Παρέδωσαν μετρό, αλλά έχασαν το μέτρο

Τα εγκαίνια του Μετρό της Θεσσαλονίκης έβγαλαν σημαντικές ειδήσεις.

Parallaxi
παρέδωσαν-μετρό-αλλά-έχασαν-το-μέτρο-1249606
Parallaxi

Λέξεις: Γιάννης Α.Μυλόπουλος

Τα εγκαίνια του Μετρό της Θεσσαλονίκης έβγαλαν σημαντικές ειδήσεις.

Με πρώτη, ασφαλώς, την είδηση ότι το έργο ξεκίνησε το 2019, μετά τις εκλογές και ολοκληρώθηκε το 2024, 5 χρόνια μετά, αποκλειστικά και μόνο χάρη στην ηρωική συμβολή του σημερινού πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Σύσσωμος ο… θίασος που συμμετείχε στο Ρωμαϊκό θρίαμβο της Θεσσαλονίκης για τα εγκαίνια του Μετρό εξαφάνισε όλα όσα έγιναν μέχρι το 2019. Και μαζί με αυτά, εξαφάνισαν και όλους όσοι συνέβαλαν στην πρόοδο του έργου μέχρι τότε.

Έτσι, όλα όσα γνωρίζαμε μέχρι τώρα, ότι το Μετρό ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2006 και ότι είχε πλάνο παράδοσης το 2012, αλλά μέχρι τότε είχε ολοκληρωθεί μόλις ένα 18% του έργου, εξαφανίστηκαν από τις ομιλίες των στελεχών της κυβέρνησης της ΝΔ.

Όπως εξαφανίστηκαν και όλα όσα γνωρίζαμε για τις καθυστερήσεις και το σταμάτημα του έργου το διάστημα 2012 – 2016, που κόστισαν περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ δημόσιου χρήματος σε αποζημιώσεις.

Και βέβαια εξαφανίστηκαν και όλα όσα νομίσαμε ότι ξέραμε για το 2016, οπότε το έργο επανεκίνησε και προχώρησε από το 30%, στο 75% της ολοκλήρωσής του. Με λυμένα, μάλιστα, όλα τα δύσκολα τεχνικά προβλήματα των υπόγειων κατασκευών.

Εντωμεταξύ, εμείς, άλλα νομίσαμε. Αφού πιστεύαμε ότι το πιο δύσκολο, πιο απρόβλεπτο και πιο απαιτητικό κομμάτι του έργου, που αφορούσε στην κατασκευή των υπόγειων σηράγγων και των υπόγειων σταθμών, εκτελέστηκε και ολοκληρώθηκε πριν καν αναλάβει την κυβέρνηση η ΝΔ του κ. Μητσοτάκη…

Η δεύτερη είδηση που έβγαλε η κομματική φιέστα που έστησε η ΝΔ για τα εγκαίνια του Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ότι το Μετρό είναι ένα έργο που εκτελέστηκε αποκλειστικά από τη ΝΔ.

Τελετή έναρξης λειτουργίας του Μετρό της Θεσσαλονίκης παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μηστοτάκη. Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024 (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI)

Αυτό τόνισε, μεταξύ των άλλων στελεχών της ΝΔ και ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ως νέος Επίτροπος της ΕΕ. Το έργο ξεκίνησε, είπε θριαμβευτικά, επί κυβέρνησης ΝΔ και παραδόθηκε πάλι επί κυβέρνησης ΝΔ. Για να δεχτεί το παρατεταμένο χειροκρότημα των κομματικών στελεχών και των ευεργετημένων από την κυβέρνηση στελεχών των επιχειρήσεων που συνεργάστηκαν με την κυβέρνηση και είχαν γεμίσει την αίθουσα των εγκαινίων.

Ούτε ελληνικό κράτος υπήρξε, ούτε Έλληνες φορολογούμενοι που χρηματοδότησαν το έργο.

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης το κατασκεύασε το κόμμα της ΝΔ και συνεπώς δικαιωματικά ανήκει σε αυτήν και μόνο σε αυτήν.

Η παρουσία του καταδικασμένου δημάρχου Θεσσαλονίκης μάλιστα, Βασίλη Παπαγεωργόπουλου, όπως και πρώην Νομάρχη Παναγιώτη Ψωμιάδη, συνειρμικά, αυτή την είδηση επιβεβαιώνει.

Τρίτη είδηση που έβγαλε ο Ρωμαϊκός θρίαμβος του πρωθυπουργού είναι η διάψευση όλων όσα κακόβουλα γράφτηκαν για δήθεν αποζημιώσεις 200 εκατομμυρίων ευρώ που πληρώθηκαν στους εργολάβους, επειδή ο κ. Μητσοτάκης ακύρωσε μονομερώς το χρονοδιάγραμμα του έργου το 2019. Ένα χρονοδιάγραμμα που έδινε το πλεονέκτημα στο ελληνικό δημόσιο να είναι οι εργολάβοι που όφειλαν να πληρώνουν ρήτρες στο ενδεχόμενο καθυστερήσεων.

Ούτε διασπάθιση δημόσιου χρήματος μνημονεύτηκε από κανέναν ομιλητή, ούτε για αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων που δόθηκαν στους εργολάβους εξ αιτίας των καθυστερήσεων που το ίδιο το δημόσιο προκάλεσε, ακούστηκε στα εγκαίνια.

Η τέταρτη είδηση που έβγαλε η φιέστα των εγκαινίων είναι ότι το τριπλάσιο κόστος ανά χιλιόμετρο γραμμής που κόστισε στον Έλληνα φορολογούμενο το Μετρό της Θεσσαλονίκης σε σχέση με τα υπόλοιπα Μετρό του κόσμου, άξιζε τον κόπο και με το παραπάνω.

Αφού το Μετρό της Θεσσαλονίκης αναγορεύτηκε από την κυβερνητική προπαγάνδα με απόσταση το καλύτερο Μετρό στον κόσμο, λογικό είναι να κόστισε και τρεις φορές περισσότερο από ό,τι τα άλλα, μέτριας ποιότητας Μετρό του Λονδίνου, του Παρισιού, της Κοπεγχάγης κλπ.

Η πέμπτη είδηση που μάθαμε στα εγκαίνια του Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ότι στον Πολιτισμό, οι απομιμήσεις και οι αναπαραστάσεις είναι προτιμότερες από τα αυθεντικά και ακέραια μνημεία.

Γι’ αυτό και υμνήθηκε, ως δικαιωμένη, η επιλογή του πρωθυπουργού να αλλάξει ο σχεδιασμός του έργου που θα επέτρεπε στο μνημείο της Βενιζέλου να παραμείνει αμετακίνητο στη θέση του, αυθεντικό και ακέραιο.

Το σημερινό… τσιμεντωμένο σκηνικό από τα κομμάτια και τα θρύψαλα που άντεξαν μετά τον τεμαχισμό του μνημείου αποτελεί… θαύμα που γρήγορα θα αναγνωριστεί ακόμη και από την UNESCO σαν σπάνιο μνημείο της παγκόσμιας κληρονομιάς.

Υπήρξε, όμως, και μια έκτη είδηση, η οποία επίσης ακούστηκε πρώτη φορά από επίσημα χείλη. Μάθαμε έκπληκτοι, λοιπόν, ότι ήταν ο πρωθυπουργός και όχι κάποιοι μηχανικοί ή κάποια τεχνική ομάδα, που αποφάσισε ότι ο προηγούμενος σχεδιασμός του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα ήταν εσφαλμένος. Και συνεπώς ήταν ο πρωθυπουργός που ανέλαβε την ευθύνη να προτείνει έναν άλλο, πιο σωστό σχεδιασμό.

Αυτό αποτελεί παγκόσμια πρωτιά της χώρας μας και πρέπει πράγματι να υμνηθεί και να αντιγραφεί και από άλλα κράτη. Καθώς, μέχρι σήμερα, ήταν ειδικοί επιστήμονες που επωμίζονταν τέτοιες τεχνικής φύσεως αποφάσεις και όχι πρωθυπουργοί.

Η έβδομη είδηση που βγήκε στα εγκαίνια του Μετρό ήταν ότι δεν χρειάζεται σύνδεση του Μετρό με το αεροδρόμιο.

Αδίκως οι υπόλοιπες πόλεις στην Ευρώπη και στον κόσμο, κατά προτεραιότητα επεκτείνουν τις γραμμές του Μετρό με τα αεροδρόμια. Εμείς εδώ βρήκαμε μια καινοτόμο και πολύ καλύτερη λύση. Θα συνδέσουμε το αεροδρόμιο Μακεδονία με την πόλη μέσω… Fly Over. Γι’ αυτό και σταματήσαμε κάθε προσπάθεια επέκτασης του Μετρό προς αεροδρόμιο. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι η επέκταση αυτή είχε σχεδιαστεί σαν υπέργειο έργο, ακριβώς για να κοστίζει λιγότερο και να κατασκευαστεί γρηγορότερα…

Η όγδοη είδηση που βγήκε στα εγκαίνια του Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ότι αυτό το έργο καταγράφει ακόμη μια σημαντική πρωτιά. Είναι το πρώτο υπερσύγχρονο και αυτόματο Μετρό στον κόσμο, σχεδιασμένο για να προσαρμοστεί εύκολα στην κλιματική αλλαγή.

Αφού είναι το μόνο Μετρό στον κόσμο, οι σταθμοί του οποίου από την πρώτη κιόλας μέρα… έμπαζαν νερά, δείγμα προσαρμογής του έργου στην κλιματική κρίση.

Η ένατη, τέλος, είδηση που βγήκε στα εγκαίνια του Μετρό της Θεσσαλονίκης αφορά στην μοναδική στον κόσμο καινοτομία, της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και των πλημμυρικών φαινομένων που αυτή προκαλεί, με την υπερσύγχρονη τεχνολογία του… κουβά.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι η πρώτη στον κόσμο που ολοκλήρωσε το Μετρό με τριπλάσιο και πλέον προϋπολογισμό από τον αρχικό, αντιμετωπίζοντας τις κακοτεχνίες που επιτρέπουν στην βροχή να εισέρχεται στους σταθμούς, με την επινοητικότητα της υπερσύγχρονης τεχνολογίας του… κουβά.

Ασφαλώς τις επόμενες μέρες θα βγουν και άλλες, εξ ίσου ή ίσως και περισσότερο ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την εποποιία που κατέγραψε στην ιστορία η κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Η οποία παρέδωσε ένα υπερσύγχρονο μετρό, αλλά έχασε το μέτρο…

Ο Γιάννης Α. Μυλόπουλος είναι Καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής, πρώην Πρύτανης ΑΠΘ, Πρώην Προέδρου Αττικό Μετρό ΑΕ, Επικεφαλής παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας»

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα