Οι προβλέψεις μας για τους νικητές των Όσκαρ 2020
Ο Γιάννης Γκροσδάνης μας αναλύει τις προβλέψεις του για τα Οσκαρ.
Μια ανάσα πριν το μεγάλο φινάλε και η συντομότερη οσκαρική κούρσα στην πρόσφατη ιστορία της Ακαδημίας φτάνει στο τέλος και φυσικά στην μεγάλη απονομή των βραβείων της χρονιάς, η οποία για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά δεν θα έχει κάποιον κεντρικό παρουσιαστή – οικοδεσπότη. Το μεγάλο στοίχημα αυτής της απονομής είναι αν τελικά τα αδιαφιλονίκητα φαβορί θα βρουν κάποιο εμπόδια στον δρόμο τους για τα Όσκαρ, αν τα Παράσιτα παρά τις 6 υποψηφιότητες τους μπορούν να γράψουν ιστορία ως η πρώτη ξενόγλωσση ταινία που θα κερδίσει το Όσκαρ για την ταινία της χρονιάς ή αν η Ακαδημία θα επιλέξει για ακόμη μια φορά μια σχετικά ασφαλή επιλογή όπως είναι το 1917.
Για να απαντηθούν όλα αυτά θα χρειαστεί να περιμένουμε μέχρι τα ξημερώματα της Δεύτερας. Μέχρι τότε ας δούμε ποιες είναι οι δικές μας προβλέψεις για τους πιθανούς νικητές:
Καλύτερη ταινία
Στην πιο σκληρή μάχη της βραδιάς η επιλογή της Ακαδημίας θα δώσει – πέρα από τον μεγάλο νικητή – το συμβολικό στίγμα μιας αρκετά δυνατής χρονιάς για τα Όσκαρ. Όλα δείχνουν πως η μάχη θα είναι σκληρή άναμεσα σε δύο ταινίες.
Από τη μια το 1917 του Σαμ Μέντες, ο οποίος έχει ξαναζήσει τη χαρά της νίκης στα Όσκαρ πριν από 20 χρόνια χάρη στο American Beauty. Φέτος επιστρέφει με ένα πολεμικό έπος για τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στατιστικά η Ακαδημία προσέχει τις πολεμικές ταινίες τιμώντας το είδος 16 φορές στα 92 χρόνια (Hurt Locker, Άγγλος Ασθενής, Μπρεϊβχαρτ, Η Λίστα του Σίντλερ, Πλατούν, Ο Ελαφοκυνηγός, Πάτον, Η Γέφυρα του ποταμού Κβαϊ, Τα Καλύτερα Χρόνια της Ζωής μας, κ.α.). Η πορεία του 1917 κρύβει βέβαια μέσα του το στοιχείο της έκπληξης καθώς μπήκε στην οσκαρική κούρσα κάπως αργά αλλά βρήκε σιγά σιγά τη θέση της στην προ-όσκαρική κούρσα. Κέρδισε τη Σφαίρα καλύτερης ταινίας και τα σωματειακά βραβεία Παραγωγών, Σκηνοθετών, Φωτογράφων και είχε συμμετοχή σε άλλα τόσα. Όλα αυτά μαζί αποτελούν εφαλτήριο νίκης.
Από την άλλη είναι τα Παράσιτα από τη Νότια Κορέα. Μια ταινία που ξεκίνησε την εκρηκτική πορεία της στις Κάννες κερδίζοντας τον Χρυσό Φοίνικα. Πόσες ταινίες με Χρυσό Φοίνικα κέρδισαν το Όσκαρ καλύτερης ταινίας; Μόλις μια, το 1955 η αμερικάνικη κομεντί (αδιάφορη και ξεπερασμένη πια) Μάρτυ! Στην Αμερική, όπως είπαμε, η υποδοχή ήταν επίσης κάτι παραπάνω από θερμή. Βραβεία κριτικών, Σφαίρες και διακρίσεις – έκπληξη σε σημαντικά σωματειακά βραβεία όπως των Ηθοποιών (που είναι το πολυπληθέστερο σωματείο της Ακαδημίας) και των Σεναριογράφων. Με βάση όλα αυτά το ερώτημα παραμένει: μπορεί μια ταινία με υπότιτλους να κερδίσει στα Όσκαρ; Αυτός είναι ο θρίαμβος που στέρησε η Ακαδημία σε σπουδαίους δημιουργούς και αγαπημένες ταινίες.
Από τον Γαβρά (Ζ) μέχρι τον Μπέργκμαν (Κραυγές και Ψίθυροι) και από τον Ανγκ Λι (Τίγρης και Δράκος) μέχρι τον Αλφόνσο Κουαρόν (Ρόμα). Η νίκη των Παράσιτων εδώ κρύβει έναν συμβολισμό ουσίας: το αληθινό άνοιγμα της αμερικανικής Ακαδημίας στον κόσμο. Θέλουν να παραμείνουν τα Όσκαρ μια αμερικάνικη γιορτή με διεθνείς συμμετοχές ή τους ενδιαφέρει να γίνουν μια πραγματικά διεθνή κινηματογραφική Ακαδημία; Αν το diversity είναι η λέξη που ψάχνουν τα μέλη της Ακαδημίας, τα Παράσιτα είναι η ταινία τους.
Στο βάθος βέβαια υπάρχει και μια ταινία αουτσάιντερ: Το Κάποτε στο Χόλυγουντ επίσης αγαπήθηκε από αρκετά μέλη της Ακαδημίας. Καθόλου τυχαία η εμφάνιση της ταινίας του Ταραντίνο σε 11 κατηγορίες. Αυτή η κινηματογραφική μετα-ιστορία (σινεμά μέσα στο σινεμά) αναπαριστά μια εποχή από τον μαγικό κόσμο του θεάματος που σε κάποια μέλη της Ακαδημίας μπορεί να τους θυμίσει κιόλας τα νιάτα τους και τα υπαρξιακά τους. Αν όμως πάνε προς τα ‘κει τα μέλη της Ακαδημίας βραβεύουν για ακόμη μια φορά τον εαυτό τους. Και αυτό το έχουν κάνει ουκ ολίγες φορές τα τελευταία χρόνια (Birdman, The Artist).
Σκηνοθεσία
Και εδώ η μάχη είναι ανάμεσα σε 1917 και Παράσιτα. Ο Σαμ Μέντες (είχε κερδίσει το Όσκαρ Σκηνοθεσίας και το 2000) με τη νίκη του στο DGA (το βραβείο Σκηνοθετών) έχει το καθαρό προβάδισμα. Μόλις 7 φορές έχει σπάσει η αλυσίδα DGA – Όσκαρ Σκηνοθεσίας τα προηγούμενα χρόνια. Βέβαια τα τελευταία χρόνια το Όσκαρ καλύτερης ταινίας δεν συνοδεύεται υποχρεωτικά και από αυτό της Σκηνοθεσίας. Ωστόσο από το 2009, που η Ακαδημία αναθεώρησε το σύστημα ψηφοφορίας της, η ταύτιση καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας που ίσχυε παραδοσιακά έχει αλλάξει. Οπότε και εδώ ο Μπονγκ Τζουν Χο (που είναι υποψήφιος σε τρεις κατηγορίες) και τα Παράσιτα μπορούν να κάνουν την έκπληξη.
Σενάρια
Στο διασκευασμένο σενάριο έχουμε ίσως μια από τις πιο ανοιχτές κατηγορίες της χρονιάς. Οι σοβαροί διεκδικητές είναι τρεις. Το Jo Jo Rabbit έχει ένα ελαφρύ προβάδισμα καθώς έχει κερδίσει το αντίστοιχο βραβείο του σωματείου σεναριογράφων. Κάποιες ελάχιστες πιθανότητες έχει και η Γκρέτα Γκέργουικ για τις Μικρές Κυρίες. Η συζήτηση για την συμμετοχή γυναικών στα βραβεία ήταν έντονη και φέτος και η Γκέργουϊκ αποτελεί πιθανή επιλογή. Και τέλος υπάρχει και ο Στηβ Ζίλιαν του Ιρλανδού, που ξεκίνησε ως φαβορί αλλά εξελίχθηκε σε μακρινό αουτσαϊντερ.
