προϊόντα που βλέπει να διαφημίζουν κοπέλες στο TikTok είτε είναι ρούχα είτε καλλυντικά.
«Όταν βλέπεις να τα φοράνε έχεις μία καλύτερη αίσθηση του προϊόντος και αν σου αρέσει πάνω τους έχεις την εντύπωση ότι θα είναι το ίδιο και σε σένα, κάτι που πολλές φορές δεν ισχύει. Από influencers του Instagram δεν επηρεάζομαι γιατί έχω επιλέγει συνειδητά να μην ακολουθώ, ωστόσο μερικές φορές μπορεί να μου κολλήσει κάτι επειδή το είδα σε κάποια διαφήμιση σε story. Η πιο ακριβή αγορά που έχω κάνει ήταν κάτι πέδιλα 90 ευρώ, τα οποία αγόρασα πέρσι το καλοκαίρι και δεν το μετάνιωσα καθόλου»
Η Αναστασία καταλήγει πως της αρέσει να ψωνίζει online, ειδικά όταν υπάρχει η δυνατότητα επιστροφής χρημάτων σε περίπτωση που δεν της κάνει ή δεν της αρέσει. Βέβαια και η βόλτα στα μαγαζιά είναι κάτι που κάνει πολύ συχνά κυρίως όταν υπάρχει χρόνος.
Η Χρυσάνθη σε κάθε περίπτωση προτιμάει να πηγαίνει στα καταστήματα για ψώνια, καθώς της αρέσει η εμπειρία του να δοκιμάζει πράγματα, να βλέπει τα ρούχα από κοντά. Βέβαια όταν το κάνει αυτό πηγαίνει στοχευμένες μέρες και ώρες που δεν έχει πολύ κόσμο.
Η Ελένη επίσης προτιμάει να ψωνίζει από φυσικά καταστήματα καθώς θέλει να δοκιμάζει και να βλέπει από κοντά τι αγοράζει για να μην χρειάζεται μετά να κάνει αλλαγές.
Σύμφωνα με τον Guardian όλο αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο. Οι ζωντανές αγορές είναι μεγάλες στην Κίνα από το 2016 και το εμπορικό κανάλι QVC κάνει κάτι παρόμοιο στην τηλεόραση εδώ και 37 χρόνια – αλλά οι θαυμαστές του λένε ότι είναι το μέλλον του λιανικού εμπορίου. Ακόμη και διασημότητες το κάνουν: το μοντέλο Katie Price πουλάει ρούχα στους 1,4 εκατομμύρια οπαδούς της στο TikTok, τρώγοντας ψάρια πριν δοκιμάσει παντελόνια και δείξει τα ταιριαστά τοπ. Πέρα από το TikTok, το Amazon και το Facebook έχουν τις δικές τους δυνατότητες ζωντανών αγορών.
Σύμφωνα με έρευνα του διαφημιστικού πρακτορείου Influencer Marketing Factory, το ένα τέταρτο των Βρετανών έχουν παραγγείλει κατά τη διάρκεια κάποιου live. Η πλειοψηφία αγόρασε ρούχα ή είδη ομορφιάς, αλλά περισσότερο από το 13% αγόρασε ηλεκτρονικά είδη και σχεδόν το 12% παρήγγειλε έπιπλα και διακόσμηση σπιτιού.
Η έρευνά διαπίστωσε ότι οι περισσότεροι Βρετανοί που έχουν παραγγείλει από κάποιο live είναι ηλικίας μεταξύ 19 και 35 ετών.