Σαν σήμερα τα Post-it μπήκαν στη ζωή μας
Μπορεί τα κίτρινα χαρτάκια να μας είναι πλέον πολύτιμα, η εταιρεία όμως που τα δημιούργησε, τα θεωρούσε κάποτε «άχρηστα».
Τα μικρά κίτρινα χαρτάκια για σημειώσεις και υπενθυμίσεις, μπορεί για εμάς να είναι πολύτιμα αλλά για την εταιρeία που τα δημιούργησε, κάποτε ήταν «άχρηστα».
Η 3Μ παράγει σήμερα 50 δισεκατομμύρια Post-it τον χρόνο και πραγματοποιεί τζίρο ενός δισεκατομμυρίου από τα κίτρινα χαρτάκια που βρίσκονται σε κάθε γραφείο. Για την ακρίβεια, τα Post-it κυκλοφορούν πλέον σε 57 διαφορετικά χρώματα, 27 μεγέθη και 20 αρώματα.
Και όλα αυτά, έγιναν κατά λάθος. Η ιστορία αυτή ξεκινά το 1967, όταν μια μέρα ο Σπένσερ Σίλβερ δούλευε στο εργαστήριο της 3M, προσπαθώντας να φτιάξει μία κόλλα που να είναι πιο ισχυρή από όσες ήδη κυκλοφορούσαν. Αντ΄ αυτού, κατέληξε να εφεύρει τα μικροσφαιρίδια, μικρά στρογγυλά σωματίδια που κολλάνε, χωρίς να διαλύονται ή να λιώνουν. Αρχικά, η 3M δεν ήξερε πώς να χρησιμοποιήσει αυτή την εφεύρεση.
«Μία λύση που αναζητά πρόβλημα»
Ήταν, όπως έλεγε ο Σίλβερ, «μία λύση που αναζητά πρόβλημα». Όμως το 1974, ο συνάδελφός του Αρτ Φράι του πρότεινε να χρησιμοποιήσει αυτή την κολλητική ουσία για να κολλά τους σελιδοδείκτες στο βιβλίο των ύμνων του ώστε να μην πέφτουν, όταν έψελνε στην εκκλησία.
Κάπως έτσι, δημιουργήθηκε το προϊόν που αρχικά ονομάστηκε «Press ‘n’ Peel». Η 3M το έβγαλε στην αγορά το 1977, αλλά δεν απογειώθηκε παρά μετά το 1980, όταν και μετονομάστηκε σε Post-it.
Το χρώμα επιλέχθηκε… κατά τύχη
Αυτό που λίγοι γνωρίζουν είναι ότι το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα των Post-it (το οποίο ονομάζεται Canary Yellow), δεν ήταν αποτέλεσμα κάποιας έρευνας αγοράς ή προσεκτικής επιλογής, όπως συνήθως συμβαίνει με τα καταναλωτικά προϊόντα που στοχεύουν στην κορυφή. Στην πραγματικότητα, επιλέχθηκε κατά τύχη, απλά γιατί οι άνθρωποι που δούλευαν πάνω στο project πήγαν στο διπλανό εργαστήριο για να ζητήσουν χαρτί και εκεί βρήκαν μόνο… κίτρινο.
Το 1997, η πατέντα της 3M έληξε, με αποτέλεσμα να ανοίξει ο δρόμος για τους ανταγωνιστές της εταιρείας να φτιάξουν τα δικά τους χαρτάκια. Όμως, το όνομα Post-it και το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα αποτελούν ακόμα σήμα κατατεθέν που ανήκει στην 3M. Και βέβαια, τα Post-it είναι ένα από τα πρώτα σε πωλήσεις ανάμεσα στα καταναλωτικά προϊόντα αυτού του βιομηχανικού κολοσσού που φτιάχνει περισσότερα από 55.000 διαφορετικά είδη.
Όσο για τον ίδιο τον Σίλβερ, ο οποίος στα χρόνια του στην 3M εξασφάλισε 37 πατέντες και κέρδισε αρκετά βραβεία, αποσύρθηκε από την εταιρεία το 1996. Πέθανε το 2021.
Πηγή: in.gr