Το μέλλον του shopping έχει κιόλας φτάσει

Μια νέα διαδικτυακή μανία η οποία φιλοδοξεί να βάλει τέλος στις παραδοσιακές εκπομπές τηλεπωλήσεων.

Parallaxi
το-μέλλον-του-shopping-έχει-κιόλας-φτάσει-783301
Parallaxi

Οι αγορές μέσω διαδικτυακής ζωντανής αναμετάδοσης είναι το νούμερο ένα trend στην Κίνα. Κάθε βράδυ δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι συντονίζονται και παρακολουθούν ζωντανές εκπομπές που παρουσιάζουν διάσημοι influencers, οι οποίοι διαφημίζουν ηλεκτρονικά τα προϊόντα σε διάφορες εφαρμογές, όπως τη Taobao και τη Douyin, με τη δεύτερη να αποτελεί την αντίστοιχη εφαρμογή του Tik Tok.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω ζωντανής αναμετάδοσης έχει αλλάξει ήδη τον τρόπο που ψωνίζουν οι καταναλωτές στη Κίνα. Μπορούν να δουν ζωντανά διαφημίσεις μιας τεράστιας ποικιλίας προϊόντων ακόμα και αν δεν έχουν την πρόθεση να αγοράσουν κάποιο από αυτά. Πολλοί όμως δηλώνουν ότι αν ξεκινήσεις να παρακολουθείς τέτοιου είδους εκπομπές, το πιθανότερο είναι να παρασυρθείς και να αγοράσεις έστω και ένα προϊόν.

Το θέμα αυτό δεν αφορά μονάχα τις ηλεκτρονικές αγορές αλλά σχετίζεται και με την ίδια την εμπειρία του καταναλωτή. Ο κύριος σκοπός είναι η διασκέδαση του γι’ αυτό κιόλας μπορεί να παρακολουθήσει την εκπομπή σε 3D μορφή ή η ίδια να περιλαμβάνει θεατρικά στοιχεία για να τον προσελκύσει.

Η διαδικτυακή μανία που επικρατεί παγκοσμίως, έχει επηρεάσει την Κίνα στον μέγιστο βαθμό. Στο τέλος του 2020 η χώρα είχε στο σύνολο της σχεδόν 400 εκατομμύρια χρήστες που είδαν ζωντανά ηλεκτρονικές διαφημιστικές εκπομπές. Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εκτοξευθεί καθώς για το 2020 η εκτιμώμενη αξία του υπολογίζεται στα 161 δισεκατομμύρια δολάρια. «Το εμπόριο της ζωντανής αναμετάδοσης» όπως έχει ονομαστεί έχει αρχίσει να επεκτείνεται και έξω από τα κινεζικά σύνορα.

Η ζωντανή αναμετάδοση δεν είναι μια καινούργια πρακτική. Στην Κίνα αναπτύχθηκε ήδη από το 2015, όταν πρωτοεμφανίστηκε το 4G. Χρησιμοποιήθηκε αρχικά ως μέσο διασκέδασης και κοινωνικοποίησης των χρηστών. Πολλοί έκαναν ζωντανή αναμετάδοση για να συνομιλήσουν με τους ακολούθους τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έτσι, έβγαζαν χρήματα, δηλαδή με το να λαμβάνουν εικονικό συνάλλαγμα και εικονικά δώρα.

Στη Δύση η ζωντανή αναμετάδοση είναι το κύριο μέσο για τους φανατικούς παίκτες ηλεκτρονικών παιχνιδιών ενώ στην Κίνα χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Έχει δημιουργήσει μια εμπορική αυτοκρατορία χρησιμοποιώντας υπέρ-εφαρμογές, όπως αποκαλούνται, καθώς περιλαμβάνουν ηλεκτρονική πληρωμή, πεδίο αναζήτησης πληροφοριών, προτάσεις και πρόσβαση σε μεγάλο μέρος αγαθών που υπάρχουν αναρτημένα στη πλατφόρμα. Αυτές οι εφαρμογές παρουσιάζουν μια σημαντική συγκέντρωση των καταναλωτών της αγορά. Η ένωση όλων αυτών των διαφορετικών μορφών, δίνει ένα μεγάλο πλεονέκτημα στους influencers, κάνοντας τους να ασκούν ακόμα περισσότερη επιρροή.

Οι παραδοσιακές εκπομπές τηλεπωλήσεων χρησιμοποιούσαν το μοντέλο της μονόπλευρης επικοινωνίας, όπου ο κεντρικός παρουσιαστής διαφήμιζε το προϊόν και προσκαλούσε το κοινό να τηλεφωνήσει για να το αγοράσει. Ωστόσο, οι αγορές μέσω ζωντανής αναμετάδοσης έχουν κάτι το συναρπαστικό, γιατί ακριβώς γίνεται ζωντανά και η ψυχολογία είναι διαφορετική αφού εμπλέκεται άμεσα το κοινό.

Όταν κάνεις αγορές, το πλαίσιο της βιντεοσυνομιλίας ελαχιστοποιείται στη γωνία της συσκευής δίνοντας τη δυνατότητα να προσθέσεις στο καλάθι το προϊόν που επιθυμείς και να πληρώσεις αμέσως μετά. Μόλις ολοκληρωθούν οι αγορές το πλαίσιο της βιντεοσυνομιλίας μεγιστοποιείται αυτόματα έτσι ώστε να συνεχιστεί κανονικά η ροή της ζωντανής αναμετάδοσης. Όλα αυτά μόνο μέσα από μια μοναδική εφαρμογή.

Η μεγαλύτερη πλατφόρμα που υποστηρίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο στη Κίνα ανήκει στον τεχνολογικό κολοσσό ονόματι Alibaba, στον οποίο ουσιαστικά προστέθηκε το 2016 η λειτουργία της ζωντανής αναμετάδοσης βίντεο διαφημιστικού περιεχομένου. Στα χρόνια που ακολούθησαν έκαναν την εμφάνιση τους και άλλες πλατφόρμες, όπως η jd και η do-ing, στις οποίες επίσης ενσωματώθηκε η δυνατότητα αυτής της λειτουργίας.

Στην αρχή είχαν να αντιμετωπίσουν πολλές τεχνικής φύσεως προκλήσεις. Για παράδειγμα, αν η ζωντανή αναμετάδοση θα μπορούσε να αναδείξει αποτελεσματικά το διαφημιζόμενο προϊόν. Ακόμα, ήταν δύσκολο για τους χρήστες αλλά και τους εμπόρους να αποδεχτούν αυτή τη νέα λειτουργία και να την χρησιμοποιήσουν σωστά. Ωστόσο, μετά από χρόνια οι δυσκολίες ξεπεράστηκαν φτάνοντας μέχρι να γίνεται λόγος για μια ακόμη τεχνολογική επιτυχία.

Μέσα από τη συγκεκριμένη λειτουργία της εφαρμογής Taobao πουλήθηκαν προϊόντα συνολικής αξίας άνω των 70 δισεκατομμυρίων, μέχρι τον Μάρτιο του φετινού έτους. Οι τελευταίες έρευνες δείχνουν ότι στην Κίνα περισσότερο του 60% των χρηστών που βλέπουν διαδικτυακά βίντεο ζωντανής αναμετάδοσης, ανήκουν στους θεατές διαφημιστικών εκπομπών και πως ένα ποσοστό της τάξεως άνω του 65% αυτών αγόρασε τουλάχιστον ένα προϊόν μέσα σε ένα live.

Το 2020 λόγω της πανδημίας του κορονοϊου ενισχύθηκαν αισθητά τα κέρδη καθώς ενώ εκατομμύρια άνθρωποι βρισκόταν σε κατάσταση εγκλεισμού, τα καταστήματα λιανικής πώλησης έδωσαν ιδιαίτερη βαρύτητα στην online παρουσία τους. Την ανάγκη της κοινωνικής αλληλεπίδρασης κλήθηκαν να καλύψουν εφαρμογές τέτοιου είδους αποτελώντας μάλιστα για πολλούς χρήστες μια μορφή “καταναλωτικής εκτόνωσης”.

Στο επίκεντρο όλης αυτής της βιομηχανίας που έχει δημιουργηθεί, βρίσκονται οι influencers. Συχνά χρησιμοποιούν τη δύναμη των μετοχών για να παίρνουν να προϊόντα του λιανεμπορίου σε εκπτωτικές τιμές, γεγονός που τους βοηθά να αυξήσουν τις αποδοχές τους και παράλληλα τη φήμη τους.

Η “βασίλισσα” της ζωντανής αναμετάδοσης διαφημιστικού  βίντεο ονομάζεται Viya, έχει τη μεγαλύτερη ακροαματικότητα και τις περισσότερες πωλήσεις ανά live  στη πλατφόρμα της Taobao. Μπορεί να πουλήσει από γυαλιά ηλίου ακριβής επωνυμίας, καλλυντικά μέχρι ακίνητα και αυτοκίνητα.

Αντίστοιχα ο “βασιλιάς” ονομάζεται Li Jiaqi και έχει λάβει το ψευδώνυμο “αδερφός του κραγιόν”, καθώς ασχολείται σχεδόν αποκλειστικά με τη πώληση καλλυντικών και προϊόντων περιποίησης.

Υπάρχουν και άλλοι πολλοί influencers που ασχολούνται με αυτό του είδους το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι οποίοι έχουν αρκετά χαμηλότερο εισόδημα από τη Viya και τον Lijachi, ωστόσο ικανοποιητικό για να ζήσουν κάνοντας επαγγελματικά μόνο αυτό. Χρειάζεται να έχουν άριστες επικοινωνιακές δεξιότητες, να γνωρίζουν πολύ καλά τα προϊόντα που διαφημίζουν, να είναι αξιόπιστοι και αυθεντικοί αλλά ταυτόχρονα και διασκεδαστικοί.

Αδιαμφισβήτητα οι πλατφόρμες ζωντανής μετάδοσης χρησιμοποιούν τεχνικές πωλήσεων, όπως ο περιορισμένος χρόνος αντίδρασης του χρήστη  ή η δήλωση γρήγορης εξάντλησης του αποθέματος του προϊόντος. Έτσι, οι πλατφόρμες ενσωματώνουν κάποιες από αυτές τις τεχνικές μπροστά στα μάτια του χρήστη. Δημιουργείται συνεχώς μια διαρκής αλληλεπίδραση μεταξύ influencers-χρηστών αλλά και μεταξύ των ίδιων των χρηστών.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω live streaming δεν ωφελεί μονάχα τους influencers, αλλά και τους ντόπιους αγρότες, τους τοπικούς κυβερνήτες μικρών πόλεων, διάσημες επωνυμίες διαφόρων προϊόντων και τις επενδυτικές εταιρίες. Οι τελευταίες αρχίζουν να αναπτύσσουν τις δικές τους πλατφόρμες ζωντανής αναμετάδοσης για εμπορικούς σκοπούς, όπως για παράδειγμα η εταιρία P&G.

Η νέα αυτή μέθοδος έχει αλλάξει τον τρόπο που οι ιδιοκτήτες των τελικών προϊόντων προσελκύουν το αγοραστικό κοινό καθώς πλέον δίνεται σε πολλούς η δυνατότητα να τα πουλήσουν. Φαίνεται μάλιστα πως αρχίζει να χρησιμοποιείται και από άλλα μέρη του κόσμου. Στη νοτιοανατολική Ασία οι έμποροι ακολουθούν την τάση αυτή για να πουλήσουν τα προϊόντα τους. Αντίστοιχα στη Δύση, η Amazon πολύ πρόσφατα βελτίωσε τις υπηρεσίες live- streaming που παρέχει ενώ η Google και το Facebook αναπτύσσουν και επενδύουν σε τεχνολογίες που υποστηρίζουν το συνδυασμό της ζωντανής αναμετάδοσης βίντεο και του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Οι ειδικοί εκτιμούν πως πρόκειται για μια λειτουργία με πολλές δυνατότητες στο μέλλον και πως οι πελάτες θα εξαρτώνται όλο και περισσότερο απ’ αυτή. Μένει να δούμε αν εκτός από μια επικερδής βιομηχανία είναι και μια μακροπρόθεσμα καινοτόμα και βιώσιμη λύση για το εμπόριο. Φυσικά, η απόλυτη αποδοχή από τους πελάτες θα χρειαστεί χρόνο καθώς οι live streaming αγορές δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τη φυσική παρουσία στο κατάστημα.

Πηγή: Bloomberg

Δείτε επίσης:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα