Η λεπτή γραμμή μεταξύ trash και τοξικής τηλεόρασης

Σοκαριστικές μισογυνιστικές απόψεις ακούγονται για ακόμα μία φορά σε ριάλιτι της επικίνδυνης ελληνικής τηλεόρασης.

Χρυσάνθη Αρχοντίδου
η-λεπτή-γραμμή-μεταξύ-trash-και-τοξικής-τηλ-1186418
Χρυσάνθη Αρχοντίδου

Τι πιο πρωτότυπο από ακόμα ένα trash reality να κάνει την (επαν)εμφάνισή του στην ελληνική τηλεόραση; Οι τηλεθεατές έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στις οθόνες μας φθηνό περιεχόμενο και να το καταναλώνουμε, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, ακόμα και αν δυσκολευόμαστε να το “χωνέψουμε”…

Το Power of Love, μετά από 5 χρόνια απουσίας, επανεμφανίστηκε στις οθόνες μας, με 6 γυναίκες και 6 άνδρες να προσπαθούν να βρουν την αγάπη, ζώντας σε δύο “σπίτια” που συνδέονται με μία σκάλα και επιχειρώντας ρομαντικά ραντεβού στο “κόκκινο δωμάτιο”. Οι περισσότεροι παίκτες αποτελούν γνωστές φυσιογνωμίες, όντας “influencers”, στην εφαρμογή του Tik Tok. Άλλοι από αυτούς προωθούν μέσα από τα βίντεο τους, πιστολάκια, ισιωτικές και προϊόντα ομορφιάς, ενώ άλλοι… διαιωνίζουν πατριαρχικά πρότυπα της κοινωνίας.

Βρισκόμαστε σε μία εποχή, που μετράμε μονάχα προς τα επάνω τα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας και τη μία γυναικοκτονία μετά την άλλη, θεωρώντας αυτονόητο ότι – τουλάχιστον – στην τηλεόραση, δεν θα έπρεπε να προβάλλεται και να προωθείται ο σεξισμός.

Την ίδια στιγμή, στο κάστινγκ του – ευτυχώς, όχι και τόσο πετυχημένου – ριάλιτι αγάπης, επιλέγεται ως παίκτης o Νίκος Πελετιέ, ένας 27χρονος TikToker από την Κύπρο, που παράγει μισογυνιστικό περιεχόμενο στα social media. Το περιεχόμενό του στην εφαρμογή, είχε ανά διαστήματα προκαλέσει αντιδράσεις από τους χρήστες της, καθώς στα βίντεο του, εξέφραζε πατριαρχικές απόψεις, που πήγαιναν στον χρόνο πολλές δεκαετίες πίσω.

Αντιγράφοντας ολικά – κυριολεκτικά, μέχρι και στην κόμμωση – τον αμφιλεγόμενο και viral Andrew Tate, γνωστό και ως “βασιλιά της τοξικής αρρενωπότητας”, ο οποίος αντιμετωπίζει κατηγορίες για βιασμό και εμπορία ανθρώπων, ο Πελετιέ επικράτησε στο Tik Tok με ατάκες όπως: “Η γυναίκα δεν δικαιούται να έχει τρίχες από τις βλεφαρίδες και κάτω”, “Αναζητώ γυναίκα παρθένα, πιστή και αγνή”, “Η γυναίκα πρέπει να καθαρίζει. Ποιος να καθαρίζει; Ο άντρας, ο βασιλιάς, ο άρχοντας;”. 

@nikospeletie_fan #nikospeletie #fy ♬ πρωτότυπος ήχος – NikosPeletie_Fan

Ο ίδιος συστήθηκε στο τηλεοπτικό κοινό ως “ο καλύτερος προπονητής σχέσεων σε ολόκληρο τον κόσμο”. Από τα πρώτα κιόλας λεπτά στο γυάλινο κουτί, ξεκίνησε να εκφράζει υποτιμητικές απόψεις που αφορούν το γυναικείο φύλο, τονίζοντας ότι “η θέση της γυναίκας στην κοινωνία είναι η ανατροφή των παιδιών της και η στήριξη στον σύζυγό της”, καθώς και πώς μία “γυναίκα μπορεί να ερωτευτεί παράφορα μέσα σε 10 λεπτά”. 

Το μόνο θετικό που έφερε το διαδικτυακό του αποτύπωμα στο ριάλιτι αγάπης, είναι πως αρκετά σύντομα οι γυναίκες του σπιτιού, τον αναγνώρισαν από την περσόνα που έχει δημιουργήσει με τα βίντεο του στο Tik Tok, σχηματίζοντας από την πρώτη κιόλας στιγμή αρνητικές εντυπώσεις, αλλά και καταδικάζοντας δημόσια τις απόψεις του.

Φυσικά, οι ακραίες δηλώσεις του, όσο περνούσαν οι ημέρες, δεν σταμάτησαν να έρχονται η μία μετά την άλλη. Από το «Όταν μια γυναίκα κλαίει μπροστά σας, τα δάκρυα είναι ψεύτικα… για χειραγώγηση», μέχρι την πρόσφατη εξομολόγηση του, ότι έχει υπάρξει σε σχέση με δύο γυναίκες ταυτόχρονα “και ήταν υπερευτυχισμένες και οι δύο”.

Στο άκουσμα της τελευταίας δήλωσης, όταν μέχρι και η παρουσιάστρια έμεινε “άγαλμα”, μία κοπέλα τον ρώτησε πώς θα του φαινόταν αν μία γυναίκα είχε σχέση με δύο άνδρες ταυτόχρονα, ο Πελετιέ απάντησε ότι “δεν θα μπορούσε με τίποτα να το αντιληφθεί, μιας και ο ρόλος του άντρα είναι να παρέχει, να φροντίζει και να προστατεύει και ο ρόλος της γυναίκας είναι να φροντίζει την οικογένειά της”.

Όταν μία παίκτρια – επιτέλους! – αγανάκτησε από όλα όσα είχε ξεστομίσει στον λιγοστό χρόνο του στην τηλεόραση, του είπε αυτό που όλ@ θέλαμε να φωνάξουμε από τον καναπέ του σπιτιού μας: “Αν δεν ήμασταν σε ένα πλατό, θα σε είχανε γιουχάρει. Είναι ακραία αυτά που λες και αν δεν το καταλαβαίνεις είναι πρόβλημα”.  

Η trash tv είναι ελκυστική, εύπεπτη, έχει την ικανότητα να προσφέρει στιγμές γέλιου και χαλάρωσης, όταν το κεφάλι μας κοντεύει να σπάσει από την έντονη καθημερινότητα και χρειαζόμαστε λίγο χρόνο χωρίς να σκεφτόμαστε τίποτα. Φυσικά, έχουμε ανάγκη να γελάμε με αδιανόητους χαρακτήρες και άβολες καταστάσεις να εκτυλίσσονται in real life, όμως όταν το περιεχόμενο της “ανάλαφρης” τηλεόρασης προωθεί άμεσα ή έμμεσα τοξικά και αναχρονιστικά πρότυπα, τότε και η ίδια καταλήγει να γίνεται ακραία επικίνδυνη.

Σε μία ζοφερή εποχή που οι γυναίκες απειλούμαστε καθημερινά από την έμφυλη βία και ζούμε υπό τον φόβο μήπως είμαστε τα θύματα των συντρόφων μας, η τηλεοπτική ανάδειξη μίας πατριαρχικής περσόνας, όπως αυτή του Νίκου Πελετιέ, είναι απαράδεκτη, ντροπιαστική και τουλάχιστον επικίνδυνη.

Ειδικά, από τη στιγμή που παλαιότερα, σε παρόμοια ριάλιτι, έχουν επιλεγεί χαρακτήρες με σύνθημα ζωής το “πατρίς – θρησκεία – οικογένεια”, με μοναδικό σκοπό να προκαλέσουν (κακές) εντυπώσεις και να αυξήσουν τη θεαματικότητα, τελικά η παραγωγή κατέληγε να τους διώχνει κακήν κακώς, λόγω των ακραίων πεποιθήσεων τους και φυσικά της δημόσιας κατακραυγής από τους Twitterάδες τηλεθεατές – θυμηθείτε την εμετική ατάκα παίχτη περί βιασμού στο Big Brother του 2020.

Η καταδίκη των συμπεριφορών αυτών από τους χρήστες του Twitter ή ακόμα και από τους ίδιους τους παίκτες του ριάλιτι, δεν είναι αρκετή. Το να περιμένει η παραγωγή – ακόμα και το ΕΣΡ – να ειπωθεί μία ακραιότητα από το στόμα αυτού του ανθρώπου, κάτι που είναι αναμενόμενο να γίνει, έτσι ώστε να τον αποβάλλει, στο βωμό πάντα της τηλεθέασης, είναι ένας από τους κύριους λόγους που η τηλεόραση έχει ευτελιστεί.

Στην εποχή του Τεϊτισμού, των γυναικοκτονιών και των καθημερινών περιστατικών έμφυλης βίας, η τηλεόραση οφείλει να φιλτράρει καλύτερα τα κριτήρια επιλογής των ανθρώπων που προβάλλει, με αυτό της τηλεθέασης να μην κρατά γερά το σκήπτρο. Φυσικά και θέλουμε αστείους και ανάλαφρους χαρακτήρες στις οθόνες μας, με τους οποίους μπορούμε να γελάμε, να κοροϊδεύουμε ή ακόμα και να ταυτιζόμαστε. Αυτό που σίγουρα ΔΕΝ θέλουμε είναι η προβολή πατριαρχικών, σεξιστικών και μισογυνιστικών προτύπων, τα οποία υποσυνείδητα ή ακόμα και μέσω του χιούμορ, μπορεί να ενισχύσουν τέτοιου είδους μυαλά και να θέσουν τα θεμέλια για τον επόμενο κακοποιητή, βιαστή, γυναικοκτόνο.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα