Τελικά τί είναι το “τζιχάντ” εναντίον της “άπιστης” Δύσης;
Μία μικρή ανασκόπηση της θεωρίας του ισλαμικού ιερού πολέμου (τζιχάντ) εναντίον των 'απίστων' Δυτικών.
Τα πολυαίμακτα τρομοκρατικά πλήγματα στη Βαρκελώνη και το Καμπρίλς αποκαλύπτουν την πραγματικότητα που βιώνει περιοδικά η Δύση τα τελευταία χρόνια, ως στόχος των φανατικών ισλαμιστών. Ορισμένοι ισλαμιστές ιδεολόγοι, όπως ο Αμπντάλα Γιούσουφ Αζάμ, έχουν διακηρύξει την επέκταση του ιερού πολέμου στα εδάφη της Δύσης και δικαιολογούν και τη βία εναντίον των αμάχων.
Στο Κοράνι, το ιερό βιβλίο του Ισλάμ, υπάρχουν εδάφια που σαφώς δικαιολογούν την βία εναντίον των απίστων.
Για παράδειγμα στο εδάφιο 9:5 διαβάζει κανείς: «όταν θα έχουν περάσει οι αγιασμένοι μήνες, σκότωσε τους ειδωλολάτρες όπου μπορείς να τους συναντήσεις, αιχμαλώτισε, ή πολιόρκησέ τους». Ή ακόμη στο κεφάλαιο 9:123 όπου τονίζεται «πολέμησε τους απίστους που είναι δίπλα σου και κάνε τους να νοιώσουν τη σκληρότητά σου».
Αλλά δεν είναι μόνο το Κοράνι που δικαιολογεί τη βία. Ακόμη και η Βίβλος είναι γεμάτη από επεισόδια απίστευτης ωμότητας και κραυγές φανατισμού, ιδίως δε στην Παλαιά Διαθήκη. Η μόνη μεταξύ τους διαφορά έγκειται στο ότι οι χριστιανοί πιστεύουν πως εκείνες οι επικλήσεις στη βία έχουν καταργηθεί στην πράξη, ή πλέον δεν είναι συμβατές με τον σύγχρονο κόσμο και τις αξίες του, ενώ αντίθετα υπάρχει μία μειονότητα από μουσουλμάνους που θεωρούν ότι οι κορανικές προτροπές εξακολουθούν να ισχύουν.
Τη θεωρία του ιερού πολέμου, ή “τζιχάντ” υπερασπίσθηκαν πολλοί μουσουλμάνοι σοφοί κατά τις πρώτες δεκαετίες της ίδρυσής της θρησκείας τον 7ο και 8ο αιώνα. Οι θεωρητικοί αυτοί διέπλασαν το δόγμα του “τζιχάντ” ως διαρκούς πολέμου κατά των απίστων. Ο δε αριθμός των αναφορών που αποδίδονται στον προφήτη Μωάμεθ για τον ιερό πόλεμο είναι αμέτρητες.
Σύγχρονοι θεωρητικοί του τζιχάντ, όπως ο Αιγύπτιος Σαγίντ Κούτμπ, που εκτελέσθηκε στο Κάιρο το 1966 από τον Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ, προσέγγισαν στο βάθος του το θέμα του ιερού πολέμου. Ωστόσο, σε καμμία περίπτωση δεν διακηρύσσει ο Κουτμπ ότι αυτός πρέπει να στρέφεται κατά αθώων. Κάτι που όμως εφαρμόζεται στην πράξη πολλές δεκαετίες αργότερα, όταν οι κατοπινοί εξηγητές του τζιχάντ θεωρούν τους απλούς πολίτες ως συνεργούς των δυτικών κυβερνήσεων που μάχονται το Ισλάμ.
Μία πιο ριζοσπαστική εκδοχή της ανάγνωσης του τζιχάντ γνώρισε μεγάλη διάδοση μέσα από τα κηρύγματα του Αμπντάλα Γιουσούφ Αζάμ (1941-89) ενός Παλαιστίνιου που κατέφυγε στην Ιορδανία μετά τον πόλεμο του 1967 με το Ισραήλ και υπερασπίσθηκε το δόγμα του ιερού πολέμου κατά των απίστων πολύ πιο φανατικά από τον Κουτμπ.
Κατ’ ουσίαν ο Αζάμ, που υπήρξε ένας από τους συνιδρυτές της Αλ Κάιντα, θεωρείται πρόδρομος της έννοιας της «σύγκρουσης των πολιτισμών», μία θεωρία που θα γνωρίσει κατόπιν μεγάλη δημοφιλία και στη Δύση.
Ο Αζάμ υποστήριζε τον γενικευμένο και σε όλα τα μέτωπα πόλεμο κατά των κοσμικών κυβερνήσεων και των Δυτικών, και τα διδάγματά του αυτά επηρέασαν άμεσα και βαθιά τον Οσάμα Μπιν Λάντεν.
Μάλιστα, ο Αϊμάν αλ Ζαουάχρι, υπαρχηγός του Μπιν Λάντεν, στο βιβλίο του «Ιππότες κάτω από τη σημαία του προφήτη» μιλά για έναν «εσωτερικό εχθρό», που ενσαρκώνεται στα άπιστα αραβικά καθεστώτα, αλλά και για έναν «εσωτερικό εχθρό», που είναι η Δύση.
Ο Ζαουάχρι προειδοποιεί πως όσοι μουσουλμάνοι αποδέχονται την ηγεμονία της Δύσης και τους μηχανισμούς κυριαρχίας της, όπως είναι η δημοκρατία, αξίζουν να πεθάνουν. Επίσης μιλά για έναν διαρκή τζιχάντ κατά της Δύσης κι εναντίον των Χριστιανο-Ιουδαίων σταυροφόρων, που θέλουν να εκμηδενίσουν το Ισλάμ.
Στα χρόνια που ακολούθησαν τον θάνατο του Αζάμ, που αναγνωρίζεται ως ο πατέρας του παγκόσμιου τζιχάντ, ο πόλεμος κατά των απίστων απέκτησε περισσότερους πιστούς κι ένταση.
Ο Αζάμ κήρυττε υπέρ ενός Ισλάμ του ιερού πολέμου, που θα αρνείται τον διάλογο και τις διαπραγματεύσεις με τους μη μουσουλμάνους και υποστήριζε πως οι μουσουλμάνοι που αποδέχονται τον συμβιβασμό αποτελούν εχθρούς του αληθινού Ισλάμ.
Ο ίδιος δικαιολογούσε ανοικτά τη θανάτωση των μη μουσουλμάνων, περιλαμβανομένων και γυναικών και παιδιών, όταν θεωρείται πως δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική λύση.
Θεωρείται δε ιδρυτής του γενικευμένου τζιχάντ, καθώς έως τότε όποιος ιερός πόλεμος διεξαγόταν εγγραφόταν αποκλειστικά στο πλαίσιο των εθνικοαπελευθερωτικών, ή επαναστατικών, αγώνων των μουσουλμάνων.
Ο ίδιος έθεσε σε εφαρμογή τη θεωρία του στο Αφγανιστάν, στρατολογώντας τζιχαντιστές από όλον τον πλανήτη για να πολεμήσουν τη Σοβιετική Ένωση, φέρνοντας στο πεδίο της μάχης και τον φίλο και μαθητή του Οσάμα Μπιν Λάντεν.
Το 1989, όταν οι Σοβιετικοί αποσύρθηκαν από το Αφγανιστάν, ίδρυσε την Αλ Κάιντα, αλλά λίγο κατόπιν δολοφονήθηκε στο Πακιστάν με παγιδευμένο με εκρηκτικά αυτοκίνητο.
Η εξόντωση του Αζάμ αποδίδεται στη CIA και τη Μοσάντ, χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν υπάρξει σαφείς αποδείξεις γι’ αυτό.
Ο Αζάμ ασπάσθηκε τη θεωρία του Κουτμπ όταν διακήρυττε τη δημιουργία ‘πρωτοποριών’, ή μικρών πυρήνων αληθινών μουσουλμάνων, που θα συγκροτούνταν αρχικά σε στέρεες βάσεις μέσα στις μουσουλμανικές χώρες και θα επέκτειναν τη δράση τους σε όλα τα στρώματα της κοινωνίας αρχικά, και κατόπιν σε όλον τον πλανήτη.
Αυτές οι πρωτοπορίες θα είχαν αποστολή τους να φέρουν εις πέρας τον ιερό πόλεμο και να μεταφέρουν το Ισλάμ όσο ταχύτερα γίνεται μέσω του τζιχάντ στις περιοχές εκείνες που ήκμαζε το Ισλάμ κατά το παρελθόν, όπως στην προκειμένη περίπτωση στην Ιβηρική Χερσόνησο με το κράτος του Αλ Ανταλούς.
Το έργο του Αζάμ έχει διαδοθεί στα τέσσερα σημεία της Γής, μολονότι στη Βρετανία οι αρχές έκλεισαν τον εκδοτικό οίκο που τύπωνε τα βιβλία του έπειτα από τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001.
Ένα από τα επιτεύγματά του ήταν ότι πήγε ακόμη μακρύτερα τη μέχρι τότε ρητορεία για τον ιερό πόλεμο, την οποία ο ίδιος συνδύασε στην πράξη με τα όπλα, κάνοντας έναν πραγματικό τζιχάντ.
Όπως γράφει ο ίδιος ο Αζάμ, μία ώρα ιερού πολέμου έχει μεγαλύτερη αξία από 70 χρόνια προσευχής και πως επίσης ο ιερός πόλεμος είναι μία ιερή υποχρέωση όλων των μουσουλμάνων, ιδίως εκείνων που ήδη ζουν σε μουσουλμανικά εδάφη και όπου έχουν διεισδύσει οι Δυτικοί.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Γιώργης –Βύρων Δάβος / El Publico