Πώς η Covid-19 θα “τροφοδοτεί” για χρόνια τον κινηματογράφο

Τι λέει ο Δημήτρης Σπύρου, καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους.

Parallaxi
πώς-η-covid-19-θα-τροφοδοτεί-για-χρόνια-τον-690595
Parallaxi

Για πρώτη φορά στην ιστορία του, το 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους διεξάγεται διαδικτυακά, από σήμερα (28/11) ως τις 5 Δεκεμβρίου 2020. Μέσα από την πλατφόρμα online.olympiafestival.gr και εντελώς δωρεάν (μόνο μια τυπική εγγραφή χρειάζεται), μικροί και μεγάλοι από κάθε γωνιά της Ελλάδας θα μπορούν να απολαύσουν τις ταινίες των διαγωνιστικών τμημάτων και τις δημιουργίες παιδιών και νέων από 47 συνολικά χώρες, καθώς και τα ποικίλα εργαστήρια και αφιερώματα που, όπως κάθε χρόνο, πλαισιώνουν το Φεστιβάλ.

«Πρόθεσή μας ήταν το Φεστιβάλ να γίνει με φυσικό ή τουλάχιστον με υβριδικό τρόπο, αλλά δεν είχαμε άλλη επιλογή μετά το τελευταίο lockdown. Ωστόσο, είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε αυτό το online στο έπακρο και να δούμε όλα τα θετικά που μπορούμε να έχουμε», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Δημήτρης Σπύρου, καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους. Σε αυτό, όπως μας εξηγεί, θα βοηθήσει πολύ η διαδικτυακή εμπειρία που αποκτήθηκε από τον προηγούμενο Μάρτιο. «Όταν έκλεισαν τα σχολεία, και πριν από το ολοκληρωτικό πρώτο lockdown, το Φεστιβάλ ήταν ο πρώτος φορέας που ανταποκρίθηκε άμεσα στις διαδικτυακές δράσεις τόσο με προβολές ταινιών για τις οποίες είχαμε εξασφαλίσει τα δικαιώματα προβολής και livestreaming (σ.σ. προβάλλονταν δωρεάν δυο φορές την ημέρα μια ταινία, επί δυο μήνες) όσο και με τα εργαστήρια και τα διάφορα προγράμματα που αναπτύχθηκαν διαδικτυακά. Έχουμε λοιπόν την εμπειρία αυτής της δραστηριότητας, καθώς και μια ολόφρεσκη πλατφόρμα, υπερσύγχρονη και δυνατή. Επίσης, έχουμε επεξεργαστεί επιπλέον διαδικτυακό οπτικοακουστικό υλικό, γιατί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση πρέπει να γίνεται με σύγχρονη και ασύγχρονη διδασκαλία. Είμαστε, δηλαδή, πιο έτοιμοι και πιο έμπειροι και με περισσότερα διαδικτυακά εργαλεία. Έτσι μπορούμε πραγματικά να φτάσουμε μέχρι και το τελευταίο σπίτι της Ελλάδας», συμπληρώνει.

Εδώ να σημειώσουμε ότι οι προβολές του διαγωνιστικού προγράμματος αφορούν μόνο τη χώρα μας, υπάρχει δηλαδή γεωγραφικός περιορισμός. «Είναι το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων. Και όχι μόνο. Εμείς θα ζητούσαμε και για την Κύπρο να μην υπάρχει περιορισμός, αλλά έτσι θα εξουθενώναμε οποιοδήποτε άλλο παιδικό φεστιβάλ ήθελε να γίνει εκεί», διευκρινίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Αντίθετα, οι ταινίες που φτιάχνουν τα παιδιά στο πλαίσιο της Camera Zizanio προβάλλονται παντού. «Δεν υπάρχει γεωγραφικός περιορισμός στις ταινίες αυτές, το ίδιο και σε διάφορα εργαστήρια. Επίσης το αφιέρωμα στον Τζιάνι Ροντάρι (σ.σ. στον Ιταλό συγγραφέα και πρωτοπόρο του σύγχρονου παραμυθιού) είναι ανοικτό και για την Ιταλία», πληροφορεί το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Στο φετινό, 23ο Φεστιβάλ, διαγωνίζονται 90 ταινίες επαγγελματιών, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας, κινουμένων σχεδίων και ντοκιμαντέρ, πρόγραμμα που, όπως κάθε χρόνο επέλεξε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του. «Το πρόγραμμα, όπως πάντα, προσπαθούμε να καλύπτει όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες και εκτός από τις χώρες με αναπτυγμένη κινηματογραφική βιομηχανία να γνωρίσουμε και νέες κινηματογραφίες. Έτσι και φέτος έχουμε πάρα πολλά τέτοια παραδείγματα, όπως η μεγάλου μήκους ‘Λουνάνα, ένα γιακ μες στην τάξη’, η πρώτη ταινία από το Μπουτάν που προβάλλεται στην Ελλάδα, η οποία μάλιστα εκπροσωπεί τη χώρα αυτή στα Όσκαρ. Επίσης, ταινίες από τη Μιανμάρ, το Κιργιστάν, το Καζακστάν, το Αφγανιστάν, το Ιράκ, την Κολομβία, το Περού, το Κονγκό», αναφέρει ο κ. Σπύρου.

