Γιατί έκλεισα μια για πάντα την τηλεόραση
Οι συνδρομητικές πλατφόρμες και τα σύντομα βίντεο σε TikTok, Instagram, YouTube νεκρώνουν την τηλεόραση;
Ένα γεγονός που παρατηρείται όλο και περισσότερο το τελευταίο διάστημα είναι πως οι νέοι έχουν χάσει κάθε ενδιαφέρον για την παραδοσιακή τηλεόραση και όσα προβάλλονται σ’ αυτή (σειρές, εκπομπές, reality)
Ανήκω σε μία γενιά που έζησε τις εποχές που όλη η παρέα μαζευόταν στα σπίτια για να δει πρεμιέρες από σειρές και δεν έχανε επεισόδιο. Αυτό πλέον στις περισσότερες περιπτώσεις δεν υπάρχει. Τα τελευταία χρόνια, κρίνοντας από τον εαυτό μου και τους γύρω μου, σπάνια ανοίγω την τηλεόραση για να δω κάτι εκεί.
Στην πραγματικότητα διαπίστωσα πως θα μπορούσα να ζήσω άνετα και χωρίς αυτήν. Γνωρίζω πολλούς ανθρώπους που δεν έχουν τηλεόραση στα σπίτια τους. Πιο παλιά κοιτούσα παράξενα όταν το άκουγα, πια μου φαίνεται αρκετά φυσιολογικό. Η αλήθεια είναι πως αυτό που τότε με παραξένευε ήταν το τι θα μπει στη θέση της; Σήμερα θα μπορούσε να συμβεί και στο δικό μου σπίτι, αν ζούσα μόνος, καθώς περνούν πραγματικά βδομάδες που η μόνη επαφή που έχω με την τηλεόραση είναι να χαζέψω φευγαλέα κάτι που παρακολουθούν απλώς οι γονείς μου.
Βέβαια το βασικό ερώτημα είναι γιατί οι νέοι δεν βλέπουν τηλεόραση και πως έχει αντικατασταθεί αυτό το “κενό”. Ας προσπαθήσουμε να δώσουμε μία λογική απάντηση.
Σύμφωνα με έρευνα της Ofcom, που δημοσιεύτηκε πέρυσι, οι νέοι παρακολουθούν σχεδόν επτά φορές λιγότερη τηλεόραση από ό,τι οι άνθρωποι ηλικίας άνω των 65 ετών.
Σύμφωνα με την έκθεση με στοιχεία από τη Βρετανία, οι νέοι ηλικίας 16 έως 24 ετών αφιερώνουν το πολύ 53 λεπτά σε «παραδοσιακές» τηλεοπτικές εκπομπές. Ο χρόνος παρακολούθησης σε αυτές τις ηλικίες έχει μειωθεί κατά δύο τρίτα τα τελευταία δέκα χρόνια. Στον αντίποδα, τα άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω ξοδεύουν, κατά μέσο όρο, κάτι λιγότερο από έξι ώρες καθημερινά στην τηλεόραση.
Οι streaming πλατφόρμες
Η απάντηση στο γιατί οι νέοι δεν βλέπουν πια τηλεόραση ίσως είναι πιο εύκολη απ’ ό,τι πιστεύουμε.
Παλιότερα ήμουν από τους πρώτους που θα κανόνισε μαζώξεις με φίλους για να δούμε όλοι παρέα κάποια σειρά στην τηλεόραση. «Παρά πέντε», «Ευτυχισμένοι Μαζί», «Η Πολυκατοικία», «Λατρεμένοι μου γείτονες» είναι μερικές μόνο από τις σειρές που δεν δεχόμουν να χάσω. Ακόμα και όταν μεγάλωσα, πρώτα έβλεπα τα επεισόδια σε επαναλήψεις που ήθελα και μετά κανόνιζα τις εξόδους μου. Αυτό πια έχει χαθεί. Πλέον συχνά όταν βρίσκομαι με φίλους σε κάποιο σπίτι προτιμούμε να κάτσουμε να δούμε μία ταινία σε μία πλατφόρμα ή κάτι στο YouTube. Εδώ να τονίσω πως δεν μας ενοχλεί να το δούμε στο κινητό ή στο laptop. Δεν μας είναι απαραίτητη η τηλεόραση αλλά συχνά την χρησιμοποιούμε γιατί έχει πιο μεγάλη οθόνη.
Επομένως μια λογική εξήγηση του γιατί οι νέοι δεν βλέπουν πια τηλεόραση είναι ότι πλέον έχουν πληθώρα επιλογών. Γιατί να περιμένω να δω κάτι στην τηλεόραση, όταν μπορώ να το δω με την άνεση μου όποια στιγμή θέλω online.
Επιπλέον υπάρχουν οι streaming πλατφόρμες που μπορείς να παρακολουθήσεις το περιεχόμενο τους από όπου κι αν είσαι είτε από το κινητό είτε από το tablet είτε από το laptop σου.
Ενδεικτικό της δύναμης που έχουν οι πλατφόρμες είναι το γεγονός πως ακόμα και κανάλια έχουν δημιουργήσει τις δικές τους, όπως η ΕΡΤ, με το ERTFLIX. Και μπορεί οι σειρές να μην σημειώνουν μεγάλα νούμερα τηλεθέασης όταν προβάλλονται στην τηλεόραση, όμως η πλατφόρμα έχει πάρα πολλές επισκέψεις μηνιαίως.
Γιατί οι νέοι στρέφονται σε YouTube, TikTok και Instagram
Αν κάτι κερδίζει την μάχη εύκολα, ειδικά στις μικρές ηλικίες, αυτό είναι σίγουρα τα social media με το TikTok και το Instagram να πρωταγωνιστούν. Τα κάθετα βίντεο των τριών πλατφορμών (TikTok, Reels και Shorts) έχουν καταφέρει να κάνουν κάτι μοναδικό, να παρουσιάζουν στον χρήστη περιεχόμενο σχετικό με τα ενδιαφέροντα του. Επομένως έτσι καταλαβαίνετε πως όταν κάποιος παρακολουθεί βίντεο για θέματα που του αρέσουν, δεν πρόκειται να βαρεθεί και να φύγει.
Επίσης σ’ αυτές τις τρεις πλατφόρμες μπορείς να βρεις τα πάντα. Πολλοί είναι εκείνοι που παρακολουθούν εκπομπές ή σειρές που προβάλλονται στα social media στο TikTok ή στο YouTube. Ο λόγος; Βαριούνται να δουν μία ολόκληρη ώρα ένα επεισόδιο και επιλέγουν να δουν τα πιο χαρακτηριστικά αποσπάσματα του.
Σ’ όλο αυτό πρέπει να συμπεριληφθούν και οι δημιουργοί περιεχομένου που υπάρχουν σε κάθε πλατφόρμα, πολλοί από τους οποίους έχουν χτίσει καριέρες και έχουν το σταθερό κοινό τους.
Εν έτη 2023 μπορείς να βρεις παντού, τα πάντα χωρίς ιδιαίτερο κόπο. Μπορείς να παρακολουθήσεις ό,τι έχει δείξει η τηλεόραση, όποια στιγμή της ημέρας επιθυμείς και χωρίς διαφημίσεις. Μπορείς να δεις όποια στιγμιότυπα θες και δεν χρειάζεται να πηγαίνεις με τους χρόνους της τηλεόρασης. Μπορείς να δεις στο YouTube κάτι που έχασες, ακόμα και στο Instagram και στο TikTok.