Πως η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει τον ρου της παγκόσμιας εστίασης
Οι νέες δυνατότητες που αξιοποιούνται για την εσωτερική οργάνωση και όχι μόνο.
Η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί μια έννοια που έχει απασχολήσει πολύ την χρονιά που μας πέρασε.
Η έννοια αυτή προέρχεται από τον χώρο της πληροφορικής και αφορά έναν τομέα που ασχολείται με τη δημιουργία προγραμμάτων και συστημάτων που μπορούν να εκτελούν εργασίες οι οποίες απαιτούν ανθρώπινη νοημοσύνη. Δηλαδή, περιλαμβάνει διεργασίες που ταυτίζονται με τον άνθρωπο, όπως η μάθηση, η αντίληψη και η λήψη αποφάσεων.
Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης συζητιέται συχνά ως ένα δίκοπο μαχαίρι. Παρά τον ενθουσιασμό των αποδεκτών της που βλέπουν τη ζωή τους να διευκολύνεται σε σημεία μέσω του υπολογιστή, οι ανησυχίες και οι φόβοι για τον βαθμό ένταξης που πρέπει να έχει μια τέτοια τεχνολογία στην καθημερινότητα των ανθρώπων αλλά και νομικά θέματα σχετικά με αυτό είναι πολλές και σε μεγάλο βαθμό βάσιμες.
Όπως και να ‘χει, αποτελεί ένα εργαλείο που σίγουρα μέχρι στιγμής δείχνει να έχει δώσει μια βοήθεια στον άνθρωπο, πολλώ δε μάλλον στην εργασία του. Τι ρόλο, μπορεί να παίξει, λοιπόν, αυτή η δυνατότητα στην εστίαση, πως μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των εστιατορίων;
Η εμπιστοσύνη των πελατών
Έρευνες δείχνουν πως μεγάλο ρόλο στην καθιέρωση πρακτικών τεχνητής νοημοσύνης παίζει η σχέση εμπιστοσύνης. Βέβαια, η σχέση εμπιστοσύνης μετατρέπεται από διμερής (επιχείρηση-πελάτης) σε τριμερής (επιχείρηση-πελάτης-τεχνητή νοημοσύνη). Τι σημαίνει αυτό; Οι καταστηματάρχες εστίασης έχουν το δύσκολο έργο του να πείσουν τους πελάτες τους για την ωφέλεια προς όλους που παρέχει η τεχνητή νοημοσύνη. Άλλωστε, στα πρώτα αυτά βήματα συνύπαρξης των κλάδων δεν μιλάμε για υποκατάσταση του ανθρώπινου παράγοντα αλλά για χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην εσωτερική οργάνωση των εστιατορίων ή/και στην παροχή προτάσεων μενού.
Τον δύσκολο αυτό ρόλο, πέραν των ιδιοκτητών, πρέπει να αναλάβουν οι καμπάνιες μάρκετινγκ, δείχνοντας την θετική πλευρά των νέων τεχνολογιών, που συνδράμει στην καλύτερη ποιότητα ζωής του ανθρώπου.
Τι συμβαίνει στον κόσμο
Ήδη, μεγάλες αλυσίδες εστιατορίων έχουν προβεί σε χρήση τεχνητής νοημοσύνης, σε μια προσπάθειά τους να είναι εναρμονισμένες με την κοινωνική πραγματικότητα ή και να πρωτοπορούν.
Chipotle
Παράδειγμα αλυσίδας που πρωτοπορεί στον τομέα της τεχνολογίας είναι σίγουρα η Chipotle, η οποία μάλιστα, επενδύει με χρήματα από το το δικό της κεφάλαιο, αναζητώντας την καταλληλότερη ένταξη νέων τεχνολογιών στις διαδικασίες της.
Αυτό περιλαμβάνει και πολλές εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης. Μάλιστα, έχει ξεκινήσει δοκιμές ενός συστήματος από την PreciTaste που παρακολουθεί τα επίπεδα αποθεμάτων και ειδοποιεί τα εστιατόρια για το πότε να ανανεώσουν τις γραμμές παρασκευής. Αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιεί αισθητήρες για την παρακολούθηση των τροφίμων σε πραγματικό χρόνο, ενώ παράλληλα παρακολουθεί τα επίπεδα αποθεμάτων και αναλύει τα μοντέλα κίνησης για να βοηθήσει στην πρόβλεψη της ζήτησης. Μπορεί ακόμη να λαμβάνει υπόψη τις καιρικές συνθήκες και τα τοπικά γεγονότα που μπορεί να επηρεάσουν την κίνηση.
Σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα σε οκτώ καταστήματα, το σύστημα μείωσε τις χειρωνακτικές εργασίες των υπαλλήλων και βοήθησε τους διευθυντές να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις, όπως έχει δηλώσει ο CTO της Chipotle, Curt Gardner,
Επιπλέον, η Chipotle δοκιμάζει το ρομπότ που λειτουργεί με τεχνητή νοημοσύνη, το οποίο ονομάζεται “Chippy”, για την παρασκευή των τσιπς της, και η ιστοσελίδα της περιλαμβάνει ένα chatbot με τεχνητή νοημοσύνη με το όνομα “Pepper” που μπορεί να ανταποκριθεί σε ερωτήσεις και παράπονα των πελατών.
Τaco Bell και KFC
Τα Τaco Bell και τα KFC δείχνουν επίσης να εκμεταλλεύονται την τεχνητή νοημοσύνη. Από μεριάς τους, η χρήση της έχει να κάνει κυρίως με τη διαχείριση των αποθεμάτων. Οι αλυσίδες έχουν προσθέσει ένα σύστημα που προβλέπει και έπειτα προτείνει την ποσότητα προϊόντων που θα χρειαστεί να παραγγείλουν οι διευθυντές κάθε εβδομάδα και ονομάζεται “Προτεινόμενη Παραγγελία,” Ο στόχος είναι να μειωθούν τα απορρίμματα τροφίμων και να μειωθούν οι δαπάνες τροφίμων, καθώς και να διευκολυνθεί ο χειρισμός για το προσωπικό. Αυτή η λειτουργία εφαρμόζεται σε όλες τις Η.Π.Α.
Οι διευθυντές είχαν παρόμοια εργαλεία και πριν, αλλά δεν ήταν τόσο ακριβή, δήλωσε ο Οικονομικός Διευθυντής Chris Turner. Μπορεί ακόμη να ήταν αναγκασμένοι να απευθυνθούν σε κοντινή τοποθεσία για μαρούλι την τελευταία στιγμή ή να τελειώσουν πετώντας αχρησιμοποίητα προϊόντα.
Starbucks
Τα Starbucks έχουν επενδύσει στην τεχνητή νοημοσύνη από το 2020 με μια πρωτοβουλία που ονομάζεται Deep Brew.
Το Deep Brew λειτουργεί στα παρασκήνια, αλλά αγγίζει πολλές καθημερινές εργασίες που η αλυσίδα πιστεύει ότι θα καταστήσουν τις εργασίες των υπαλλήλων πιο εύκολες και θα βελτιώσουν την εμπειρία των πελατών.
Αυτό περιλαμβάνει, πάλι, τον χειρισμό του αποθέματος και των παραγγελιών ανανέωσης. Μπορεί να βοηθήσει τους διευθυντές να προβλέψουν τις ανάγκες προσωπικού και να καταρτίσουν προγράμματα, και να προβλέψει πότε ένας εξοπλισμός ενδέχεται να χρειαστεί συντήρηση ώστε να μπορεί να γίνει πριν χαλάσει.
Επίσης, βοηθά την αλυσίδα να παίρνει αποφάσεις για την τιμολόγηση και καθιστά την εφαρμογή της αλυσίδας για κινητά πιο εξατομικευμένη, παρέχοντας στους πελάτες προσαρμοσμένες προτάσεις.
“Στόχος μας σε αυτές τις επενδύσεις θα παραμείνει στη βελτίωση της εμπειρίας του εργαζομένου, ενώ αναβαθμίζεται η εμπειρία του πελάτη και παρέχονται κερδοσκοπικά κέρδη,” δήλωσε ο CEO Laxman Narasimhan στους επενδυτές κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης για τα οικονομικά τον Αύγουστο.
Domino’s
Η Domino’s χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη από το 2014, με χρήση ενός φωνητικού βοηθού Dom, επιτρέποντας στους πελάτες να παραγγέλνουν πίτσα απλά μιλώντας στην εφαρμογή της Domino’s. Το 2018, άρχισε να δοκιμάζει τον Dom για να παίρνει παραγγελίες και μέσω τηλεφώνου.
Πλέον, οι προσπάθειες της στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης έχουν επεκταθεί παρασκηνιακά. Κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης για τα οικονομικά τον Ιούλιο, οι εκτελεστικοί δήλωσαν ότι τα καταστήματα “επόμενης γενιάς” της Domino’s χρησιμοποιούν τεχνολογία που επιτρέπει στο προσωπικό να ξεκινήσει την παρασκευή πίτσας προτού οι πελάτες ολοκληρώσουν την παραγγελία τους. Αυτές οι παραγγελίες μπορούν στη συνέχεια να αποσταλούν στους διανομείς πριν καν επιστρέψουν στο κατάστημα, βοηθώντας στη μείωση των χρόνων παράδοσης.
“Εάν παρασκευάζετε πίτσες πριν οι άνθρωποι ολοκληρώσουν την παραγγελία τους και τις αποστέλλετε με έναν τρόπο που δεν απαιτεί από τον οδηγό να επιστρέψει στο κατάστημα και να βρει θέση στάθμευσης, αυτό θα βοηθήσει,” είπε ο CEO Russell Weiner στους επενδυτές.
IHOP
Τον Αύγουστο, η IHOP ανακοίνωσε ότι χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη από τη Google για να προσαρμόσει τα online μενού της, παρόμοια με αυτό που κάνει η Starbucks με το Deep Brew.
Η τεχνολογία αναλύει τις παραγγελίες των πελατών στο παρελθόν και χρησιμοποιεί αυτές τις πληροφορίες για να προτείνει πράγματα που θα μπορούσαν να τους αρέσουν. Για παράδειγμα, μπορεί να προτείνει το Poblano Eggs Benedict της IHOP σε κάποιον που έχει παραγγείλει πικάντικα πιάτα στο παρελθόν. Μπορεί επίσης να προβάλλει αντικείμενα που ταιριάζουν στο επιθυμητό εύρος τιμών του πελάτη.
Η Google ανέφερε ότι η IHOP είναι η πρώτη αλυσίδα εστιατορίων που χρησιμοποιεί αυτό το σύστημα, το οποίο βασίζεται στα Recommendations AI και BigQuery λογισμικά της Google.
Αυτό συμβαίνει καθώς η IHOP επεκτείνει περαιτέρω τις υπηρεσίες παραλαβής και παράδοσης, οι οποίες αποτελούν πλέον περισσότερο από το 20% των πωλήσεών της.
White Castle
Η White Castle είναι μία από τις πολλές αλυσίδες που χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για την παραγγελία στο drive-thru. Μετά από δοκιμές του συστήματος από την SoundHound για περισσότερο από ένα έτος, ανακοίνωσε σχέδια για την επέκτασή του σε 100 τοποθεσίες μέχρι το τέλος του επόμενου έτους.
Το ρομπότ, που ονομάζεται Julia, μπορεί να καλωσορίζει τους πελάτες, να παίρνει τις παραγγελίες τους και να κάνει προτάσεις. Και η αλυσίδα δήλωσε ότι πλέον λαμβάνει σωστές παραγγελίες στο 90% τους χωρίς την ανάγκη για ανθρώπινη παρέμβαση.
“Αυτό που ήταν εκπληκτικό είναι να ακούς πόσοι διαφορετικοί τρόποι υπάρχουν για να παραγγείλει κανείς sliders,” είπε ο Jamie Richardson, αντιπρόεδρος του μάρκετινγκ και των δημοσιων σχέσεων στο White Castle.
Η Julia έχει ελευθερώσει τους ανθρώπους που έπαιρναν παραγγελίες για να κάνουν άλλα πράγματα, όπως την εξυπηρέτηση των πελατών. Η White Castle δεν προτίθεται να χρησιμοποιήσει την τεχνητή νοημοσύνη για να αντικαταστήσει θέσεις εργασίας, και το επίπεδο προσωπικού της έχει πραγματικά αυξηθεί, όπως δηλώνει ο Richardson.
“Έχουμε κάνει έρευνα με τα μέλη της ομάδας, και η κυρίαρχη απάντηση είναι ‘Παρακαλούμε, μην το πάρετε ποτέ από μας,” προσθέτει.
Η περίπτωση των McDonald’s
Τα McDonald’s βρίσκονται σε τροχιά διεύρυνσης, αφού μέχρι το 2027 σκοπεύουν να ανοίξουν 10.000 νέα καταστήματα, τόσο στις Η.Π.Α. όσο και παγκόσμια. Πρόκειται για μια κίνηση που προβλέπεται να επιφέρει 2% αύξηση στις συνολικές πωλήσεις. Τα McDonald’s, λοιπόν, έχοντας ήδη λανσάρει και το αμφιλεγόμενο, αποκλειστικά αυτοματοποιημένο εστιατόριο το 2023, αποσκοπούν στην περαιτέρω δημιουργία αυτοματοποιημένων εστιατορίων.
Η McDonald’s προχωρά σε μια συνεργασία με τη Google για τον αυτοματισμό των εστιατορίων χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη. Η αλυσίδα δηλώνει ότι ελπίζει να χρησιμοποιήσει την τεχνητή νοημοσύνη για να επιταχύνει τις επενδύσεις της στον αυτοματισμό στα καταστήματά της και να βοηθήσει τους υπαλλήλους να επιλύουν τα ενδεχόμενα προβλήματα πιο γρήγορα. Ακόμη, υποστηρίζει ότι οι αυτοματοποιημένες υπηρεσίες θα βοηθήσουν το ανθρώπινο προσωπικό της κουζίνας να εξυπηρετεί τους πελάτες με πιο αποτελεσματικό τρόπο.
Πηγές: www.travel.gr
Φωτογραφίες: Pexles.com