Όσο για τα θέματα που θίγονται, για άλλη μια φορά η γκάμα είναι πολύ μεγάλη. «Πραγματικά οτιδήποτε συμβαίνει στις σύγχρονες κοινωνίες υπάρχει», τονίζει, επισημαίνοντας μια ακόμη σημαντική ενότητα του Φεστιβάλ: τις ταινίες που αφορούν τα ΑμεΑ. «Υπάρχουν πολύ λίγες ταινίες που είναι πραγματικά έργα τέχνης όσον αφορά την προσέγγιση ζητημάτων για ΑμεΑ. Φέτος, έχουμε μια πολύ καλή ομάδα ταινιών γύρω από αυτά τα θέματα, οι οποίες βρίσκονται σκόρπιες μέσα στο διαγωνιστικό πρόγραμμα, σε όλα τα τμήματα, από ντοκιμαντέρ ως animation και μυθοπλασία», ενημερώνει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Η πιο επίκαιρη θεματολογία ωστόσο αφορά την Covid-19, που προσεγγίζουν με κάθε τρόπο τα παιδιά σε πολλές ταινίες τους, στο πλαίσιο της Camera Zizanio. Το καυτό αυτό ζήτημα δεν θα μπορούσε να απασχολήσει τόσο σύντομα τις ταινίες των επαγγελματιών, λόγω και των περιορισμών που υπάρχουν. Όμως για τα παιδιά ήταν κάτι άμεσο. Θεωρεί ότι η πανδημία θα απασχολήσει τις ταινίες των κινηματογραφιστών τις επόμενες χρονιές; «Είμαι σίγουρος», μας απαντά. «Πάρα πολλές επαγγελματικές ταινίες γενικά για ενήλικες, αλλά και για παιδιά, θα έχουν ως αφετηρία τους το θέμα της Covid, του εγκλεισμού δηλαδή λόγω της πανδημίας. Θα είναι ένα θέμα που θα τροφοδοτεί για χρόνια τον κινηματογράφο. Δυστυχώς, αλλά δεν γίνεται αλλιώς γιατί είναι πολλά τα πράγματα που έχουν συμβεί, από οικονομικές καταστροφές και θάνατοι ως ασθένειες και ψυχολογικά προβλήματα. Ο κινηματογράφος σίγουρα θα τα εκφράσει όλα αυτά», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Εκτός από τις δημιουργίες του διαγωνιστικού τμήματος και της Camera Zizanio, πολλές ακόμα ταινίες θα προβληθούν στα αφιερώματα και εργαστήρια του Φεστιβάλ. Όπως η ταινία «Λιάνα» των Aaron και Amanda Kopp που πλαισιώνει το εργαστήριο για τους Griot (γκριό), τους αφηγητές ιστοριών που υπάρχουν μέχρι και σήμερα στις υποσαχάριες χώρες της δυτικής Αφρικής. Επίσης, με ενδιαφέρον αναμένεται το Στρογγυλό Τραπέζι για τον Τζιάνι Ροντάρι στις 2/12, ώρα 18:00, που θα πραγματοποιηθεί μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας. Και πάρα πολλά ακόμα. Γιατί, όπως μας επισημαίνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, «τίποτα από ό,τι είχε προγραμματιστεί δεν περιορίστηκε».

*Εγγραφές στο https://online.olympiafestival.gr/page/help/?fbclid=IwAR00KhunPbf1uyZgGw_A6G3-i7o1XHz0t7_FuZqCh4Os5rJQfdpo-Tp8VIU

Ελένη Μάρκου/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα