Whatsapp: Πουλάει τελικά προσωπικά δεδομένα των χρηστών του;

Πώς βγάζει χρήματα η εφαρμογή;

Parallaxi
whatsapp-πουλάει-τελικά-προσωπικά-δεδομένα-τ-315541
Parallaxi

To Whatsapp είναι μια εφαρμογή που χρησιμοποιούν δισεκατομμύρια χρήστες ανά τον κόσμο, εντελώς δωρεάν και χωρίς διαφημίσεις, για να επικοινωνούν μέσω μηνυμάτων.

Σκεφτείτε, μόνο, την ενέργεια και την υπολογιστική δύναμη που χρειάζεται για την κρυπτογράφηση των μηνυμάτων αυτών και τη μεταφορά τους μέσω διακομιστών και data centers ανά τον κόσμο.

Whatsapp: Η βοήθεια από τη «μαμά» Meta

Με το Whatsapp να έχει ξεπεράσει φέτος το όριο των 3 δισεκατομμυρίων χρηστών, θα μπορούσαμε να πούμε με σιγουριά ότι η εταιρεία τα πάει καλά.

Φυσικά, βοηθά το γεγονός ότι πίσω από το WhatsApp βρίσκεται μια τεράστια μητρική εταιρεία: η Meta, που κατέχει επίσης το Facebook και το Instagram.

Μόνο και μόνο αυτό αρκεί, θα μπορούσε να πει κανείς. Ακόμα και αν το Whatsapp ήταν επιζήμιο, τα δισεκατομμύρια που διαθέτει η Meta αρκούνε για να το κρατάνε ζωντανό.

Τουναντίον, όμως, το Whatsapp φαίνεται να είναι κερδοφόρο: σύμφωνα με το Investopedia, τα ετήσια έσοδά του το 2023 εικάζεται ότι ανήλθαν σε περίπου 1,3 δισ. δολάρια, ενώ την προηγούμενη χρονιά ήταν 906 εκατ. δολάρια. Δυστυχώς, η Meta δεν δίνει στοιχεία για τα έσοδά ανά κάθε brand που διαθέτει.

Whatsapp Να σημειώσουμε ότι προτού εξαγοραστεί από τη Meta το 2014, το Whatsapp χρέωνε σε κάποιες χώρες ετήσια συνδρομή της τάξης του 1 ευρώ.

Πώς λοιπόν το WhatsApp βγάζει χρήματα;

H εταιρεία βγάζει τον κύριο όγκο των κερδών της από το Whatsapp for Business, την εφαρμογή που δημιούργησε για εταιρικούς πελάτες.

Αυτό το εργαλείο επιτρέπει σε μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις να επικοινωνούν με τους απλούς χρήστες σε μεγάλη κλίμακα. Οι εταιρείες πληρώνουν για να στέλνουν μηνύματα στους πελάτες (π.χ., ένα κατάστημα που σας ενημερώνει για την αγορά σας ή μια αεροπορική εταιρεία που σας στέλνει κάρτα επιβίβασης), με χρεώσεις που βασίζονται στη χώρα και τον όγκο των μηνυμάτων.

Επιπλέον, οι επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργούν κανάλια στο WhatsApp, ώστε να στέλνουν μηνύματα που διαβάζουν όσοι επιλέγουν να εγγραφούν.

Οι επιχειρήσεις μπορούν επίσης να πληρώσουν για έναν σύνδεσμο που ανοίγει απευθείας συνομιλία WhatsApp από μια διαδικτυακή διαφήμιση στο Facebook ή το Instagram προς έναν προσωπικό λογαριασμό. Στελέχη του ίδιου του Whatsapp έχουν παραδεχθεί ότι μόνο αυτή η λειτουργία αποφέρει «αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια» στον τεχνολογικό κολοσσό.

Σε κάποιες χώρες, όπως η Ινδία, το Whatsapp έχει εξελιχθεί σε all-in-one app: για παράδειγμα, μπορεί κάποιος να αγοράσει εισιτήριο λεωφορείου και να κάνει διάφορες πληρωμές μέσω WhatsApp.

«Το όραμά μας, αν τα κάνουμε όλα σωστά, είναι μια επιχείρηση και ένας πελάτης να μπορούν να ολοκληρώνουν ό,τι χρειάζονται μέσα σε ένα νήμα συνομιλίας», είχε δηλώσει πριν λίγο καιρό στο BBC η Nikila Srinivasan, αντιπρόεδρος επιχειρηματικής επικοινωνίας στη Meta.

Πουλάει το Whatsapp τα δεδομένα των χρηστών του;

Πολλοί έχουν κατηγορήσει το Whatsapp – όπως και άλλα social media – ότι πουλάνε τα δεδομένα των χρηστών του.

Πάντως, είναι ευρέως γνωστό ότι τα μηνύματα στο Whatsapp είναι κρυπτογραφημένα, αν και η εταιρεία μαζεύει metadata για τη συμπεριφορά των χρηστών του.

Αυτά τα δεδομένα, αν και δεν πωλούνται απευθείας, προστίθενται στη μεγάλη αποθήκη με data της Meta, ενισχύοντας την αξία και τις δυνατότητες στόχευσης των διαφημίσεων σε όλο το οικοσύστημά της.

Χαρακτηριστική είναι πάντως η δήλωση του Matthew Hodgson συνιδρυτή της Element, μιας βρετανικής εταιρείας που χρεώνει κυβερνήσεις και μεγάλους οργανισμούς για τη χρήση του ασφαλούς συστήματός της για ανταλλαγή μηνυμάτων.

Όπως λοιπόν αναφέρει ένας από τους μεγάλους αντιπάλους του Whatsapp, το πιο δημοφιλές επιχειρηματικό μοντέλο για τις εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων παραμένει η διαφήμιση.

«Βασικά, [πολλές πλατφόρμες μηνυμάτων] πουλάνε διαφημίσεις παρακολουθώντας τι κάνουν οι άνθρωποι, με ποιον μιλούν, και τους στοχεύουν με τις κατάλληλες διαφημίσεις», δήλωσε ο Hodgon στο BBC.

O ίδιος σημειώνει ότι ακόμη κι αν υπάρχει κρυπτογράφηση και ανωνυμία, οι εφαρμογές δεν χρειάζεται να βλέπουν το περιεχόμενο των μηνυμάτων για να αντιληφθούν πολλά για τους χρήστες τους, και να αξιοποιήσουν αυτά τα δεδομένα για να πουλήσουν διαφημίσεις.

«Είναι η παλιά ιστορία – αν εσύ, ο χρήστης, δεν πληρώνεις, τότε μάλλον εσύ είσαι το προϊόν», προσθέτει ο Hodgson.

Ξεκίνησαν φέτος οι διαφημίσεις στο Whatsapp

Πάντως, η Meta φαίνεται πως άλλαξε τη στρατηγική της, καθώς φέτος το καλοκαίρι ανακοίνωσε την προσθήκη διαφημίσεων στο Whatsapp.

Οι διαφημίσεις εμφανίζονται μόνο στους χρήστες στην καρτέλα Updates του WhatsApp, για να διαχωρίζονται οι προωθητικές ενέργειες από τις προσωπικές συνομιλίες των ανθρώπων.

Οι διαφημίσεις στοχεύουν στους χρήστες με βάση πληροφορίες όπως η ηλικία τους, η χώρα ή η πόλη όπου βρίσκονται, η γλώσσα που χρησιμοποιούν, τα κανάλια που ακολουθούν στην εφαρμογή και ο τρόπος με τον οποίο αλληλεπιδρούν με τις διαφημίσεις που βλέπουν.

Τα κανάλια (Channels) μπορούν, επίσης, να χρεώνουν τους χρήστες με ένα μηνιαίο τέλος για συνδρομές, ώστε να μπορούν να λαμβάνουν αποκλειστικές ενημερώσεις.

Tέλος, οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων μπορούν να πληρώνουν για να προωθήσουν την προβολή του καναλιού τους σε νέους χρήστες.

Πηγή: ieidiseis.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα