Κομμωτήρια σκύλων: Μία ακόμα τάση ή πραγματική ανάγκη;
Η άνθηση του pet grooming και στη Θεσσαλονίκη - Τι λένε επαγγελματίες και κηδεμόνες ζώων
Ο σκύλος είναι αναμφισβήτητα, ο καλύτερος μας φίλος. Περνάμε κάθε μέρα μαζί του, βγαίνουμε βόλτες στα πάρκα, πηγαίνουμε εκδρομές, ξαπλώνουμε στον καναπέ και ανοίγουμε το Netflix για να χαλαρώσουμε και να δούμε μαζί ταινίες.
Φυσικά, μαζί με τον σκύλο έρχονται και οι ευθύνες. Χρειάζεται το μπάνιο του, το κούρεμα του, την καθιερωμένη επίσκεψη στον γιατρό, την απαραίτητη φροντίδα για τις βασικές του ανάγκες. Όλα αυτά, μερικές φορές δεν είναι ευχάριστα για τους κηδεμόνες, μιας και συχνά συνοδεύονται από δυσκολίες.
Παλαιότερα, απευθυνόμασταν στον κτηνίατρο για την οποιαδήποτε ανάγκη ή περιποίηση των τετράποδων φίλων μας, οι οποίοι ήταν πολλές φορές μετρημένοι στα δάχτυλα. Θυμάμαι τον Πάρη, τον σκύλο που είχαμε στο πατρικό μου όσο ήμουν παιδί, που κάθε φορά που τον γυρνούσαμε από τον κτηνίατρο μετά από ένα απλό κούρεμα, δεν μπορούσε να σταθεί στα πόδια του από την μέθη, με τα μάτια του να είναι κόκκινα και ταλαιπωρημένα.
Μέχρι που εμφανίστηκαν τα κομμωτήρια σκύλων για να σώσουν την ημέρα.
Τα κομμωτήρια σκύλων, ή αλλιώς το “pet grooming”, είναι μία τάση η οποία έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια. Ξεκίνησε από το εξωτερικό και δειλά δειλά έκανε την εμφάνισή της στην Ελλάδα. Στη Θεσσαλονίκη, οι γειτονιές σήμερα έχουν σίγουρα από ένα, με τα “σκυλοκουρεία” να πληθαίνουν συνεχώς. Ο καλλωπισμός σκύλων, προσφέρει μία ολοκληρωμένη φροντίδα στον σκύλο, από κούρεμα, χτένισμα, μπάνιο, στέγνωμα, μέχρι κόψιμο νυχιών και ξεκόμπιασμα.
Ο Αντώνης και ο Κωνσταντίνος, δύο αδέρφια που πριν από έναν χρόνο άνοιξαν το δικό τους κατάστημα με καλλωπισμό σκύλων στην ανατολική Θεσσαλονίκη, μιλούν στην Parallaxi.
Ο Αντώνης εξηγεί ότι η απόφαση να ανοίξουν το μαγαζί, προέκυψε από την κοινή τους αγάπη και αφοσίωση στα σκυλιά:
«Είχαμε πολλή μεγάλη αγάπη για τα σκυλιά από μικροί. Μεγαλώσαμε με δύο στην οικογένεια, τα οποία περιποιούμασταν εμείς για πολλά χρόνια. Θέλαμε να ανοίξουμε μια επιχείρηση από κοινού και μέσα από την αγάπη μας και την φροντίδα μας για τα ζώα, καταλάβαμε ότι κάτι τέτοιο μας ταιριάζει και θα θέλαμε να το δοκιμάσουμε. Έτσι το πήραμε απόφαση και πριν ένα χρόνο, ανοίξαμε το κατάστημα.
Το μαγαζί σε έναν μόλις χρόνο λειτουργίας έχει ανέβει αρκετά, ειδικά σε σχέση με τους πρώτους μήνες που είχαμε ξεκινήσει από το μηδέν. Πλέον έχουμε αποκτήσει μία δικιά μας σταθερή πελατεία. Ξεκινήσαμε πολύ δειλά, βάζοντας σαν πρώτο “στόχο” να μας μάθουν οι άνθρωποι της γειτονιάς, γιατί είμαστε σε ένα σημείο πάνω στη Μαρτίου, όπου είναι αρκετά οικογενειακά. Μας βοήθησε πολύ το μέρος, καθώς η Νέα Παραλία είναι λίγα βήματα πιο κάτω, και οι άνθρωποι που περνούσαν για να βγάλουν τα σκυλάκια τους βόλτα, μας παρατηρούσαν, έμπαιναν μέσα και ρωτούσαν. Στη συνέχεια, από στόμα σε στόμα, μας έμαθαν όλο και περισσότεροι και πλέον έχουμε εβδομαδιαία καινούργιους πελάτες. Έχουμε και κόσμο που μας φέρνει τα σκυλάκια του από άλλες περιοχές όπως Καλαμαριά, Θέρμη και Μηχανιώνα.
Υπάρχουν και άνθρωποι που έρχονται με αδέσποτα, τα οποία ταΐζουν μια στο τόσο και τα φέρνουν σε εμάς για να τα περιποιηθούμε ανά μερικούς μήνες. Έχουμε και πελάτες από Αθήνα, που έφεραν τα σκυλιά τους μια φορά τυχαία στο μαγαζί μας και από τότε επιλέγουν να το κουρεύουν μόνο σε εμάς. Άλλοι πελάτες μας έχουν πει ότι πήγαν τα σκυλάκια τους σε καταστήματα κοντά στις γειτονιές τους, που είναι μακριά μας από εμάς, αλλά έμειναν δυσαρεστημένοι, είτε για έναν απλό λόγο όπως είναι το κούρεμα, μέχρι το ότι κατάλαβαν ότι δίνουν μέθη στο σκυλί, χωρίς να τους έχουν ενημερώσει. Μέσα από τέτοια περιστατικά, καταλαβαίνουμε και εμείς οι ίδιοι ότι ο κόσμος είναι διατεθειμένος να ψάξει και να βρει ποιοτικές υπηρεσίες για τα κατοικίδιά του και είναι πολύ πιο ευαισθητοποιημένος από ότι παλαιότερα».
«Το να ανοίξεις ένα κατάστημα Pet Grooming χρειάζεται μεγάλη επένδυση στην αρχή», εξηγεί ο Κωνσταντίνος:
«Στις υπηρεσίες του καταστήματος, όπως και στα περισσότερα κομμωτήρια σκύλων, συμπεριλαμβάνονται το κούρεμα με μηχανή ή ψαλίδι, λούσιμο, στέγνωμα, καθαρισμός αυτιών, πατούσας, αδένων και κόψιμο νυχιών. Για να ανοίξει κανείς ένα τέτοιο κατάστημα, χρειάζεται να παρακολουθήσει τουλάχιστον κάποιο σεμινάριο σχετικό με την περιποίηση και την ψυχολογία ζώων, όπως κάναμε και εμείς, το οποίο ήταν διαδικτυακό και διήρκησε περίπου στους 4 μήνες.
Η επένδυση για ένα τέτοιο μαγαζί είναι σχετικά μεγάλη στην αρχή, μέχρι να στηθεί και να γεμίσει με προϊόντα. Χρειάζεται αρκετός και μεγάλος εξοπλισμός, από την μπανιέρα και τους πτυσσόμενους πάγκους, μέχρι και τον πιο μικρό εξοπλισμό, όπως τα ειδικά πιστολάκια, τις στολές και τα ψαλίδια. Βέβαια, το δικό μας το κατάστημα επειδή λειτουργεί και σαν pet shop, χρειάζεται διαρκή τροφοδότηση και επένδυση όσον αφορά τα προϊόντα προς πώληση».
«Φυσικά, υπάρχει φόβος από την πλευρά μας, ο οποίος ήταν εντονότερος στο ξεκίνημα», ομολογεί ο Αντώνης:
«Εννοείται μερικά σκυλάκια θα είναι πιο ατίθασα και ζωηρά από άλλα. Δεν μας έχει τύχει μέχρι στιγμής να έχουν επιθετική συμπεριφορά, είναι κυρίως τρομαγμένα και λόγω του φόβου τους μπορεί να δαγκώσουν ή να κλαίνε. Έχει τύχει επίσης να αναλάβουμε σκυλιά που έχουν μια πιο “άγρια” συμπεριφορά. Σε τέτοιες περιπτώσεις και εμείς οι ίδιοι, προτιμούμε να βρίσκεται ο κηδεμόνας στον χώρο την ώρα της περιποίησης, για να μην συμβεί κάτι απρόοπτο, που δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Αλλά αυτά τα περιστατικά είναι πιο σπάνια και συνήθως οι κηδεμόνες μας προειδοποιούν. Στην αρχή, ήμασταν “κουμπωμένοι” ως προς το πως να διαχειριστούμε τα σκυλιά. Πλέον, μετά από έναν χρόνο, ξέρουμε ακριβώς πώς να αντιμετωπίσουμε ακόμα και τα πιο ζωηρά. Μπορούμε να καταλάβουμε πότε ένα σκυλί “ζορίζεται” και πάει να κάνει επιθετικές κινήσεις. Έχουμε αλλάξει ακόμα και τον τρόπο που πλησιάζουμε ένα σκυλί, πώς θα το προσεγγίσουμε στην αρχή και θα απλώσουμε το χέρι, έτσι ώστε να μην τρομάξει.
Οι περισσότερες δυσκολίες, έρχονται βέβαια από τους πελάτες και όχι από τα σκυλάκια. Κανονικά, δεν θέλουμε να υπάρχει ο κηδεμόνας μέσα στον χώρο που περιποιούμαστε. Όταν τον βλέπει το σκυλί, όπως είναι φυσικό, γίνεται πιο ζωηρό και θέλει να πάει προς το μέρος του. Υπάρχουν μερικοί που θέλουν να είναι μέσα στον χώρο και επιμένουν σε αυτό, κάτι το οποίο δημιουργεί πρόβλημα ως προς το να κάνουμε τη δουλειά μας σωστά».
«Οι άνθρωποι αγαπούν τα σκυλιά και θέλουν να προσφέρουν σε αυτά. Αυτός είναι και ένας από τους βασικότερους λόγους που έχει αναδυθεί το pet grooming τα τελευταία χρόνια», σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο:
«Έχουν δημιουργηθεί περισσότερες ανάγκες από τον κόσμο και ανοίγουν περισσότερα κομμωτήρια σκύλων, επειδή οι νέοι άνθρωποι αγαπούν τα σκυλιά και θέλουν να κάνουν κάτι έτσι ώστε να παρέχουν σε αυτά. Το Pet Grooming είναι μία προσιτή επιλογή και μπορεί κάποιος να χτίσει μια επιχείρηση αν πραγματικά το θέλει, αποκτώντας φυσικά τις κατάλληλες γνώσεις και με τα απαραίτητα εφόδια. Ωστόσο, δεν είναι εύκολο όπως πολλοί μπορεί να νομίζουν. Μερικές φορές όσο και να τα αγαπάς, αυτή η επαφή που χρειάζεται στο συγκεκριμένο επάγγελμα μπορεί να μην βγει στον άνθρωπο. Υπάρχει επίσης μεγάλος ανταγωνισμός μεταξύ των καταστημάτων. Πληθαίνουν όλο και περισσότερο, ειδικά στις γειτονιές της Θεσσαλονίκης ανοίγουν διαρκώς καινούρια. Οπότε πλέον έχει σταματήσει να θεωρείται κάτι καινοτόμο και πρωτόγνωρο, ο κόσμος τα έχει γνωρίσει και ξέρει τί έχουν να του προσφέρουν. Αν κάποιος θέλει σήμερα να ανοίξει ένα κομμωτήριο σκύλων, μπαίνει αυτόματα σε έναν σχετικά ανταγωνιστικό χώρο».
«Εκτός αυτού, είναι και μια δύσκολη δουλειά με πολλές ώρες ορθοστασίας. Χρειάζεται να είσαι σκυμμένος για ώρες πάνω από τον πάγκο και το σκυλί και ένα άτομο μόνο του, δεν μπορεί να βγάλει πάνω από πέντε ραντεβού την ημέρα. Πολλοί άνθρωποι ξεκινώντας ένα κατάστημα Pet Grooming δεν τα λαμβάνουν αυτά υπόψη ως προβλήματα, ωστόσο σίγουρα συμπεριλαμβάνονται στις δυσκολίες της δουλειάς», προσθέτει ο Αντώνης.
Ο κύριος Νίκος πηγαίνει το σκυλάκι του, την Ρόξι σε Pet Groomer τον τελευταίο χρόνο:
«Η Ρόξι είναι 2 χρόνων και την έχουμε πάει σε κομμωτήριο σκύλων γύρω στις 8 φορές. Είναι ράτσα Μπισόν Φριζέ, οπότε έχει πολύ τρίχωμα και θέλει ιδιαίτερη περιποίηση, δεν είναι εύκολο το κούρεμα της γιατί εύκολα μπορεί να γίνει σαν “αρνάκι”. Αν είχε κοντό τρίχωμα και ήταν εύκολο, ίσως να μην το ψάχναμε τόσο πολύ και μπορεί να την πηγαίναμε στον κτηνίατρο για ένα απλό κούρεμα. Η αλήθεια είναι ότι έχουμε αλλάξει 2-3 pet groomers, κυρίως γιατί προσπαθούσαμε να βρούμε κάποιον που θα μέναμε ευχαριστημένοι από το κούρεμα και το χτένισμα.
Ένας μεγάλος παράγοντας είναι η εμπιστοσύνη που έχουμε στον άνθρωπο που θα αφήσουμε το σκυλί μας. Σε μία καλή pet groomer που πήγαμε, έκανε 3 ώρες για να την περιποιηθεί και εμείς καθόμασταν και περιμέναμε από έξω. Η συγκεκριμένη έκανε καλή δουλειά και έβγαζε την Ρόξι κούκλα, αλλά είχαμε θέματα. Μια άλλη φορά, πήγαμε εκεί ενώ είχαμε ραντεβού και δεν ήταν κανένας. Όταν ήρθαν, τους την αφήσαμε και γύρισα μετά από 2 ώρες να την πάρω και δεν είχαν ξεκινήσει καν να την κουρεύουν. Το ψάχνουμε αρκετά γιατί εκτός από το καλό αποτέλεσμα και το οικονομικό κομμάτι, μας ενδιαφέρει πολύ η συμπεριφορά. Πρέπει να ξέρω ότι τον άνθρωπο που αφήνω το σκυλί μου, μπορώ να τον εμπιστευτώ».
Ο Κωστής πηγαίνει την καλύτερη του φίλη, την Άρια, σε κομμωτήριο σκύλων, από όταν την πρωτοπήρε, πριν από περίπου 7 χρόνια:
«Έχω αλλάξει αρκετούς pet groomers μέχρι να βρω αυτήν που ταιριάζει και σε μένα, αλλά και στην Άρια. Εκτός από την σωστή συμπεριφορά και το τεχνικό κομμάτι, που είναι το κούρεμα, μεγάλο ρόλο για μένα παίζει η τιμή. Το σκυλάκι έχει πολύ τρίχωμα και όταν επιχείρησα εγώ μία φορά να την κουρέψω μόνος μου στο σπίτι, απέτυχα. Το σπίτι ήταν σαν χιονισμένο τοπίο, χρειάστηκα πόσες ώρες για να καθαρίσω τον χώρο και μέσα σε όλα την είχα κουρέψει και χάλια δυστυχώς. Από τότε απευθύνομαι σε ειδικούς. Στο κομμωτήριο που την πηγαίνω τα τελευταία χρόνια το είχα ψάξει αρκετά πιο πριν και ήξερα ότι κάνουν καλή δουλειά. Επιπλέον ήταν και οικονομικοί, οπότε αποδείχθηκαν οι κατάλληλοι για μένα.
Η μία pet groomer που είχα πάει αρχικά, πριν από αρκετά χρόνια, μου είχε πει ψέματα και για αυτό έφυγα. Έβλεπα το σκυλί με τραύματα και πληγές, για τις οποίες προφανώς δεν με ενημέρωνε και όταν την ρώτησα μου έλεγε ότι έφταιγε η Άρια, ενώ ήταν ξεκάθαρα ο τρόπος που την κούρευε. Σίγουρα μπορεί κάποιος να συναντήσει τέτοια περιστατικά, γι’ αυτό θέλει και ψάξιμο. Χρειάζεται να βρεις έναν αξιόπιστο άνθρωπο που να μπορείς να συνεννοηθείς και να εμπιστευτείς, αλλά και να τα πάει καλά με το σκυλί».
Ο Κωνσταντίνος από το κομμωτήριο σκύλων, αναλύει στο τέλος τις διαφορές στους κηδεμόνες των σκύλων, παλαιότερα σε σχέση με σήμερα και πώς οι ανάγκες τους έχουν αυξηθεί:
«Οι άνθρωποι πλέον είναι πιο προστατευτικοί με τα σκυλιά τους, κατανοούν πλήρως τις ανάγκες τους και τα περιποιούνται με διαφορετικό και πιο ολοκληρωμένο τρόπο, σε σχέση με παλαιότερα. Πριν από 7-8 χρόνια δεν υπήρχαν μαγαζιά pet grooming. Το κούρεμα γινόταν κυρίως στον κτηνίατρο, με απλή μηχανή, κουρευόταν “σύριζα” το τρίχωμα και φυσικά χωρίς μπάνιο. Πλέον, τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά. Ο κόσμος ακόμα έχει την επιλογή να πάει το σκυλί του στον κτηνίατρο για κούρεμα αν θέλει. Αντ’ αυτού, οι περισσότεροι ψάχνουν και ερευνούν τις επιλογές τους και διαλέγουν αυτό που προτιμούν με βάση τις ανάγκες τους. Επίσης, οι νέοι άνθρωποι είναι όχι μονάχα πιο εξοικειωμένοι με τις ανάγκες του σκύλου, αλλά τους ενδιαφέρει και η αισθητική του. Θέλουν το σκυλί να είναι περιποιημένο, με όμορφα ρούχα, λουράκια και παιχνίδια. Για αυτό πλέον, τα pet shops έχουν αναβαθμιστεί ως προς τα προϊόντα που διαθέτουν και τα περισσότερα από αυτά τείνουν να βαδίζουν με τις τάσεις της “μόδας”».