Γιατί το Facebook θέλει να γίνει TikTok

Θα προτιμούσες να δεις ένα βίντεο ενός άγνωστου άντρα να διασώζει ένα βραδύποδα, ή να διαβάσεις την άποψη του ξαδέρφου σου για κάποιο θέμα;

Parallaxi
γιατί-το-facebook-θέλει-να-γίνει-tiktok-907089
Parallaxi

Την περασμένη εβδομάδα ο Mark Zuckerberg και ο επικεφαλής του Instagram Adam Mosseri παραδέχτηκαν τη νέα πραγματικότητα: το TikTok είναι το κοινωνικό κέντρο του διαδικτύου.

Θα προτιμούσες να δεις ένα βίντεο ενός άγνωστου άντρα να διασώζει ένα βραδύποδα, ή να διαβάσεις την άποψη του ξαδέρφου σου για την συνεδρίαση του Κογκρέσου την 6η Ιανουαρίου; H Meta ποντάρει στο πρώτο.

Αν συνδέθηκες στο Facebook πρόσφατα, όπως σχεδόν 2 δισεκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο κάνουν καθημερινά, μάλλον θα παρατήρησες κάτι καινούριο στην άρχική σου σελίδα: περισσότεροι άγνωστοι άνθρωποι. Την περασμένη εβδομάδα, ο κολοσσός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης εισήγαγε δύο νέες εκδόσεις για την αρχική σελίδα του Facebook.

 Ενώ η γνώριμη αρχική σελίδα -παλαιότερα γνωστή ως σελίδα ειδήσεων- συνήθιζε να είναι γεμάτη με δημοσιεύσεις τις καθημερινής ζωής της οικογένειας, των φίλων και άλλων λογαριασμών που ακολουθείς, η νέα αρχική σελίδα συνδυάζει τα προηγούμενα με δημοσιεύσεις αγνώστων, προτεινόμενων με βάση την προήγούμενη σου δραστηριότητα στο Facebook.

Μια ξεχωριστή καινούρια καρτέλα, Feeds, θα σου δείχνει μόνο όσους αποφάσισες να ακολουθήσεις. Αλλά με το home, η Meta – η μητρική εταιρεία του Facebook και του Instagram – σαφώς στρέφει καθοδηγητικά τους χρήστες προς μια εμπειρία που επικεντρώνεται σε δημοσιεύσεις αγνώστων: δημοφιλές περιεχόμενο διαλεγμένο από έναν αλγόριθμο για τη μέγιστη δυνατή ψυχαγωγία και έναν αποχαυνωτικό χρόνο θέασης. Με άλλα λόγια το Facebook πλέον θέλει να γίνει TikTok.

Το TikTok είναι μία πλατφόρμα μικρής διαρκείας βίντεο που έγινε διάσημο για τους δημοφιλείς χορούς των εφήβων και των εικοσάριδων των οποίων βασίλισσα ήταν η Charli D’Amelio . (Μέρος του dna του TikTok προέρχεται από το musical.ly, μια εφαρμογή που συγχρονίζει τα χείλη του χρήστη με τραγούδια, το οποίο κατατροπώθηκε από το TikTok το 2018). Αλλά στην πραγματικότητα εκτινάχθηκε η δημοφιλία του στις αρχικές ημέρες της πανδημίας, όταν λίγο πολύ η ζωή μας μεταφέρθηκε online. Το περασμένο φθινόπωρο, η εφαρμογή έφτασε το 1 δισεκατομμύριο ενεργών χρηστών. Εκτιμάται ότι το 25% των χρηστών του TikTok στις ΗΠΑ είναι 10 με 19 ετών – ένα ηλικιακό εύρος που η Meta ελπίζει να κερδίσει ξανά.

