Μαθητές συνδέουν την άθληση με την ενεργειακή αυτονομία και το αποτέλεσμα συναρπάζει

Μια κοινωνία όπου οι πολίτες θα είναι ενεργοί και επιπλέον θα ...παράγουν ενέργεια, οραματίστηκαν επτά μαθήτριες και τρεις μαθητές

Parallaxi
μαθητές-συνδέουν-την-άθληση-με-την-ενε-778163
Parallaxi

Μια κοινωνία όπου οι πολίτες θα είναι ενεργοί και επιπλέον θα …παράγουν ενέργεια, οραματίστηκαν επτά μαθήτριες και τρεις μαθητές της έκτης δημοτικού και της πρώτης γυμνασίου από τον Βόλο.

Με τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ρομποτικής και Καινοτομίας «FIRST® LEGO® League Virtual Open International», επεδίωξαν να δώσουν λύσεις στους ανθρώπους που δεν γυμνάζονται ενώ το επιθυμούν, αλλά και κίνητρα προκειμένου η άθληση να γίνει κομμάτι της καθημερινότητάς τους.

Πολυμορφικά γήπεδα και υπαίθρια γυμναστήρια σε κάθε γειτονιά, με τη χρήση των οποίων θα παράγεται ηλεκτρική ενέργεια, περίσσεια της οποίας θα επιστρέφει στο δίκτυο ηλεκτροδότησης και παροχές στους αθλούμενους για την προσφορά τους, είναι η κεντρική ιδέα του πρότζεκτ με το οποίο συμμετέχουν στο διαγωνισμό οι RebelS Up. Πρόκειται για την ομάδα από το Κέντρο Εκπαίδευσης Πολιτισμού Επιστημών «Αριστοτέλειο» στον Βόλο, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού, που προωθεί μία πολυπρόσωπη εκπαίδευση, η οποία στηρίζεται τόσο στις τέχνες όσο και στις επιστήμες.

Το θέμα του διαγωνισμού είναι ο αθλητισμός και οι διακόσιες κορυφαίες μαθητικές ομάδες από τουλάχιστον εκατόν δέκα χώρες του κόσμου, διαγωνίζονται εκτός από το Πρότζεκτ, σε Βασικές Αξίες, Ρομποτικό σχεδιασμό και Ρομποτικό αγώνα.

«Επιλέξαμε να συμμετέχουμε στον συγκεκριμένο διαγωνισμό επειδή καλύπτει πολλά γνωστικά πεδία, κάτι που ταιριάζει και με τη φιλοσοφία του κέντρου μας, ότι η εκπαίδευση είναι κάτι ολιστικό, κάτι πολύ περισσότερο από το να μάθεις ένα γνωστικό αντικείμενο και να εξασκηθείς πάνω σ’ αυτό», δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο διαχειριστής του ΚΕΠΕ «Αριστοτέλειο» Νίκος Μακρής.

Τονίζει επίσης την αξία της αναζήτησης της λύσης του προβλήματος που τίθεται στην αρχή του διαγωνισμού, καθώς, όπως επισημαίνει, «όταν αναζητάς ένα πρόβλημα δεν μένεις σε στενά όρια και πεδία αντιμετώπισης μιας κατάστασης, αρχίζεις και σκέφτεσαι πολυδιάστατα και πολυποίκιλα όποτε μαθαίνεις πράγματα, τα οποία σε άλλες συνθήκες δεν θα μάθαινες ποτέ».

Το πρόβλημα που τέθηκε φέτος ήταν η έλλειψη σωματικής άσκησης. Οι μαθητές, για να βρουν τη λύση, έκαναν έρευνα για να ανακαλύψουν τους λόγους για τους οποίους δεν αθλείται ο κόσμος. Με αναζήτηση σχετικών ερευνών στο διαδίκτυο, αλλά ερωτηματολόγια που συνέταξαν οι ίδιοι, απέκτησαν μία εικόνα της κατάστασης και συμπέραναν ότι οι λόγοι είναι οικονομικοί, ενώ έχουν επίσης να κάνουν με έλλειψη χρόνου, αλλά και χώρου, καθώς δεν υπάρχει σε κάθε γειτονιά η δυνατότητα για περπάτημα και τρέξιμο, πόσο μάλλον για άλλες αθλητικές δραστηριότητες.

«Κι όμως! Αυτό που σκέφτηκαν οι μαθητές, είναι ότι σε κάθε γειτονιά υπάρχουν ελεύθεροι χώροι, που τουλάχιστον τις μισές ώρες της ημέρας παραμένουν ανεκμετάλλευτοι. Αυτοί είναι οι αυλές των σχολείων, εκτός των ωραρίων των μαθημάτων», δηλώνει η προπονήτριά τους Αλίκη Μακρή. «Σκέφτηκαν λοιπόν να διαμορφώσουν με κατάλληλες διαγραμμίσεις πολυμορφικές αθλητικές εγκαταστάσεις, στις οποίες να είναι δυνατόν να παίξει κάποιος ποδόσφαιρο, μπάσκετ ή βόλεϊ και ταυτόχρονα να τοποθετηθούν όργανα γυμναστικής», συμπληρώνει.

Το κόστος κατασκευής και συντήρησης μάλιστα, θα το αποσβένουν οι ίδιοι οι αθλούμενοι, αφού μέσω της άθλησής τους, μπορούν να παράγουν ενέργεια. «Τα όργανα γυμναστικής, όπως για παράδειγμα τα ελλειπτικά ή τα ποδήλατα, μπορούν να παράξουν ηλεκτρομαγνητική ενέργεια, ενώ σε επιφάνειες όπως γήπεδα ή πίστες χορού, θα υπάρχει ένα ειδικό υλικό, με την ταλάντωση του οποίου θα παράγεται πιεζοηλεκτρική ενέργεια», εξηγεί η κ. Μακρή.

Σύμφωνα με την ίδια, οι μαθητές σχεδίασαν, η ηλεκτρική αυτή ενέργεια να διανέμεται στο σχολείο για να είναι ενεργειακά αυτόνομο και αν περισσεύει, να επιστρέφεται στη ΔΕΗ, για να χρησιμοποιείται στο δίκτυο της πόλης. Μάλιστα, θα δίνονται παροχές και στους αθλούμενους γι’ αυτήν τους την προσφορά, όπως εκπτώσεις στα δημοτικά τέλη, πάρκιγνκ, συναυλίες κ.τ.λ., προκειμένου να έχουν επιπλέον κίνητρο άθλησης.

Η επόμενη πρόκληση για τη Χριστίνα, τη Βανέσα, τη Μαρία, την Ουρανία, τη Μαγδαληνή, τη Νεφέλη, τον Άγγελο, την Τριανταφυλλιά, τον Απόστολο και τον Αμαθέο, ήταν η κατασκευή και ο προγραμματισμός ενός ρομπότ. «Επί δυόμισι λεπτά, το ρομπότ μας πηγαίνει σε διάφορα σημεία της πίστας και εκτελεί συγκεκριμένες αποστολές, όπως να ανεβάζει, να σπρώχνει ή να τραβά πράγματα. Οι μαθητές έχουν την υποχρέωση να το παρουσιάσουν, να εξηγήσουν πώς λειτουργεί και να αναλύσουν όλα τα ενδιάμεσα βήματα μέχρι την κατασκευή του», δηλώνει η έτερη προπονήτρια, Θεώνη Δημοπούλου. Όπως τονίζει, αυτό ήταν και το δυσκολότερο κομμάτι που έπρεπε να φέρουν σε πέρας, δεδομένων των συνθηκών της πανδημίας, γιατί όπως εξήγησε «είναι εξαιρετικά δύσκολο να κατασκευάσεις ένα ρομπότ εξ’ αποστάσεως».

Οι προπονητές των παιδιών εξηγούν ότι το ΚΕΠΕ «Αριστοτέλειο», ως Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης, από το Νοέμβριο που έκλεισε λόγω των μέτρων για την αποφυγή διασποράς της Covid-19, επαναλειτούργησε πριν από λίγες μέρες, σε αντίθεση με τις ομάδες που αποτελούνται από μαθητές σχολείων, που είχαν τη δυνατότητα να (συν)εργαστούν διά ζώσης.

Οι RebelS Up ήδη κατέκτησαν την πρώτη θέση στον πανελλήνιο διαγωνισμό ρομποτικής FLL Greece 2021 τον περασμένο Μάιο, ανάμεσα σε 73 ομάδες και στοχεύουν σε μία διεθνή διάκριση τις επόμενες ημέρες.

Πηγή: ΑΠΕ / Βαρβάρα Καζαντζίδου

*Εικόνες ΑΠΕ

Δείτε επίσης

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα