Οι συνήθειες που άλλαξαν μέσα στην πανδημία

Με την έξαρση του νέου κοροναϊού πολλά άλλαξαν στην καθημερινότητα του καθενός.

Parallaxi
οι-συνήθειες-που-άλλαξαν-μέσα-στην-παν-650339
Parallaxi

Με την έξαρση του κοροναϊού πολλά άλλαξαν στην καθημερινότητα του καθενός. Είτε αναφερόμαστε στο εργασιακό φόρτο είτε το περιβάλλον που εργαζόμαστε (από το γραφείο… στην τραπεζαρία του σαλονιού). Με την ένταξη της κοινωνικής απομόνωσης στις ζωές μας, απομακρυνθήκαμε μέσα σε λίγους μήνες από τους φίλους και τους συγγενείς μας.

Παρακάτω θα βρείτε μερικές από τις συνήθειες μας που άλλαξαν – ίσως και για πάντα- λόγω της πανδημίας:

#1 Οι αγορές και ο τρόπος πληρωμής

εικόνα: Unsplash

Για να μειωθούν οι επαφές κατά την διάρκεια μιας αγοράς, οι περισσότεροι στράφηκαν στην χρήση της κάρτας, ακόμα και στα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shop). Σχεδόν τέσσερις στους πέντε (78%) καταναλωτές έχουν αλλάξει τον τρόπο πληρωμής για τις αγορές τους, συμπεριλαμβανομένων των διαδικτυακών αγορών -όταν είναι δυνατόν (49%), χρησιμοποιούν ανέπαφες πληρωμές (48%) και δεν χρησιμοποιούν συχνά μετρητά (46% ). Η πλειοψηφία (70%) των καταναλωτών έχει χρησιμοποιήσει μια νέα μέθοδο πληρωμής για πρώτη φορά, συμπεριλαμβανομένου ενός 26% που έχει πληρώσει ανέπαφα για αγορές σε κατάστημα, για είδη παντοπωλείου ή είδη οικιακής χρήσης (34%), για παραλαβή γεύματος από εστιατόριο (28%), για αγορά στο διαδίκτυο με παραλαβή στη συνέχεια από το κατάστημα (25%).

#2 Η διατροφή

Η πανδημία επηρέασε και τις αγοραστικές και τις διατροφικές συνήθειες του καταναλωτικού κοινού, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) σε δείγμα 750 ατόμων την περίοδο 29 έως 31 Αυγούστου 2020.

Αναφορικά με τις επισκέψεις για αγορές τροφίμων, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε ότι ο μέσος αριθμός εβδομαδιαίων επισκέψεων για αγορές τροφίμων έχουν μειωθεί από 13,6 τον Δεκέμβριο του 2019 σε 8,2 τον Αύγουστο του 2020, δηλαδή κατά 40%, αλλά παρουσιάζει αύξηση κατά 35% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2020, όταν ο μέσος αριθμός επισκέψεων ήταν μόλις 6,1. Επίσης, καταγράφεται είναι μία αυξημένη τάση παρασκευής και μαγειρικής στο σπίτι, κυρίως στο φαγητό με αύξηση 31% και στον καφέ 25%, αλλά και σε γλυκά, σπιτικά σνακ και ψωμί.

#3 Διαπροσωπικές σχέσεις

H πανδημία επηρέασε τις διαπροσωπικές σχέσεις με πρωτοφανή τρόπο, αναγκάζοντας όλους ανεξαιρέτως να ζήσουν πιο κοντά με μερικούς ανθρώπους και πιο μακριά από άλλους. Η ζωή στην καραντίνα απαίτησε στενή, συνεχή επαφή με τις οικογένειες και τους συνεργάτες, τη στιγμή που τα μέτρα έκαναν τους πάντες να απομονωθούν από τους φίλους και τις ευρύτερες κοινότητες.

Πιο συγκεκριμένα, το περιβάλλον περιορισμού, σε συνδυασμό με το οικονομικό άγχος που προκαλείται από μια οικονομία που επιβαρύνει η Covid-19, οδήγησε θα λέγαμε σε αύξηση των συγκρούσεων μεταξύ συζύγων, σύμφωνα με την Susanne Choi, κοινωνιολόγο σε πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ. Σε πιο ακραίες περιπτώσεις, αυτές οι συγκρούσεις που προέκυψαν κατά το lockdown οδήγησαν σε αύξηση των περιπτώσεων ενδοοικογενειακής βίας. Ενώ, υπήρξε και αυξητικής τάση στα διαζύγια.

#4 Η γυμναστική

Μέσα στην καραντίνα, οι Fitness enthusiast αναγκάστηκαν να μεταφέρουν το χόμπι τους από την αίθουσα του γυμναστηρίου… στο σπίτι τους ή σε εξωτερικούς χώρους. Πολλοί στραφήκαν στα διαδικτυακά μαθήματα, τις εφαρμογές γυμναστικής ενώ άλλοι σε youtubers και influencers.

Ο James Stark, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικών Ανθρωπιστικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Leeds στην Αγγλία σχολίασε: «Τα γυμναστήρια έχουν και έναν δυνατό κοινωνικό ρόλο. Αποτελούν μέρος της κοινωνικοποίησης μας. Όταν όλα ομαλοποιηθούν, είναι πολύ πιο πιθανό ο κόσμος να επιστρέψει εκεί για να ανακτήσει την ανθρώπινη επαφή που θα στερηθεί από τα pixel του zoom, το youtube και τα live στο Instagram ή από το μοναχικό τρέξιμο το βράδυ στο πάρκο».

#5 Ψυχαγωγία και ενημέρωση

Καθώς ο κόσμος αναγκάστηκε να μείνει στο σπίτι, λόγω του κορoνaϊού, στράφηκε στα ψηφιακά μέσα ψυχαγωγίας, τα οποία είδαν τα έσοδά τους να διογκώνονται, κατά 26%, το 2020. Το βίντεο OTT (over-the-top) είδε τα παγκόσμια έσοδά του να διογκώνονται κατά 26% το 2020. Η έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας streaming Disney+ στα τέλη του 2019 με πρόβλεψη για 60 εκ. εως 90εκ. συνδρομητές ως το 2024, έφτασε τους 60,5 εκ. συνδρομητές στις αρχές Αυγούστου 2020.

Ωστόσο παρατηρήθηκε και η συνεχιζόμενη πτώση των εφημερίδων και καταναλωτικών περιοδικών παγκοσμίως που επιταχύνθηκε απότομα το 2020, με τα γενικά έσοδα να μειώνονται πάνω από 14% και τα καταναλωτικά περιοδικά να έχουν υποστεί το μεγαλύτερο πλήγμα. Τα έσοδα από τα βιβλία προβλέπεται να συνεχίσουν την ανοδική πορεία τους, με σύνθετη αύξηση 1,4% ετησίως μεταξύ του 2019 και του 2024, φτάνοντας στα 64,7 δισ. δολάρια ΗΠΑ.

#6 Μόδα

Κατά την διάρκεια της καραντίνας, τα αγαπημένα μας ρούχα παρέμειναν στην ντουλάπα ενώ οι πιτζάμες και οι φόρμες κυριάρχησαν. Λόγω της αδυναμίας εξόδου, οι αγορές ενδυμάτων και υποδημάτων περιορίστηκαν. Ωστόσο, τα βασικά κομμάτια μια γκαρνταρόμπας προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές. Οι παντόφλες, τα άνετα παπούτσια και τα αθλητικά αντικατέστησαν τις μπότες, τα τακούνια και όλα τα άβολα παπούτσια που συνηθίζαμε να φοράμε.

#7 Πένθος

Το πένθος εν μέσω μιας παγκόσμιας πανδημίας επιδεινώνει την αίσθηση της απώλειας, ειδικά όταν δεν μπορούμε να αποχαιρετήσουμε το αγαπημένο μας πρόσωπο όπως θα του άξιζε. Οι περιορισμοί για την αποφυγή της εξάπλωσης COVID-19, έχουν αλλάζει τον τρόπο που γίνονται οι κηδείες, όταν το πένθος μέσα στην απομόνωση γίνεται ακόμα πιο βαρύ.

Η γραμμή πένθους GriefLine δέχεται αυξημένες εισερχόμενες κλήσεις από ανθρώπους που έχουν χάσει οικείους τους και αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν την απώλεια, εν μέσω των διάφορων περιορισμών COVID-19 σε ολόκληρη την Αυστραλία. Νοιώθουν πολύ μόνοι στο πένθος τους και στερούνται την ζεστασιά που θα είχαν, από τον κοινωνικό τους κύκλο, σε αυτές τις δύσκολες στιγμές θλίψης και απώλειας τονίζει η κα. Godfrey.

Η Δρ. Bianca Brijnath, ιατρική ανθρωπολόγος και διευθύντρια κοινωνικής γεροντολογίας στο Εθνικό Ινστιτούτο Ερευνών Γήρανσης επισημαίνει πως πριν την πανδημία, όσοι έχαναν κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο κάπου στο εξωτερικό, έκαναν τα αδύνατα – δυνατά να ταξιδέψουν και να παρευρεθούν στην κηδεία. Αυτό δεν είναι πλέον δυνατόν και σίγουρα είναι πολύ δύσκολο λέει.

#8 Νοοτροπία

ΕΙΚΟΝΑ ΑΡΧΕΙΟΥ

Η πανδημία ενισχύει τόσο τον εθνικισμό όσο και το κοινοτικό πνεύμα προκαλώντας αλλαγές απόψεων που θα χρειάζονταν χρόνια για να διαμορφωθούν, σύμφωνα με μια έρευνα που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα. Σύμφωνα με νέα έρευνα, οι άνθρωποι φαίνονται πιο πρόθυμοι και ενήμεροι όσον αφορά τα κοινά, ενώ παράλληλα είναι πιο έντονη μια ροπή προς τον εθνικισμό.

Η έρευνα που διενεργήθηκε σε έξι χώρες αποκαλύπτει ότι η πανδημία οδήγησε περισσότερους ανθρώπους στο να θέλουν να εργαστούν για οργανισμούς με έργο τους την βελτίωση των κοινωνικών συνθηκών, είπαν οι ερευνητές. «Οι άνθρωποι θέλουν να συμβάλλουν και ενδιαφέρονται περισσότερο για την κοινωνική βελτίωση. Γίνονται λίγο λιγότερο εγωιστές».

*Με πληροφορίες από ΑΠΕ ΜΠΕ/ startupper/ Elle/newmoney/ sbs/ news247

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα