Το νόημα της εκπαίδευσης

Παρά τις συνεχείς περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας, η εκπαίδευση είναι ένας τομέας που βάλλεται όσο λίγοι από την κρίση. Οι δαπάνες για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων περικόπτονται, καθηγητές τίθενται σε διαθεσιμότητα ή και απολύονται. Μέσα σε αυτό το εξαιρετικά δυσάρεστο σκηνικό που έχει διαμορφωθεί, μία πρωτοποριακή συνεργασία στη Θεσσαλονίκη […]

Μιχάλης Γουδής
το-νόημα-της-εκπαίδευσης-13018
Μιχάλης Γουδής
sholio1.jpg

Παρά τις συνεχείς περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας, η εκπαίδευση είναι ένας τομέας που βάλλεται όσο λίγοι από την κρίση. Οι δαπάνες για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων περικόπτονται, καθηγητές τίθενται σε διαθεσιμότητα ή και απολύονται. Μέσα σε αυτό το εξαιρετικά δυσάρεστο σκηνικό που έχει διαμορφωθεί, μία πρωτοποριακή συνεργασία στη Θεσσαλονίκη αποδεικνύει ότι πάντα υπάρχει τρόπος να παρακάμπτονται τα αδιέξοδα. Εν μέσω του καλοκαιριού, με τα μαθήματα να έχουν τελειώσει και με τις διακοπές να προβάλλουν ως μονόδρομος, 12 μαθητές του Κολλεγίου Ανατόλια και 12 μαθητές του Upper Canada College από το Τορόντο του Καναδά ένωσαν τις δυνάμεις τους με 15 συμμαθητές τους από το 18ο Λύκειο Τούμπας για ένα σπάνιο σκοπό. Εργάστηκαν ομαδικά προκειμένου να ανακαινίσουν ένα δημόσιο σχολείο, στέλνοντας παράλληλα ένα μήνυμα σε ολόκληρη την περιοχή.

Οι εντατικές  καθημερινές εργασίες στο σχολείο διήρκεσαν δύο εβδομάδες. Οι μαθητές αναδιαμόρφωσαν το γυμναστήριο – έβαψαν και ζωγράφισαν τους τοίχους, επισκεύασαν και συντήρησαν τους πάγκους και τα μονόζυγα. Εξωράισαν τον εξωτερικό αύλειο χώρο, βάφοντας και συντηρώντας τα μονόζυγα, τις μπασκέτες και τα τέρματα και ζωγραφίζοντας τους τοίχους. Ο χώρος «πρασίνισε» με παλιά ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν ως ζαρντινιέρες όπου φυτεύτηκαν λουλούδια. Το γήπεδο βάφτηκε, ενώ κατασκευάστηκαν τρία παγκάκια και δύο τροχήλατα τραπέζια με αντίστοιχα καθίσματα. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης υποστήριξε την προσπάθεια των μαθητών, παρέχοντας  φυτά και χώμα για τον εξωραϊσμό του χώρου. Σε ευχαριστήρια επιστολή της προς το Κολλέγιο Ανατόλια η διευθύντρια του 18ου Λυκείου Τούμπας κ. Φωτεινή Νικολαΐδου ανέφερε μεταξύ άλλων πως «οι δύο αυτές εβδομάδες, κατά τη διάρκεια των οποίων συνεργάστηκαν οι μαθητές από τα τρία σχολεία θα μείνουν στη μνήμη ως μια μοναδική εμπειρία. Τα παιδιά γνωρίστηκαν μεταξύ τους και ανέπτυξαν φιλίες, αντάλλαξαν απόψεις, έμαθαν να συνεργάζονται και να επικοινωνούν και να αποδέχονται ο ένας τον άλλον. Προσβλέπουμε και σε επόμενες συνεργασίες και για τα τρία σχολεία». Η εκπαίδευση είναι κατ’ εξοχήν ένας τομέας πρόσφορος για συνεργασία. Σε τελική ανάλυση τόσο ο ιδιωτικός όσο και ο δημόσιος τομέας δε διαφέρουν ιδιαίτερα, αφού αμφότεροι αποβλέπουν στην παροχή ενός αγαθού όπως η παιδεία. Και η ουσιαστική παιδεία καλλιεργείται κυρίως έξω από τις αίθουσες διδασκαλίας, μακριά από τη διδακτέα ύλη και το πρόγραμμα. Καλλιεργείται μέσα από συνεργασίες ανάμεσα στους μαθήτες, μέσα από την ανάληψη πρωτοβουλιών, όπως αυτή των τριών σχολείων, από την οποία μόνο κερδισμένες μπορούν να βγουν όλες οι επμπλεκόμενες πλευρές.

Στον αγιασμό του Σεπτεμβρίου το 18ο Λύκειο Τούμπας θα έχει όψη σχολείου χάρη στις προσπάθειες των ίδιων του των μαθητών και των υπόλοιπων εθελοντών. Ένα παράδειγμα που μπορεί να φτάσει σε όλες τις γωνιές της χώρας. Κι έτσι ίσως καταλήξει μέχρι τις πόρτες του αρμόδιου υπουργείου, ώστε να ευαισθητοποιήσει τους αρμοδίους να υπηρετήσουν τελικά την αποστολή τους.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα