Τεχνολογία

Από το «γκουγκλάρισμα» στην τεχνητή νοημοσύνη – «Κάτσε, θα ρωτήσω το ChatGPT»

Τι λένε οι αριθμοί για την αναζήτηση πληροφοριών σήμερα - To google serach, το ChatGPT και η νέα τάση των «απαντήσεων»

Αλέξανδρος Βασιλείου
από-το-γκουγκλάρισμα-στην-τεχνητή-ν-1318922
Αλέξανδρος Βασιλείου

Είτε έχεις πονοκέφαλο, είτε θες να αγοράσεις κάτι, θες να αγοράσεις καινούριο καναπέ, παπούτσια, ρούχα, είτε θες να διαβάσεις βιβλίο και δεν ξέρεις ποιο, να κλείσεις εισιτήρια, είτε, είτε, είτε… Ό, τι κι αν θέλεις, θα ανατρέξεις στο διαδίκτυο.

Η ζωή σήμερα βρίσκεται, λιγότερο ή περισσότερο, και μέσα στο διαδίκτυο. Για πολλά χρόνια τώρα, η αναζήτηση στο διαδίκτυο είναι κανονικό μέρος της καθημερινότητάς μας, ένα χρήσιμο εργαλείο στο χέρι σου ανά πάσα στιγμή.

Και, φυσικά, η αναζήτηση της Google κρατάει τα σκήπτρα της αναζήτησης. «Γκούγκλαρέ το», «θα το γκουγκλάρω και θα σου πω». Στην κοινωνία της πληροφορίας, και να μην έχεις τη γνώση, σύντομα μπορείς να αποκτήσεις μέρος αυτής μέσω διαδικτύου. Καλώς ή κακώς.

Και όλα ήταν καλά και ήρεμα για την Google και οι αναζητήσεις από οποιαδήποτε μηχανή αναζήτησης ήταν γκουγκλάρισμα και η επιλογή άλλης μηχανής, μια τυχαία επιλογή.

Πολλοί υπήρξαν αυτοί που απείλησαν αυτό το μοναδικό προνόμιο. Τα social media ίσως αποτέλεσαν μια κάποια απειλή, όχι όμως τόσο μεγάλη. Ο κόσμος ακόμη κατέφευγε στο Google για να δει αν κάτι είναι αληθές ή μη.

Μεγάλη τρικλοποδιά επιχείρησαν φυσικά οι influencers για το οποίο θα μιλήσουμε παρακάτω. Όμως, η πραγματική απειλή ήρθε όταν πια, μετά από χρόνια απόλυτης «μοναξιάς», ξεκίνησε να ακούγεται η φράση «κάτσε να ρωτήσω το ChatGPT».

Μήπως, η τεχνητή νοημοσύνη τείνει να αντικαταστήσει το Google Search, όπως αναφέρουν πολλοί; Τι λένε τα στοιχεία και τα μέχρι τώρα δεδομένα.

Η σημασία της αναζήτησης και οι μηχανές

Το να εμφανίζεσαι ψηλά στις μηχανές αναζήτησης είναι ένα από τα πιο σημαντικά συστατικά επιτυχίας μιας επιχείρησης (ή σελίδας, γενικά) στην εποχή του διαδικτύου. Και για πολλά χρόνια, η απόλυτη μηχανή αναζήτησης είναι η Google. Χαρακτηριστικά, από τον Μάρτιο του 2025 σύμφωνα με τη Statista, η Google κατείχε το 79,1% της παγκόσμιας αγοράς μηχανών αναζήτησης σε επιτραπέζιες συσκευές (desktop), με το Bing να ακολουθεί με μόλις 12,2%!

Ωστόσο, παρότι εξακολουθεί να προηγείται κατά πολύ των ανταγωνιστών της, το ποσοστό αυτό αποτελεί το χαμηλότερο που έχει καταγραφεί για τη μηχανή αναζήτησης σε αυτές τις συσκευές εδώ και περισσότερες από δύο δεκαετίες.

Ακόμη, σε ορισμένες χώρες, οι εναλλακτικές της είτε κυριαρχούν είτε ανταγωνίζονται σε κάποιο βαθμό. Συγκεκριμένα, κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2023, πάνω από το 63% των χρηστών του διαδικτύου στη Ρωσία χρησιμοποιούσε το Yandex, ενώ οι χρήστες της Google αποτελούσαν λίγο πάνω από 33% ενώ στην Κίνα, η Baidu ήταν η πιο χρησιμοποιούμενη μηχανή αναζήτησης, παρά τη σημαντική μείωση στο ποσοστό των χρηστών διαδικτύου στη χώρα που την χρησιμοποιούν. Σε άλλες χώρες, όπως η Ιαπωνία και το Μεξικό, οι χρήστες τείνουν να χρησιμοποιούν το Yahoo παράλληλα με τη Google. Μέχρι το τέλος του 2024, σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες στην Ιαπωνία δήλωσαν ότι είχαν χρησιμοποιήσει το Yahoo τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες. Την ίδια χρονιά, πάνω από το 21% των χρηστών στο Μεξικό ανέφεραν ότι χρησιμοποιούν το Yahoo.

Και κάπου εκεί, έρχεται η συζήτηση για το τι μερίδιο έχει πάρει το ChatGPT απ’ όλο αυτό.

Παρόλα αυτά, όπως διαβάζουμε στο Search Engine Land, η Google διατηρεί περίπου 90% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς αναζητήσεων, σύμφωνα με στοιχεία του StatCounter, επεξεργάζεται περίπου 5 τρισεκατομμύρια αναζητήσεις ετησίως, δηλαδή περίπου 14 δισεκατομμύρια αναζητήσεις ημερησίως ενώ οι ημερήσιες επισκέψεις παγκοσμίως ανέρχονται σε 2,7 δισεκατομμύρια, με μικρές διακυμάνσεις.

Παρά την εκτεταμένη χρήση του ChatGPT, όσον αφορά την αναζήτηση, η δημοφιλής γλώσσα τεχνητής νοημοσύνης κατέχει περίπου 59,2% του μεριδίου αγοράς μεταξύ των γενετικών AI chatbots, επεξεργάζεται περίπου 37,5 εκατομμύρια ερωτήματα ημερησίως, δηλαδή περίπου 0,25% του όγκου των αναζητήσεων της Google και οι παγκόσμιες επισκέψεις αυξήθηκαν κατά 153% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τα 144 εκατομμύρια τον Φεβρουάριο του 2025.

Το ChatGPT δημιουργεί νέα τάση στην αναζήτηση;

Φαίνεται λοιπόν πως παρά την ραγδαία εκτόξευση της τεχνητής νοημοσύνης, ο κόσμος θα μπει στην αναζήτηση της Google, για να βρει για πχ ξενοδοχεία σε έναν προορισμό. Όμως τι γίνεται αν δε θες να ψάξεις, αλλά θες να λάβεις μια απάντηση για τις καλύτερες επιλογές σου;

Ακριβώς εκεί έρχεται η μεγάλη αλλαγή που επιφέρει η τεχνητή νοημοσύνη.

Η τάση είναι πλέον ο κόσμος να ρωτά το ChatGPT για να αποσπά απαντήσεις, όχι προτάσεις αναζήτησης. Δηλαδή, παρότι ο κόσμος δε θα κάνει αναζήτηση στο ChatGPT, θα το χρησιμοποιήσει πάρα πολύ για να πάρει μια έτοιμη απάντηση είτε σε μια γενικής φύσεως ερώτηση, είτε στο που, πότε, πώς θα κάνει κάτι.

Ακριβώς αυτή η άνοδος των AI εργαλείων έχει οδηγήσει στην εμφάνιση της στρατηγικής Answer Engine Optimization (AEO), η οποία επικεντρώνεται στη βελτιστοποίηση περιεχομένου για εργαλεία όπως το ChatGPT, το Claude και το Gemini. Αυτή η προσέγγιση διαφέρει από το παραδοσιακό SEO, καθώς απαιτεί τη δημιουργία περιεχομένου που απαντά σε ομάδες σχετικών ερωτήσεων των χρηστών, όπως αναφέρει το Business Insider.

Ακούστε το Podcast της Parallaxi για την Τεχνητή Νοημοσύνη και το μέλλον της ανθρωπότητας:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα