Kάνει δουλειά ή απλά διχάζει η σειρά της γκουρού Μαρί Κοντό στο Netflix;
Σίγουρα είναι αρκετά δημοφιλής.
Μια δημοφιλής σειρά του Netflix που παρουσιάζει μια Γιαπωνέζα γκουρού η οποία υποστηρίζει ότι το συγύρισμα μπορεί να αλλάξει τη ζωή σου έχει προκαλέσει παγκόσμια φρενίτιδα για το συμμάζεμα – και έχει φέρει στο προσκήνιο το μέγεθος της απλήρωτης δουλειάς που συνεχίζουν να κάνουν οι γυναίκες.
Η εκπομπή «Tidying with Marie Kondo» («Συμμαζέψτε με την Μαρί Κόντο») βγήκε στον αέρα από την αμερικανική Netflix αυτό τον μήνα και η προσέγγιση «KonMari» – το να κρατά κανείς πράγματα που «σκορπίζουν χαρά» – έχει κάνει θραύση σε όλο τον κόσμο.
Ωστόσο οι επικριτές της υποστηρίζουν ότι η εκπομπή των οκτώ επεισοδίων, όπου η Κόντο βοηθά οικογένειες Αμερικανών να συγυρίσουν τα σπίτια τους, αποκάλυψε ένα ξεκάθαρο διαχωρισμό των φύλων, με τους άνδρες να ενδιαφέρονται λιγότερο και να αναλαμβάνουν μικρότερο μερίδιο της ευθύνης για τον χαμό που επικρατεί στο νοικοκυριό τους. Σε ένα επεισόδιο, μια γυναίκα δηλώνει ότι ο σύζυγός της τής είπε ότι το «καθάρισμα είναι σέξι» και ότι ο ίδιος ήταν πιο ρομαντικός και τρυφερός απέναντί της αφότου συγυρίστηκε το σπίτι τους. Σε μια άλλη περίπτωση, ένας σύζυγος δήλωσε απερίφραστα ότι το καθάρισμα «δεν είναι προτεραιότητά μου».
«Είναι ένα πρόβλημα σε όλο τον κόσμο, ένα πρόβλημα στις αναπτυσσόμενες και τις ανεπτυγμένες χώρες», δήλωσε η Τζόνι Σίμπσον, ειδικός σε θέματα ισότητας φύλων στη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ILO) του ΟΗΕ.
Η ανισότητα φύλων συνεχίζει να υφίσταται σε νοικοκυριά σε όλο τον πλανήτη, με τις γυναίκες να εκτελούν τα τρία τέταρτα μη αμειβομένων εργασιών, όπως το καθάρισμα, το μαγείρεμα και τη φροντίδα των παιδιών, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιοποίησε πέρυσι η ILO.
Η έρευνα έδειξε ότι το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξύ στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, όπου οι άνδρες εκτελούν το μικρότερο μέρος των μη αμειβόμενες εργασιών – κατά μέσο όρο 64 λεπτά κάθε μέρα, συγκριτικά με 262 λεπτά για τις γυναίκες.
Το βάρος της φροντίδας μπορεί να αποτρέψει τις γυναίκες από το να αναλάβουν θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης ή να τις εγκλωβίσει σε ρόλους χαμηλότερου επιπέδου, δημιουργώντας μια μισθολογική διάκριση μεταξύ των φύλων, δήλωσε η Σίμπσον.
Μπορεί επίσης να οδηγήσει τους εργοδότες στο να κάνουν διακρίσεις σε βάρος των γυναικών καθώς αυτές θεωρούνται ο κύριος φροντιστής, δήλωσε η Σίμπσον.
«Οι γυναίκες βασικά καταλήγουν να πληρώνουν τίμημα για τη μητρότητα και για το ότι έχουν οικογένεια», δήλωσε η Σίμπσον στο Thomson Reuters Foundation τηλεφωνικά από τη Μπανγκόκ. Η Σίμπσον ελπίζει ότι η συγκεκριμένη εκπομπή θα ρίξει φως στις ανισότητες στο σπίτι που «κρύβονται στη σκιά για πολύ καιρό».
ΤΡΟΧΟΠΕΔΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Οι άνδρες έχουν μεγαλύτερη συμβολή στις μη αμειβόμενες εργασίες τις τελευταίες δύο δεκαετίες – αλλά μόνο κατά επιπλέον επτά λεπτά κάθε μέρα – και θα χρειαστούν 210 χρόνια για να κλείσει το χάσμα των φύλων, σύμφωνα με την έκθεση της ILO.
Μια μητέρα από τη Μαλαισία, η Ζουραϊντά Αντνάν, που έγινε οπαδός της Κόντο αφότου παρακολούθησε πρόσφατα την εκπομπή στο Netflix, λέει ότι τακτοποίησε το σπίτι της – αλλά ακόμα προσπαθεί να πείσει τον σύζυγό της να βοηθήσει. Μητέρα έξι παιδιών η ίδια, που διευθύνει μια ιδιωτική κλινική με τον σύζυγό της, δηλώνει ότι είναι ώρα οι άνδρες να «λάβουν το μήνυμα» πως οι μη αμειβόμενες οικιακές δουλειές δεν αποτελούν πλέον αποκλειστική ευθύνη των γυναικών. «Εάν τις κάνετε μαζί, αυτό σας φέρνει πιο κοντά» δήλωσε.
Το ινστιτούτο McKinsey Global Institute (MGI), ο ερευνητικός βραχίονας της εταιρίας συμβούλων McKinsey, προειδοποίησε πέρυσι σε έκθεσή του ότι ο εγκλωβισμός των γυναικών αποτελεί τροχοπέδη για την οικονομική ανάπτυξη.
Προέτρεψε τις χώρες να θέσουν ως προτεραιότητα τη συμμετοχή των γυναικών στο εργατικό δυναμικό, με μέτρα όπως η επέκταση της οικονομικά προσιτής φροντίδας των παιδιών καθώς και τη θέσπιση πολιτικών γονικής άδειας καθώς και ευέλικτης εργασίας.
«Η έμφαση τέτοιων προσπαθειών θα πρέπει να δοθεί στο να ανοίξει ο δρόμος για να εργάζονται οι γυναίκες, αλλά να εργάζονται σε θέσεις ποιότητας», δήλωσε μέσω e-mail η Άνου Μαντγκάβκαρ, εταίρος στην MGI στο Μουμπάι.
Η Κόντο, που το 2015 χαρακτηρίστηκε από το περιοδικό Time μία από τους 100 ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο, έγινε παγκοσμίως γνωστή με το ευπώλητο βιβλίο της “The Life-Changing Magic of Tidying Up”. Το βιβλίο έχει μεταφραστεί από τα γιαπωνέζικα σε περισσότερες από 40 γλώσσες, με πάνω από 8 εκατ. πωλήσεις σε όλο τον κόσμο.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ ΜΠΕ