Life

Quiet Cracking: Η νέα «σιωπηλή» κρίση που απειλεί τους χώρους εργασίας

Γιατί η ψυχική εξάντληση στη δουλειά εμποδίζει τους εργαζομένους από το να παραιτηθούν;

Χρυσάνθη Αρχοντίδου
quiet-cracking-η-νέα-σιωπηλή-κρίση-που-απειλεί-τ-1373812
Χρυσάνθη Αρχοντίδου

Με την Τεχνητή Νοημοσύνη να «απειλεί» ολοένα και περισσότερες θέσεις εργασίας, τα bonus και τις αυξήσεις σε μισθούς να σημειώνουν πτώσεις, η ψυχική υγεία των εργαζομένων φαίνεται να «σπάει» καθημερινά.

«Εργασιακό burnout», «σιωπηλή παραίτηση» και το πιο πρόσφατο και ίσως πιο απειλητικό trend στη λίστα των εργασιακών προβλημάτων: «quite cracking». 

Η «σιωπηλή κατάρρευση» είναι το νέο φαινόμενο στον χώρο εργασίας που σαρώνει τα γραφεία. Σημαίνει πως οι εργαζόμενοι συνεχίζουν να πηγαίνουν και να κάνουν κανονικά τη δουλειά τους, όμως αγωνίζονται σιωπηλά ενώ το κάνουν.

Το «quite cracking» αναφέρεται στο επίμονο συναίσθημα δυσαρέσκειας στον χώρο εργασίας, που συνήθως οδηγεί στη συναισθηματική αποσύνδεση, την κακή απόδοση του εργαζομένου και ταυτόχρονα την έντονη επιθυμία του να παραιτηθεί, σύμφωνα με μια νέα έκθεση της πλατφόρμας εκμάθησης cloud TalentLMS, η οποία επινόησε τον όρο.

Αν και πρόκειται για δύο διαφορετικές αντιδράσεις στην εξάντληση και το άγχος, η «σιωπηλή κατάρρευση» μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να οδηγήσει σε «ήσυχη παραίτηση», σύμφωνα με τους ειδικούς.

Οι εργαζόμενοι είναι απογοητευμένοι από την έλλειψη ευκαιριών για την επαγγελματική τους εξέλιξη, αλλά και το γεγονός ότι γραφεία έχουν ήδη αρχίσει να… «αδειάζουν» το προσωπικό για να κάνουν χώρο για το ΑΙ, ενώ ταυτόχρονα δέχονται συνεχείς πιέσεις να κάνουν περισσότερα με λιγότερα μέσα και αμοιβές.

Φοβούμενοι όμως να εκφράσουν την άποψή τους και να διακινδυνεύσουν τη θέση τους σε ένα δυσμενές εργασιακό κλίμα, οι εργαζόμενοι απομακρύνονται… σιωπηλά, αλλά μαζικά από τους εργοδότες τους.

Περίπου το 54% των εργαζομένων αναφέρουν ότι αισθάνονται δυσαρεστημένοι στην εργασία τους, με συχνότητα που κυμαίνεται από περιστασιακή έως συνεχή, σύμφωνα με μια έκθεση του 2025 από την TalentLMS.

Πάνω από το ένα τέταρτο (28%) των εργαζομένων γραφείου έχουν βιώσει εξουθένωση στις τρέχουσες θέσεις τους, με το 52% να έχει αναγκαστεί να πάρει άδεια λόγω αυτού, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας λογισμικού Resource Guru σε 2.000 υπαλλήλους γραφείου.

Για τους εργοδότες, αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια συγκλονιστική απώλεια 438 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην παγκόσμια παραγωγικότητα μόνο το τελευταίο έτος.

Πηγή: Unsplash

Ποια είναι τα σημάδια;

Η Dannielle Haig, επιχειρησιακή ψυχολόγος και ιδρύτρια της DH Consulting, προειδοποιεί ότι το ήσυχο σπάσιμο είναι ιδιαίτερα επιζήμιο, επειδή μπορεί να «περάσει απαρατήρητο» για μεγάλο χρονικό διάστημα.

«Μπορεί να εμφανιστεί με τρόπους που είναι εύκολο να αγνοηθούν, όπως μείωση της δημιουργικότητας, πιο αργές αποφάσεις, περισσότερα λάθη ή λιγότερη συνεργασία», εξηγεί.

