Ο ιός επισπεύδει την κατασκευή υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Στις μέρες της πανδημίας του κορονοϊού, όπου είχε σταματήσει η κυκλοφορία των αυτοκινήτων, η ατμοσφαιρική ρύπανση έπεσε σε χαμηλά επίπεδα, αναδεικνύοντας το πρόβλημα.
Τα νέα χαμηλά όρια εκπομπών ρύπων οδηγούν γρηγορότερα τους κατασκευαστές στην προώθηση υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Η επόμενη μέρα της πανδημίας του κορονοϊού αναμένεται να δημιουργήσει ευκαιρίες στην αγορά της αυτοκίνησης, καθώς η προσφορά θα υπερβεί της ζήτησης. Τους επόμενους μήνες όλα θα είναι υποτονικά και αυτό το γνωρίζουν καλά οι κατασκευαστές που είναι διατεθειμένοι να προβούν σε μια σειρά από κινήσεις προσφορών για να δώσουν επιπλέον κίνητρα πωλήσεων νέων αυτοκινήτων.
Γνωρίζουν καλά ότι το 2020 είναι μια κομβική χρονιά, όπου τα περιορισμένα όρια εκπομπών ρύπων δεν τους επιτρέπουν να σκέφτονται τίποτε άλλο από τις πωλήσεις μόνο των «καθαρών» αυτοκινήτων.
Έτσι, για να μπορέσουν να αποφύγουν τα βαριά πρόστιμα θα μπουν σε έναν άτυπο πόλεμο πτώσης τιμών, κυρίως για τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προκειμένου να ρίξουν τον μέσο όρο εκπομπών. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες αγωνίζονται με κάθε τρόπο να «πιάσουν» τα νέα όρια που είναι κατά μέσο όρο τα 95 γρ/χιλιόμετρο. Για πολλούς κατασκευαστές αποτελεί απατηλό όνειρο, με αποτέλεσμα να φλερτάρουν με τα βαριά πρόστιμα.
Η πώληση υβριδικών αυτοκινήτων αποτελεί μονόδρομος και η μείωση των τιμών τους, που σήμερα είναι αρκετά υψηλή, αποτελεί την μοναδική τους επιλογή. Δεν είναι λίγες οι εταιρείες που ενθαρρύνουν τους υποψήφιους αγοραστές να αγοράσουν αυτής της κατηγορίας αυτοκίνητο.
Οι μέσες εκπομπές CO2 σχεδόν όλων των αυτοκινήτων που θα πουληθούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα δύο χρόνια θα πρέπει να είναι κάτω από το όριο των 95γρ/χλμ. Εκτιμήσεις αναλυτών αναφέρουν ότι περίπου 8,4 δισ. ευρώ θα διαγραφούν από τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών τα επόμενα δύο χρόνια, αν δεν καταφέρουν να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων, για να πάνε σε πληρωμή των προστίμων.
Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη και πολύπλοκη, καθώς έχουν καθυστερήσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κάθε ένα από αυτά κατεβάζει τον μέσο όρο των ρύπων, ενώ εξακολουθεί να προβληματίζει τους κατασκευαστές η αυξημένη ζήτηση για SUV που θεωρούνται περισσότερο ρυπογόνα. Η Mercedes Benz και η Renault διατρέχουν ιδιαίτερο κίνδυνο να χάσουν τους στόχους τους και να πληρώσουν μεγάλα πρόστιμα. Η Fiat Chrysler Automobiles κινδυνεύει επίσης να πληρώσει πρόστιμα, αν δεν προχωρήσει η συμφωνία με τα αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών της Tesla. Η Jaguar Land Rover, ιδιοκτησία της Tata Motors της Ινδίας, είναι επίσης εκτεθειμένη σε πρόστιμα αν δεν αλλάξουν τα δεδομένα των ρύπων τα επόμενα δύο χρόνια.
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Βρετανίας εδώ και έναν χρόνο αγωνίζεται με κάθε τρόπο να προωθήσει υβριδικές plug-in εκδόσεις για να δει μείωση των ρύπων της. Ο στόχος των κατασκευαστών είναι οι πωλήσεις των υβριδικών να περάσουν στην επόμενη φάση. Τα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα, καθώς αυτά δεν μπορούν να κινήσουν ηλεκτρικά το αυτοκίνητο έστω και για λίγα μέτρα.
Αντίθετα τα υβριδικά που μπαίνουν στην πρίζα είναι ο στόχος και η κατηγορία που αναμένεται να ευνοηθεί περισσότερο από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Αυτά τα αυτοκίνητα της κατηγορίας μπορούν να διανύσουν καθημερινά αποστάσεις 50-60 χιλιομέτρων με ηλεκτρική ενέργεια και είναι αυτά που θα επιδοτηθούν από τους κατασκευαστές, καθώς η μέση ημερήσια ανάγκη μετακίνησης ενός ευρωπαίου πολίτη είναι 40-45 χιλιόμετρα. Τα όρια εκπομπών είναι ιδιαίτερα αυξημένα και η ΕΕ είναι διατεθειμένη να περιορίσει το φαινόμενο της ρύπανσης.
Στις μέρες της πανδημίας του κορονοϊού, όπου είχε σταματήσει η κυκλοφορία των αυτοκινήτων, η ατμοσφαιρική ρύπανση έπεσε σε χαμηλά επίπεδα, αναδεικνύοντας το πρόβλημα. Το κόστος συμμόρφωσης με τους κανονισμούς αναμένεται να ποικίλλει μεταξύ των κατασκευαστών αυτοκινήτων, οι οποίες έχουν ριζικά διαφορετικές στρατηγικές.
Για παράδειγμα, η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία κατ’ όγκο στην Ευρώπη, έχει ξεκινήσει μια ολοκληρωμένη ηλεκτρική επίθεση. Κατασκευαστές όπως η BMW και η Mercedes μπήκαν στην διαδικασία να βγάζουν στην παραγωγή υβριδικές εκδόσεις. Αναλυτές κάνουν λόγο ότι τα «υβρίδια» είναι απαραίτητα για τη μείωση των εκπομπών ρύπων στις μεγάλες πόλεις. ‘Αλλωστε είναι γνωστό ότι τα περισσότερα υβριδικά αυτοκίνητα εκπέμπουν κάτω από 50 γρ/χιλιόμετρο. Αυτό οδηγεί αναπόφευκτα προς αυτή την κατεύθυνση, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες και κατ’ επέκταση τις αντιπροσωπείες των χωρών, να θέλουν να αυξήσουν με τον έναν ή άλλο τρόπο τα κίνητρα για την πώληση υβριδίων και ηλεκτρικών οχημάτων…
ΑΠΕ Κυριάκος Παρασίδης