Στα πρωτότυπα σενάρια η μάχη θα δοθεί ανάμεσα στο Κάποτε στο Χόλυγουντ του Κουέντιν Ταραντίνο και στα Παράσιτα. Ο Ταραντίνο είναι από τους αγαπημένους της Ακαδημίας εδώ καθώς όποτε έχει προταθεί έχει κερδίσει. Το ρεύμα υποστήριξης βέβαια για τα Παράσιτα όπως είπαμε είναι μεγάλο. Η ταινία του Μπονγκ Τζουν Χο είχε κερδίσει επίσης το σωματειακά βραβείο των σεναριογράφων.
Ντοκιμαντέρ – Ξενόγλωσση ταινία
Μια ενδιαφέρουσα πεντάδα ταινιών έφτασε φέτος στην κατηγορία ντοκιμαντέρ. Το American Factory του Netflix (στην παραγωγή βρίσκεται η οικογένεια Ομπάμα) μιλάει για την αγορά εργασίας στην σύγχρονη Αμερική. Μια αγορά εργασίας (σε μια χώρα που θέλει να γίνει great again) στην οποία κινέζικοι κολοσσοί ανοίγουν τα αμερικάνικα εργοστάσια τους προσφέροντας νέες θέσεις απασχόλησης (σε χαμηλότερο κόστος φυσικά). Το αουτσαίντερ εδώ είναι ένα υπέροχο ντοκιμαντέρ από τη Βόρεια Μακεδονία. Το Honeyland αφηγείται την ιστορία μιας γυναίκας μελισσοκόμου και την ιδιαίτερη σχέση ανθρώπου – φύσης.
Σε ότι αφορά τα ξενόγλωσσα ίσως δεν χρειάζεται να πούμε περισσότερα από μια λέξη: Παράσιτα!
Α και Β Ανδρικός
Στα ερμηνευτικά Όσκαρ όπως φαίνεται φέτος δεν θα έχουμε εκπλήξεις. Οι τέσσερις ηθοποιοί που πλασάρονται ως φαβορί έχουν κερδίσει σε Σφαίρες και SAG. Από τα πιο σίγουρα βραβεία της βραδιάς αυτό για τον Γιοακίμ Φίνιξ για την ερμηνεία του στον Τζόκερ. Προετοιμαστείτε λοιπόν για άλλη μια ευχαριστήρια ομιλία (μπορεί και πολιτική μιας που άρχισαν οι εσωκομματικές εκλογές των Δημοκρατικών;) που θα σχολιαστεί ποικιλοτρόπως. Αν υπήρχε πάντως κάποιο αουτσαϊντερ αυτός θα ήταν ο υπέροχος Άνταμ Ντραϊβερ από την Ιστορία Γάμου.
Και στον Β ανδρικό ετοιμαστείτε για μια από τις κορυφαίες στιγμές της οσκαρικής βραδιάς. Με δεδομένη τη νίκη του Μπραντ Πιτ το twitter θα πάρει φωτιά ενώ ο δημοφιλής ηθοποιός δεν αποκλείεται να ποστάρει κάποια χαριτωμένη φωτο προφιλ στα social αγκαλιά με το ερμηνευτικό Όσκαρ που του έλειπε. Αν υπήρχε πάντως πιθανότητα ανατροπής η διπλή παρουσία του Ιρλανδού (με πρώτη επιλογή τον Τζο Πέσι) θα μπορούσε να κάνει εδώ την έκπληξη.
Α και Β Γυναικείος
Από τις τέσσερις ερμηνευτικές κατηγορίες ίσως η πιο ανοιχτή σε κάποια έκπληξη είναι αυτή του Α γυναικείου. Η Ρενέ Ζελβέγκερ σηκώνει την βιογραφία της Τζούντι (Γκάρλαντ) στους ώμους της, παίζει, τραγουδάει, ξετυλίγει ένα εξαιρετικό ψυχογράφημα μιας αγαπημένης σταρ του κλασικού Χόλυγουντ και δίκαια εκτιμάται ως φαβορί. Η μόνη της ανησυχία είναι η Σκάρλετ Γιόχανσον και η διπλή παρουσία της στα Όσκαρ. Στον Α γυναικείο με την ερμηνεία της ως μια δημιουργική και φιλόδοξη ηθοποιός και σκηνοθέτις που αποκτά την ανεξαρτησία της από τον σύζυγο της στην Ιστορία Γάμου και στον β γυναικείο για την ερμηνεία της στο Jojo Rabbit ως μητέρα ενός δεκάχρονου που ανακαλύπτει σταδιακά την φρίκη του φασισμού αλλά και την ματαιότητα του πολέμου (συμβολισμός που είναι ακόμη πιο ελκυστικός για τα μέλη της Ακαδημίας). Εκεί όμως έχει να αντιμετωπίσει μια εκπληκτική ερμηνεία από την συμπρωταγωνίστρια της στην Ιστορία Γάμου, την Λώρα Ντερν.
Animation
Η Ντίσνεϊ – Pixar έχει εδώ παραδοσιακά τον πρώτο λόγο. Η φετινή παρουσία της πάντως είναι προβληματική αν σκεφτεί κανείς ότι το Frozen 2 έμεινε εκτός πεντάδας και ότι το Toy Story 4 έχασε ήδη σε Σφαίρες και Annie (τα Όσκαρ των κινουμένων σχεδίων). Η ανάγκη που εκφράζεται γενικότερα για νέες, εναλλακτικές και πρωτότυπες προτάσεις δίνουν πόντους εδώ στο Κλάους, μια ταινία που προέρχεται από το Netflix και αφορά σε μια διαφορετική αγιοβασιλιάτικη ιστορία.
Μουσική – Τραγούδι
Για τα μουσικά Όσκαρ αφιερώσαμε μια ειδική δημοσίευση παρουσιάζοντας αναλυτικά όλους τους υποψήφιους. Αν υπάρχουν δύο σίγουρα Όσκαρ για τον Τζόκερ σε αυτή την απονομή το ένα αφορά στη μουσική. Η Χιλντούρ Γκουντναντότιρ λοιπόν είναι το ακλόνητο φαβορί της κατηγορίας. Το αουτσάιντερ είναι ο Τόμας Νιούμαν του 1917. Αν η ταινία του Μέντες πάει για σαρωτική νίκη το βράδυ της Κυριακής τότε ο Νιούμαν έχει ελπίδες ανατροπής για το Όσκαρ.
Στο τραγούδι το Rocketman και ο Έλτον Τζον έχουν τον πρώτο λόγο για την διάκριση. Να θυμίσουμε ότι έχει κερδίσει και την Σφαίρα καλύτερου τραγουδιού. Οι πιθανότητες έκπληξης είναι μοιρασμένες ανάμεσα στο Into the Unknow, το τραγούδι του Frozen 2 (το οποίο όμως βρίσκεται εκτός πεντάδας για το animation της χρονιάς) και το Stand Up από την ταινία Harriet με την Σύνθια Ερίβο να ελπίζει ότι μπορεί να γίνει η δεύτερη μαύρη καλλιτέχνιδα (μετά την Γούπι Γκόλντμπεργκ που κερδίζει όλα τα EGOT, δηλ. όλα τα μεγάλα καλλιτεχνικά – ερμηνευτικά βραβεία που δίνονται στις ΗΠΑ (EMMY, Grammy, Oscar & Tony).
Φωτογραφία – Κουστούμια – Διεύθυνση Παραγωγής – Μακιγιάζ
Ένα από τα σίγουρα Όσκαρ του 1917 είναι αυτό της Φωτογραφίας για την αριστουργηματική δουλειά του Ρότζερ Ντίκινς τόσο από αισθητική άποψη όσο και σε ότι αφορά την τεχνικά δύσκολη λήψη του μονοπλάνου. Σε ότι αφορά την Διεύθυνση Παραγωγής τα Παράσιτα με το εντυπωσιακό σπίτι – σκηνικό τους και το Κάποτε στο Χόλυγουντ με την σύνθεση των σκηνικών στα κινηματογραφικά πλατό της δεκαετίας του ’60, τον οικισμό των χίπηδων και τις κατοικίες των σταρ της ταινίας διεκδικούν το Όσκαρ. Η εντυπωσιακή μεταμόρφωση των πρωταγωνιστριών της Βόμβας (ειδικά η εμφάνιση της Σαρλίζ Θέρον και της Νικόλ Κιντμαν) με την βοήθεια του μακιγιάζ αξίζει σίγουρα το Όσκαρ μακιγιάζ. Τέλος τα κλασικά κουστούμια εποχής στις Μικρές Κυρίες και τα πιο σύνθετα – που κινούνται μεταξύ ενός βεστιαρίου παραγωγής και μοντέρνα καθημερινά ρούχα (και έντονα σε ότι αφορά τα χρώματα) της ταινίας του Ταραντίνο διεκδικούν το Όσκαρ Κουστουμιών.
Μοντάζ – Οπτικά & Ηχητικά Εφέ – Ήχος
Η μοναδική ταινία της 9άδας, που δεν βρίσκεται ατυχώς σε καμία μεγάλη κατηγορία, το Κόντρα σε Όλα, φαίνεται πως διεκδικεί με αξιώσεις ένα από τα σημαντικότερα τεχνικά βραβεία των φετινών Όσκαρ, αυτό του μοντάζ. Μεγάλος αντίπαλος του θα είναι τα Παράσιτα, που αν καταφέρουν να κερδίσουν στο μοντάζ βάζουν υποθήκη για κάτι σπουδαίο στη συνέχεια της βραδιάς. Το Κόντρα σε Όλα έχει βέβαια ελπίδες για διάκριση και στα βραβεία ήχου (ηχητικά εφέ και μιξάζ) χάρη στις δυναμικές μηχανές των αυτοκινήτων. Το φαβορί πάντως είναι το 1917 το οποίο ως πολεμική ταινία (Δουνκέρκη, Ίβο Τζίμα, Hurt Locker είχαν εδώ τουλάχιστον μια σίγουρη οσκαρική νίκη) διαθέτει μια εξαιρετική ποικιλία τόσο σε εφέ όσο και σε ήχους.
Δεν ξέρουμε πως αισθάνεται ο Μάρτιν Σκορτσέζε που ο Ιρλανδός του βρίσκεται υποψήφιος στα οπτικά εφέ ανάμεσα σε ταινίες της Marvel ωστόσο δύσκολα θα καταφέρουν να κερδίσουν το σχετικό Όσκαρ, το οποίο διεκδικεί με αξιώσεις το 1917. Το ζήτημα είναι πως το πιο δυνατό χαρτί του Netflix ξεκίνησε την οσκαρική πορεία με μιαπρεμιέρα θριάμβου, αγκαλιάστηκε από τους κριτικούς αλλά κινδυνεύει να μείνει με 10 υποψηφιότητες και καμία νίκη. Δεν είναι ασυνήθιστο αυτό για τον Σκορτσέζε. Η σχέση του άλλωστε με την Ακαδημία είναι αρκετά ιδιαίτερη και έχει ξαναζήσει αντίστοιχες καταστάσεις (πχ το 2002 οι Γκάνγκστερ της Νέας Υόρκης έμειναν επίσης στο μηδέν παρά τις 11 υποψηφιότητες τους).
Διαβάστε επίσης:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