Οι επιχειρήσεις πρέπει να προσέχουν όταν οι εργαζόμενοι παίρνουν περισσότερες άδειες λόγω γενικόλογων αιτιών, όπως πονοκέφαλοι ή εξάντληση.

«Ίσως παρατηρήσετε ότι κάποιος που παλιά ήταν πρόθυμος να λύσει προβλήματα, πλέον αρκείται στα απολύτως βασικά», προειδοποιεί η Haig.

Αυτό μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για την παραγωγικότητα και την απόδοση της επιχείρησης και μπορεί επίσης να βλάψει τη φήμη μιας επιχείρησης.

Ο Shay Deeny, διευθυντής ερευνών και ψυχολόγος, συμβουλεύει τους εργοδότες να εντοπίζουν εγκαίρως τα σημάδια του ήσυχου σπασίματος. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί αν εξοπλιστούν οι μάνατζερ με δεξιότητες για να εντοπίζουν διακριτικές αλλαγές στη συμπεριφορά, τη διάθεση και την απόδοση, καθώς και αν εφαρμόζονται τακτικοί έλεγχοι ευεξίας.

Περίοδοι αποφόρτισης μπορούν επίσης να ενσωματωθούν στα ωράρια των εργαζομένων για να προληφθεί η εξουθένωση.

«Η ψυχολογική ασφάλεια πρέπει να είναι προτεραιότητα και οι εργοδότες να καλλιεργούν ένα περιβάλλον όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να μιλούν ανοιχτά για το φόρτο εργασίας και τη συναισθηματική πίεση χωρίς φόβο για την καριέρα τους. Οι ηγέτες έχουν κρίσιμο ρόλο εδώ, επιδεικνύοντας δημόσια τη φροντίδα για τη δική τους ευεξία – έτσι στέλνουν ξεκάθαρο μήνυμα ότι η αυτοφροντίδα εκτιμάται στον οργανισμό», λέει ο Deeny.

Πηγή: Unsplash

To οικονομικό τραύμα στον χώρο εργασίας

Το οικονομικό τραύμα στον χώρο εργασίας μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη σιωπηλή κατάρρευση των εργαζομένων.

Το οικονομικό τραύμα στον χώρο εργασίας μπορεί να περιγραφεί ως η βλάβη που προκαλείται από επανειλημμένη έκθεση σε οικονομικά εκμεταλλευτικές, άνισες ή εχθρικές συνθήκες εργασίας, οι οποίες αναγκάζουν το άτομο να υιοθετεί συμπεριφορές επιβίωσης προκειμένου να εξασφαλίσει έναν μισθό. Αυτό περιλαμβάνει:

  • Χρόνια υποπληρωμή ή στασιμότητα μισθών, παρά την αύξηση των ευθυνών.

  • Οικονομική αστάθεια λόγω απολύσεων, αναδιαρθρώσεων ή επισφαλών συμβολαίων τύπου “gig”.

  • Έλλειψη πρόσβασης σε παροχές όπως υγειονομική περίθαλψη ή πληρωμένη άδεια, γεγονός που καθιστά την παραίτηση μη ρεαλιστική ή επικίνδυνη.

  • Τοξική διοίκηση ή διακρίσεις στην κουλτούρα του οργανισμού, τις οποίες οι εργαζόμενοι υπομένουν επειδή οι οικονομικές τους υποχρεώσεις δεν τους αφήνουν άλλες επιλογές.

Για εκατομμύρια εργαζόμενους, η αποχώρηση από μια δουλειά δεν είναι τόσο απλή υπόθεση όσο η υποβολή μιας επιστολής παραίτησης.

Χρέη, οικογενειακές υποχρεώσεις και το συνεχώς αυξανόμενο κόστος ζωής μετατρέπουν τον χώρο εργασίας ταυτόχρονα σε πηγή βλάβης και μέσο επιβίωσης.

Αυτή η διττή πραγματικότητα – το να βλάπτεσαι από το ίδιο σύστημα από το οποίο εξαρτάσαι για να ζήσεις – βρίσκεται στον πυρήνα του οικονομικού τραύματος στον χώρο εργασίας και είναι αυτή που ταυτόχρονα εμποδίζει τους εργαζομένους από την παραίτησή τους, γεγονός που τους οδηγεί στην… «σιωπηλή κατάρρευση».

*Με πληροφορίες από Business Insider, Forbes, talentlms

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα