Life

To πρώτο τρισδιάστατο αντικείμενο πόθου σχεδιάστηκε στην Θεσσαλονίκη

Μια αισιόδοξη δημιουργική ιστορία.

Έλενα Ταξίδου
to-πρώτο-τρισδιάστατο-αντικείμενο-πόθο-285943
Έλενα Ταξίδου

Ο Αλέξανδρος Κωτούλας είναι textile & leather goods designer με άποψη και ο άνθρωπος πίσω από το brand που επικοινωνεί τον μινιμαλισμό στο σχέδιο αλλά αποθεώνει με πάθος τις αισθήσεις των υλικών κάθε φορά που τα πιάνεις στα χέρια.

Κάθε ALEXQUISITE εκπέμπει την αύρα από την ζωή στις μητροπόλεις  και ταυτόχρονα την πολυτέλεια της μοναδικότητας. Με την δύναμη των διαστάσεων που μπορούν να πάρουν, στα χέρια του ίδιου και της ομάδας του, το δέρμα και η γούνα, ο Αλέξανδρος μιλάει για την παρουσία του στον Luis Vuitton, απαντάει για το πόσο «οικολογικά» είναι τελικά τα «οικολογικά» υλικά, συστήνει την πρώτη του ολοκληρωμένη συλλογή και μας ξεκαθαρίζει πως: Ναι. Το πρώτο τρισδιάστατο αντικείμενο πόθου σχεδιάστηκε στην Θεσσαλονίκη!

ΑΚ:«Και τυπικά, και θεωρητικά όλα ξεκίνησαν εδώ (Θεσσαλονίκη). Οι πρώτες μου σπουδές, μετά το λύκειο, ήταν στο Πολυτεχνείο του Αριστοτελείου ως Πολιτικός Μηχανικός. Αν και εξαιρετικά ενδιαφέρων τομέας για σπουδές, σύντομα κατάλαβα ότι δεν ήταν αυτό με το οποίο θα περνούσα την υπόλοιπη ζωή μου. Ξεκίνησα έτσι μια αναζήτηση σε πιο καλλιτεχνικά πεδία και σιγά σιγά κατέληξα ότι ο σχεδιασμός προϊόντων είναι αυτό που με γοητεύει πιο πολύ και από άποψη κλίμακας αλλά και υλικών. Έτσι με το πέρας των σπουδών μου εδώ μεταπήδησα στο product design στην Ακαδημία του Eindhoven.

Το πρώτο προϊόν όμως που βγήκε στην παραγωγή, κατασκευάστηκε εξ’ολοκλήρου στη Θεσσαλονίκη! Ήταν το Voyager Backpack, που σχεδίασα στο πλαίσιο της σχολής. Κατά τη διάρκεια των διακοπών, και εφόσον επέστρεφα στην Ελλάδα, αναζήτησα εργαστήρια δέρματος στην πόλη, και αισίως βρήκα κάποιους συνεργάτες εδώ με τους οποίους μπόρεσα να κατασκευάσω και να βγάλω σε κυκλοφορία το πρώτο προϊόν του brand!»

Τι ξεχωρίζει από τις σπουδές στην Ολλανδία, τη παρουσία σου στην Louis Vuitton;

ΑΚ: Η Ολλανδία, αν και δεν είναι μία χώρα στην οποία θα επέστρεφα με ενθουσιασμό για εργασία μιας και απέχει αρκετά σε φιλοσοφία από αυτό που με γοητεύει, ήταν ένα μέρος που έμαθα σχεδόν όσα γνωρίζω μέχρι σήμερα στο σχεδιασμό προϊόντων. Είναι μία χώρα με βαριά ιστορία design, και στιβαρή παιδεία πάνω στον τομέα αυτό. Εντυπωσιακό για μένα ήταν το πόσο προσηλωμένοι στο στόχο ήταν οι Oλλανδοί συμφοιτητές μου, που σημειωτέων ήταν κατά μέσο όρο 5-6 χρόνια νεώτεροι, μιας και για μένα ήταν η δεύτερη σχολή.

Το Παρίσι πάλι ήταν κάτι διαφορετικό, κάτι ενδιάμεσα από την “στεγνή” -κατά την άποψή μου- Ολλανδία, και τη χαώδη Ελλάδα. Με γοήτευσε τόσο η πόλη, όσο και ο χώρος της μόδας στον οποίο μπήκα χωρίς να περιμένω, και ειδικά σε έναν οίκο που στο αντικείμενό του δέρματος είναι πρωτοπόρος για περισσότερο από έναν αιώνα. Εκεί μέσα πραγματικά έλαβα όλη τη γνώση στο χειρισμό του δέρματος και στη μεταμόρφωσή του από ένα δισδιάστατο υλικό, σε ένα τρισδιάστατο αντικείμενο πόθου.

Είναι μονόδρομος για τους νέους designers η δημιουργία του δικού τους brand; Θεωρούσες  δεδομένο εξαρχής πως θα σχεδιάζεις αποκλειστικά κάτω από το όνομά σου ή προέκυψε;

ΑΚ: Δεν θα το έλεγα. Ίσως δεν είναι καν το σύνηθες. Για μένα είναι εξίσου απαραίτητα στη διαμόρφωση ενός σχεδιαστή. Οι γνώσεις που παίρνεις από μία εταιρεία που είναι στο χώρο για κάποια χρόνια ή δεκαετίες, είναι κάτι ανεκτίμητο, ειδικά αν βρεθείς σε ένα περιβάλλον που οι συνεργάτες σου είναι διατεθειμένοι να σε εφοδιάσουν με τις γνώσεις που χρειάζεται.

Προφανώς για κάθε σχεδιαστή είναι συναρπαστικό να έχει το ομώνυμο brand, αλλά υπάρχουν μεγαθήρια εκεί έξω, όπως και ο καλλιτεχνικός διευθυντής της LV για παράδειγμα, που έχει δημιουργήσει ένα θρύλο γύρω από το όνομά του χωρίς να είχε ποτέ τη δική του φίρμα.

Πότε ακριβώς ξεκινάει το ALEXQUISITE και ποια η φιλοσοφία του;

ΑΚ:  Ξεκίνησε πολύ σταδιακά σας ιδέα, και ήδη από την εποχή των σπουδών μου.  Τα βασικά στοιχεία που ήθελα να επικοινωνήσω είναι η σημασία της λιτότητας στο σχεδιασμό και το πάθος μου για τα υλικά και το πως τα αισθάνεται κάποιος στα χέρια του.

Επιπλέον, μιλώντας για αντικείμενα πολυτελείας, η βασική φιλοσοφία έγκειται στο ότι πρόκειται για μία επένδυση και όχι ένα ακόμη προϊόν που θα αντέξει μια σεζόν. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στην ποιότητα της κατασκευής αλλά και στα ίδια τα υλικά, που τα δύο αυτά στοιχεία σε συνδυασμό δημιουργούν ένα αντικείμενο που θα αντέξει στο χρόνο.

Στον πυρήνα του brand είμαστε δύο άτομα, εγώ στο δημιουργικό τμήμα και ο  μόνιμος συνεργάτης μου από το ξεκίνημα στο επιχειρηματικό. Βέβαια υπάρχει πολύ στενή συνεργασία με φωτογράφους, στιλίστες, ράφτες, κατασκευαστές ώστε να επιτευχθεί το τελικό αποτέλεσμα.

Ακολουθείς αναγκαστικά όσα επιτάσσει η εκάστοτε περίοδος ή επιμένεις σταθερά να συνεχίσεις με όποιο κόστος; Κοινώς τα σχέδιά σου “ακατέβατα” ή αυτό που θέλει και η αγορά την δεδομένη στιγμή; 

ΑΚ: Κοίτα, αυτό είναι ένα δύσκολο ερώτημα και δεν μπορώ καν να αντιληφθώ κάποιες φορές αν οι εκάστοτε επιλογές είναι αποτέλεσμα επιρροής από τις δεδομένες συνθήκες. Δημιουργώντας σε μία μεγάλη πόλη, με ανοιχτό το ιντερνέτ 24/7, είναι ανέφικτο να αγνοήσεις ολοκληρωτικά τις τάσεις της εποχής, αλλά πιστεύω ότι ακόμη υπάρχει μία υγιής ισορροπία μεταξύ προσωπικού στυλ και εξωτερικών επιρροών.

Τι σημαίνει το δέρμα στην δημιουργία σου;

ΑΚ: Όπως σου ανέφερα και προηγουμένως τα υλικά είναι ίσως το σημαντικότερο στοιχείο στη δουλεία μου, είναι η έμπνευσή μου. Σκέφτομαι μία τσάντα πιάνοντας το δέρμα που θα χρησιμοποιήσω και όχι αντίστροφα. Το δέρμα είναι ένα υλικό συνυφασμένο με την ανθρώπινη εξέλιξη. Μαζί με τη γούνα είναι τα πρώτα υφάσματα που χρησιμοποιήθηκαν και από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι και σήμερα. Επίσης, και εξίσου σημαντικό σε μία εποχή υπερκατανάλωσης, το δέρμα και η γούνα είναι από τα πιο βιώσιμα υλικά μιας και ο χρόνος ζωής τους ανέρχεται σε πολλές δεκαετίες και τα προϊόντα που δημιουργούνται από αυτά σε συνοδεύουν συχνά για πολλές δεκαετίες!

«Αν και παιδί της επαρχίας νομίζω η αγάπη μου για τις μεγάλες, αχανείς πόλεις είναι κάτι που με επηρεάζει στο σχεδιασμό. Είναι πολύ μεγάλη πρόκληση να προσπαθείς μονίμως να αισθανθείς τον παλμό εκεί έξω και να δημιουργήσεις κάτι που θα ανταποκρίνεται σε αυτόν.»

Αν έδινες ένα «προφίλ» στον αγαπημένο σου τύπο ανθρώπου που θα ήθελες να έχει ένα κομμάτι σου, ποιο θα ήταν αυτό;

ΑΚ: Θα ήθελα η τσάντα να ζει μαζί του, να είναι κομμάτι της καθημερινότητας, να την αλλάζει, να την κάνει δική του. Όπως ανέφερα ήδη, θεωρώ πως οι δερμάτινες τσάντες είναι ένα αξεσουάρ που το αγοράζεις ως επένδυση και θα ήθελα έτσι να την εκλαμβάνει ο καθένας, όχι απλά σαν ένα ακόμη προϊόν της ντουλάπας του. Θεωρώ ότι είναι πολύ παρωχημένη η ακατάπαυστη συλλογή κακής ποιότητας ρούχων και αξεσουάρ ώστε να έχεις μία ντουλάπα απλά γεμάτη με κομμάτια που ντρέπεσαι να τα φορέσεις τρεις μήνες μετά…

_ONE, η πρώτη ολοκληρωμένη συλλογή και οι ιδιαιτερότητες που κάνουν βέβαιο πως το όνομά του θα πρωταγωνιστήσει για πολύ ακόμα

Ο Έλληνας textile & leather goods designer, ALEXQUISITE παρουσιάζει την πρώτη ολοκληρωμένη συλλογή του. Με τον τίτλο _ONE, το σχεδιαστικό ενδιαφέρον του designer στρέφεται σε τέσσερα βασικά κομμάτια για τη σύγχρονη urban γκαρνταρόμπα τόσο της γυναίκας όσο και του άνδρα: backpack, shopping bag, crossbody και θήκη laptop.

Κατασκευασμένες εξ’ολοκλήρου από δέρμα, οι χειροποίητες τσάντες παρουσιάζονται αρχικά σε 4 τολμηρούς χρωματικούς συνδυασμούς, καθώς και σε ένα μικρό αριθμό limited edition items με εξωτικά δέρματα και γούνα.

Ο minimal σχεδιασμός των τελικών προϊόντων προέκυψε μετά από μήνες πειραματισμών και δοκιμών με στόχο να εξαλειφθούν περιττά διακοσμητικά στοιχεία, στοχεύοντας σε μια seamless σειρά που αποπνέει πρωτοτυπία, διακριτική πολυτέλεια αλλά κυρίως διαχρονικότητα.

Κάθε κομμάτι της συλλογής έχει ιδιαίτερο χαρακτήρα αφού έχει κατασκευαστεί στο χέρι από μικρά οικογενειακά εργαστήρια στην Ελλάδα. Εξειδικευμένοι τεχνίτες, με δεκαετίες εμπειρίας και γνώσης στα χειροποίητα δερμάτινα είδη, επένδυσαν χρόνο και πάθος για ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα. Με προσήλωση, υπομονή και έμφαση στη λεπτομέρεια, πολυτελή υλικά μεταμορφώνονται σε αντικείμενα “τέχνης” καθημερινής χρήσης!

“Το πιο ενδιαφέρον στάδιο της διαδικασίας είναι όταν ξεκινάει η συνεργασία με τους υπέροχους ράφτες μου! Είναι αυτοί που δίνουν ζωή στο προϊόν! Με τεράστια πείρα, είναι σε θέση να βρουν τις λεπτομέρειες εκείνες που θα αναδείξουν τα σχέδια που τους παρουσιάζω!”

Πόσο μέλλον πιστεύεις πως έχουν το δέρμα και η γούνα γενικότερα, από την στιγμή που αρκετοί οίκοι αποφασίζουν να στραφούν σε πιο “πράσινες” επιλογές, βγάζοντας τα συγκεκριμένα υλικά από τις συλλογές τους και αντικαθιστώντας τα;

ΑΚ: Οι συγκεκριμένες επιλογές ενός-δυο οίκων τελευταία είναι ξεκάθαρα θέμα μάρκετινκ και όχι βιωσιμότητας. Είναι αστείο να θεωρείται πράσινη επιλογή μία συνθετική γούνα, υποπροϊόν πετρελαίου, με χρόνο χρήσης τα 2-3 χρόνια και αποσύνθεσης τα 2000 χρόνια. Όποιος έχει ασχοληθεί έστω και ελάχιστα με τη γούνα γνωρίζει ότι μπορεί να χρησιμοποιείται για 50-60 χρόνια και ως απολύτως φυσικό υλικό να αποσυντεθεί σε μερικούς μήνες.

Θεωρώ ότι διανύουμε μία περίοδο που το κοινό τείνει να ενημερώνεται και να διαβάζει περισσότερο, οπότε είναι θέμα χρόνου ο μέσος καταναλωτής να κατανοήσει ποια υλικά είναι αυτά που σέβονται το περιβάλλον και ποιες επιλογές τους είναι βιώσιμες μακροπρόθεσμα.

Πιστεύεις ότι η γούνα και το δέρμα έχουν παρελθόν (παράδοση), παρόν και μέλλον; Ανεξάρτητα δηλαδή από όσα ακούγονται σχετικά με την νομοθεσία που πιθανόν να αλλάξει κλπ;

ΑΚ: Πιστεύω ξεκάθαρα ότι υπάρχει μέλλον στα υλικά αυτά μιας και συνοδεύουν την ανθρώπινη ένδυση για χιλιάδες χρόνια. Πιο εμφανώς στο εξωτερικό και ελπίζω σύντομα και στην Ελλάδα εμφανίζεται η τάση των νέων καταναλωτών να επενδύουν στην ένδυση τους επιλέγοντας προϊόντα τα οποία υπόσχονται υψηλή ποιότητα σε βάθος χρόνου, και ίσως τα δύο αυτά υλικά είναι που μπορούν να το εγγυηθούν όσο κανένα άλλο.

Μετά την One, πώς συνεχίζει το ALEXQUISITE, πού θα σε οδηγήσεις να σε βρούμε στο μέλλον;

ΑΚ: Ως product designer, το interior είναι κάτι που με ενδιαφέρει και πιστεύω ότι το δέρμα και η γούνα μπορούν να έχουν εξαιρετικές εφαρμογές εκεί!

Βρείτε ολοκληρωμένη την συλλογή ΕΔΩ.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα