Μαύρα κουτιά και στα αυτοκίνητα: Όσα πρέπει να γνωρίζεις
Οι κατασκευαστές είναι πλέον υποχρεωμένοι να εφοδιάζουν τα μοντέλα τους με καταγραφείς δεδομένων
Οι καταγραφείς δεδομένων, τους οποίους γνωρίζουμε και ως «μαύρα» κουτιά, αποτελούν τη νέα πραγματικότητα των καινούριων αυτοκινήτων.
Αυτά που ακολουθούν είναι τα πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε.
Οι κατασκευαστές που πωλούν καινούρια αυτοκίνητα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία παίρνουν έγκριση τύπου από την 1η Μαΐου 2022 και έπειτα, είναι πλέον υποχρεωμένοι να εφοδιάζουν τα μοντέλα τους με καταγραφείς δεδομένων.
Μάλιστα από το 2024, όλα τα καινούρια αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ε.Ε. θα φέρουν τα λεγόμενα και μαύρα κουτιά στον εξοπλισμό τους ανεξάρτητα από την ημερομηνία που έχει εκδοθεί η έγκριση τύπου.
Ας δούμε λοιπόν μερικά σημαντικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε γι’ αυτές τις νέες συσκευές που έρχονται για να αλλάξουν τα δεδομένα, ειδικά στον τομέα της ανάλυσης των τροχαίων ατυχημάτων από τις αρμόδιες αρχές.
Τι είναι τα μαύρα κουτιά των αυτοκινήτων;
Τα μαύρα κουτιά των αυτοκινήτων, τα οποία ονομάζονται και καταγραφείς δεδομένων (data recorders) είναι ηλεκτρονικές συσκευές που κάνουν ακριβώς αυτό που μας λέει και το όνομα τους: καταγράφουν και αποθηκεύουν μια σειρά από παραμέτρους κατά την οδήγηση. Ένα είδος αυτών των μαύρων κουτιών, οι ταχογράφοι, χρησιμοποιούνται εδώ και πολλά χρόνια στον κλάδο των εμπορικών μεταφορών και συγκεκριμένα στα φορτηγά, συγκεντρώνοντας πληροφορίες για την ταχύτητα κίνησης του φορτηγού, τις ώρες που ένας οδηγός βρίσκεται στο τιμόνι του φορτηγού, ενώ μαζεύουν παράλληλα και δεδομένα για το πού βρίσκεται το φορτίο.
Πού χρησιμεύουν τα μαύρα κουτιά στα αυτοκίνητα;
Τα δεδομένα που συλλέγουν και καταγράφουν τα μαύρα κουτιά τα αυτοκίνητα μπορούν να αξιοποιηθούν ποικιλοτρόπως και προς το παρόν μόνο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Για παράδειγμα τα δεδομένα που καταγράφονται μπορούν να βοηθήσουν τα ερευνητικά κέντρα να παρακολουθήσουν και να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα ενός νέου ή υπάρχοντος συστήματος ασφάλειας και υποβοήθησης -σε πραγματικές συνθήκες- και να βελτιώσουν περαιτέρω μέσα από αυτή τη διαδικασία τη λειτουργία του. Η παρακολούθηση αυτών των συστημάτων σε πραγματικές συνθήκες, δεν ήταν μέχρι τώρα δυνατή και τα μαύρα κουτιά έρχονται για να ανοίξουν ένα νέο κεφάλαιο στον τομέα της οδικής ασφάλειας.
Με τα μαύρα κουτιά μπορεί επίσης να αποκτηθεί πολύτιμη γνώση μέσα από τροχαία ατυχήματα που γίνονται σε πραγματικές συνθήκες αναφορικά με τη συμπεριφορά τόσο του οδηγού που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι όσο και του ίδιου του οχήματος, με το διάστημα καταγραφής να ξεκινά λίγο πριν και να σταματά λίγο μετά από το τροχαίο ατύχημα.
Τα προσωπικά μου δεδομένα μοιράζονται σε τρίτους;
Τα μαύρα κουτιά δεν έχουν σχεδιαστεί για να καταγράφουν και να αποθηκεύουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Βάσει νομοθεσίας, οι συσκευές μπορούν να καταγράφουν δεδομένα μόνο για ένα ελάχιστο χρονικό διάστημα πριν και μετά το ατύχημα. Ακόμη και αυτά τα ανώνυμα δεδομένα δεν αποστέλλονται σε τρίτους, όπως για παράδειγμα μπορεί να είναι μια ασφαλιστική εταιρεία ή μια εταιρεία μάρκετινγκ.
Σε περίπτωση ατυχήματος, στα δεδομένα που αποθηκεύονται στα μαύρα κουτιά έχουν πρόσβαση μόνο οι αρμόδιες αρχές, για να καθορίσουν τα αίτια ενός ατυχήματος. Ανώνυμα δεδομένα μπορούν να επεξεργάζονται και τα παραπάνω ερευνητικά κέντρα, ενώ τα εν λόγω δεδομένα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε περίπτωση τροχαίου από μια ασφαλιστική για να βρεθεί ο υπαίτιος του ατυχήματος. Βάσει της νομοθεσίας για την προστασία των δεδομένων οι συσκευές δεν καταγράφουν στοιχεία όπως είναι η τοποθεσία, η ημερομηνία και η ώρα ενός συμβάντος.
Πόσο επιβαρύνει ένα μαύρο κουτί την τιμή ενός αυτοκινήτου;
Αυτή είναι μια δύσκολη ερώτηση καθώς προς το παρόν δεν υπάρχει σχετική επίσημη δήλωση από κάποιον κατασκευαστή. Ωστόσο ως υποχρεωτικό μέρος του βασικού εξοπλισμού ενός καινούριου αυτοκινήτου, η τελική επιβάρυνση στο κόστος κατασκευής ενός μοντέλου εκτιμάται ότι δεν ξεπερνά τα 100 ευρώ.
Πηγη – CarandMotor