Πλέον το TikTok είναι πολλά περισσότερα από ένα εργοστάσιο παραγωγής viral χορογραφιών. Δημιουργεί τα περισσότερα αναπόδραστα memes, τάσεις και διαδικτυακές διαμάχες. (Αν έχετε ακούσει πρόσφατα για τα trends coastal grandmothers ή pink sauce, πρέπει να ευχαριστήσετε το TikTok ή να το κατηγορήσετε.) Αν ένα meme δεν προέρχεται από το TikTok, συνήθως θα καταλήξει εκεί αποφοιτώντας από το Twitter ή το Reddit για να πετύχει την πανταχού παρουσία. Το TikTok είναι ότι πιο κοντινό σε “πλατεία” έχει το διαδίκτυο, ένα μέρος που κάθε σημαντική είδηση, κάθε fashion trend και κάθε κοινωνικό στιγμιότυπο φιλτράρεται και επαναπακετάρεται σε ένα video συνοπτικής μορφής.

Πολύς νέος κόσμος στρέφεται στο TikTok και στο Instagram αντί του Google για να αναζητήσει πληροφορίες όπως το πού να φάει μεσημεριανό και όλο και περισσότεροι στηρίζονται στο TikTok, Instagram ή στο Youtube για την ενημέρωσή τους, αντί των παραδοσιακών μέσων. Εντωμεταξύ, η συνολική βάση χρηστών του Facebook έπεσε για πρώτη φορά στα τέλη του 2021. Τον Οκτώβριο, ο γενικός διευθυντής της Meta, Mark Zuckerberg, ανακοίνωσε τα μεγάλα πλάνα του ως πρωτοπόρος του metaverse και τη μεταφορά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην εικονική πραγματικότητα, ομολογώντας τελικά ότι η τεχνολογία που χρειάζεται για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο δεν θα επικρατήσει για τα επόμενα 5 με 10 χρόνια. Η Meta στο μεταξύ ακολούθησε μια γνωστή τακτική για να γίνει ξανά επίκαιρη: αντιγράφοντας χαρακτηριστικά από τους συγχρόνους της. (Οι ιστορίες του Instagram ήταν η επιτυχημένη απάντηση της εταιρίας στο Snapchat, και τα reels μια λιγότερο πετυχημένη ανταπάντηση στο TikTok.)

Η αρχική σελίδα είναι μια φιλόδοξη, ή μάλλον απελπισμένη προσπάθεια επαναδημιουργίας της σπέσιαλ σως του TikTok (όχι της ροζ). Η σελίδα “Για σένα”, κεντρική πύλη του TikTok αποσπάει videos από παντού και οπουδήποτε. Με τον χρόνο, ο αλγόριθμος προσαρμόζει το περιεχόμενο με βάση εσάς και τον τρόπο που βλέπετε και μοιράζεστε κάθε τύπο κλιπ.

Μετά τον πρόσφατο πειραματισμό του Instagram με νέα χαρακτηριστικά που θυμίζουν το TikTok, αστέρες της πλατφόρμας όπως η Kim Kardashian, η Kylie Jenner και η Chrissy Teigen διαμαρτυρήθηκαν, και ο επικεφαλής της πλατφόρμας ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα μειώσει τον αριθμό των προτεινόμενων αναρτήσεων και θα καταργήσει τη νέα εκδοχή πλήρους οθόνης καθώς το Instagram “δουλεύει για τη βελτίωση” του αλγόριθμου. Ταυτόχρονα το Facebook διέκοψε τη χρηματοδότηση των αμερικανικών εκδοτών ειδήσεων, εγκαταλείποντας ουσιαστικά την ενθάρρυνση διάδοσης οτιδήποτε ουσιαστικού στην εφαρμογή.

Κανένας διάσημος δεν κάνει θέμα για τις νέες αλλαγές στο Facebook, αλλά το Facebook δεν είχε να κάνει ποτέ με διάσημους ανθρώπους ή τέλος πάντων ούτε με αυτούς που έγιναν διάσημοι χάρη σε ένα viral video. Κάτι που πιθανόν δεν είναι καλό σημάδι για μια εταιρία που δίνει προτεραιότητα σε meme αντί των ενημερώσεων καταστάσεων. Ειδικά όταν η νέα καυτή είδηση είναι μια εφαρμογή, η BeReal, που επικεντρώθηκε εξ ολοκλήρου στο να μοιράζονται οι φίλοι “αυθεντικές” φωτογραφίες μια φορά την ημέρα. Και πάλι, η Meta τεστάρει ήδη τη δική της εκδοχή αυτού, για παν ενδεχόμενο.

*Μετάφραση άρθρου της Kate Lindsay από το The Atlantic

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα