Life

Τέσσερις πόλεις που μετατράπηκαν στο όνειρο πεζών και ποδηλατών

Μπορεί η ζωή να έχει επιστρέψει στην κανονικότητα, όμως ορισμένες πόλεις πιέζουν για ακόμα περισσότερους δημόσιους χώρους χωρίς αυτοκίνητα

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
τέσσερις-πόλεις-που-μετατράπηκαν-στο-929720
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Όταν το πρώτο κύμα covid απέτρεπε τις συγκεντρώσεις σε εσωτερικούς χώρους, πολλές πόλεις άρχισαν να ανταποκρίνονται στα νέα δεδομένα για το πώς θα μπορούσε πλέον να είναι η ζωή έξω στους δρόμους. 

Πολλές εισήγαγαν δρόμους μόνο για πεζούς, άλλες παραχώρησαν τις θέσεις στάθμευσης για να τοποθετηθούν προσωρινά υπαίθρια εστιατόρια, ενώ κάποιες πρόσθεσαν και άλλους ποδηλατοδρόμους μετατρέποντας τις κάποτε γεμάτες από αυτοκίνητα περιοχές σε σημεία φιλικά για το περπάτημα και το ποδήλατο.

Μπορεί η ζωή να έχει επιστρέψει στην κανονικότητα, όμως ορισμένες πόλεις έχουν κρατήσει σταθερά τις βελτιωτικές τους παρεμβάσεις για τους πεζούς και πιέζουν για ακόμα περισσότερους χώρους χωρίς αυτοκίνητα.

Παρίσι

Ακόμα και πριν την πανδημία το Παρίσι ήθελε να γίνει πιο φιλικό προς τους πεζούς. Σε μια γενικότερη προσπάθεια για μείωση των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης, οι χαμηλότερες αποβάθρες του Σηκουάνα πεζοδρομήθηκαν πλήρως στα τέλη του 2016, μια κίνηση που μονιμοποιήθηκε το 2018. Το 2020 η δήμαρχος Anne Hidalgo επανεξελέγη και λόγω της υποστήριξής της στην «πόλη των 15 λεπτών». Μια νέα φιλοσοφία πολεοδομικού σχεδιασμού που επιτρέπει στους κατοίκους να ολοκληρώσουν τις καθημερινές τους εργασίες σε μια απόσταση που διανύεται σε 15 λεπτά με τα πόδια ή το ποδήλατο.

Η πανδημία σε συνδυασμό με τις απεργίες στα μέσα μαζικής μεταφοράς πριν το lockdown ενίσχυε τη δημοτικότητα ανθρωποκεντρικών και περιβαλλοντικά βιώσιμων πρωτοβουλιών. «Η ομορφιά του να κυκλοφορείς με τα πόδια στο Παρίσι αναδείχτηκε ακόμα περισσότερο μετά την covid-19» δήλωσε η η Kathleen Peddicord, ιδρύτρια της Live and Invest Overseas. «Τα μέσα μαζικής μεταφοράς ήταν απαγορευμένα μέρη για μεγάλο χρονικό διάστημα και ήταν επίσης πιο άβολα να φοράμε μάσκες. Έτσι, περισσότεροι άνθρωποι άρχισαν να χρησιμοποιούν τα πόδια τους».

Η πόλη σχεδιάζει να προσθέσει επιπλέον 180 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων και 180.000 θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων μέχρι το 2026.

vizaformemories-j8qmkxtt5ha-unsplash.jpg

«Έχω ζήσει στο Παρίσι για 14 χρόνια και μπορώ να πω με σιγουριά ότι δεν έχω δει ποτέ μεγαλύτερη μεταμόρφωση σε όλη την πόλη από αυτή που συνέβη πιο πρόσφατα για να ενθαρρύνει τους ποδηλάτες», είπε η Sadie Sumner, η οποία διευθύνει το παράρτημα της εταιρείας ποδηλατικών περιηγήσεων Fat Tire Tours, στο Παρίσι.

Μεγάλοι δρόμοι όπως η Rue de Rivoli στο κέντρο του Παρισιού έχουν πλέον μία λωρίδα, ενώ οι ποδηλατόδρομοι έχουν επεκταθεί στο πλάτος τριών λωρίδων αυτοκινήτων.

Η πόλη σχεδιάζει επίσης να φυτέψει 170.000 δέντρα μέχρι το 2026, με στόχο να προσφέρει ανάσες δροσιάς στο Παρίσι, αλλά να κάνει και τη διαδρομή πιο ευχάριστη στους πεζούς, Εν αναμονή της φιλοξενίας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024, η γέφυρα μεταξύ του Πύργου του Άιφελ και του Τροκαντερό θα πεζοδρομηθεί επίσης πλήρως.

«Στους ντόπιους αρέσει πολύ, υπάρχουν λιγότερα αυτοκίνητα και οι άνθρωποι φαίνεται να είναι λίγο πιο χαλαροί», είπε ο Roobens Fils από το Παρίσι, ο οποίος ασχολείται με το blog στο Been Around the Globe. 

Μπογκοτά

Ενώ η Μπογκοτά και γενικότερα η Κολομβία διαθέτει μια παραδοσιακή ποδηλατική κουλτούρα, η πανδημία επιτάχυνε τις αλλαγές ώστε να περιοριστεί η χρήση των αυτοκινήτων. Το 2020, η δήμαρχος Claudia Lopez όρισε επιπλέον 84 χιλιόμετρα προσωρινών ποδηλατοδρόμων στο υπάρχον δίκτυο ποδηλατοδρόμων Ciclorruta, μήκους 550 χιλιομέτρων – ήδη ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο – και έκτοτε έχουν γίνει μόνιμοι.

Η Μπογκοτά ήταν μεταξύ των πρώτων πόλεων παγκοσμίως που πρόσθεσαν «αναδυόμενους» ποδηλατόδρομους κατά τη διάρκεια της πανδημίας και οι κάτοικοι παρατήρησαν ότι οι αλλαγές αυτές ήταν προς το καλύτερο. 

«Η πόλη έχει πραγματικά αρχίσει να αναπτύσσει μια ατμόσφαιρα που παραπέμπει στο Άμστερνταμ και την Κοπεγχάγη τα τελευταία χρόνια», δήλωσε ο Alex Gillard, ιδρυτής του ιστολογίου Nomad Nature Travel ο οποίος έζησε στη Μπογκοτά κατά τη διάρκεια της πανδημίας. «Υπάρχουν τόσα πολλά ποδήλατα στους δρόμους όλες τις ώρες της ημέρας».

Τις Κυριακές και τις επίσημες αργίες, τα αυτοκίνητα απαγορεύονται τελείως από ορισμένες διαδρομές σε ένα πρόγραμμα γνωστό ως Ciclovia, προσελκύοντας περισσότερους από 1,5 εκατομμύριο ποδηλάτες, πεζούς κάθε εβδομάδα.

juan-nino-gjs5nfy8tz8-unsplash.jpg

Τα νέα λεωφορεία SITP της πόλης, που λειτουργούν με ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο, έχουν επίσης βελτιώσει σημαντικά το σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών, σύμφωνα με τους ντόπιους. «Η ατμόσφαιρα της Μπογκοτά έχει αλλάξει. Είναι πολύ πιο εύκολο, πιο ήρεμο και ασφαλές να κυκλοφορείς στην πόλη τώρα», δήλωσε η κάτοικος Josephine Remo, η οποία γράφει ταξιδιωτικά blog.

Συνιστά στους ταξιδιώτες να επισκεφθούν την ιστορική γειτονιά της La Candelaria όπου εκεί γεννήθηκε η πόλη πριν από περισσότερα από 400 χρόνια. Εκεί θα βρουν πολλά μουσεία για την πλούσια ιστορία της πόλης, καθώς και εστιατόρια που στεγάζονται σε κτίρια αιώνων. Προτείνει επίσης μια επίσκεψη στο Usaquén Park για την υπαίθρια αγορά του Σαββατοκύριακου, όπου οι επισκέπτες μπορούν να γευτούν τοπικά κολομβιανά φαγητά, και να παρακολουθήσουν μουσικές εκδηλώσεις.

Μιλάνο

Η Ιταλία ήταν μία από τις χώρες που επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία και οι πόλεις της έπρεπε να προσαρμοστούν γρήγορα στο να παρέχουν εναλλακτικές λύσεις στα πολυχρησιμοποιημένα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Το καλοκαίρι του 2020, το Μιλάνο ξεκίνησε ένα φιλόδοξο σχέδιο για τη διεύρυνση των πεζοδρομίων και την επέκταση των ποδηλατοδρόμων κατά μήκος 35 χιλιομέτρων που προηγουμένως επικεντρώνονταν στην κυκλοφορία αυτοκινήτων. Οι αλλαγές έχουν μεταμορφώσει την πόλη, φέρνοντας μαζί της περισσότερα υπαίθρια εστιατόρια, υπαίθριες αγορές και αστικούς κήπους.

«Δεν είναι το Μιλάνο που θυμάμαι πριν από 10 χρόνια κατά τη διάρκεια των φοιτητικών μου ημερών», είπε η κάτοικος Luisa Favaretto, ιδρύτρια της ιστοσελίδας Strategistico που ζει στο εξωτερικό. «Λατρεύω την ιδέα της πόλης των 15 λεπτών [ένα σχέδιο που επίσης εστιάζει το Μιλάνο] που δίνει προτεραιότητα στους ανθρώπους έναντι των αυτοκινήτων». Υπάρχουν πλέον περισσότεροι λόγοι να βρίσκεσαι σε εξωτερικούς χώρους και να συναντιέσαι εκεί, κάτι που μας γυρίζει σε ένα νοσταλγικό παρελθόν.

chris-barbalis-bve7awgwnvm-unsplash.jpg

Η νέα συνοικία CityLife δεν είναι μόνο η μεγαλύτερη περιοχή του Μιλάνο χωρίς αυτοκίνητα, αλλά και μία από τις μεγαλύτερες ζώνες χωρίς αυτοκίνητα στην Ευρώπη. «Είναι γεμάτη με δημόσιους χώρους πρασίνου μαζί με πολλούς ποδηλατοδρόμους και προσφέρει μια ματιά στο μέλλον ενός βιώσιμου Μιλάνου», δήλωσε ο Favaretto. Συνιστά επίσης να κάνετε μια βόλτα στα κανάλια του Navigli και να απολαύσετε τις υπαίθριες επιλογές για φαγητό και τη νυχτερινή ζωή της γειτονιάς. Η βόρεια γειτονιά της Isola έχει μετατραπεί από μια βιομηχανική περιοχή σε μια περιοχή για περπάτημα και ποδηλασία γεμάτη μοντέρνα καφέ, γκαλερί και μπουτίκ.

Οι ταξιδιώτες επίσης δεν χρειάζεται να ανησυχούν για την εύρεση ενός ποδηλάτου για να απολαύσουν τους ποδηλατοδρόμους. Η υπηρεσία κοινής χρήσης ποδηλάτων της πόλης, BikeMI, διαθέτει 300 σταθμούς σε όλη την πόλη και προσφέρει τόσο κανονικά όσο και ηλεκτρονικά ποδήλατα.

Σαν Φρανσίσκο

 Κινήθηκε ταχύτατα κατά τη διάρκεια της πανδημίας για να ξεκινήσει το Slow Streets – ένα πρόγραμμα που χρησιμοποίησε σήμανση και εμπόδια για να περιορίσει την κυκλοφορία και τις ταχύτητες των αυτοκινήτων σε 30 δρόμους σε μια προσπάθεια να τους κάνει πιο φιλικούς προς τους πεζούς και τους ποδηλάτες.

Σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε η πόλη, το πρόγραμμα οδήγησε σε μείωση 50% στην κυκλοφορία των οχημάτων, αύξηση 17% στην κυκλοφορία πεζών τις καθημερινές και 65% άλμα στην κυκλοφορία των ποδηλατών τις καθημερινές.

Αν και πολλοί από τους δρόμους έχουν επανέλθει από τότε στην χρήση που είχαν και πριν από την πανδημία, οι κάτοικοι πίεσαν να εξαιρεθούν τέσσερα τμήματα, συμπεριλαμβανομένων αυτών στη λεωφόρο Golden Gate, Lake Street, Sanchez Street και Shotwell Street. Τον Σεπτέμβριο θα διεξαχθεί ψηφοφορία για το μέλλον των άλλων δρόμων.

josh-bean-uqlvq6hzzae-unsplash.jpg

«Είναι υπέροχο για τους πεζούς και τους ποδηλάτες να μπορούν να μοιράζονται τους δρόμους», είπε ο κάτοικος Leith Steel. «Βλέπεις οικογένειες έξω να περπατούν, παιδιά να παίζουν – είναι μια πολύ διαφορετική εμπειρία».

Σημειώνει επίσης ότι η πόλη έχει καταβάλει χρήματα και προσπάθεια για τη δημιουργία καλύτερων ποδηλατικών διαδρομών σε όλη την πόλη. Μας προτείνει να εξερευνήσουμε κάθε γειτονιά στο Σαν Φρανσίσκο, καθώς η καθεμία έχει το δικό της χαρακτήρα. Ξεχωρίζει την δεντρόφυτη κοιλάδα Hayes για την πολυτελή και μοντέρνα ατμόσφαιρα της. Εξωτικό ηλιοβασίλεμα, σέρφερς και παραλία μήκους 3,5 μιλίων με λευκή άμμο και τη North Beach για τα πολυσύχναστα καφέ του δρόμου.

ΠΗΓΗ: BBC

ΠΗΓΕΣ ΕΙΚΟΝΩΝ: Unsplash

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα