Η Ευρώπη καβαλάει τώρα το ποδήλατό της
Οι χώρες στρέφονται στο ποδήλατο μετά την καραντίνα
Οι κάτοικοι της γαλλικής πρωτεύουσας σπεύδουν να αγοράσουν νέα ποδήλατα ή να επιδιορθώσουν τα παλιά τους σε μια προσπάθεια να αποφεύγουν τον συνωστισμό στα κατάμεστα λεωφορεία ή τους συρμούς του μετρό και έτσι και τον κίνδυνο να μολυνθούν με κορονοϊό.
Είναι ενδεικτικό ότι το γαλλικό κατάστημα αθλητικών ειδών Go Sport κατέγραψε αύξηση στις διαδικτυακές πωλήσεις ποδηλάτων της τάξης του 300%.
Όπως και σε άλλες πόλεις του κόσμου οι αρχές του Παρισιού υποστηρίζουν ένθερμα ένα ασφαλέστερο και φιλικότερο προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς στην προσπάθειά τους να εμποδίσουν την εξάπλωση της νόσου COVID-19 από την οποία έχουν μέχρι στιγμής χάσει τη ζωή τους πάνω από 27.000 σε όλη τη Γαλλία.
“Είναι σαφώς αδύνατο να τηρηθούν τα μέτρα ασφαλείας για την κοινωνική αποστασιοποίηση (στα δημόσια μέσα μεταφοράς)”, λέει η Κλαιρ Μπουβέ ανεβαίνοντας στο ποδήλατό της, που είχε δέκα χρόνια να χρησιμοποιήσει.
“Είναι καλύτερα να μετακινείσαι με ποδήλατο και να αναπνέεις καθαρό αέρα από το να είσαι κλεισμένος μέσα στον υπόγειο ή στο τρένο”, συμπληρώνει αυτή η μάνατζερ σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Πριν ακόμη εμφανιστεί η επιδημία το Παρίσι διέθετε ποδηλατοδρόμους πάνω από 1.000 χλμ.
Η δήμαρχος της πρωτεύουσας Αν Ινταλγκό, η οποία έχει κάνει εκστρατεία κατά της χρήσης αυτοκινήτου στην πρωτεύουσα από τότε που εξελέγη το 2014, έχει προσθέσει άλλα 50 χλμ ποδηλατοδρόμων μέσα στις τελευταίες εβδομάδες στην προσπάθειά της να επωφεληθεί από την μεταστροφή των πολιτών.
Η Ινταλγκό επιδιώκει εδώ και καιρό να μετατρέψει το Παρίσι σε μια οικολογική πόλη-πρότυπο παγκοσμίως. Έχει κάνει πεζοδρομήσεις κατά μήκος του Σηκουάνα, έχει αυξήσει την τιμή του εισιτηρίου στάθμευσης και έχει επεκτείνει τους ποδηλατοδρόμους. Ωστόσο, το αυτοκίνητο παρέμενε, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, το αγαπημένο μέσο μεταφοράς των κατοίκων του Παρισιού.
“Μπορούμε να επιτύχουμε πρόοδο πέντε ως δέκα ετών εκστρατείας υπέρ του ποδηλάτου μέσα σε διάστημα λίγων μόνο μηνών”, λέει ο Ολιβιέ Σνάιντερ, o επικεφαλής της γαλλικής ομοσπονδίας ποδηλατών.
“Τόσο το Άμστερνταμ όσο και η Κοπεγχάγη, σημαντικές πρωτεύουσες του ποδηλατικού κινήματος, ήταν το ίδιο εξαρτημένες από το αυτοκίνητο την περίοδο του 70”, λέει ο ίδιος και προσθέτει ότι οι πόλεις αυτές άλλαξαν πλεύση ενθαρρύνοντες τους πολίτες να χρησιμοποιούν ποδήλατο στη διάρκεια μιας οικονομικής κρίσης.
Το τέλος του αυτοκινήτου;
Στο παρελθόν η Ινταλγκό είχε συναντήσει αντίσταση από την άλλη πανίσχυρη γυναίκα της πόλης, την Βαλερί Πεκρές, την πρόεδρο της περιφέρειας Ιλ-ντε-Φρανς, η οποία είχε απορρίψει το οικολογικό όραμά της ως ανεφάρμοστο.
Ένθερμη υποστηρίκτρια των ελευθεριών των οδηγών, η Πεκρές έχει επικεντρώσει το σχέδιό της για τις μετακινήσεις, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού το 2024, στη βελτίωση των δημόσιων μεταφορών και των οδικών δικτύων.
Ωστόσο η επιδημία του κορονοϊού υποχρεώνει και εκείνη να το ξανασκεφτεί.
“Τα ποδήλατα είναι ένα εργαλείο που θα μας επιτρέψει να διατηρήσουμε την κοινωνική αποστασιοποίηση”, είχε δηλώσει στο τέλος Απριλίου.
Στο συνεργείο ποδηλάτων “Δουλεύει και πάλι” (“Ca redemarre”), η Κικί Καρμπονό λέει ότι καθημερινά της έφερναν 200 ποδήλατα, σε σχέση με τα 30 που δεχόταν για επισκευή πριν από την υγειονομική κρίση.
Για να ενθαρρύνει την χρήση ποδηλάτου η κυβέρνηση προτίθεται να καταβάλλει τα πρώτα 50 ευρώ για την επιδιόρθωση.
Ήδη το Δημαρχείο επιχορήγησε με περίπου 400 ευρώ την αγορά νέων ηλεκτρικών ποδηλάτων.
“Απλά δεν θέλω να παίρνω το μετρό και να κάθομαι τόσο κοντά στους άλλους επιβάτες. Αισθάνομαι ότι αυτός θα είναι ο καλύτερος τρόπος για τις μετακινήσεις μου μέσα στην πόλη εφεξής”, λέει ένας αυστραλός καλλιτέχνης που ζει στο Παρίσι και μόλις αγόρασε ένα καινούργιο ποδήλατο.
Με ποδήλατο και στη βρετανική πρωτεύουσα Ανάλογη είναι η κατάσταση και στο Λονδίνο.
Περίπου 12 άνθρωποι περιμένουν στη σειρά τηρώντας τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης έξω από το κατάστημα Brixton Cycles στο νότιο Λονδίνο για να αγοράσουν καινούργιο ποδήλατο.
Ο ιδιοκτήτης του, ο Λίνκολν Ρόμεν λέει ότι η εταιρεία του έχει δεχτεί τόσο αυξημένη ζήτηση για την αγορά ποδηλάτου ώστε εξαντλήθηκαν οι προμήθειές της.
“Υπάρχουν κάθε είδους ενδιαφερόμενοι”, δηλώνει στο AFP.
“Εχουμε δει ανθρώπους που μετακινούνται διαρκώς στην πόλη, έχουμε δει νέους ποδηλάτες, εκείνους που είχαν παρατημένα τα ποδήλατά τους”.
Η Βρετανία βρίσκεται στη δεύτερη χειρότερη θέση στην παγκόσμια κατάταξη με τους νεκρούς από την covid-19. Οι περιορισμοί χαλάρωσαν μερικώς στην Αγγλία αυτή την εβδομάδα.
Όσοι δεν μπορούν να ακολουθήσουν το σύστημα της τηλεργασίας καλούνται να αποφεύγουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Οι κάτοικοι του Λονδίνου έχουν να επιλέξουν ανάμεσα στο λεωφορείο, το μετρό ή το ποδήλατο.
Ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς λέει ότι πολλοί έχουν ήδη επιλέξει.
“Στη διάρκεια της κρίσης εκατομμύρια άνθρωποι ανακάλυψαν το ποδήλατο, είτε ως τρόπο σωματικής άσκησης ή ως μέσο ασφαλούς μεταφοράς με κοινωνική αποστασιοποίηση”, εξηγεί.
Για να ανταπεξέλθει στην αυξημένη ζήτηση η κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα έκτακτο σχέδιο 283 εκατομμυρίων ευρώ ενίσχυσης της χρήσης ποδηλάτου. Μέρος των κονδυλίων αυτών θα χρησιμοποιηθεί για την δημιουργία προσωρινών ποδηλατοδρόμων ή για την διαπλάτυνση των υπαρχόντων μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Η Ένωση Εμπόρων Ποδηλάτων της Βρετανίας υποστηρίζει ότι περίπου 20.000 ποδήλατα που βρίσκονται υπό κατασκευή και παράδοση έχουν ήδη πουληθεί ή κρατηθεί.
Βαρκελώνη, Βερολίνο, Βρυξέλλες, Ρώμη, Βιέννη… Το ποδήλατο είναι η νέα τάση στην Ευρώπη.
Στη Βαρκελώνη, η χρήση ποδηλατοδρόμων έχει αυξηθεί κατά 325% στη διάρκεια των ωρών αιχμής, σύμφωνα με την επικεφαλής της υπηρεσίας αστικού σχεδιασμού Τζάνετ Σανς.
Παρόμοιες πρωτοβουλίες με την βρετανική έχουν εμφανιστεί στις περισσότερες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Η Βαρκελώνη προσθέτει 21 χιλιόμετρα επιπλέον ποδηλατοδρόμων, το Βερολίνο 22 και οι Βρυξέλλες 40.
Ακόμη και στην Ιταλία, την ευρωπαϊκή χώρα με τα περισσότερα κατά κεφαλήν αυτοκίνητα, η μόδα του ποδηλάτου επιστρέφει.
Τουλάχιστον 150 χλμ ποδηλατοδρόμων θα κατασκευαστούν στη Ρώμη, που έχει την φήμη της επικίνδυνης και άβολης πόλης για τους ποδηλάτες.
Η ανάγκη για περισσότερα ποδήλατα είναι τουλάχιστον μια καλή είδηση για έναν κλάδο της οικονομίας των ευρωπαϊκών χωρών.
“Οι πωλήσεις ποδηλάτων, ειδικά ηλεκτρικών, έχουν αυξηθεί από τα μέσα Απριλίου, από τότε που άνοιξαν τα καταστήματα, το ίδιο και η ζήτηση για επισκευές ποδηλάτων”, λέει από την πλευρά του ο Μίχαελ Νέντβιχ του Αυστριακού Εμπορικού Επιμελητηρίου.