Η Μυρτώ υπάρχει στη σκηνή. Δεν παίζει, είναι!
της Γιώτας Κωνσταντινίδου Εικόνες: Νατάσσα Χριστιανοπούλου Η απλότητα και το αστείρευτο ταλέντο είναι αυτά που θα διακρίνεις στη Μυρτώ Αλικάκη. Στο ‘’Μένγκελε’’, είναι η θεατρική φυσιογνωμία που σπάει τους φραγμούς του χωροχρόνου και σε προσκαλεί σ’ ένα εγκεφαλικό παιχνίδι, ‘’αν είσαι..είμαι’’. Μιλάει με αγάπη και πλήρη αποδοχή για τους ρόλους της σε θέατρο, τηλεόραση και […]
της Γιώτας Κωνσταντινίδου Εικόνες: Νατάσσα Χριστιανοπούλου
Η απλότητα και το αστείρευτο ταλέντο είναι αυτά που θα διακρίνεις στη Μυρτώ Αλικάκη. Στο ‘’Μένγκελε’’, είναι η θεατρική φυσιογνωμία που σπάει τους φραγμούς του χωροχρόνου και σε προσκαλεί σ’ ένα εγκεφαλικό παιχνίδι, ‘’αν είσαι..είμαι’’. Μιλάει με αγάπη και πλήρη αποδοχή για τους ρόλους της σε θέατρο, τηλεόραση και κινηματογράφο. ‘’ Όλα μιλούν για την αγάπη, Δεν νομίζω ότι υπάρχει άνθρωπος που να μην τον αφορά αυτό το θέμα. Το πόσο δύσκολο είναι να είσαι ανοιχτός απέναντι σε έναν άλλο άνθρωπο, να αφήσεις στην άκρη όλες σου τις άμυνες, τους φόβους και να ενωθείς με κάποιον.’’
Όταν πήρατε το τηλεφώνημα του Θ. Τριαρίδη, προβληματιστήκατε; Θέλατε να κάνετε κάτι διαφορετικό;
Δέχτηκα το τηλεφώνημα λίγο καιρό αφού τελείωσε η παράσταση, ‘’Οι Καρχαριες’’ του Θανάση και είπα, ‘’ωχ’’. Ο Θανάσης Τριαρίδης είναι ένας άνθρωπος γοητευτικός που δεν υπάρχει περίπτωση να μην πάρει αυτό που θέλει. Διάβασα το ‘’Μένγκελε’’ και ενθουσιάστηκα, το μόνο που σκέφτηκα ήταν, ‘’ωχ, τι ταλαιπωρία με περιμένει πάλι.’’ Είχα πολλή όρεξη για το έργο. Αυτό που ζήτησα μόνο από το Θανάση, που η σχέση μας έχει φτάσει σε άλλο επίπεδο, αγαπιόμαστε πια, ήταν να έχω μια μικρή γνώμη για τον άντρα συμπρωταγωνιστή, να με ρωτήσει, να ζητήσει την άποψή μου. Αν δεν έχεις πολύ καλή σχέση και χημεία με το συνάδελφό σου, δε μπορείς να παίξεις τα έργα του Θανάση, έχουν τρομερή έκθεση. Υπέροχη σχέση είχαμε και με τον Λεωνίδα Κακούρη και τώρα με το Λάζαρο Γεωργακόπουλο, αυτό, όμως, δε συμβαίνει με όλους τους συναδέλφους.
“Δεν μπορούσε η Εσθήρ να είναι άλλη. Είναι μια ηθοποιός που περνάει από τη γαλήνη στην απόλυτη οργή’’, είπε για σας ο Θανάσης Τριαρίδης. Ήταν ένας ρόλος πρόκληση;
Οι ρόλοι που υπογράφει ο Θανάσης είναι πρόκληση, πάντα. Είναι ακραίοι και εκρηκτικοί ήρωες, χαρακτηρίζονται από κυκλοθυμία και έντονες μεταπτώσεις. Επειδή τα έργα του Θανάση είναι εγκεφαλικά, πρέπει να βρεις τη δράση, τη ζωή, μέσα σ’ αυτά και αυτό είναι ιδιαίτερα γοητευτικό. Υπάρχουν έργα που εντάσσονται σε ένα περιβάλλον και είναι εύκολο για το θεατή να τα αναπαραστήσει. Στα έργα του Θανάση τα πράγματα είναι στην κόψη.
Θεατρικό ζευγάρωμα με Λάζαρο Γεωργακόπουλο, γνώριμο αντάμωμα. Δήλωσε για σας, “η Μυρτώ υπάρχει στην σκηνή”εδώ και τώρα’’, δεν παίζει, είναι.” Πείτε μας εσείς για το Λάζαρο Γεωργακόπουλο.
Είναι από τους πρώτους ηθοποιούς που λάτρεψα όταν ήμουν σπουδάστρια στη Δραματική Σχολή, συγκεκριμένα είχα λατρέψει το Λάζαρο και τον Καταλειφό. Μου έχουν προκαλέσει με τις ερμηνείες τους πολύ έντονα συναισθήματα. Την πρώτη φορά που παίξαμε μαζί με το Λάζαρο, ένιωσα μεγάλη ευτυχία. Τώρα, που έχουν περάσει πολλά χρόνια και νιώθω πιο έμπειρη και πιο δυνατή, είμαστε πια οι δυο μας πάνω στην σκηνή. Ο Λάζαρος με εμπνέει, είναι απρόβλεπτος ως ηθοποιός. Κάνει αξιοζήλευτες υποκριτικές επιλογές και αυτό που είπε για μένα, ισχύει και για κείνον. Για όλα αυτά μαζί, περνάμε ωραία πάνω στην σκηνή. Ό,τι και να συμβεί, μπορούμε πάντα να το αντιμετωπίσουμε, γιατί συμβαίνουν πολλά. Είμαστε οι δυο μας, επί μιάμιση ώρα πάνω στην σκηνή, με το κείμενο του Θανάση και με θεατές από κάτω με ποικίλες αντιδράσεις.
Οι ήρωες εμπλέκονται ή εγκλωβίζονται σ’ ένα παιχνίδι ρόλων, “Αν είσαι….είμαι”. Ο σύγχρονος άνθρωπος πόσο συχνά καλείται να παίξει τέτοια παιχνίδια;
Γενικά ο άνθρωπος καλείται να παίξει τέτοια παιχνίδια και κυρίως σε προσωπικό επίπεδο. Η ψυχανάλυση λέει ότι όλοι υπηρετούμε ένα σενάριο, το οποίο για κάποιο λόγο έχει καταγραφεί μέσα μας και το επαναλαμβάνουμε στη ζωή μας με προσπάθεια να το κατανοήσουμε και να το ξεπεράσουμε. Αυτό που ίσως σήμερα παρατηρείται πιο έντονα είναι επειδή υπάρχει ο φόβος της επιβίωσης, όλοι είμαστε ζορισμένοι. Φοβάσαι να ζητήσεις τα αυτονόητα μην τυχόν αφήσουν εσένα και επιλέξουν άλλον. Αυτός ο φόβος, αναγκάζει τους ανθρώπους να μπουν σε μια σιωπή, κρυψίνοια και άρα σε καταπιεσμένη οργή.
Το κοινό της Αθήνας ήδη δοκιμάστηκε στο ‘’Μένγκελε’’. Το κοινό της Θεσσαλονίκης τι θα πρέπει να διαθέτει;
Ανοιχτή καρδιά, υποθέτω. Δεν ξέρω αν εσείς έχετε την εντύπωση ότι οι άνθρωποι είναι λίγο πιο κλειστοί λόγω της μικρότερης κοινωνίας, εγώ δεν έχω ζήσει στη Θεσσαλονίκη για να υποστηρίξω αυτό το επιχείρημα ή το αντίθετο. Υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να ενοχληθούν από τα έργα και τα γραπτά του Θανάση. Είναι, όμως, έργα βαθιά ρομαντικά με την έννοια της ανεκπλήρωτης, σκοτεινής αγάπης. Όλα μιλούν για την αγάπη, Δεν νομίζω ότι υπάρχει άνθρωπος που να μην τον αφορά αυτό το θέμα. Το πόσο δύσκολο είναι να είσαι ανοιχτός απέναντι σε έναν άλλο άνθρωπο, να αφήσεις στην άκρη όλες σου τις άμυνες, τους φόβους και να ενωθείς με κάποιον. Κατά βάση, αυτό κυνηγάμε όλοι.
Υπήρξαν ακραίες αντιδράσεις για την παράσταση;
Σε γενικές γραμμές οι αντιδράσεις ήταν πολύ θετικές, απόδειξη ότι η παράσταση στην Αθήνα πήγε και εξακολουθεί να πηγαίνει πολύ καλά. Προφανώς, έχουν υπάρξει και άνθρωποι που δεν τους έχει αρέσει καθόλου. Εγώ, προσωπικά, δεν έχω βιώσει από κάποιον οργή ή ακραία αντίδραση. Ωστόσο, έχουν έρθει άνθρωποι και έχουν δηλώσει ότι δεν τους αρέσει το έργο ή η σκηνοθεσία. Ξέρετε, οι ηθοποιοί, πάντα τη γλιτώνουν μ’ ένα μαγικό τρόπο. Όταν κάνουν φιλότιμα τη δουλειά τους, άλλοι την πληρώνουν. Το έργο κρίνεται ακόμα και αν ηθοποιοί είναι πάρα πολύ καλοί. Το ίδιο ισχύει και για τη σκηνοθεσία.
Ο ‘’Μένγκελε’’ παίζεται για να πει την ιστορία του, να τη ξαναθυμίσει, να αναγνωρίσουμε σ’ αυτόν συνεχιστές του; Για ποιο λόγο;
Σήμερα μου έλεγε ο Θανάσης κάτι, ’’Είναι η ανάγκη του δυτικού ανθρώπου να ερμηνεύσει.’’ Από την πλευρά μου και γω αισθάνομαι ότι γι’ αυτόν τον λόγο χρησιμοποιεί ο Θανάσης τον Μένγκελε σ’ αυτό το έργο. Είναι ακριβώς αυτό το ακραίο κακό, το απόλυτο κακό. Ό,τι δήποτε είναι ακραίο, σε φέρνει αντιμέτωπο με τα πράγματα με έναν καθαρό τρόπο. Γίνεται καθρέφτης για σένα. Ο Θανάσης έχει την τάση να αντιλαμβάνεται τον κόσμο με ένα ακραίο τρόπο και αυτό του δίνει την ευκαιρία να διερευνήσει και να ανιχνεύσει το πώς μπορεί έναν τέτοιος άνθρωπος να είναι ικανός για την αγάπη, πιο ικανός απ’ ό, τι εκείνη που δεν πιστεύει στην αγάπη. Δεν είναι ικανή τελικά για την αγάπη. Στις προθέσεις του Θανάση και στις δικές μας, είναι να μη λησμονηθεί αυτό. Το ολοκαύτωμα και το κάθε ‘’ολοκαύτωμα.’’. Υπάρχει γύρω μας μια τρομερά καταπιεσμένη βία που το πρώτο πράγμα που κάνεις είναι να θέλεις να κατασπαράξεις το διπλανό σου για να επιβιώσεις. Παρόλ’ αυτά, ό,τι κι αν κάνουμε αυτά υπάρχουν και πάντα θα υπάρχουν. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να προσπαθείς και να βάζεις ένα μικρό λιθαράκι στη σκέψη των ανθρώπων γι’ αυτά τα θέματα.
Το κοινό πώς φεύγει από την παράσταση;
Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν φύγει πολύ ταραγμένοι. Εχθές μια κυρία, νομίζω γνωστή του Θανάση, είπε ότι έχει μεγαλώσει στη Σοβιετική Ένωση με το φόβο των στρατοπέδων συγκέντρωσης και όταν άκουγε στη διάρκεια της παράστασης για στρατόπεδα συγκέντρωσης, ταραζόταν πολύ. Εγώ αν και δεν έχω εβραϊκή καταγωγή και ούτε έτυχε να έχω σχέσεις με Εβραίους, όταν σκέφτομαι αυτά τα πράγματα παθαίνω ταραχή, σφίγγεται το στομάχι μου, αλλά πρέπει να το παθαίνουμε αυτό.
Όταν τελειώνει η παράσταση, πώς αποφορτίζεστε;
Για κάποιο λόγο αποφορτίζομαι αυτομάτως με το που τελειώνει η παράσταση. Συνήθως είμαι πολύ ευδιάθετη. Νιώθω σαν να έχω κάνει έντονη άσκηση και θέλω μια ώρα για μένα, να πιω ένα ποτό, να δω έναν άνθρωπο, να μην πάω κατευθείαν σπίτι. Κάποιες φορές, πρέπει, όμως. Είναι μια παράσταση, ωστόσο, που θέλει προετοιμασία. Θέλω να φτάνω έγκαιρα στο θέατρο. Σε τέτοιου είδους έργα, που απαιτούν ένταση και ενέργεια, στο πριν, με βοηθάει αρκετά η άσκηση. Η σωματική άσκηση με βοηθάει στη συγκέντρωση.
Θα μου πείτε για την πορεία σας στην τηλεόραση; Εμένα μου άρεσε πολύ, ο ρόλος σας στα ‘’Υπέροχα Πλάσματα.’’
Και μένα. Ήταν η πρώτη φορά που με φώναζαν στο δρόμο με ‘’Μητσάκι’’ και όχι Αναστασία. Ήταν από τις διασκεδαστικές δουλειές. Ο ρόλος κωμικός και υπέροχη η σχέση μου με Γιώργο Πυρπασόπουλο και Φαίδρα Δρούκα. Προσωπικά, νιώθω ότι έχει τύχει στην τηλεόραση να κάνω πολύ ωραία πράγματα. Σαφέστατα μου έχει δοθεί η ευκαιρία να είμαι πολύ δημιουργική στην τηλεόραση. Δε σημαίνει ότι επειδή κάνεις θέατρο είναι αυτόματο το καλό και άγιο πράγμα και η τηλεόραση το κακό, εμπορικό, δεν έχω τέτοιες απόψεις. Είμαι από τους ηθοποιούς που πάντα έκανα και άλλα πράγματα πέρα από την τηλεόραση, όπως σινεμά, θέατρο. Η Αίθουσα του Θρόνου, επεισόδια στη 1Οη εντολή, δεν είναι μικρή η πορεία στην τηλεόραση, ωστόσο μην ξεχνάτε ότι έκανα και δυο παιδιά, οπότε έλειπα ένα μικρό διάστημα και η κρίση ήρθε να παγώσει πολλά.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
“Μένγκελε” του Θανάση Τριαρίδη
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ Σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου Σκηνική/Εικαστική ευθύνη, Video: Όλγα Μπρούμα Δραματολόγος: Ροζαλί Σινοπούλου Μουσική: Δημήτρης Γιακουμάκης Ηθοποιοί: Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Μυρτώ Αλικάκη
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ 19-30 Νοεμβρίου και 3-7 Δεκεμβρίου 2014 ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ ΤΕΤΑΡΤΗ-ΣΑΒΒΑΤΟ: 21.00, ΚΥΡΙΑΚΗ: 20.00 ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ 15€, ΜΕΙΩΜΕΝΟ 12€, ΚΑΘΕ ΠΕΜΠΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ 10€
Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