Εκατομμύρια χρήστες αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για μάθηση και παραγωγικότητα
Πρωτοποριακή έρευνα αποκαλύπτει πώς οι ψηφιακοί βοηθοί με τεχνητή νοημοσύνη έχουν ενσωματωθεί στην καθημερινότητα των ανθρώπων.
Εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως έχουν ενσωματώσει την τεχνητή νοημοσύνη στην προσωπική τους ζωή, αξιοποιώντας τους κυρίως για μάθηση και αύξηση της παραγωγικότητάς τους. Αυτό προκύπτει από την πρώτη μελέτη που εξετάζει συστηματικά την υιοθέτηση αυτής της τεχνολογίας από το ευρύ κοινό.
Τι είναι οι ψηφιακοί βοηθοί με τεχνητή νοημοσύνη
Διαδικτυακοί βοηθοί λειτουργούν με τεχνητή νοημοσύνη και με τη δυνατότητα να σχεδιάζουν και να εκτελούν σύνθετες εργασίες χωρίς να απαιτείται σημαντική ανθρώπινη επίβλεψη.
Ο χρήστης, όπως αναφέρει το Euronews, απλώς υποβάλλει το αίτημά του και ο ψηφιακός βοηθός αναλαμβάνει τα υπόλοιπα. Μέσα στο 2025, οι μεγαλύτερες εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης στον κόσμο – συμπεριλαμβανομένων των Amazon, Google, Microsoft και OpenAI – διέθεσαν ή επέκτειναν τους δικούς τους ψηφιακούς βοηθούς.
Η έρευνα του Χάρβαρντ
Ερευνητής του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ συνεργάστηκε με την Perplexity για να αναλύσει δεδομένα από τον browser με τεχνητή νοημοσύνη καθώς και από τον ψηφιακό βοηθό της startup, δηλαδή τον Comet, ο οποίος κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 2025.
Η ερευνητική ομάδα ανέλυσε εκατοντάδες εκατομμύρια ερωτήματα, προκειμένου να κατανοήσει τον τρόπο χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης. Τα ευρήματα, τα οποία δεν έχουν ακόμη υποβληθεί σε αξιολόγηση από ομότιμους, δημοσιεύτηκαν διαδικτυακά αυτή την εβδομάδα.
Ποιοι χρησιμοποιούν τους ψηφιακούς βοηθούς
Οι ερευνητές κατηγοριοποίησαν τους χρήστες με βάση το επάγγελμά τους και τους τυπικούς τρόπους με τους οποίους αξιοποιούσαν τον ψηφιακό βοηθό. Έτσι, σύμφωνα με τα πορίσματα, «οι άνθρωποι που άρχισαν να χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη από νωρίς, καθώς και οι χρήστες από πλουσιότερες χώρες με υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο, ήταν πιο πιθανό να υιοθετήσουν ή να χρησιμοποιούν ενεργά τον ψηφιακό βοηθό».
Πάνω από το 70% των χρηστών εργάζονται σε ψηφιακούς ή γνωσιοκεντρικούς τομείς, όπως η ακαδημαϊκή κοινότητα, τα χρηματοοικονομικά, το μάρκετινγκ ή η επιχειρηματικότητα. Αντίθετα, οι κλάδοι με τους λιγότερους χρήστες της τεχνητής νοημοσύνης είναι εκείνοι που «απαιτούν αλληλεπίδραση με το φυσικό περιβάλλον», όπως η ενέργεια και η γεωργία.
Για ποιες εργασίες χρησιμοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη
Η ανάλυση των δεδομένων αποκάλυψε ενδιαφέροντα στοιχεία για τον τρόπο αξιοποίησης των ψηφιακών βοηθών, καθώς το 36% του συνόλου των εργασιών που ανατέθηκαν στην τεχνητή νοημοσύνη αφορούσε «στην παραγωγικότητα και στην ροή εργασιών», όπως είναι η δημιουργία ή η επεξεργασία εγγράφων, το φιλτράρισμα των e-mail, η σύνοψη επενδυτικών πληροφοριών ή η δημιουργία γεγονότων στο ημερολόγιο.
Επίσης, η δεύτερη συχνότερη κατηγορία εργασιών σχετιζόταν με «μάθηση και έρευνα», με το 21% των ερωτημάτων να ζητά από τον ψηφιακό βοηθό να συνοψίσει εκπαιδευτικό υλικό ή ερευνητικές πληροφορίες. Άλλες δημοφιλείς χρήσεις περιλάμβαναν βοήθεια για αγορές, ταξιδιωτικό προγραμματισμό και αναζητήσεις σχετικές με την εργασία.
Προσωπική ζωή vs επαγγελματική χρήση
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το εύρημα ότι οι χρήστες ζητούν περισσότερη βοήθεια από τα εργαλεία με τεχνητή νοημοσύνη για την προσωπική τους ζωή παρά για επαγγελματικούς σκοπούς.
Συγκεκριμένα, το 55% των ερωτημάτων αφορούσε σε θέματα εκτός ωραρίου εργασίας έναντι μόλις 30% ζητημάτων που σχετιζόταν με επαγγελματικά ζητήματα. Ακόμα, 16% των ερωτημάτων αφορούσε στην εκπαίδευση.
Η μελέτη κατέδειξε πώς η χρήση των ψηφιακών βοηθών με τεχνητή νοημοσύνη εξελίσσεται. Οι χρήστες που άρχισαν με απλές και προσωπικές εργασίες σε θέματα όπως τα ταξίδια και η ψυχαγωγία, στράφηκαν σταδιακά σε πιο απαιτητικά ερωτήματα που σχετίζονταν με την παραγωγικότητα, τη μάθηση και την καριέρα τους.
Πηγή: ieidiseis.gr


